100 miljoonaa kirjastoon???!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en tykkää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä tiedän esimerkiksi pari työtöntä, jotka käyvät kirjastossa käyttämässä nettiä ja lukemassa päivän lehdet. Luulisi, että työnhaku heidän kohdallaan hankaloituisi hitusen, jos ei olisi kirjastoa.

vitun ääliöt!
pitää olla päässä pahasti vikaa jos kirjastoa pitää tärkeänä tänäpäivänä.
kaikki tarpeellinen tieto löytyy netistä ja koulusta,joka muuta väittää voi hyvin hirttää ittensä.

Huh.. Kova on hintalappu kirjastolla enkä oikein itsekään näe miten sen rakentaminen on tärkeää juuri nyt (varsinkin kun epäily on kova että tämä keskustakirjasto sitten tullessaan sulkee monia sivukirjastoja joista suurin osa on kuitenkin nykyisellään ihan toimivia)

Mutta väite siitä että kirjastot on turhia eikä niissä kukaan käy niin.. Ainakin meillä päin suurin osa päiväkotiryhmistä käyttää kirjastoa ihan viikottain, samoin koululuokat käyvät kirjastossa viikottain ja lainaavat sieltä pulpettiin luettavaksi kirjoja. Tunnen myös aika monia aikuisia jotka ihan vapaaehtoisesti käyvät kirjastossa säännöllisesti ihan lainaamassa kirjoja, ajatella! Näiden lisäksi kirjasto todella on paljon muutakin kuin paikka josta lainataan kirjoja. Kirjastot on lähikulttuuria, paikka jonne kuka vaan voi mennä ja jossa kuka vaan voi sivistää itseään - ei erottele ihmisiä varallisuuden, sukupuolen tai kansalaisuuden mukaan. Kirjasto tarjoaa nettiyhteyden, tulostus- ja skannauspalvelut niille joilla ei näitä muutoin ole. Kirjasto tarjoaa koululaisille paikan missä viettää aikaa koulukyytejä odotellessa ja missä etsiä tietoa juuri niistä asioista mitkä itseä kiinnostaa sen sijaan että saa kaiken tiedon vanhemmiltaan ja opettajiltaan. Kirjastoon pääsee lukemaan päivän lehdet ja kuuntelemaan uutta musiikkia.

vitun ääliöt!
pitää olla päässä pahasti vikaa jos kirjastoa pitää tärkeänä tänäpäivänä.
kaikki tarpeellinen tieto löytyy netistä ja koulusta,joka muuta väittää voi hyvin hirttää ittensä.

Loistavat argumentointitaidot (toisaalta et taida olla varmaan kovin vanha)!

Jos väität koulun opettavan kaiken tarpeellisen, niin suosittelen oikeasti käymään joskus siellä kirjastossa ja tutkimaan vaikka historiaan liittyviä tietokirjoja. Kaikkea tärkeää ei vain ehditä käsitellä koulussa. Kaikkea tietoa ei myöskään löydy netistä (puhumattakaan siitä, että eri hakukoneiden hakutulokset ovat todella erilaisia, joten tiedon näyttäminen ei ole tasapuolista). Kokonaisen kirjan lukeminen kehittää myös pitkäjänteisyyttä, ajattelua, sanavarastoa, kykyä ymmärtää erilaisia näkökulmia ja tuota argumentointikykyä.

Etkä ole ilmeisesti tullut ajatelleeksi, että jotkut oikeasti rakastavat lukemista, varsinkin kun kirjan saa lainata ilmaiseksi eikä sitä tarvitse ostaa? Kenenkään ei tarvitse lukea jos ei halua, mutta silloin ei kannata myöskään vähätellä lukemisen tai kirjastojen tärkeyttä (esimerkiksi työttämät ja eläkeläiset käyvät niissä paljon lukemassa lehtiä). Osoittaa nimittäin aika huonoa arvostelukykyä ja ikävää "minä, minä!" -ajattelutapaa.

Jos halutaan taata kaikille suomalaisille -siis köyhillekin- mahdollisuus lukea, on kirjasto ehdoton. Muualla kirjat maksavat aina jotain.

Mulle tuottaa todella vaikeuksia ymmärtää, millaista elämää on elänyt ihminen, joka ei ymmärrä kirjaston arvoa. Olen hämmentynyt. Lähes sanaton.

Jos halutaan taata kaikille suomalaisille -siis köyhillekin- mahdollisuus lukea, on kirjasto ehdoton. Muualla kirjat maksavat aina jotain.

Mulle tuottaa todella vaikeuksia ymmärtää, millaista elämää on elänyt ihminen, joka ei ymmärrä kirjaston arvoa. Olen hämmentynyt. Lähes sanaton.

sinähän se olet tyypillinen minä minä persoona,kirjasto mulle ja heti, maksoi mitä maksoi!
koska minä arvostan kirjastoa niin MINÄ olen paras ja viisas.
Hyi hitto että olet Ällöttävä ihminen!

Olen 100 prosenttisesti kirjaston puolella ja tämä keskustelu ei muuten kiinnosta, mutta:

Ymmärrättekö minkälaisiin asioihin tässä maassa syydetään rahaa niin, että tavallinen tallaaja ei hyödy mitenkään? Esim. puoluetuet. Tai populistien rakastama aihe: Kreikka-tuet.

Jos "meille" annetaan jotain, niin ihan riemusta kiljuen kaikki tänne vaan. Kirjastot, sairaalat, tiet, koulut jne. Työtä ja hyvinvointia. Ihmiset on niin yksisilmäisiä, että ei osaa kiinnittää huomiota kuin mediassa näkyviin aiheisiin. Ihmiset on niin vietävissä. Seuraavaksi joku poliitikko sanoo, että laittaisi rahat lastensairaalaan ja saa äänivyöryn. Vaikka poliitikko itse tietää, että niin ei pysty tekemään, koska budjetissa ei siirrellä rahaa lateraalisesti ympäriinsä, vaan se raha vaan katoaa.

Kirjastot ovat nykyään enemmän tapahtumakeskuksia, kuin talo täynnä kirjahyllyjä. Lisäksi omassa kirjastossa on hyvä tavaralainaamo. Lainasin mm. iskuporakonetta kun muutin ja piti saada hyllyjä ja tauluja seinille.

En nyt välttämättä juntiksi hauku, jos ei kirjastossa käy, mutta jos väittää ettei asia ole tärkeä, koska se ei ole itselle tärkeä - siinä on jo hyvät juntin ainekset kasassa.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Samaa mieltä siinä että aika hintava hanke kyllä on,pitää olla tuolla rahalla aika hieno sitten.
Mutta esim.täällä nimeltä mainitsemattomalla paikakunnalla saatiin reilu vuosi sitten upouusi kirjasto huomattavasti paremmalle paikalle entiseen verrattuna ja lainaajamäärät on tuplaantuneet! Itse myös kirjastoa käytän paljon lukevana,eli kyllä kirjatoa noin yleisesti kannatan. Sehän on melkeinpä ainoita ilmaisia palveluita suomessa..
Ja siihen että kirjastot ovat köyhille niin esim.meidän perhe ei ole köyhä jos nyt ei rikaskaan,mutta koska luen kirjan yleensä vain kerran niin en koe tarvetta ostaa kirjoja juurikaan kaupuista.

Joka vuosi laitetaan tuhat miljoonaa kehitysapuun ulkomaille ja ne rahat valuvat pääasiassa järjestelmän hallintoon ja paikalliseen korruptioon. Se on siis kymmenkertainen summa tuohon kirjastoon verrattuna ja ihan joka vuosi.

Sivistää? Miksi sitten Suomessa niin moni uskoo näkymättömään taivan ukkoon?

Miksi niin moni vastustaa rokotuksia?

Miksi niin moni luulee että Suomi voitti talvisodan ja jatkosodan?

Miksi niin moni käyttää homeopatiaa vaikka sen tiedetään olevan pelkkää vettä?

Näitä voi jatkaa vaikka miten paljon.
Joten se sivistyksesi ei ole oikein toiminut

Nuo on just niitä jotka eivät ole käyneet kirjastossa.

Alkuperäinen kirjoittaja en tykkää;30624301:
Ainahan sellainen on provo joka on eri mieltä jostain teidän kanssa. Selvä enemmistö on vaan mun kanssa samaa mieltä ja jos siitä äänestettäisiin helsingissä niin mun puoli voittaisi ihan varmasti. Eli te ootte provoja. Mulla on aina ollut mahdollisuus käydä kirjastossa halutessani muttei kiinnosta eikä kiinnosta niitäkään joiden kanssa olen tekemisissä. Turhin palvelu mitä on ja paljon tärkeemmistä vähennetään ja vähennetään mutta johonkin kirjastoon riittää aina rahaa ja vaikka kuinka paljon. Tostakin 100 miljoonasta vois jakaa joka puolelle miljoona kertaa tärkeempiin juttuihin. Mun mielestä tää on ihan käsittämätön päätös ja jois kävisitte joskus ulkonakin niin tajuisitte että sitä vastustetaan ja paljon. Se kirjasto varmaan kaikki pitääkin hengissä ja vähentää köyhyyttä ja parastaa sairaat ym ym. Lista on vaikka kuinka pitkä ja pitää olla kamalan itsekäs että haluaa tälläsen kirjaston vaan sen takia että lukee.

Jos toi summa pitää paikkansa niin kyllä minäkin kyseenalaistan tuommosen rahankäytön kun samaan aikaan perus sosiaalipalvelut on retuperällä. Mutta kyllä kirjastot on erittäin tarpeellisia. Mä en tunne yhtään lapsiperhettä jotka EI käytä kirjastoa. Mutta toisaalta ap ei kyllä kuulosta miltään ruudinkeksijältä, joka olis itse opiskellu kovin pitkälle. Tai joka haluaa tai edes kykenee kannustamaan omia lapsiaan kouluttautumaan ja lukemaan. Ihan pienetkin lapset hyötyy kirjojen lukemisesta, se on tutkittu juttu. Vai työnnetäänkö lapset vaan telkkarin ja tietokoneen eteen..? Sitäpaitsi jos vanhemmalla on jo valmiiks tuommonen asenne lukemista kohtaan, niin kyllähän lapset oppii mallista inhoamaan lukemista. Kirjoista kiinnostuneet ihmiset ihan lapsesta pitäen ei välttämättä oo mitään elitistejä tai kaverittomia nörttejä. Tai ainaki oma lapseni on oppinu helposti ja omaehtosesti paljon asioita reilusti keskivertoa aikasemmin kirjojen avulla, ja silti kavereita on paljon. Ei mun mielestä sillä oo merkitystä että lapseni olis jotenki kauheen erinomainen, mutta lapset on uteliaita ja minusta vastausten etsiminen kysymyksiin on erittäin hyödyllistä. Puhumattakaan siitä itseluottamuksesta minkä lapsi saa siitä että tietää ja ymmärtää erilaisia asioita. Ja oppii itekin selvittämään ja kyseenalaistamaan asioita. Pelkkä tietokoneruudun tuijotus ei ole kellekään hyväksi.

Yhteistyössä