10-vuotias pa*koo housuun!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "turhautunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
:hug: hienoa että jotakin edistystä saitte asiaan ja homma hoituu.
On se paljon parempi tytöllekkin :)
Ja hienoa että löytyy niitä mukavia välittäviä "äitipuolia" :) :flower:

[QUOTE="turhautunut";25313678]No niin, jotain edistystä asian suhteen. Eilen viedessämme tytön kotiinsa, otimme äidin tiukkaan puhutteluun. Ensimmäisen kerran minäkin osallistuin keskusteluun hänen kanssaan, sillä olen tähän asti tuntenut itseni hieman ulkopuoliseksi enkä ole mieheni eksän kanssa aiheesta kasvotusten keskustellut. Nyt istuimme kaikki saman pöydän ääreen, tämäkin minun aloitteesta ja yritimme puhua asiasta rakentavaan sävyyn. Mutta kerroin äidille suoraan, että olen todella huolissani tytön tilanteesta ja mielenterveydestäkin enkä ymmärrä, miksi äiti ei ongelmaan ole tarttunut. Äiti tunnusti, ettei hän enää jaksa, eikä häntä kiinnosta. Hän on ongelmaan yhtä turtunut kuin tyttökin. Se on heillä jo tavallaan normaalia arkipäivää, eikä asiaa kotona juuri edes noteerata.

Vatvoimme asiaa joka kantilta ja lopulta äiti itse ehdotti, että tyttö voisi muuttaa meille ainakin nyt ensialkuun. Olisi äidillänsä jokatoinen viikonloppu. Pienissä osissa hänkin jaksaisi asiaan paremmin perehtyä.
Mieheni varaa taas ajan lastenlääkärille ja yritetään heti tästä päivästä alkaen saada tilannetta paremmaksi ruokavalion ja niiden syöttämättä jääneiden lääkkeiden avulla. Pitkä tie on edessä, mutta toivottavasti tämä kaikki on sen arvoista ja tytöllekin saadaan vielä elämisen arvoinen elämä.[/QUOTE]

Kuuliko lapsi keskustelunne?

Lapsi ei kuullut keskusteluamme, mutta toki hänenkin kanssa muutosta sitten puhuttiin. Lapselle muuttoa selitettiin sillä, että äitinsä on paljon iltoja töissä, kun taas meillä on säännöllinen päivätyö, ja voimme olla illat tytön kanssa kotona. En tietenkään tahdo tyttöä käännyttää äitiänsä vastaan, vaikka melko negatiivisia asioita äidistä onkin tässä käynyt ilmi. Hän on kuitenkin se tytön ainoa oikea biologinen äiti, enkä tahdo sen suhteen väliin olla tunkemassa. Nyt on kuitenkin tärkeintä saada tytön, ja toivottavasti myös äitinsä elämä oikealle tolalle.

Vanhassa koulussa tyttö saa jatkaa ainakin vielä kevätlukukauden, vaikka kuljetukset tuottavatkin hieman sumplimista. Kouluun otamme yhteyttä heti joululoman jälkeen.

Sen verran tein salapoliisintyötä, että otin yhteyttä äidin ystävään. Paljastui, että tytön äiti käyttää runsaasti päihteitä, eivätkä talousasiatkaan ole ihan kunnossa. Tämä ystävä oli myös harkinnut lastensuojeluilmoituksen tekemistä, sillä hänenkin mielestään tilanne oli koko ajan menossa pahempaan. Jonkinlaista apua ja tukea tuo äitikin tarvitsisi, mutta se ei ehkä ole minun tehtävä. Täytyy silti myöntää, että vihastus häntä kohtaan on vaihtunut sääliksi...

Jestas, mitä juoruilua...mutta hyvä jos asiat jo paremmin.

Sen verran tein salapoliisintyötä, että otin yhteyttä äidin ystävään. Paljastui, että tytön äiti käyttää runsaasti päihteitä, eivätkä talousasiatkaan ole ihan kunnossa. Tämä ystävä oli myös harkinnut lastensuojeluilmoituksen tekemistä, sillä hänenkin mielestään tilanne oli koko ajan menossa pahempaan. Jonkinlaista apua ja tukea tuo äitikin tarvitsisi, mutta se ei ehkä ole minun tehtävä. Täytyy silti myöntää, että vihastus häntä kohtaan on vaihtunut sääliksi...

Osuin vahingossa tähän keskusteluun etsiessäni vertaistukea toiseen ongelmaan. Unohduin lukemaan keskustelua ja löysin sieltä monta meidän perheemme kanssa yhtenevää ongelmaa.

Perheemme kuopuksella on ollut kakkaamisongelma nelivuotiaasta asti. Nyt hän on yhdeksän. Kakkaa housuun vaihtelevasti, joskus viikkojen puhdas kausi, välillä pestään kakkapyykkiä useiden pöksyje verran päivässä. Pöksypyykissä ei ole tuhrintaa vaan ihan sitä itseään - pökäleittäin.

Terveydenhuoltohenkilöstölle ongelmasta kerrottiin ensimmäisen kerran 5-vuotisneuvolassa. Lääkäri määräsi vain ummetuslääkettä. Pahensi tilannetta, kakkaa oli sen jälkeen entistä enemmän ja entistä löysempää... Lapsi kulkisi kakat housussa ellen kehottaisi menemään pesulle. Kaverit huomauttelevat jatkuvasta piereskelystä ja pahasta hajusta, ei aiheuta tytössä siistiytymisen tarvetta.

Viimein lääkäri kuukausi takaperin otti asian todesta kun en suostunut huoneesta poistumaan lapsen kanssa ennen kuin tutkii asian. Tehtiin kokeita, ei vikaa. Nyt odotamme psykologin vastaanottoaikaa. Taustalla ilmeisesti isän rankka alkoholin käyttö ja sen vuoksi rikkinäinen lapsuus. Samasta syystä päätin muuttaa miehestäni eroon, että toipuminen voisi paremmin alkaa. Huvittavaa on, että edelleen lapsen isä kiistää oman osuutensa lapsensa oireiluun...!

Jaksamista Sinulle, joka aloitit ketjun. Olette oikealla polulla. Jaksa vaatia hoitoa tytölle!

Teille, jotka vähättelette tätä äitipuolen hätää: helppo teidän on viisastella kun tämä ei ole osunut kohdallenne! Ongelmaa ei ole helppo hoitaa jo pelkästään sen vuoksi, että lapsi SALAA ongelman jopa aikuisilta (=kadonneet pikkupöksyt löytyivät pesukoneen takaa).

Tuttuni lapsella on niin paha ummetus että saattaa välillä joskus kakkia housuunsa ilman että lapsi edes huomaa asiaa ennenkuin tuntee tarpeet housuissa (ei siis tunne että kakka tulee). Mietin joskus että miten se ummetus voi aiheuttaa sen mutta kuitenkin

Se johtuu siitä että ummetus aiheuttaa suoleen kovan ulosteen, jonka ohi vuotaa löysää ulostetta. Aika yleinen pahasta ummetuksesta kärsivillä lapsilla.

Hei ! Midän tyttö jo 14 tuli eräänä päivänä kotiin ja taisi olla kakka housussa,mutta kivenkovaan väitti ettei ole. No noin vikko tästä hän tuli kotiin ja huomasin että jotain siellä housussa oli. No käskin tämän pyllistää no hänellä oli vaippa jalassa ja kakka siellä. No siinä itku kurkussa selitti että kakkaa on tullut housuun aiemmin ja oli päättänyt hommata itsellee vaipan. No nyt tyttö käyttää joka päivä vaippaa.

Alkuperäinen kirjoittaja "turhautu25298347:
Nyt alkaa huumori olla lopussa ja tuntuu, että itku tulee tämän asian kanssa.

Taustoista lyhyesti sen verran, että kyseessä on avopuolisoni kohta 10 täyttävä tytär, joka on luonamme joka toinen viikonloppu. Tyttö on ilmeisesti aikoinaan oppinut kuivaksi ja pöntölle, mutta myöhemmässä vaiheessa tuhriminen on alkanut, ja jatkunut jo useamman vuoden, eikä loppua näy.
Tytär viettää siis valtaosan ajastaan äitinsä tykönä, joka ei ilmeisesti kiinnitä mitään huomiota tytön housuun kakkaamiseen. Päinvastoin äiti valehtelee, ettei hänen luonaan ongelmaa ole. Tämä ei pidä paikkaansa, sillä lapsen kaikki alushousut, joita hänella mukanaan on, ovat kakasta palaneita. Tytön isä, eli avopuolisoni, on sentäs yrittänyt tehdä asialle jotakin ja käyttänyt lasta jo kahdesti lääkärissä asian johdosta. Laktoositonta ruokavalioita suositeltiin, ja määrättiin ummetuslääkkeitä, mutta tytön äiti jätti lääkkeet antamatta, ja ongelma senkun jatkuu...

Koulussa lasta jo kiusataan, ja kavereita ei taida liiemmin olla. Koulusta on yritetty tavoittaa äitiä palavereihin koskien tytön asioita, mutta aina hän on ne laistanut. Ongelma kiristää myös mieheni ja minun välejä, sillä olen todella huolissani tytöstä ja pidän hänestä kovasti, mutta tunnen olevani voimaton tämän ongelman edessä. Äitiä ei kiinnosta, ja isä ei kummosiin ihmeisiin pysty, sillä lapsi on meillä niin vähän.

Nyt olen pohdiskellut, mitä asian suhteen pitäisi seuraavaksi tehdä? Joko olisi soitettava johonkin sosiaalihuoltoon tai lastenpsykiatrille. Fyysistä vikaa tuohon runsaaseen tuhrimiseen ei löydetty, joten mahtaisiko vika olla henkisellä puolella? Jotenkin tuntuu, että mieheni ei pidä, että puutun asiaan, mutta ei tätä voi enää pelkästään sivusta katsella. Muilla palstalaisilla ei mahda samanlaisia ongelmia olla, mutta olisiko hyviä vinkkejä, miten minun kannattaisi asiassa edetä? Ehkä

Alkuperäinen kirjoittaja "turhautu25298347:
Nyt alkaa huumori olla lopussa ja tuntuu, että itku tulee tämän asian kanssa.

Taustoista lyhyesti sen verran, että kyseessä on avopuolisoni kohta 10 täyttävä tytär, joka on luonamme joka toinen viikonloppu. Tyttö on ilmeisesti aikoinaan oppinut kuivaksi ja pöntölle, mutta myöhemmässä vaiheessa tuhriminen on alkanut, ja jatkunut jo useamman vuoden, eikä loppua näy.
Tytär viettää siis valtaosan ajastaan äitinsä tykönä, joka ei ilmeisesti kiinnitä mitään huomiota tytön housuun kakkaamiseen. Päinvastoin äiti valehtelee, ettei hänen luonaan ongelmaa ole. Tämä ei pidä paikkaansa, sillä lapsen kaikki alushousut, joita hänella mukanaan on, ovat kakasta palaneita. Tytön isä, eli avopuolisoni, on sentäs yrittänyt tehdä asialle jotakin ja käyttänyt lasta jo kahdesti lääkärissä asian johdosta. Laktoositonta ruokavalioita suositeltiin, ja määrättiin ummetuslääkkeitä, mutta tytön äiti jätti lääkkeet antamatta, ja ongelma senkun jatkuu...

Koulussa lasta jo kiusataan, ja kavereita ei taida liiemmin olla. Koulusta on yritetty tavoittaa äitiä palavereihin koskien tytön asioita, mutta aina hän on ne laistanut. Ongelma kiristää myös mieheni ja minun välejä, sillä olen todella huolissani tytöstä ja pidän hänestä kovasti, mutta tunnen olevani voimaton tämän ongelman edessä. Äitiä ei kiinnosta, ja isä ei kummosiin ihmeisiin pysty, sillä lapsi on meillä niin vähän.

Nyt olen pohdiskellut, mitä asian suhteen pitäisi seuraavaksi tehdä? Joko olisi soitettava johonkin sosiaalihuoltoon tai lastenpsykiatrille. Fyysistä vikaa tuohon runsaaseen tuhrimiseen ei löydetty, joten mahtaisiko vika olla henkisellä puolella? Jotenkin tuntuu, että mieheni ei pidä, että puutun asiaan, mutta ei tätä voi enää pelkästään sivusta katsella. Muilla palstalaisilla ei mahda samanlaisia ongelmia olla, mutta olisiko hyviä vinkkejä, miten minun kannattaisi asiassa edetä? Ehkä

Mulle - ikäihmiselle - tuli itku tätä lukiessa. Toivon niin, että lapsi pääsee vaivastaan ja on ihanaa, kun äitipuoli ja isänsä välittää. Ansaitsisit ap kukkasen.

Kannattaisi ehkä kuitenkin lastenvalvojaan olla yhteydessä,sieltä ehkä saisivat herätettyä äitiä hoitamaan lapsen asioita ja jos niin ei käy niin sittenhän sinulla ja lapsen isällä olisi hyvät mahdollisuudet saada lapsi teille asumaan. En tarkoita että lapsi pitäisi ottaa äidiltä pois mutta kyllä tuollainen asia vaatii toimenpiteitä ihan vaan lapsen parasta ajatellen.

Mää en kyllä rehellisesti sanoen ymmärrä, mitä lääkäri tai varsinkaan sosiaalitoimi voi sille housuun paskomiselle tehdä. tai tehdä ylipainolle. Lääkärit ja sossut on varmasti ihan viimeisiä jotka ihmisiä tuollaisessa auttavat.

Minulla on 10 vuotias tyttö joka tuhrii. On tutkittu 2vuotiaasta asti läpikotaisin eikä yksikään lääkäri ole löytänyt mitään. Ei urologit, lastenlääkärit, psykologit, ravintoterapeutit jne jne. 8 vuotta olemme selviytyneet päivittäisen vaivan kanssa ja erilaisten lääkitys ja ruokavalio ja elämäntapa kokeilujen myötä rankkaa on ollut äidillä ja ennenkaikkea tyttärellä. Hän on kuitenkin urheasti jaksanut yrittää. Olen ihan tosissani kun sanon että mistään ei saa apua vaikka maksaisi mitä tai tekisi mitä. Olen täysin valmis myöntämään huonoiten äitinä, jos sitä kautta lapsi saisi apua, mutta kun ei se välttämättä niin ole. Siksi, viitaten kaikkiin kirjoituksiin koko tässä keskustelussa; se ei välttämättä ole niin että kotona on asiat niin huonosti (voi tietenkin olla) tai että lasta pystyy auttamaan helposti. Jos se olisi helppoa niin olisin tehnyt sen 8vuotta sitten enkä altistanut lapsen sille kärsimyksellä mitä tuhriminen on tuonut.

Oon sisäoppilaitoksessa ja mun paras kaveri on tyttö saman ikäinen kun mää. Mää siis kerran kun valot laitettiin kiinni menin sen sänkyyn ja nukuttiin siinä alasti pian kaikki alko tehdä niin ja kirjoitti jopa koulun ulko seinään "tule seksi kouluun 10-14v tytöille ja pojille P.S. voit nukkua alasti" saatiin siitä arestia kaikki me ja sitten seuraavana yönä olin taas mun kaverin sängyssä ja näin unta että istuin wc ssä ja pissasin ja kakkasin. Seuraavana päivänä kaikki oli kakannut ja pissannut housuun ja viikon päästä se rakennus suljettiin, koska eikö se teidänkin mielestä ole outoa että kaikki oikeesti kaikki 73 ihmistä teki saman jutun samana yönä samaan aikaan. Oon nyt kotona hetken aikaa ja luin just uutisista että se oli palanut se rakennus ja joku oli kuollut sinne sisälle. Tuo on totta googletappa vaikka "sisältäisitpä paloi" siellä lukee myös että sisälle kuollut 11v tyttö kummittelee kaikissa sisäoppilaitoksissa.

Yhteistyössä