10 vuotiaan ylipaino

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nelli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28610490]Minusta kuulostaa jo aika suurelta tuo paino! Eikö tosiaan th ole asiaan MITÄÄN sanonut? Oletko jutellut terkan kanssa?onko tyttö aina ollut pullea?[/QUOTE]

terkan luona käydessään saanut vaan mukaan lapun, jossa paino, pituus, verenpaine, asioita joista ovat jutelleet.tyttö sanoo että ei terkka ole painosta sen kummemmin mitään sanonut. Pikkusen pyöreä on aina ollut mutta viimesen vuoden aikana painoa kyllä enemmän tullut..tuntuu vaan niin kummalta, että terkka ei näe painoa ongelmana.

Voi auta, auta, AUTA sun lastasi kun vielä voit! Hae apua vaikka terveyskeskuksesta, jos ei kouluterkalta saa tukea!

Mä olen aina ollut ylipainoinen ja kotoa pois muuttaessani painoin jo 180kg! Kun pääsin omaan talouteen aloin laihtua ja olen laihtunut 50kg, mutta yhtä helvettiä se on ollut. Kuinka paljon helpompaa mun elämä olisi ollut kun en olisi ollut lihava koko murrosikää. Ja kyllä, sinä voit vaikuttaa! Kannustamalla,keskustelemalla ja ruokavalinnoilla. Ei syyllistämistä, ei hyssyttelyä, ei lohtukeksejä. Avointa keskustelua terveydestä, liikunnasta, ruoasta, hyvinvoinnista ja sosiaalisista suhteista. Olen varma, että tyttäresikin haluaa olla hyvässä kunnossa.

Liikuntaan innostaminen on varmasti tärkeintä! :)

Miksi terkka siitä lapselle puhuisi, traumoja vaan saisi aikaan. Ehkä hän kuvittelee että teilläkin on silmät päässä ja puututtu tilanteeseen jos katsotte sen tarpeelliseksi, ilman eri käskyä hoitajalta. Tehän sen kuitenkin päätätte mitä lapsi syö ja mitä on arjen aktiivisuus

[QUOTE="nelli";28610472]10 vuotias tyttö, joka on 162 cm pitkä ja painaa 70 kg. Kouluterveydenhoitaja ei asiaan ole puuttunut.kuinka vakavaasti minun pitäisi?[/QUOTE]
Vakavasti sinun pitäisi asiaan suhtautua. Kun noin nuorella alkaa olla ylipainoa, niin kaikki terveelliset keinot kannattaa ottaa käyttöön! Pihapiirissämme asuu noin 13-14-vuotias tyttö, jonka "vankeutta" ylipainonsa kanssa on surullista katsoa :( Itsekin olen ollut ylipainoinen, mutta vasta aiukuisiällä (nyt takana 20 kilon projekti). Jonkin verran paino nousi liikaa 16-17-vuotiaana, mutta olin tuolloin kuitenkin hoikempi kuin tyttäresi.

Painolla on taipumus lisääntyä ja lisääntyä, ellei elintavoissa tapahdu selvää muutosta.

[QUOTE="henni";28610524]Miksi terkka siitä lapselle puhuisi, traumoja vaan saisi aikaan. Ehkä hän kuvittelee että teilläkin on silmät päässä ja puututtu tilanteeseen jos katsotte sen tarpeelliseksi, ilman eri käskyä hoitajalta. Tehän sen kuitenkin päätätte mitä lapsi syö ja mitä on arjen aktiivisuus[/QUOTE]

Kyllä se terkka on nimenomaan sitä varten, että tuollaisiin asioihin puuttuu. Siitähän sille maksetaan.

Joo, todellakin on outoa ettei th tai kukaan muukaan ole puuttunut. Tuohan on 10-vuotiaalle massiivinen ylipaino!

Onko epäkohtia joista sinä tiedät? Saattaako tyttö harrastaa 'lohtusyömistä' vanhempien selän takana? Liikutteko, harrastaako tyttö mitään liikunnallista? Minkälainen ruokavalio teillä perheenä on? Onko kaikki muuten kunnossa, voiko olla psyykkisiä syitä osana?

Enemmän ku siitä painosta olisin NYT huolissani, olisin huolissani siitä, miksi 10 vuotias on noin julmetun pitkä ja sillä on menkat alkaneet.

Joo tiedän ne voi alkaa mutta jotenkin kuulostais enemmän kasvuhäiriöltä. Kannattaa viedä yksityiselle jotta saatte lähetteen tutkimuksiin.

Yhteistyössä