1-vuotias maitoallerginen, neuvokaas mua nyt vähän!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IamWeasel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Valion Luomumaito ja Ingmanin Yömaito on homogenoimattomia, joten joillekin niistä tulee vähemmän oireita.

Yömaitopurkki näyttää tältä:

http://www.arlaingman.fi/fi/tuotteet/?pid=96&pcsid=1&p=1

Voipi olla että tuossa meidän s-marketissa tota maitoa ei myydä kun olen mielestäni aika tarkkaan hyllyt syynäillyt. Täytyy varmaan käydä tsekkaamassa prisman valikoima. Mutta onkohan tuo ny sit ihan sama sillä kun se luomumaito on jo kokeiltu, eli taitavat olla aikalailla samaa kamaa :snotty:

No mie kattelen nyt pikkuhiljaa tätä hommelia, ainakin nyt pienissä määrissä saa ruokakermaa ja piltin jogurttivälipalaa kun niistä kerta ei oireita tule ja välillä koittelen sitten eri juttuja, esim tuota kauramaitoa.

Meillä kuopuksen maitoallergia tai yliherkkyys oli sen verran lievä, ettei imetysaikana tullut esiin. Vasta 1 v:nä päiväkotiin mennessä alkoivat ongelmat. Koska imetin yhä, ei allergialääkäri pitänyt mitenkään välttämättömänä kalkkilisää.
Kun ikää tuli lähemmäs 2 v siirryttiin yhä enemmän ja enemmän kauramaitotuotteisiin. Näillä mentiin tuonne reiluun 2.5 v ikään, jolloin saatiin maito sopimaan.

Meillä oireet olivat ei-hengenvaarallisia, mutta sen verran inhottavia, että pidin parhaana välttää maitoa. Vai mitä mieltä olette rikkinäisistä limakalvoista alapäässä vaikka pottailtiin paljon.

Siis onko lapsi oikein maitoallergikko vai voisko kuvitella että esim. laktoositon maitojuoma sopis?

Meillä kuopus käyttää tuota laktoositonta maitoa ja yleensäkin laktoosittomia tuotteita, sen vähä (vadelmamustikkajugurtti, appelsiiniviili ja banaanimustikka sekä vaniljayosa) mitä muiden yliherkkyyksien vuoksi voi käyttää, kalkkilisää annan aina kun suostuu sen ottamaan (harvoin). Ja meillä oireina on myös se et pylly/alapää palaa, maha tulee kipeäksi ->polttokakkat, kasvot ihottumalle, kun saa väärää, esim. lusikallisen tavallista jugurttia.

Luulen että tuo yömaito eroaa luomumaidosta vaan siinä että yömaidossa on enemmän melatoiinia kun muissa. En tosin tiiä mihin ihmiset sitä lehmänmaidon melatoniinia tarvis. Kaurapohjaista ruokakermaa on muuten myös olemassa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Siis onko lapsi oikein maitoallergikko vai voisko kuvitella että esim. laktoositon maitojuoma sopis?

Meillä kuopus käyttää tuota laktoositonta maitoa ja yleensäkin laktoosittomia tuotteita, sen vähä (vadelmamustikkajugurtti, appelsiiniviili ja banaanimustikka sekä vaniljayosa) mitä muiden yliherkkyyksien vuoksi voi käyttää, kalkkilisää annan aina kun suostuu sen ottamaan (harvoin). Ja meillä oireina on myös se et pylly/alapää palaa, maha tulee kipeäksi ->polttokakkat, kasvot ihottumalle, kun saa väärää, esim. lusikallisen tavallista jugurttia.

Laktoositonkaan ei sovi, olen kokeillut sitäkin sillä esikoinen käyttää sitä :( En tiedä mikä se allergisoiva aine on, mutta esim. nuo pikkuvauvojen puurojauheet ja valmistetrapuurot eivät sopineet myöskään.

Neuvolasta olen kysellyt asiaa monta kertaa mutta se meidän terkka ei oikein sano juuta eikä jaata :snotty: Hän on muutenkin sellainen että vastailee asioihin kautta rantain kun jotain kysyy ja oikeastaan minkäänlaista vastausta kysymykseen ei saa.