1-vuotias maitoallerginen, neuvokaas mua nyt vähän!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IamWeasel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

IamWeasel

Aktiivinen jäsen
14.09.2006
8 088
0
36
Niin, rintamaitoa saa vielä, mutta pitäiskö jo pikkuhiljaa tarjota lisäksi jotain kalsium(kalkki?)lisää? Mites sitten kun lopetan imettämisen, mitä maitoa sitten? Missä vaiheessa kauramaito ym on ok antaa?

Neuvolasta laittoivat aikaa sitten lähetteen labratutkimuksiin, virallisesti maitoallergiaa ei siis todettu, mutta selvähän tuo on kun naama on heti punaista laikkua täynnä jos maitoa saa. En ole tutkimuksiin siis mennyt siksi, että minusta se on turhaa. Eli mitään apteekin korvikejauheita meillä ei oo.

Sitten pieninä määrinä sitä laikkua ei tule paitsi jogurtista ja ihan maidosta. Eli esim kanakastiketta on voinut syödä, johon olen laittanut purkillisen ruokakermaa. Samoin piltin jogurttivälipalat menee ilman oireita. Onko järkevää tarjota pieniä määriä noita kun oireita ei tule, vai pitäiskö olla kokonaan ilman ja aina muutamien kuukausien päästä testailla että tuleeko vielä oireita ihan tavallisesta maidosta? Kun olen kuullut että monilla tämä menee ohi jossain vaiheessa n. 2-vuotiaana.

Käsittääkseni kauramaitoa voi hyvin antaa jo tuon ikäiselle. Se on ihan hyvääkin, itse käytän välillä esim. leivonnassa. Maitoallergia ei välttämättä näy testeissä, joten jos tiedät joka tapauksessa että lehmänmaidosta tulee oireita, niin ei sitä varmaan kannata antaa. Suosittelen Rauli Mäkelän kirjaa "Irti tulehduskierteestä", siinä puhutaan paljon maitoallergiasta.

Meillä 1v poika, joka oireilee ihottumalla lehmänmaidolle. Apteekin korvikkeetkaan eivät sopineet, nyt juo kauramaitoa ja imetän myös yhä. Lisäksi saa kalkkia 300 mg päivässä. Ensi kuun alussa aika ravitsemusterapeutille, jolta varmaan kuullaan ovatko kauramaito ja kalkkilisä riittävät vai tarviiko vielä jotain... Muut ruuat sopivat nyt, vain maito tökkii..

Mä taidan kokeilla sitä kauramaitoa. Mitä kalkkilisää sinä 'äiti miettii' käytät lapsella? Miten annat sen? Tosi vähän olen neuvoja saanut tähän, lääkäri laittoi vaan lähetteen verikokeisiin. Mä saan isomman kanssa juosta ihan tarpeeksi verikokeissa ja mielestäni ne on oikeasti tarpeelliset, mutta tällänen asia joka on jo muutenkin selvä niin miksi turhaan menisin..

Terve,

meidän neidillä todettiin 3 kk.n iässä maitoallergia. Jonka johdosta sitten olin maidottomalla dieetillä yli puolivuotta, koska imetin. Imetyksen lopetettua, tyttömme käytti Almironia aikansa. Kunnes nyt kesällä meillä oli allergiasairaalassa kontrollikäynti ja he testasivat sen maidon. Tyttö kesti suhteellisen hyvin. Jopa desin pystyi juomaan, jonka jälkeen hän helahti punaiseksi, ja tuli hieman läiskiä naamaan. Mutta katosivat puolen tunnin sisään. Lääkäri käski jatkaa altistamista kotona. Annoin jogurtteja / viilejä ruoan joukossa maitoa yms. Kaikesta tuli alussa hieman nokkosrokkoa, mutta päivä päivältä rokko väheni. Raaka maito kesti kauemmin, jos kaatui päälle niin saattoi tulla nokkosrokkoa ja ku joi raakaa maitoa, niin iho saattoi kasvoissa hieman reagoida. Ei muuta kuin päivä päivältä lisää maitoa. Meni kuukausi, kun pystyi käyttämään maitoa ja kaksi kuukautta, jos maitoa kaatui päälle niin ei aiheuttanut enää reaktiota. Jos reatiot ei ole mitään valtavia, niin altista vaan lisää maidolle. Pikkuhiljaa alkaa kestämään. Tosin jos hengitykseen käy, niin silloin kannattaa ehdottomasti käydä lääkärissä näytillä/testauttamassa.

Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
Mä taidan kokeilla sitä kauramaitoa. Mitä kalkkilisää sinä 'äiti miettii' käytät lapsella? Miten annat sen? Tosi vähän olen neuvoja saanut tähän, lääkäri laittoi vaan lähetteen verikokeisiin. Mä saan isomman kanssa juosta ihan tarpeeksi verikokeissa ja mielestäni ne on oikeasti tarpeelliset, mutta tällänen asia joka on jo muutenkin selvä niin miksi turhaan menisin..

Jos tarvitset lääkärintodistusta kelaan, täytyy teidän käydä niissä kokeissa.
Ei se nyt hei niin paha ollut, yksi putkellinen verta...
Me saadaan tänään tai huomenna tulokset allergiatesteistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:

Jos tarvitset lääkärintodistusta kelaan, täytyy teidän käydä niissä kokeissa.
Ei se nyt hei niin paha ollut, yksi putkellinen verta...
Me saadaan tänään tai huomenna tulokset allergiatesteistä.

Kyllä minä tiedän mitä se verikokeen otto on kun niitä otetaan isommasta lapsesta 2 viikon välein, mutta turha on aina turhaa. En mä tarvitse kai mitään reseptiä, jos mä nyt koitan kauramaitoa tai sitten jatkan imetystä 2-vuotiaaksi asti kuten yksi vaihtoehto oli, siihen lisäksi vaan se kalkki.

Miuta ihmetyttää yleensä terveydenhoitoalan ihmisten vimma tuohon maitoon, ihmiset pärjää kuitenkin ihan hyvin ilman lehmänmaitoa. Jos lapsella olis joku muu allergia niin ei ehkä ihan äkkiä sanottais että altistat vaan joka päivä ja jos tulee vähän jotain oireita niin ei se mitään. Nykyaikana on niin paljon maidottomia "maitotuotteita" että en oikein ymmärrä tuota pakkoaltistamista kun ei se lehmänmaito kuitenkaan mitään elämän eliksiiriä ole (paitsi tietty vasikoille). Mutta tää on tietysti vaan miun mielipide.

Alkuperäinen kirjoittaja Jadekettu:
Terve,

meidän neidillä todettiin 3 kk.n iässä maitoallergia. Jonka johdosta sitten olin maidottomalla dieetillä yli puolivuotta, koska imetin. Imetyksen lopetettua, tyttömme käytti Almironia aikansa. Kunnes nyt kesällä meillä oli allergiasairaalassa kontrollikäynti ja he testasivat sen maidon. Tyttö kesti suhteellisen hyvin. Jopa desin pystyi juomaan, jonka jälkeen hän helahti punaiseksi, ja tuli hieman läiskiä naamaan. Mutta katosivat puolen tunnin sisään. Lääkäri käski jatkaa altistamista kotona. Annoin jogurtteja / viilejä ruoan joukossa maitoa yms. Kaikesta tuli alussa hieman nokkosrokkoa, mutta päivä päivältä rokko väheni. Raaka maito kesti kauemmin, jos kaatui päälle niin saattoi tulla nokkosrokkoa ja ku joi raakaa maitoa, niin iho saattoi kasvoissa hieman reagoida. Ei muuta kuin päivä päivältä lisää maitoa. Meni kuukausi, kun pystyi käyttämään maitoa ja kaksi kuukautta, jos maitoa kaatui päälle niin ei aiheuttanut enää reaktiota. Jos reatiot ei ole mitään valtavia, niin altista vaan lisää maidolle. Pikkuhiljaa alkaa kestämään. Tosin jos hengitykseen käy, niin silloin kannattaa ehdottomasti käydä lääkärissä näytillä/testauttamassa.

Hänellä tulee suun ympäristö punaiseksi ja ilmeisesti se jotenkin kihelmöi kun alkaa hieroa kasvojaan ja suuta "mässyttää". Ei se siis hengitykseen kuitenkaan käy.

Teillä ei kuitenkaan ilmeisesti ole varsinaista maitoallergiaa, koska esim. kerma ja jogurtit käyvät. Maitoallergiselle ei käy mitkään maitotuotteet.Teillä lapsi saattaa olla herkistynyt "raa´alle" maidolle tai jollekin maidon käsittelyaineelle (jolloin esim. luomu-tai gefilusmaito voisi sopia). Riisimaitoakin voi kokeilla, jos ed. mainitut eivät sovi.

Erikoislääkärillä käynnistä voisi olla se apu, että saisitte täsmällisemmän diagnoosin ja neuvoja allergioiden tai herkistymisten hoitoon sekä vinkkejä siitä mitä tuotteita ja missä järjestyksessä lapsellenne kannattaa kokeilla.

Alkuperäinen kirjoittaja maito:
Teillä ei kuitenkaan ilmeisesti ole varsinaista maitoallergiaa, koska esim. kerma ja jogurtit käyvät. Maitoallergiselle ei käy mitkään maitotuotteet.Teillä lapsi saattaa olla herkistynyt "raa´alle" maidolle tai jollekin maidon käsittelyaineelle (jolloin esim. luomu-tai gefilusmaito voisi sopia). Riisimaitoakin voi kokeilla, jos ed. mainitut eivät sovi.

Erikoislääkärillä käynnistä voisi olla se apu, että saisitte täsmällisemmän diagnoosin ja neuvoja allergioiden tai herkistymisten hoitoon sekä vinkkejä siitä mitä tuotteita ja missä järjestyksessä lapsellenne kannattaa kokeilla.

No eilen tein kanakastiketta ruokakermaan ja perunamuusin ruokakermalla enkä maidolla, ja siitä tuli sitä punaista laikkua, eli luulen että kyse on määristä. Normaalisti jos tarjoan ruokakermaan tehtyä kanakastiketta ja vaikka riisiä/nuudelia, laikkua ei tule. Eilen sai reilumman määrän ja se näkyi. Sama piltissä josta ei tule, se sisältää jogurttia 20% eli ei paljon. Tavallinen jogurtti taas tuo oireet lusikallisesta.

ja luomumaitoakin olit kokeillut ? kauramaidon olen kuullut myös olevan hyvää. tuttavan moniallergisella lapsella oli viljallergioitakin mutta nyt kun lähestyy kahden vuoden ikää useat viljat jo sopivat.. kaura, vehnä, riisi, maissi, nyt heillä on kokeilussa ohra mutta oikean maidon antaminen on vielä heilläkin venynyt kun tulee reaktioita..

Alkuperäinen kirjoittaja entä:
ja luomumaitoakin olit kokeillut ? kauramaidon olen kuullut myös olevan hyvää. tuttavan moniallergisella lapsella oli viljallergioitakin mutta nyt kun lähestyy kahden vuoden ikää useat viljat jo sopivat.. kaura, vehnä, riisi, maissi, nyt heillä on kokeilussa ohra mutta oikean maidon antaminen on vielä heilläkin venynyt kun tulee reaktioita..

Luomumaito on kokeiltu ja siitäkin oireita tulee. Äitini puhui että yömaitoa vois kanssa kokeilla, mutta mä en ole sellasta nähnytkään kaupassa? :o

Vaikka et haluaisi lapselle sen paremmin diagnoosia, suosittelen kuitenkin kysymään lääkäriltä neuvoa ravitsemusasioihin, kun on kuitenkin kyseessä noin pieni lapsi. Valitettavasti neuvolassa ei usei ole riittävästi tietoa näistä allergia/herkistymis- asioista.

Ehkä mulla on sitten termit vähän hukassa, taitaa olla joku maitotuotteille herkistyminen vaan tms. :ashamed:

Eihän kaikista muistakaan allergioista tule välttämättä heti pienestä altistumisesta oireita. Eläinallergia on toki eri asia kun ruoka-aine allergia, mutta en itse ainakaan eläinallergisena saa heti oireita jos olen hetken samassa tilassa kun kissa, mutta jos olen pitempään niin oireet tulee ihan taatusti. Ja onko sillä sitten niin suurta merkitystä onko kyseessä maitoallergia vai maitotuotteille herkistyminen, kun olet kuitenkin huomannut että maidosta tulee lapselle oireita. Miun mielestä olet viisas kun et tuputa sitä lapselle väkisin kun näet että pienelle siitä tukala olo.

Valion Luomumaito ja Ingmanin Yömaito on homogenoimattomia, joten joillekin niistä tulee vähemmän oireita.

Yömaitopurkki näyttää tältä:

http://www.arlaingman.fi/fi/tuotteet/?pid=96&pcsid=1&p=1