1-vuotias (kohta 2vee), korvikeruokinnallakin ollut lapsi ei todistetusti kärsi d-vitamiinin puutteesta, ilman lisiä :)

vv
Mua on myöskin mietityttänyt tuo d-vitamiinihomma, mutta en kyllä lapsella uskalla tuollaisia kokeilla. Sen sijaan olen miettinyt, että menisin itse talvella verikokeisiin. En ole 20- vuoteen, syönyt minkäänlaista d- vitamiinilisää. Täällä eivät suostu edes ottamaan kesällä, kun näyttävät kuulemma automaattisesti väärin.
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:
Mä en kans vielä olis varma että miten arvot talvella on, näin kesäaikaanhan aurinkoa on saatukin ihan riittämiin! Miksi sä vastustat D-vitamiinilisää?
Mäki haluun tietää miks sä ap vastustat d-vitamiinilisää?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Paljo oli arvo?

Tosiasiahan se on, että suurimmalla osalla on vajetta varsinkin talvella.
Sitä en kysynyt, kun täti sanoi vaan että ihan viitearvoissa ovat hyvin. Olisiko sulla jotain vertailukohdetta mielessä?
En tiedä miten nuo lapsilla menee, mut aikuisillahan se ois hyvä olla muistaakseni enempi kuin 75 tai 80 nmol/l. Varsinaisen puutteen raja alhaisempi, jossain 30 kieppeillä muistaakseni (?).
 
vieras
Näin se on. Tuhat tutkijaa päätyy samaa tulokseen ja sitten yksi vastarannakiiski kailottaa omaa tutkimustaan ainoana oikeana tuloksena ja saa paljon enemmän huomiota kuin ne tuhat, jotka ovat päätyneet samaan tulokseen. Tästä oli juuri aamulla juttua TV:ssä. Näin syntyy aina se pieni, mutta äänekäs vastustajien joukko, niin d-vitamiineissa, rokotteissa, ilmastonmuutoksessa jne. Usein nämä "tutkijat" lähtevät liikeelle siitö, että lopputulos on selvä. Pitää vain valjastaa tulkinnat ja sen johtopäätökset palvelelmaan jo päätettyä lopputulosta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja pitahaya:
Mutta eikö juuri siinä korvikkeessa ole sitä d vitamiinia?
On mutta sen lisäksi pitäisi ottaa tippoja ja sen jälkeen ollaan juotu pääosin ei-vitaminoituja kauramaitoja tai luomumaitoa. Sitä vitamiinia kun saa edelleenkin muualta kuin purkista tai vitaminoidusta maidosta, vaikka se monien mielestä ylitsepääsemättömän vaikeaa onkin (esim. kalan syönti).
Me käytetään kaura- ja riisijuomaa, joissa on d-vitamiinia. Ja rasvatonta luomumaitoa, jossa sitä ei ole. Varmuuden vuoksi olen antanut 3-tippaa d-vitamiinia päivittäin. Kalaa meillä kyllä syödään, mutta en ole pitänyt kirjaa, tuleeko suositukset kaksi kertaa viikossa täyteen...

 

Yhteistyössä