1 vuotiaan pukeutuminen hautajaisiin - onko tämä hyvä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kukka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä oli Pokemon tossut hautajaisissa alle 2v:lla. Kukaan ei pahastunut, vain iloisia kommentteja sai pikkuinen ja kiitosta siitä että kevensi tunnelmaa hassutuksillaan. Saattoi kyllä vaikuttaa että olimme lähimpiä sukulaisia ja itse järjestämässä, joten ei olisi kenelläkään ollut pokkaa tulla valittamaan.

Yleisesti ottaen kuitenkin kun muistelen hautajaisia niin lapset siellä ovat olleet valontuojia. Pyytämällä on pyydetty pieniä esiintymään, laulamaan ja syliin lohduttamaan. Ei kukaan odota, että lapset surisivat, vaan päinvastoin.

Minun mielestäni ap voit ihan hyvin laittaa ehdottamasi kukkamekon ja tumman neuleen. Varmasti on ihan Ok, kunhan asu on juhlava. Laita hienot sukkahousut jalkaan. Ja jos teillä on esim. H&M lähellä, niin käy katsomassa löytyisikö sieltä halpoja juhlakenkiä. Vauvojen osastolla on yleensä jotain sellaisia halpoja pehmeitä tossumaisia "kenkiä". Jos käytte ulkona laskemassa vainajan hautaan, niin siksi aikaa voi laittaa mitkä tahansa ulkokengät jalkaan. Sisälle nahkaiset tossut on yksi vaihtoehto, esim. täältä: http://www.tohvelisankari.fi/ Voit valita asuun sopivat tossut ja näitä voi käyttää jatkossa muuallakin kerhoissa jne..

Me käytiin juuri tänään hautajaisissa ja meidän lapsilla oli seuraavaa päällä:
* poika 1,5v Kinderitin tummansinisävyinen juhlahaalari, jossa on yhteen ommeltuna valkoinen kauluspaita, rusetti kaulassa, liivi ja samettihousut. Jalassa tummansiniset nahkakengät. Samat kengät normaalisti arkikäytössä, nyt vaan putsasin ne siistiksi.
* tyttö 4v valkoinen t-paita, ruusukuviollinen neuletakki, musta samettihame, valkoiset juhlasukkahousut, valkoiset juhlasandaalit.
* poika 6v valkoinen kauluspaita, solmio, tumma liivi ja tummat suorat housut. Jalassa oli mustat converset, kun ei löydetty mistään sopivia juhlakenkiä. Mutta nuo oli itseasiassa ihan Ok siihen asukokonaisuuteen, kun ne oli kuitenkin puhtaat ja siistit kengät. Housunlahkeet oli myös sen verran pitkät, ettei sieltä sentään mitkään conversen tähtilogot vilkkuneet kävellessä.

Muutamalla muulla oli myös lapsia mukana ja heidän lapsillaan ei ollut kovin juhlavaa pukeutumista, siisti arkivaatteet lähinnä. Ei olleet oikein hautajaisiin menevän näköisiä... Jokainen tyylillään, mutta itse haluan kunnioittaa omaisia asianmukaisella juhlavalla pukeutumisella, myös lasten osalta.

MUTTA tuskin kukaan muistelee ja arvostelee jälkikäteen hautajaisista sitä, että mitä kenelläkin oli päällä. Kyllä se vainajan kunnioittaminen ja lähiomaisten tukeminen on se keskeinen pointti!

Meidän tyttö oli ensimmäistä kertaa hautajaisissa 2,5-viikkoisena. Kyseessä isomummunsa hautajaiset. Typylle oli 50-senttisetkin vaatteet isoja, joten laitoin hänelle päälle neutraaleimmat vaatteet niistä meidän 44-senttisistä: valkoinen body, valkoiset plyysipotkarit, valkoinen plyysipaita ja ohut valkoinen pipo vaaleanpunaisin raidoin ja saman sarjan tumput. Ulkona oli pakkasta -22 ja sisälläkin kylmä, ja koska vauva oli niin pieni, oli hänellä oltava hattu ja tumput.

Aihetta sivuten, olin tänän hautajaisissa, ja ihmettelin kun aikuisetkaan eivät enää näytä osaavan pukeutua kunnioittavasti. Tai mun makuun ei mene se, että hautajisiinkin tungetaan ne legginsit joka asun alle, ja aikuisilla naisilla oli ihan teinivaatteita.
Lisäksi paikalla useampikin nuori, joilla vesirajaa hipova hame, niin että pylly melkein vilkkui kun kumartelivat kukkia laskemaan. Itse en nuortani sellaisissa kuteissa hautajaisiin päästäisi.

Plussaa oli, että nuorilla miehillä, siis ihan yläkouluikäisillä, oli KAIKILLA fiksusti mustat puvut ja tummat kravatit.

Isäni kuoli kun lapseni oli alle puolivuotias. Puin vauvalle tummanruskeapohjaisen kukkamekon, jossa oli oransseja ja punaisia kukkia. Lisäksi tummanruskeat sukkahousut. Mekko oli värikäs, mutta tummasävyisyydestään johtuen mielestäni sopiva hautajaisiin.

Niin kuin moni kirjoitti, uskoisin että lapset tuovat lohtua monelle surulliselle vain olemassaolollaan. Niinpä ajattelen, että kun nyt on juhlavahkot vaatteet päällä niin sama se mitä väriä. Äitini kanssa silloin puhuimme, että aivan sama jos joku muu kokee lapseni vaatteen kukat liian värikkäiksi. Minä ja äiti olimme isän lähimmät omaiset, joten jos asu on meistä hyvä niin se ei oikeastaan kuulu muille.

Meidän vuodenikäinen pukeutui valkoiseen bodyyn ja sukkiksiin ja päälle tummansininen hihaton mekko. Välillä päällä oli vaaleansininen neuletakki ja myssy. Itse vähän vierastan (lapsillakin) lämpimiä värejä hautajaispukeutumisessa.

Mulla oli 3v:llä mun kummisetän hautajaisissa v.punainen villakangasmekko, jonka alla oli pitkähiainen ruskea paita ja päällä valkoinen neuletakki (eikä kukaan sanonu et ois ollu liian värikäs).

Hautajaiset oli talvelal ja kaikilla mukana olleilla lapsilla oli haudalla normaali talvivaatetus (eli toppahaalarit sen mukaan mitä kukanenkin omisti).

Yhteistyössä