1 vuotiaan puheenkehitys- onko normaalia?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Hei! Onko normaalia, kun 1 vuotiaalla on "oma kieli", jota pölisee ja puhuu todella paljon, muutama selvä sanakin on, mutta nekin vielä jonkin verran epäselviä.... omaa ihmeellistä kieltä siis todella paljon, onko huolestuttavaa? Jostain luin, että jollakin ollut merkki puheviasta, mutta onko ketään, jolla tämä olisi normaalin puheenkehityksen merkki....? huolestunut mamma täällä kyselee hiukan peloissaan.....

meillä 1 vuotias ei osaa yhtään sanaa. puhuu juurikin tuolla omalla kielellään, oon myös miettiny että onko ihan normaalia että ei viellä yhtään sanaa osaa sanoa. "äiti"ä kovasti ootellaan! :D

"-p-"
[QUOTE="-p-";25335525]No ihan normaalia on. Harva 1-vuotias vielä puhuu. Mun 1v3kk sanoo "äiti" ja meidän kissan nimen, muuten pölöttää omaa kieltään.[/QUOTE]

Lisään vielä, että tärkeintä on, että ymmärtää puhetta. Ei sitä tuossa vaiheessa vielä itse tarvitse tuottaa.

"shihtzu"
Mun 1v. sanoo vaan höö, kovasti kyllä selittää ja juttelee, mutta ihan on omaa kieltä. Isoveli oppi puhumaan 2,5-vuotiaana, että mikäs kiire tässä vielä on, kyllä se ehtii vielä puhua. Meillä on etenkin tuolla isommalla nyt mikä-kausi menossa, joka asiasta kysytään mikä.

"vieras"
kyllä hän ymmärtää todella hyvin puhetta, ihan niin paljon, että välillä itsekin sitä on ihan ihmeissään että miten niin paljon voi ymmärtää kun ei vielä puhu. mutta tuo "oma kieli" ihmetyttää, kun pölisee ja puhuu mitä sattuu... onko kenelläkään kokemuksia tuollaisesta sitten, että miten puheenkehitys on jatkunut?

"-p-"
[QUOTE="vieras";25335553]kyllä hän ymmärtää todella hyvin puhetta, ihan niin paljon, että välillä itsekin sitä on ihan ihmeissään että miten niin paljon voi ymmärtää kun ei vielä puhu. mutta tuo "oma kieli" ihmetyttää, kun pölisee ja puhuu mitä sattuu... onko kenelläkään kokemuksia tuollaisesta sitten, että miten puheenkehitys on jatkunut?[/QUOTE]

Ihan totta, ei tuossa ole mitään epänormaalia. Yritä relata, puhe tulee kun tulee. Tuo oma kieli on just sitä puhumisen opettelua.

..
yksvuotiaan kyseessä ollessa ei kai voi puhua 'omasta kielestä' vaan se on ihan tavallista jokellusta jota kuuluukin olla PALJON.
minusta tuota 'oma kieli' nimitystä käytetän esim yli kaksvuotiaalla jos puhe on niin epäselvää että siitä ei muut saa selvää.

yksvuotiaan puheenkehitys on normaalia jos se jokeltaa kaksitavuisia jokelluksia, ja ymmärtää joitain lyhyitä kehoituksia. kaikki tuon lisäksi on ekstraa, kuten sanat jne..

kävelevä pieni
Meillä tasan 1v sanoo, tutti, isi, äiti, vauva ja muuten sitten omaa höpötystä mikä kuulostaa enemmänkin tanskalta :) Jokainen omalla tavallaan ja ihan normaalilta kuulostaa sinun 1vuotiaasi-

Usein sanotaan,että kieli jää jalan alle jos alkaa kävelemään aikaisin niin puhuu sitten myöhemmin. Meillä tämä ei pitänyt ihan paikkansa(jos tuota nyt oi puheeksi sanoa)

meillä esikoiselta tuli pieniä lauseita 1V ja kakkosella tuli sanoja ( molemmat tyttöjä) ja kuopus on poika jolla ekat sanat tuli 1V ja pari sanaa oli vasta 1.5V ja 2V neuvolaassa suostui sanomaan vain heippa :) mutta normaaliulta kuulostaa ja nyt sanoja tulee jo paljon meillä lapset vaan kehittyy erilailla ja mulle sanottiin kanssa että jos 3V ei tule sanoja ollenkaan niin huolestutaan ja riittää jos lapsi ymmärtää :)

Yhteistyössä