1-vuotiaan maidon määrä ja imetyksen lopetus?

Olen lopettamassa imetystä ja nyt mietin kuinka paljon lapsen pitäisi juoda maitoa pullosta/nokkamukista?
Meillä on semmoinen tilanne, että tyttö saa rintaa ennen yöunia ja aamulla. Päivisin tarjoan vain korviketta, mutta sitä menee todella vähän. Arvioisin, että 3-4 dl, jos sitäkään. Tämä imetyksen lopettaminen alkoi oikeastaan vasta tällä viikolla ja ensin kokeilimme siirtyä tavalliseen maitoon. Se ei kuitenkaan kelpaa alkuunkaan, joten annamme Tuttelia.
Mielelläni ottaisin vastaan vinkkejä siitä miten saisin tytölle enemmän maitoa juotettua :)
 
Meidän tyttö on nyt pian 1v3kk ja imetän edelleen iltaisin ,mutta oma maito on selvästi alkanut nyt vähentyä. Neuvolassa sanoivat ,että jos kerrankin imettää niin riittää 3 dl muita maitotuotteita ja sitten ,kun ei imetä ollenkaan niin 5 dl:lla pärjää. Silloin ,kun lopetin päiväimetykset nokkamukista meni vain n.1 dl/pv tavallista maitoa. Sen jälkeen ,kun noin 3 viikkoa sitten lopetin aamuimetykset ,niin maitoa alkoi nokkiksesta mennä pikku hiljaa enemmän. Nyt on viikon ajan juonnut maitoa ainakin 6 dl/pv. Silloin ,kun ei vielä näin hyvin juonnut meillä nokkamuki oli lähes jatkuvasti tarjolla. Myös jugurtit, viilit, raejuustot ja puurot maitoon tehtynä ,ovat hyviä maitotuote lisiä. Me annettin heti tavallista rasvatonta maitoa ,kun ei muutenkaan korviketta saannut. Oletko kokeillut sekoittaa tuttelia ja normimaitoa?
 
Minä lopetin imetyksen tässä muutama päivä sitten. Aluksi päivä imetykset ja n. viikon kuluttua ilta- ja aamu/yöimetykset. Tyttö täyttää vuoden ens kuun alussa. Aloin tehdä puurot normaaliin maitoon jo 10kk:n jälkeen. Sitten välipalalla syö viiliä tai jogurttia. Joten tuota kautta saa maitotuotteita n.4 dl/pv. Korviketta ei tyttö ole huolinut ollenkaan, joten pikkuhiljaa aloin antamaan nokkamukista normaali maitoa ruokailuilla ja myös ruokailujen välissä. Aluksi ei montaa hörppyä ottanut mutta kun lopetin imetyksen lopullisesti, alkoi normaalikin maito maistumaan. Lisäksi lisään välillä maitoa jonkin verran myös potturuokaan. Joten nyt saa maitoa päivässä n. 6dl. Neuvolassa sanottiin minulle, että suositus olisi tuon ikäisellä n. 6-8dl/pv mutta itse olen tyytyväinen jos syö edes tuon 5dl. Käsitykseni mukaan kaikki maitotuotteet mitä syö päivän aikana lasketaan mukaan tuohon päiväsuositukseen. Joten kyllä tuo 5dl tulee äkkiä täyteen jos vaan alkaa syömään maitoon tehtyjä puuroja ym. Itsellä helpotti suuresti, kun tyttö alkoi juomaan maitoa myös nokkamukista koska painon nousun kanssa on ollut ongelmia. Nyt ainakin tietää paljon saa päivässä maitoa, kun en enää imetä. Saa nähdä onko imetyksen lopetuksella ollut vaikutusta kasvuun. Minä muuten sekoitin jonkun aikaa normaali maitoa ja rinnasta pumpattua maitoa.
 
silloin kun lopetin imetyksen ja siirryin korvikkeen kautta tavalliseen maitoon niin kyllä ne maitomäärät tippui aika rajustikin alkuun mutta pikkuhiljaa sitä alkoi menemään ihan ok.
alkuun tein mm.puuron maitoon että saatiin sitä edes vähän menemään.
ei meillä nykyäänkään maitoa juoda sitä suositeltua määrää.
 

Yhteistyössä