1.v. päikkärit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minna

Vieras
Monet päikkärit muiden 1.v. nukkuvat?Meillä toistaseksi kahdet mut pitäisköhän nukuttaa vaan yhdet, ku on tyttö alkanut nousta klo.5.30.-6.00. ylös... ku ennen heräsi n.klo.7.00-8.00????!

Meillä on menty n. vuoden iästä saakka rytmillä:

aamuherätys (herää itse) klo 7.30, aamupala
lounas klo 11
päiväunille klo 11.30-12, herää n. klo 14-14.30, välipala
päivällinen klo 17
iltapala klo 20, iltapesut
yöunille klo 20.30-21

Kun nukkui vielä kahdet päikkärit, olivat yöunet lyhyemmät ja päivät hyvin rikkonaisia, kun välillä nukkui puoli tuntia ja välillä kaksi. Nyt hyvä rytmi, sopii meille.

Poika 11 kk, elää seuraavalla rytmillä:

Herää vähän ennen seitsemaa, aamupuurot. Lounas n. klo 11.30, päiväunille sen jälkeen. Nukkuu päikkäreitä 2-3½ tuntia. Välipala tarpeen mukaan, päivällinen klo 17.00. Iltapuuro klo 19.30 ja yöunille n. klo 20.00. Poika nukkuu siis yöunia n. 11 tuntia ja päikkäreitä tuon jo mainitsemani 2-3½ tuntia.

Jätin pois aamupäiväunet kuukausi sitten, kun iltapäiväunista alkoi tulemaan aivan torsot. Samalla siirsin noita iltapäiväunia tuntia aikaisemmaksi. Näin ipana on aamupäivällä hereillä sen viitisen tuntia ja iltapäivällä suunnilleen saman määrän. Vähän aikaa piti totutella, mutta nyt näyttää jo toimivan aika mukavasti.

Meillä neitokainen kohtapuoliin kaks vuotta, mutta varmaan (mikäli muisti ei tee suuria kepposia) 6kk lähtien nukkunu yhet päikkärit. Yöunet piteni siinä vaiheessa 9-11 tuntiin ja päiväunet 2-3 tuntia. Melkein samalla unirytmillä mennään edelleen!
Että omat kokemukset ainakin vaan yksien päikkäreitten puolesta. Pitenee yöunetkin samalla riittäviin mittoihin.

meillä neiti 1 vee ja yksillä päikkäreillä menty jotain 10-11 kk saakka. Neuvolasta saadussa ohjeissa kyllä luki että lapsi tarvitsis kahdet unet puoleentoista vuoteen...mutta meillä ainakin noi toiset unet alko olla semmosta takkuamista että vaikka olisit koko kylän kiertäny vaunuilla ni et voinu olla vieläkään varma että nukkuuko. Tai jos nukkui, ni nukahti myöhään joskus 17-18 ja sitten siirtyi yöunet hamaan tulevaisuuteen :). JOten mä kanssa omatoimisesti aloin viihdyttämään aamulla vähän pidempään ja sitten yksille unille. otti jonkun aikaa ennenkuin pidensi noita yksiä uniaan, mutta nyt nukkuu 2-3h, ja nukkuu kotona päikkärit sängyssä sisällä, mitä ei oo tehny koskaan pikkuvauvanakaan vaan aina oli laitettava vaunuihin.

No nyt on alotettu hoito ja siellä nukkuu vaunuissa, tänään oli heränny jo puol 2 joten oli aika sippi kaveri jo alkuillasta. Saapa nähdä alkaako hoitoonkin löytyä sitten rytmiä.

Kiitos kaikille vastauksista.
Eilen tyttö nukku yhdet päikkärit ja illalla meni nukkumaan klo.20.00 ja heräsi sitten aamulla klo.7.00, joten eiköhän mekin nukuta vastedes kans yhdet päikkärit.

Poikkeus vahvistaa säännöt eli meidän poika taitaa olla ainut joka nukkuu kahdet päiväunet. Aamupäivällä noin 1-1½h ja iltapäivällä sitte n.2h ja illalla mennään nukkumaan n.20.30 ja heräillään aamulla n. 6.30. Olen koittanut välillä pitää hereillä pitempiä aikoja, mutta homma menee aivan itkuksi joten tästä on luovuttu...

En minä usko Taina, että kahden päiväunen rytmi on mitenkään poikkeuksellinen. Itse asiassa olisin siihen tyytynyt ihan mielelläni vielä, jos iltapäiväunet olisivat olleet yhtä pitkät kuin teillä ovat. Meillä vain kävi niin, että ne lyhenivät ja lyhenivät ja sitten ipana oli illalla ihan väsynyt, kun oli valvonut monta tuntia ja touhunnut hirmuisesti.
Ja on totta tuo mitä sanoit, että itkuksi menee väsyneenä helposti. Lounaan ja iltapuuron syöminen on monesti melkoista vääntöä, huoh.. mutta sitten uni tulee helposti ja on sikeää.

Kukin tavallaan! Pääasia on, että lapsi nukkuu tarpeeksi ja äiti saa huilia välillä :)

Hei Lina! Tämä nyt ei varsinaisesti tähän ketjuun kuulu, mutta mitäs teille muuten kuuluu? Joko muksu kävelee? Meillä on juuri opittu kävelemään, kylläkin vielä huterasti ja välillä vähän konttaillaan. Hoidossa on sujunut aivan vallan mallikkaasti! Ihan turhaan olin huolissani, Jesse on sopeutunut todella hyvin, itselle tämä on ollut paljon vaikeampaa. Nyt saan onneksi elokuun alusta asti tehdä lyhennettyä työpäivää eli pojan ei tarvitse olla niin pitkiä päiviä hoidossa. Meillä ei ymmärrettäviä sanoja vielä tule, mutta kovasti on asiaa ja Jesse ymmärtää valtavasti asioita (esim. kun ulos lähdettäessä sanoo, että laita lakki päähän niin poika käy hakemassa lakin ja laittaa sen itse päähän.) :o)

Tämä meidän ipanamme ei kyllä ymmärrä oikeastaan vielä mitään sanoja, ehkä jollakin tavalla yhdistää pallo -sanan ja pallon. Ja harjoittelee kovasti äittä -sanaa, mutta se taitaa tarkoittaa kaikkia, jotka liikkuvat kahdella jalalla.. Juttua silti tulee lähes koko ajan, suu käy ja kuuluu popotusta tai KOVAA KILJUNTAA.

Sen sijaan hän on kävellyt reilun kuukauden. Nyt tapailee juoksuaskelia ja uutena villityksenä on kiipeileminen. Vauvasta on parissa kuukaudessa tullut aivan tolkuttoman vauhdikas taapero. Itse saa ottaa juoksuaskelia, jotta pysyy perässä. Ja harva se päivä on (lapsen) naama ruvella tai mustelmilla. Että odotahan vain, muutaman viikon päästä saat mennä pojun perässä jatkuvasti tuli hännän alla.. Oppiminen tuossa lajissa on aivan tolkuttoman nopeaa näköjään.

Olen vielä hoitovapaalla muutaman kuukauden, mutta kävin kyllä jo jättämässä hoitopaikka-anomuksen. Kovasti olemme käyneet leikkikentällä tapaamassa toisia lapsia ja aikuisia, jotta poika tottuisi. Eivät nuo näytä pelottavan, joten uskon hänenkin tottuvat hoitoon suhteellisen helposti. Hauska muuten kuulla, että teillä on mennyt sopeutuminen ongelmitta! Onko Jesse perhepäivähoidossa vai päiväkodissa? Taisit aikaisemmin puhua, että laitat hänet perhepäivähoitoon.

Joo perhepäivähoidossahan se on ollut kesäkuun alusta asti. Kaikki on sujunut kyllä sillälailla ongelmitta, että lapsi viihtyy hyvin hoidossa ja jää sinne aina hyvällä mielellä. Ainut ongelma oli, että ensimmäisen parin päivän aikana hän ei suostunut syömään juuri mitään, mutta tämä oli siis vain parin ensimmäisen päivän ongelma. Tietystihän sillälailla on rankkaa, että lapselle ei ehdi antaa ollenkaan niin paljoa aikaa kun haluaisi. Illat menevät valtavalla vauhdilla ja viikonloput vielä nopeammin... Olen yrittäny ratkaista tämän ongelman jättämällä pois kaikki asiat jotka eivät ole pakollisia. Eli toisin sanoen koti on lähes jatkuvassa kaaoksessa ja omat harrastukset on jääny. Mutta kaikki aikanaan, nyt tuntuu tärkeimmältä viettää aikaa lapsen kanssa, siivoukset ja muut saa odottaa.

tässä meidän nukkumiset:

KOTIPÄIVÄ: herää 6.00 ja ekat päikkärit on jo 8.00. (nukkuu 1/2-1h) sitten seuraavat on n.13-14 (nukkuu 1-1.5h) ja yöunille menee viim.18.30.

TARHAPÄIVÄ: herää viim.6.00 ja päikkäreille menee vasta 12.00. nukkuu max tunnin. yöunille viim.18.30

naurettavan aikaisin menee nukkumaan, mutta en ole pystynyt siirtää aikaa. ei onnistu mitenkään. tyttö on niiiin väsynyt. jos nukkuisi kunnon päikkärit ehkä onnistuisi, mutta kun ei nuku niin ei nuku :)

joo niin rajottaa, mihinkään ei voi enää lähteä illalla kun neiti jo nukkuu. Ja juu, kyllä se aika karmeeta on että tarhapäivänä pahimmillaan nähdään tyttöä vaan 3-4h sen hereilläolo aikana :(
pakko on vähän rytmiä muuttaa, ei täst muuten tuu mitään. jos ei muu auta ni jään sitten kotiin vielä joksikin aikaa, ei tässä oo mitään järkeä. :(

Meillä aivan samanlainen rytmi, mielestäni normaali sellainen, tai että useilla just yli 1v.:llä on tuollainen ""järki""rytmi. Ja tuon rytmin olen äitinä yhdessä lapsen kanssa luonut. TOIMII! Aamulla ulkoillaan n. 1h-2. ja sit tullaa lounaalle ja sen jälkeen nukkumaan...

enpä tiä onko tuo niin ""epänormaalia"" tuo varhainen illan nukkumaanmeno, lähes kaikissa mun tuttavaperheissä menee lapset nukkumaan joskus 20.00 viimestään kun aamulla noustava hoitoon/kouluun. Meillä nyt siis myös, parin päivän hoitokokemuksella. VÄhän jää aikaa kyllä yhdessäoloon mutta eiköhänt tuo valveilla olon jaksaminen lisäänny ikää myöden. Kunhan lapsi saa vain tarpeeksi nukkua edes yöllä.

Yhteistyössä