1-v Kieltäytyy

  • Viestiketjun aloittaja Syömästä!
  • Ensimmäinen viesti
Syömästä!
Tyttäreni on ollut aina hyvä syömään. Ruoka on maistunut ja sitä on mennyt alas isoja annoksia. Nyt n. viikon kaikki on ollut toisin, enkä tajua mistä voi johtua. Ruoasta kieltäydytään lähes järjestelmällisesti, etenkään puurot eivät mene alas. Kuinka kauan esim. hammas voi aiheuttaa tällaista (tiedän, että pari puhkeamassa)? Voiko olla, että vauva on yhtäkkiä muuttunut huonoksi syöjäksi? Miten kiukutteluun ja kieltäytymiseen pitäisi suhtautua? Apua?!

 
tiipii...
Meidän 11kk on aina ollut n.viikon verran sellainen "niukkaruokainen" ennen hampaan puhkeamista. Minä olen normaaliin tapaan tarjonnut ruokaa ruoka-aikoina ja jos ei uppoa, niin en pakota syömään. Seuraavalla aterialla kenties menee paremmin.
 
miju
sama kuin edellinen, mutta olen tarjonnut ruokaa myös kylmänä.ei tunnu niin ikävältä turvonneessa ikenessä ja vauva ei tiedä vielä, että perunamuussin "kuuluu" olla lämmintä :)
 
Alkup.
Minäkin muistelen, että joitain satunnaisia päiviä on ollut, ettei ruoka ole maistunut, etenkin puuro ennen hampaantuloa. Nyt tämä on kuitenkin jatkunut aika kauan. Eilen tosin söi herkkupurkkiruokaansa kylmänä kuin suurta herkkua, mutta tänään ei tekemääni soseeseen koskettu pitkällä tikullakaan, ei edes kylmänä.

Olen kyllä ajatellut, että tämä on minulle jotenkin turhankin vaikea juttu. Ilmeisesti pelkään, että ruokailusta tulee jatkuvaa tappelua. Lisäksi pelkään, ettei ilman ruokaa nuku hyvin....
 
UK
Ei kannata aiheuttaa itselleen "stressiä" asian takia. Jos jokin muu ruoka kuin puuro kelpaa, niin tarjoa sitten sitä. Hedelmäsoseet, kiisseli, jogurtti, leipä? Voi olla vain "vaihe" joka menee ohi.
Samaten muutkin ruokailut, niin jos jokin ruoka vaan kelpaa, niin sitä sitten. Jostain vasta luin, että kun esim. vajaa 2 vee ei suostu syömään lämmintä ruokaa (kun ei malta), niin kannattaa satsata sitten välipaloihin ja vaikkapa leivän tarjoamiseen. Aika aikaa kutakin ja tilanne muuttuu.
 
Alkuper.
Kiitos lohduttavista sanoista! Hassua oli, että tänä aamuna olin sanonut miehelle, että älä edes tee puuroa, kun ei sitä kuitenkaan syö. Oli sitten tarjonnut mm. jugurttia ja banaania, vaan eivät kelvanneet. Kun heräsin, mies teki puuroa. Eihän sekään tietysti kelvannut ennen kuin vasta n. puolen tunnin päästä, kun vauva oli käynyt potalla ja puuro oli ihan kylmää (mutta siis noin periaatteessa vauva kuitenkin halusi saada tuntemansa aamupalan eli puuron).

Miten lasta pitäisi kasvattaa tässä asiassa - vauva esim. heittelee mielenosoituksellisesti ruokapaloja lattialle sitten kun ei enää maita (ja nyt ei siis maita ollenkaan)... Voih, miten tämä minua nyt näin stressaakaan.

 
wow
meidän 1,5- vuotiaalla on aina välillä ns. nälkäkausia jolloin syö kuin hevonen ja vastapainoksi kausia jolloin ei syö kuin puolet normaalista. Luotan siihen, että tuon ikäinen syö sen verran kun sillä hetkellä tarvitseekin.
 
Murmelimuori
Välillä muksukin kyllästyy, ja sitten ei ehkä pariin päivään puuro maistu. Meillä saa sitten leipää tms. Jos ruoka ei maistu, anna sitten kurkkua, tomaattia yms. kunnes alkaa tuo heittelyvaihe, sitten peli poikki seuraavaan ruokailuun asti. Joskus saa kotiin tullessa pelkän hedelmäsoseen, kun yleensä syöty jugurtti alkaa tökkimään.
Vaiheita ja syömättömiä kausia on lähes kaikilla, ei kannata ottaa stressiä, jos jotain sentään saa alas menemään.
 
Alkuper.
Ok, yritän rauhoittua ;)

Myönnän, että se on jokin tiedostamaton, joka tässä ärsyttää/pelottaa. Vauvan päiväunet jäi tänään liian lyhyiksi, kun nälkä tuli, mutta nukahtakoon sitten iltapäivällä vielä vaunuihin, en jaksa stressata enää. Nyt muuten meni sitä omaa tehtyäkin sosetta aika monta lusikallista jääkaappikylmänä. Ja leipää tuo puputtaisi aina.
 
Aioli
Olipa hykerryttävä otsikko tuo "1-v. kieltäytyy". Kun tuntuu itsestä välillä, että yks-vee kieltäytyy KAIKESTA:) Oli kyseessä ruoka, pukeminen tai mikä muu vaan. Huumorilla tästä (kait) selviää:)
 
Jeps vanhempi..
Tuttua, itse olen ratkaisuut asian niin, etten kauaa jaksa tyrkyttää. Ei siitä ole mitään hyötyä. Tarjoan kaikenlaista ja jos ei uppoa niin sitten ei. Väkisin on aivan turha tyrkyttää, ei meillä ainakaan väkisin syödä, huutoa vain tulee mutta ei syömistä.

Ei lapsi itseään nälkään näännytä. :) Pääasia, että ainakin sitten juo. Meillä noita kausia tulee ja menee. Oikeastaan syö enemmän vain kerran päivässä. No miinuskäyrillä kasvetaan mutta tasaisesti, joten ei huolta.
 

Yhteistyössä