1 v. kehityksestä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kukkale
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kukkale

Vieras
hei.meidän poika pari vkoa sitten täyttänyt vuoden, kävelee jo mallikkaasti..hieman välillä horjahdellen. syö itse sormiruokaa, lusikan käyttöä harjoiteltu, mutta ei vielä hyvin onnistu. autoilla leikki kovasti ja päristelytkin onnistuu hienosti. kysyisin muilta 1 vuotiaan vanhemmilta, että tykkääkö teidän lapset hakata leluilla esim. pöytää tai toista lelua vastakkain? meillä poika hakkaa vähän väliä jotakin, olen ajatellut, että tykkää kuunnella kun tulee mukava ääni.välillä kiellettävä, kun alkaa esim pöytää naputtamaan lusikalla syödessä. eli tekeekö muiden 1 vuotiaat lapsukaiset samanlaista, että kuuluuko kehitysvaiheesseen ja milloinka meneepi ohi..

Jep kyllä meilläkin tyttö tykkää paukutella kaikkea mahdollista, missä on mahdollisimman kova ääni ! Nyt on oppinut vilkuttamaan, taputtamaan käsiään, nousemaan itse pystyyn tukea vasten ja välillä huutaa kovasti että ÄÄÄÄÄ ! Eilen huomasin, että osoittelee jo asioita etusormellaan, ihan kuin kysyisi niiden nimiä.. Kyllä minä sille selitän mikä se on, mitä hän osoittaa ja kovasti on kirjoja lueskeltu sekä musiikkia kuunneltu. Sai lahjaksi musiikkijutun, josta tulee painamalla erilaisia ääniä ja melodioita, siitä on ihan innoissaan. Pitää välillä ottaa pois, kun ei jaksa kuunnella sitä piipitysjuttua.. Joka päivä taitaa tulla nyt uutta ! Itse ei osaa vielä laittaa lusikkaruokaa suuhun, sormilla jotenkuten menee.

Meidän poika ei vielä kävele, mutta muutamia askeleita silloin tällöin ottaa. Syö pääasiassa jo itse ja osaa käyttää lusikkaa. Sotkua tietysti tulee ja välillä lapetaan käsin ruokaa suuhun. Maitomuki täytyy joka hyrpyn jälkeen heittää lattialle. Vaatteita kuluu paljon, koska joka ulkoilun ja syömisen jälkeen vaatekerta pitää vaihtaa. Oppisi jo pian kävelemään, kun ulkona joutuu konttaamaan joka paikkaan.
Meillä nukutaan jo koko yö(20-7), harvoin täytyy tuttia käydä laittamassa. Päiväunilla ollaan n.klo:12-14.
Oma tahtokin on jo löytynyt. Poitsu tietää tarkasti mitä ruoka pöydässä haluaa. Leipä on suurinta herkkua. Hiekkalaatikolla on alkanut osoittamaan kiinnostusta muita lapsia kohtaan. Isompien poikien leikkejä täytyy katsoa oikein tarkasti. Kaikki autot ja koneet kiinnostavat. Muutamia oikeita sanojakin tulee: hattu,äiti,anna ja lamppu.

Voi kyllä kyllä,kaikkea hakataan vastakkain mistä ääntä lähtee,ja pelkkä käsien taputuskin on kivaa.Meil kävellään,sanoja n 15 selkeää ja lisäksi kova yritys lähes kaikille asioille ja tavaroille.Meil ei syödä vielä itse,ei lähimainkaan,lusikka nostelee sapuskaa lautaselta ja vippaa mahdollisimman kauas seinille tai lattialle...Kahdet päikkärit nukutaan,pari tuntia+tunti/puoltoista.Illalla ollaan jopa 20 asti ulkona nyt kun on kesä ja kaunista,nukkumaan 21-21.30.Näin tämä homma meillä kulkee =)