1 v ei kävele edes kainaloista tuettuna. Miten harjoitella, tarvitseeko harjoitella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Zizi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Z

"Zizi"

Vieras
Huomenna täyttää vuoden eikä vieläkään kävele edes kainaloista tuettuna vaan koittaa hyppiä, kurotella jotain kohti tai yrittää mennä konttausasentoon. Mutta ei ole koskaan edes yrittänyt kävellä. Käsistä jos pitää kiinni heittäytyy täysin jalattomaksi ja alkaa yleensä kikattaa. Meillä 1 v neuvolaan on vielä melkein kuukausi koska oma terkkarimme on sairauslomalla.

Muuten kai motoriset taidot ovat ikätasolla. Menee istumaan, kävelee esim. Hyllynreunasta tukeaottaen todella sujuvasti (välillä ottaa vain kahdella sormella tukea), seisoo välillä ilman tukea hetken jos kädessä on esim. Lelu tai telkkarissa jotain mielenkiintoista (nämä tosin lyhyitä hetkiä), pari keraa on noussut ilman tukea seisomaan, rappusia kiipeää todella vauhdikkaasti ylösasti.

Tuntuu, että "kaikki" muutamaa kuukautta nuoremmatkin osaavat kävellä niin, että käsistä pidetään kiinni ja samanikäiset niin, että pidetään vain yhdestä kädestä kiinni. Tuleeko tuo taito vain jossain vaiheessa vai voiko sitä jotenkin harjoitella? Taaperokärryn kanssa saattaa kävellä lyhyenmatkan mutta sitten kiipeää siihen edessäolevaan koriin ja nousee siinä seisomasn :)

Ei ole pienellä vielä mikään kiire :). Varmasti ehtii hyvin muidenkin mukaan ja pian vielä itse ehdit siunailemaan kerkiäväistä pikkuihmistä. Muista, että kehittyvät yksilöinä tässäkin asiassa.

Juu tiedän ettei ole kilpailua mutta tulee kurja olo kun monet asiaa ihmettelevät ja syyllistävät etten ole antanut lapsen tarpeeksi harjoitella taitojaan. Vaikka todellisuudessa lapsi ei ole sitterissäkään ollut kuin ruokailuidenajat silloin kun ei vielä osannut istua syöttötuolissa mutta söi kiinteitä. Tai kokeilimme kaksi kertaa sitteriä mutta vauva viihtyi siinä noin 15 sekuntia joten sitteri oli ensin varastossa ja sitten vain syödessä käytössä. On siis ollut lattialla jos ei ole sylissä ollut ja kamala touhotus ja kiipeily jokapaikkaan mutta tuo kävely tuettuna ei vain luonnistu.

[QUOTE="Zizi";29672166]Juu tiedän ettei ole kilpailua mutta tulee kurja olo kun monet asiaa ihmettelevät ja syyllistävät etten ole antanut lapsen tarpeeksi harjoitella taitojaan. Vaikka todellisuudessa lapsi ei ole sitterissäkään ollut kuin ruokailuidenajat silloin kun ei vielä osannut istua syöttötuolissa mutta söi kiinteitä. Tai kokeilimme kaksi kertaa sitteriä mutta vauva viihtyi siinä noin 15 sekuntia joten sitteri oli ensin varastossa ja sitten vain syödessä käytössä. On siis ollut lattialla jos ei ole sylissä ollut ja kamala touhotus ja kiipeily jokapaikkaan mutta tuo kävely tuettuna ei vain luonnistu.[/QUOTE]

"Monet"? Varmaan melkein kaksi ihmistä, jotka ovat kyllä todella huonotapaisia, jos näyttävät sinulle tunteensa moisesta normaalista asiasta, joka tapahtuu luonnostaan normaalilla lapsella. Ei sitä voi opettaa.

[QUOTE="Zizi";29672177]Freesecat: kyllä tuossa vauhtia riittää jo nyt koska konttaa salamana jokapaikkaan ja kiipeilee esim. Pöydille joko tuolin kautta tai kahvojapitkin.[/QUOTE]

:D - ihana kaveri teidän elämäänne rikastuttamassa ja vauhdittamassa siis :heart:

Tiiätkö mitä, mä olin ensimmäisemme kanssa myös hepuleina, että milloin, oi milloin?!, hän oppii kävelemään. Tahtoi olla täälläkin liikenteessä tuota "kun kaikki muut jo"- ajattelutapaa... No, eipä mennyt kauaakaan, kun lapsi hoksasi miten jalkoja oikeasti käytetäänkään ja siitä lähtien se meno on sitten ollut melkoista :D!

Ja joo, olen myös ehtinyt vauhdin määrää siunailemaankin :D

2v on raja jolloin olisi hyvä kävellä. Ei mikään kiire. Mikä ylipäänsä äitejä vaivaa että ikäänkuin 1v. olisi joku käsittämätön ikä jonka täytettyä lapsen pitäisi kävellä...ei todellakaan tarvitse. Jokainen kehittyy omaan tahtiin ja se tahti on aivan oikea kyseiselle yksilölle.

Meillä 1v1kk eikä kävele myöskään, edes käsistä kiinni pidettynä. Nousee seisomaan sohvan reunaan ja kävelee siinä sivuttain pari askelta ja se siitä. Esikoinen käveli vuoden ikäisenä, siksi täälläkin oli hetken aikaa huoli mutta nyt oon ottanu sen kannan että ehtiihän tuota kävellä myöhemminkin :)

Yksitysielle lastenlääkäriin kannattaa viedä. Saat nopeasti mielenrauhan ja mikäli tarvetta saatte lähetteen sairaalaan julkiselle puolelle.Minusta vauvallasi nyttää kaikki kuitenkin olevan hyvin. Käynti Mehiläisessä maksaa noin 70 € ja uskon, että se ei ole turha sijoitus. Saat samalla mielenrauhan ja voit nauttia rauhassa äitiydestä ei tarvi pähkäillä missa on mahdollisesti vika. Minä vein tyttäreni Mehiläiseen vaikka ei mitää vikaa ollutkaan, mutta halusin, että hyvä lastenlääkäri tekee 1 vuotis tarkastuksen. Päätin, että pihistän sitten jostain muusta olin silloin työttömänä.

Viimeksi muokattu:
Yksitysielle lastenlääkäriin kannattaa viedä. Saat nopeasti mielenrauhan ja mikäli tarvetta saatte lähetteen sairaalaan julkiselle puolelle. Käynti Mehiläisessä maksaa noin 70 € ja uskon, että se ei ole turha sijoitus. Saat samalla mielenrauhan ja voit nauttia rauhassa äitiydestä ei tarvi pähkäillä missa on mahdollisesti vika.

MIKSI ihmeessä pitäis viedä lääkäriin, jos vuoden ikäinen ei kävele??? Tuo nyt on hulluinta mitä olen kuullut! :D

1-vuotisneuvola kyllä riittää lapsen kehityksen seuraamiseen eikä 1-vuotiaana ole vielä edes tarvetta osata kävellä.

Tämä minun neuvo olikin tarkoitettu äidin mielenrauhan takia. Kuten kirjoitin uskon, että vauvalla ei ole mitään hätää, mutta jos hän pättää mennää yksityiselle saa nopasti vastauksia kysymyksiin eikä tarvi pähkäillä ja miettiä onohan kaikki hyvin. Itse vein tyttäreni yksityiselle kun täytti vuoden ja olin erittäin tyytyväinen. Neuvolassa sanottiin, että saamme vanhempina päättä meneekö neuvolalääkärille vai yksityiselle.

Tämä minun neuvo olikin tarkoitettu äidin mielenrauhan takia. Kuten kirjoitin uskon, että vauvalla ei ole mitään hätää, mutta jos hän pättää mennää yksityiselle saa nopasti vastauksia kysymyksiin eikä tarvi pähkäillä ja miettiä onohan kaikki hyvin. Itse vein tyttäreni yksityiselle kun täytti vuoden ja olin erittäin tyytyväinen. Neuvolassa sanottiin, että saamme vanhempina päättä meneekö neuvolalääkärille vai yksityiselle.

No hullu neuvo silti, jos vauva seisoo tuettuna ja on muutenkin kaikin puolin normaali. Eiköhän se mielenrauha tule enemmän siitä, että tietää jokaisen kehittyvän omassa tahdissaan ja siitä, ettei neuvolassakaan olla huolissaan ennen kuin lapsi on 1,5v eikä kävele vielä?

Neljästä lapsestani ainoastaan kuopus oppi kävelemään ollessaan aika tarkalleen 1v,muut olivat 1v2kk,1v2kk ja 1v4kk. Anna lapsen opetella ihan rauhassa itse,tulee vielä päivä kun toivot että voi kun ei osaisi vielä kävellä. :D

Jos lapsi osaa kävellä hyllynreunasta parilla sormella kiinni pitäen, niin varmasti kävely sujuisi myös kainoloista tai käsistä pitäen, jos vain lapsi itse haluaisi. Mutta jostain syystä hän ei satu haluamaan. Ei siis mitään syytä huoleen.

meillä tyttö lähti vasta 1.5 vuotiaana kävelemään. Viikko ennen 1.5 vuotis lääkärineuvolaa. Lääkäri vaan tokaisin kun tyttö käveli huoneeseen, että sä olet tainnut pitkään jo kävellä! sen verran hyvän näköistä ja hyvin tasapinoista. meni suu auki kun sanoin,e ttä viikko sitten lähti. on treenannut tasapainoa siihen asti. nykyään tämä samainen tyttö tanssii balettia 6.v mutta on 8.v ryhmässä koska tanssillinen tasonsa on parivuotta edellä. Kuulemma harvinaisen hyvä tasapaino. joten jos 1.v ei kävele, niin sit ei kävele!!

Siis jos kävelee niin sanotusti "puita pitkin" niin ei mitään hätää. Onko teillä taaperokärryä tai jotain muuta mitä vois työntää kävellen? Meillä kaksi lapsista on lähtenyt kävelemään siinä 1v5kk ikäisenä, molemmat käveli kyllä 1v iässä puita pitkin ja työnsi taaperokärryä ja kädestä kiinni pitäen. Mutta se ns. vapaa kävely tuli vasta 1v5kk. Että ei kaikki muut kävele 1v. Odottelet sinne neuvolaan ja jos jotain on niin kyllä ne sieltä ohjaa jatkoihin. Mut mun mielipide on että ei mitään hätää.

Yhteistyössä