1,5v.

matkitaan tota 2v.-ketjua ja kysellään mitä teidän puolitoistavuotiaat osaa.

Meillä poika 1v5kk ja osaa räplätä stereoita, videoita, tietsikkaa, telkkaria, astianpesukonetta, pyykinpesukonetta, kännykötä jne.
Syö itse välillä, osaa viedä oman vaippansa roskiin, ei tee pottaan mitään, ei riisu ei pue, osaa sanoa "äiti", "pappa", "ihahaa" ja "hauhau".
Juoksee (ja kompastelee välillä), yrittää hypätä. Kiipeilee joka paikkaan.
Nukkuu omassa sängyssä omassa huoneessa, yöllä 10h päivällä 1,5h. Vaatii välillä nukutusta mutta ei sitä saa.
 
Meillä tyttö, joka hyvinkin kiinnostunut tekniikasta: pesukoneet, kännykät, tv, stereot, tietokone saa kyytiä päivittäin. Tykkää selailla omia kirjoja ja kuunnella musiikkia, rakentaa legoilla jotain. Pallo- ja laululeikit on in, osaa itse jonkin verran leikkiä mukana ja jopa laulaa sanoja sieltä täältä.
Puhetta tulee aika paljon, koko ajan matkii kaikkea mitä puhutaan. Selviä sanoja on paljon: äiti, isi, pappa, mummo, talo, valo, pallo, hauva, pois, anna, itte, istuu, pupu, voi että, laiva, kaatu, tutti, sattuu. S suhahtaa mukavasti :D Listaa vois vielä jatkaa.
Tietää mitä hauva, kissa, lehmä, heppa, lammas, ankka jne. sanoo ja myös tunnistaa ne. Tietää missä on korva, silmä, suu, nenä, napa, jalka.
Meillä syödään osaksi itse, mutta yleensä lusikka on äidilla tai isillä. Potalla käydään ainakin kerran päivässä kokeilemassa, joskus tulee pissa tai kakka, yleensä potta jää tyhjäksi. En ole pitäny kiirettä pottailun kanssa.
Meillä myös kiipeillään ja juostaan kovasti, meno on kova heti aamusta, itteki kun sais joka päivä samanlaisen energian, kun neiti
\|O
 
Meillä 1,5-v automies. Pikkuautot ovat hänen suuria aarteitaan ja niitä järjestellään eri paikkoihin lakkaamatta. On toki myös kiinnostunut kiipeilystä, musiikin kuuntelusta(tanssimisesta), isompien sisarusten kanssa riehumisesta... Jäljittelee kovasti puhetta ja ymmärtää lähes kaiken, mutta ei vielä varsinaisesti puhu. Potalla suostuu istumaan ainoastaan housut jalassa, kerran on vahingossa tullu pissa pottaan, mut ei kiirettä... Syö itse (ei anna auttaa, vaan hikeentyy jos tullaan ronkkimaan lusikalla siihen väliin) ja vieläpä aika siististi. Kovasti matkii isompien touhuja tuo meidän ilopillerimme...
 
meijän poitsu on juossu ja kovaa jo puolisen vuotta
nyt muutaman kuukauden hyppiny ilmaan ja maahan pepulleen,sängyssä,sohvalla ja paljaalle kovalle lattiallekin..au!
kipee mihin vaan saa vähänkin jalan pysymään,viimesin vallotus meitin sänky,päätyä pitkin ylös..ja on suht.korkea sileä reuna..
yrittää pukea kenkiä mutta riisuminen onnistuu jo vauhdilla.
syö itse mutta ruoasta riippuen menee "vahingossa" ohi suun..
ei puhu mutta joitakin sanoja tulee,keskittyy siis enemmän liikuntaan..
rakentaa legoja,leikkii junaradalla ja matkii eläimien ääniä,ruuvimeisselikin jo kovassa käytössä..mikä ehkä harvinaista(moni ainakin ihmettelee)aina,siis AINA jos enmmän tavaroita,leluja,kirjoja kuppeja mitä vaan asettelee ne suoraan riviin,pakonomaisesti(?)
isompia kavereita ottaa kevyesti niskasta ja "heittää"maahan
mitäs muuta..laulaa ja soittaa pianoa ja ilmeilee paljon.
jos joku itkee menee halaamaan ja puhaltamaan pipin pois.
pussailee paljon.varsinainen veijari.
 
Meidän tyttön 1,8kk saavutukset:

Osaa syödä itse suht siististi eikä anna toisten auttaa. Osaa pitää puolensa yllättävän hyvin (isoveli 4v ja hoitopoika kavereina päivittäin). Osaa kiivetä isojen kiipeilytelineeseen ja laskea isosta liukumäestä, joten osaa kiivetä moneenkin paikkaan. Osaa laittaa kädet pallolle (ristiin) kun luetaan iltarukous. Osaa riisua itse vaatteitaan ja vaipankin on joskus ottanut pois.

Osaa juosta ja hyppiä tasajalkaa. On muutenkin kova liikkumaan. Tanssii kovasti ja kävelee leikkikentälle ja takaisin usein itse ja omatoimisesti (300m yhteensuuntaan)

Osaa sanoa äiti, isi, koira, kissa, kukko, hyvää yötä, aamen, muki, syömään!, ruokaa!, Kiitos, pissahätä, kakka, ja monia muita joita en muista.

Matkii koiraa, lehmää, kukkoa, kissaa, autoa.

Osaa laulaa "tuiki tuiki tähtönen" Osittain sanat tulevat selvästi. Hän pitää muutenkin laulamisesta ja on kiinnostunut uusista lastenlauluista.

On harjoitellut pottailemista useamman kuukauden ja tuloksiakin on tullut. Nyt käy jo itse vessassa ja yrittää laskea housuja alas kun menee potalle. Ja menee käsipesulle pottailun jälkeen itse, kunhan joku aukaisee hanan ja sehän menee läträämiseksi ja neitiähän ei vessasta sitten pois saa millään.
 

Kerrompa sitten minäkin meidän tytöstä, vaikka on pian jo 1v8kk. Häneltä onnistuu kaikkien vaatteiden riisuminen, pukee kaikki muut vaatteet itse paitsi ulkoilemaan mennessä hanskat. Syö itse. Puhuu paljon, kokoajan äänessä. Sanoja on kymmeniä ja kaksi sanaisia lauseita tällä hetkellä isi nukkuu, kaikki laulaa, mennään yläkertaan, nukke pissii..jne.
Tykkää puhelimella soittaa kaikille. Mummille erityisesti viimeaikoina. Sanoo luuriin että moi ja nimen kelle soittaa ja "lopettaa puhelun" :D
Nukkuu jatkettavassa sängyssä ja nukahtaa ilman nukutuksia ja nukkuu heräämättä n.12 tuntia.
Pottailut jäi muuton ja uudessa sängyssä nukkumisen opettelun tieltä, mutta eiköhän kohta aleta taas harjottelemaan. :)
 
Meidän melkein tasan puolitoistavuotias poikamme osa atietysti vanhempiensa mielestä vaikka mitä... muiden mielestä ehkä vähän vähemmän :)
Poika osaa rakentaa duploilla torneja... tavallisillakin legoilla vähän, mutta se on enemmän hakuammuntaa. Palikoista saa aikaan kahdeksan palan tormin, mutta vieläkin hauskempaa on rikkoa torni. Hän syö ja juo itse. välillä tosin unohtaa haarukan tai lusikan käytön ja syö sormin. Ihmeen siististi kyllä. Kun maha on täynnä ruoka saattaa lentää lusikasta tai haarukasta lattialle. Tästä hienosta taidosta yritämme opetella pois.
Hän kiipeää portaita ylös ja alas kävellen (tästä itse yllätyin ihan äskettäin), myös meillä rakastetaan puhelimia. Niihin tulee ilmeisesti puhua OIKEIN kovaa. Muutenkin kaveri juttelee jatkuvasti, selkeitä sanoja varastossa on jokin reilu kymmenen. Yleisin niistä on ponnekkaasti sanottu "anna!". Hänkin tunnistaa lukuisia ruumiinosia, osaa myös sanoa pää ja napa.
Rakastaa autoja, kirjoja, päristelemistä ja pienenä koirana leikkimistä (haukkuu ja konttaa). Hiihtää lyhyen matkan uusilla suksillaan, riisuu pipon ja kengät ja sukat ja sängyssä lähes aina myös paitansa. Sukat osaa pukea käteensä. Jep.
Tulee ihan hassu luettelo. kai se vaan on niin mukavaa, että lapsi osaa kaikenlaista... ja koko ajan oppii myös uutta.
 
Tyttömme leikkii mielellään duploilla, nalleilla, taaperokärryllä, istuttavalla potkukärryllä, piirtelee puuväreillä, laittaa oman cd:n päälle, kerää roskia lattialta ja vie roskikseen sekä mielellään yrittää harjata rikkaharjalla.. Kiipeää istumaan sohvalle tai nojatuolille tai penkille, selailee omia kirjojaan tai kaikkia mahdollisia lehtiä ja mainoksia, auttaa tiskikoneen tyhjentämisessä ja pesukoneen täytössä.. Välillä saa kovia uhmakohtauksia ja kieriskelee lattialla, mutta onneksi se menee äkkiä ohi.. Osaa mennä itse vessaan jos haluaa potalle, on oppinut siihen tekemään perhepvhoidossa, mutta vaipat on silti aina myöskin. Syö ja juo vähän jo itsekin, mutta enemmän autetaan. Musiikinkuuntelusta ja tanssimisesta tykkää sekä isin tietokoneen, dvd-soittimen yms. laitteiden räpläämisestä.. Autot ja traktorit kiinnostaa sekä eläimet kuvina, ääninä ja leluina sekä tietty kun niitä ihan näkee ja saa koskettaakin ! Sanoja on tullut: äiti, isi, mummo, ukki, kitta, tiktak (kello), täti, tähti, kiitti, en tiiä, voivoi, aijai.. Kaikkea matkii mitä usein kuulee ! Touhukas tyttö on, 82 cm ja 11,2 kg !
 
dudu-83 harmaana
Meidän 1,5 vuotias tyttö
-syö itse
-nukkuu isojen tyttöjen sängyssä, vaatii nukutusta
-vie vaipan (tai mitä pyydän viemään) roskiin ja hakee uuden
-sanoja tulee valtavasti (varmaan lähemmäs 50 sanaa), parin sanan lauseitakin juttelee
-tansii kovasti musiikin tahdissa, osaa leikkiä laulujen mukana, laulaa omia laulujaan
-hyppii kovasti paikallaan
-tekee mitä pyydän (laittaa oven kiinni, sulkee valot, kerää lelut koppaan)
-riisuu ite sukat, pipon, hanskat, kaulurin, takin jos avaa vetoketjua vähän
-piirtää paljon, tykkää kirjojen lukemisesta ja katselemisesta

no siinä nyt jotain mitä tuli äkkiseltään mieleen, laitan lisää jos tuntuu et jotain merkittävää jäi
 
Meijän tyttö saavuttaa ton etapin ihan pian. :)
kiikkuminen ja parkkitalolla leikkiminen on lempipuuhia, samoin lukeminen ja tanssiminen. Ruuanlaitto ja siivouspuuhat on myös mukavia. Astianpesukonetta tai pyykinpesukonetta on turha yrittää tyhjätä ilman apulaista.
Sanavarasto on tosi suuri ja neljän sanan lauseita juttelee. Viimepäivinä on alkanut kertoilemaan ihan omakeksimiäkin juttuja oikeiden lisäksi. Tyttö on rauhallinen ja selvästi enemmän mietiskelijä tyyppiä kuin hurja menijä. Liikkumisen suhteen on muutenkin hiukan laiskan puoleinen. Esim. ulkona toppavaatteissa jos menee nurin niin vaatii äitin ainakin auttamaan jos ei suoraan nostamaan.
Pottaan tehdään kaikki kakat ja lähes kaikki pissatkin, vaippa kuitenkin vielä lähes kokoajan käytössä. Tosin yksi ja sama menee yleensä kuivana koko päivän. Itse osaa potalle jo pyytää.
Juo tavallisesta lasista oikein sujuvasti, mutta lautasen tyhjääminen tehdään yleensä yhdessä. Osaa jo hienosti itse lusikoida ruuan, mutta tässäkin mielenkiinto lopahtaa aika äkkiä ja todetaan vaan et äiti syöttää.
Siinäpä niitä tärkeimpiä, 1,5v neuvolassa ei vielä olla oltu, mut pikkunen on tyttö sillä 74cm vaatteista ollaan juuri siirtymässä hiljalleen noihin 80cm.
 

Yhteistyössä