1,5v;n kiroilu/opettelu, vinkkejä kaivataan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja meillä.....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

meillä.....

Vieras
Eli poikamme 1,5v on alkanut nyt imemään sanoja ja tietty välillä pääsee V;tä ja P;tä, mutta
miten tähän suhtautua kun poika tiputtaa lelun ja sanoo; Ittu, ittu, eli varmaan just tarkottuu Vittu. Mutta olemme jo avustaneet kun pojalla jtn tippuu niin korjattu että tippu. Mutta välillä kun laukoo vittua kun istahtaa vähän kovaa pyllylleen, niin en tiedä mitä sanoa.
Ei siis naureta kun lapsi kiroilee. Mutta en ole alkanut kieltää olen ollut "välinpitämötön" riittääkö se? Kiitos kaikille , ketkä vastaa :)

Mun poika (samanikäinen) ei puhu vielä muutamaa hassua sanaa enempää, mutta vaikka puhuisikin, vaikea olisi kuvitella että häneltä tuollainen sana "lipsahtaisi". Eli siis jos haluatte tuohon muutosta, niin miettikääpä omaa kielenkäyttöänne.

Jep, kun sitä minäkin mietin että jos ei reagoi ja keskittää ajatukset silloin muualle niin lapsi ei saa huomiotaan sen jlk. Sama kun lapsi tykkäsi vetää verhoja alas ja piiloitua taakse, yhtenä päivä en kiinnittänyt huomiota ja sen jlk ei ole vetänyt verhoja. Jotkuthan nauraa kun lapsi kirooo, mutta sitä en tee ei ole mielestäni yhtään hauskaa ja jos taas kieltää niin sillon se on lapsen mielestä kiva juttu kun on kilelletty, eli neutraalisti vaan :) Kiitos.

Misty: Joo, no myönnän olen kova laukomaan kirosanoja jos esim. Lyön varpaani tai tiputan jonkun tietyn esineen, mieheni ei kiroile. Mutta käymme useasti kavereilla kylässä ja kerhoissa ja vaikka missä ja lapsella juuri tämä sanojen harjoittelu vaihe. Lapsemme matkii kaiken ja yrittää siksi on vaikea esim ola kylässä kun ihmiset joiden ei tarvitse varoa sanojansa niin laukoo asioissa kirosanoja. :/ Ehkä pitäisi kyläilyä vähentää tai jtn , mutta itse en kiroile kun todella harvoin.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä.....;23143535:
Misty: Joo, no myönnän olen kova laukomaan kirosanoja jos esim. Lyön varpaani tai tiputan jonkun tietyn esineen, mieheni ei kiroile.

No mutta tuohon juuri keskityin itsekin, kun lapsi syntyi, eli kiroilun halusin lopettaa, vaikkei se hetkessä käynytkään ja vaikka ne olevinaan tulivatkin "reflekseinä". Omaa kiroiluaan on vaan usein aika vaikea huomata, itse heräsin siihen kun mieheni muutamaan otteeseen mainisti ett'ä "ootko muuten huomannut että kiroilet aika paljon"? :) Joten kokemusta on, mutta siitäkin voi päästä eroon - ja kannattaakin.

Misty: Joo onhan se helpompi sanoa kun tehdä ja se eteen oon tehny paljon työtä että jäisi se vitut ja paskat pois, kun ei oo kiva 1,5 lapsen kiroilla ku mennää kerhoo ja tippuu vaikka kenkä :D

Varmaan kannattaa aloittaa juuri noista lyhyistä kirosanoista, kuten vittu ja paska. Jatkaa sitten siitä helvettiä ja saatanaa opettelemaan, myöhemmässä vaiheessa sitten yhdistelmiä, esim. paskanvitut ja saatananperkele. Kannattaa ehkä myös kertoa, että tietyt kirosanat saa taivutettua myös verbiksi: Vituttaa ja paskattaa.