1,5v jäähylle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä ei koskaan käytetä mitään rangaistuksia noin pienille. 1-vuotias ei vielä tee "pahoja" vaan tutkii maailmaa omalla tavallaan. Mun mielestä vaan huomion siirtäminen muualle toimii. Samalla muistuta itselles että pysyt rauhallisena, vaihe menee kyllä ohi. Esim. jos lapsi repii verhoja, sano "Verhot, verhoja ei revitä, verhot roikkuu. Katso, tässä on ikkuna, koputetaan, kop, kop, kuuluu ääni" ja sitten siirryt muualle lapsi sylissä. En sitten tiedä onko meillä ollut erityisen helpot lapset mutta emme ole koskaan käyttäneet rangaistuksia noin pieninä.
Aikaslailla olen samaa mieltä. Ei tuon ikäiset osaa just tehdä niitä "pahoja". Eikä meillä 1,5v olisi tajunnut rankaisemisestakaan mitään. Eikä kyllä vieläkään nyt 2-vuotiaana, mutta se että jollain pitää lapsi saada rauhoittumaan jos menee ylikierroksilla ja meillä tää rauhoittumispaikka on toiminut ja jos ei se niin sitten syli.

Minäkään en käytä itään rangaistuksia meidän 1v8kk ikäisen kuopuksen kanssa (kuten en tuossa iässä esikoisenkaan kanssa tenyt). Tempperamenttia ja tahtoa on kuin pienessä pitäjässä, huomiota haetaan kaikenlaisella kielletyllä, kun selkäs käännät niin on jo jotain kiellettyä tekemässä jne. ja silti ikinä ei ole tullut mieleenikään mitään jäähyjä sun muuta järjestää. Eik tuonikäinen sitä vielä ymmärrä, mitä hyötyä siitä on? Korkeintaan hetkeksi katkaisee tilanteen. ja kyllä ainakin meidän 1v8kk ymmärtää jo hyvin paljon puhetta, ainoa vaan että niitä toistoja tarvitaan hyyyyyyyyvin paljon vielä tässä iässä.

Meillä nyt vähän päälle puolitoistavuotias enkä ole käyttänyt jäähyä, vaikka lapsi villi tapaus onkin. Yleensä hänen siirtäminen toiseen tilaan pois "pahanteosta" auttaa. Jos minulla meinaa hermo mennä, lähden itse tilanteesta pois hetkeksi, en sulje lasta huoneeseen.

Tällä palstalla kaikilla tuntuu olevan täydellinen ja kiltti lapsi, jolle ei koskaan ttarvitse korottaa ääntä ja joka suostuu istumaan matolla "jäähyllä"

Kaikki lapset ei todellakaan ole noin helppoja tapauksia ja jos niitä rajoja ei aseta heti alussa, kohta on helisemässä. Tuskimpa olet ap lastasi traumatisoinut 10 sekunnin jäähyllä.

Ei myöskään pitäisi verrata 1-vuotiasta ja 1,5vuotiasta keskenään. Ei se 1v. joo osaa tehdä ilkeyksiä, mutta kyllä puolitoista vuotias jo tietää mikä on kiellettyä ja osaa uhmata.

[QUOTE="vieras";25755279]Minäkään en käytä itään rangaistuksia meidän 1v8kk ikäisen kuopuksen kanssa (kuten en tuossa iässä esikoisenkaan kanssa tenyt). Tempperamenttia ja tahtoa on kuin pienessä pitäjässä, huomiota haetaan kaikenlaisella kielletyllä, kun selkäs käännät niin on jo jotain kiellettyä tekemässä jne. ja silti ikinä ei ole tullut mieleenikään mitään jäähyjä sun muuta järjestää. Eik tuonikäinen sitä vielä ymmärrä, mitä hyötyä siitä on? Korkeintaan hetkeksi katkaisee tilanteen. ja kyllä ainakin meidän 1v8kk ymmärtää jo hyvin paljon puhetta, ainoa vaan että niitä toistoja tarvitaan hyyyyyyyyvin paljon vielä tässä iässä.[/QUOTE]

Kyllä tuo meidänkin lapsi puhetta ymmärtää paljon. Ei se silti tottele edes tuhannennella kerralla. Oikeastiko joku sitten kykenee esim. kesken ruuanlaiton kymmenen miljoonaa kertaa nostaa lapsen pois jääkaapista ja selittää vaan iloisesti että joo, se on jääkaappi? Kun lapsi ihan hyvin ymmärtää että se on se jääkaappi ja sinne ei saa mennä, mutta menee silti kun ei vielä hillitse itseään? Ja jos lapsi sitten viidennellätoista kerralla uskoo ja jättää jääkaapin rauhaan, niin se siirtyy kiipeämään tiskikoneeseen tai ruokapöydälle seisomaan tms. Ja taas pitäisi puolensataa kertaa ottaa pois, antaa lelu jonka lapsi heittää saman tien nurkkaan? Ei meillä. Jos saan tilanteen rauhoitettua sillä että laitan lapsen muutamaksi sekunniksi huoneeseensa jonka jälkeen alkaa leikkiä kiltisti niin teen sen.

Mä haluaisin kyllä kaikki ne puolitoistavuotiaat, joita ei ikinä rangaista samaan tilaan tuon mun puolitoistavuotiaan kanssa puoleksi tunniksi vaikka juuri ennen lounasaikaa. Olisi ihan kiva nähdä, että miten muut äidit sitten selviäisivät näistä tilateista ja olisivatko ne muut "villit" taaperot sitten oikeasti yhtä villejä. Koska sitä lasta sitten aletaan rangaista? Jos se kaksivuotiaana edelleen seisoo keittiön pöydänreunalla kun minun pitäisi tehdä lounasta, joko rankaisen? 3-vuotiaana? Entä miten te jotka ette rankaise, ikinä teette mitään kun olette koko ajan käsi kiinni taaperossanne joko istumassa sylikkäin jäähyllä tai selittelemässä että joo se on verho ja se on keittiönpöytä?

[QUOTE="a p";25755347]Mä haluaisin kyllä kaikki ne puolitoistavuotiaat, joita ei ikinä rangaista samaan tilaan tuon mun puolitoistavuotiaan kanssa puoleksi tunniksi vaikka juuri ennen lounasaikaa. Olisi ihan kiva nähdä, että miten muut äidit sitten selviäisivät näistä tilateista ja olisivatko ne muut "villit" taaperot sitten oikeasti yhtä villejä. Koska sitä lasta sitten aletaan rangaista? Jos se kaksivuotiaana edelleen seisoo keittiön pöydänreunalla kun minun pitäisi tehdä lounasta, joko rankaisen? 3-vuotiaana? Entä miten te jotka ette rankaise, ikinä teette mitään kun olette koko ajan käsi kiinni taaperossanne joko istumassa sylikkäin jäähyllä tai selittelemässä että joo se on verho ja se on keittiönpöytä?[/QUOTE]
Sä tuli ap tänne kyselemään mielipiteitä ja niitä sait. Mutta nyt tästä tekstistä loistaa että on palkokasvi mennyt nenään. Otahan se pois sieltä. Kukaan ei ole morkannut tai väittänyt tuntevasi sinua tai lastasi. Te toimitte niin kun parhaaksi näätte, mutta jos tänne tulet kyselemään niin varmasti saat vastauksia jotka eriävät omista mielipiteistäsi. Ja tämä ketju on pysynyt vielä harvinaisen asiallisena.

Ja siitä vielä että niin noi asiantuntijat väittää että ton ikäinen ei ymmärrä rangaistusta ja oven taakse ei saisi lasta jättää.

[QUOTE="silakka";25755415]Sä tuli ap tänne kyselemään mielipiteitä ja niitä sait. Mutta nyt tästä tekstistä loistaa että on palkokasvi mennyt nenään. Otahan se pois sieltä. Kukaan ei ole morkannut tai väittänyt tuntevasi sinua tai lastasi. Te toimitte niin kun parhaaksi näätte, mutta jos tänne tulet kyselemään niin varmasti saat vastauksia jotka eriävät omista mielipiteistäsi. Ja tämä ketju on pysynyt vielä harvinaisen asiallisena.

Ja siitä vielä että niin noi asiantuntijat väittää että ton ikäinen ei ymmärrä rangaistusta ja oven taakse ei saisi lasta jättää.[/QUOTE]

Juu, kysyin mielipiteitä, en sitä että kuinka monen puolitoistavuotiaan vanhempi ei rankaise yhtään mitenkään. Tiedän mitä asiantuntijat sanovat. Itse olen päiväkodissa töissä (paitsi nyt kotona), enkä itse ikinä olisi uskonut laittavani puolitoistavuotiasta jäähylle (tämä jäähy sana on nyt varmaan hämäävä, kyse siis sekunneista, en telkeä omaan huoneeseen minuuteiksi). Ja ajattelin myös, että eivät voi tämänikäiset ymmärtää. Mutta väitän silti tuntevani lapseni. Ja väitän, että minulla on ollut jopa normaalia enemmän työkaluja tilanteen ratkaisemiseksi. Mutta minullakaan ei ole nyt oikeasti mitään muuta konstia kuin tuo nykyinen, joka toimii. Ja lisänä vielä, meidän neuvolatäidn mielestäkin oli ok ja 1,5v neuvolalääkärin myös.

Onko tässä ketjussa nyt kovinkaan moni kirjoittanut siitä ettei rangaista, vaan juurikin siitä rangaistustavasta? Kyllä meillä ääntä korotetaan, kuuluu välillä pihalle asti kun komennan lasta. :/ Puolitoistavuotias heittäytyy maahan, ulvoo ja hakkaa päätä lattiaan. Koittaa lyödä minua ja purra tai heittää jollain esineellä jne. Eli kyllä uhmaiän käytös täällä alkaa olla tuttua. Meillä on monia asioita, joista ei käydä taaperon kanssa ollenkaan neuvotteluja, eli kaikki turvallisuuteen liittyvät jutut ja esim. hampaat pestään aina jne.

Mutta siltikään minä en koe oikeaksi laittaa omaa lastani suljettuun huoneeseen jäähylle tässä iässä. Olen sen ajatellut niin, että tuon ikäinen on vielä niin hukassa ja ihmeissään itsekin omista tunteistaan, että en halua siihen yhdistää mitään äiti hylkää -fiilistä. Mutta jokainen toimii tavallaan ja tilanteen mukaan. :)

Tällä palstalla kaikilla tuntuu olevan täydellinen ja kiltti lapsi, jolle ei koskaan ttarvitse korottaa ääntä ja joka suostuu istumaan matolla "jäähyllä"

Kaikki lapset ei todellakaan ole noin helppoja tapauksia ja jos niitä rajoja ei aseta heti alussa, kohta on helisemässä. Tuskimpa olet ap lastasi traumatisoinut 10 sekunnin jäähyllä.

Ei myöskään pitäisi verrata 1-vuotiasta ja 1,5vuotiasta keskenään. Ei se 1v. joo osaa tehdä ilkeyksiä, mutta kyllä puolitoista vuotias jo tietää mikä on kiellettyä ja osaa uhmata.
Viittasit varmaankin minuun tuolla matto jäähyllä. Meinaatko että se lapsi siellä matolla pysyy 10 sekuntia kauempaa? Yleensä 2 sekuntia.
Ja meillä on 2-vuotias joka jo ihan eri asia kuin 1,5-vuotias. Mutta ei se silti vielä ymmärrä rangaistuksista hölkäsen pöläystäkään. Sen ikäinen lapsi ei osaa tehdä "pahoja". Lapsi tutkii maailmaa ja kokeilee vanhempiensa reaktioita eri asioihin. Mitä enemmän sille "pahanteolle" antaa huomiota sitä enemmän se lapsi sitä tekee, eikä se ymmärrä tekevänsä väärin.

Voi hyvät ihmiset, puhutaan nyt TODELLA pienistä lapsista! Sellaisia ne ovat, toiset helpompia ja toiset vaikeampia. Ei auta kun päivä kerrallaan mennä eteenpäin mukanaan SUURI kärsivällisyys.

Jaa, no kyllä meillä on jostain 1v 10kk saakka laitettu oven taakse ja on siellä ollut minuutinkin. Syynä lähinnä se, että pitäisi juurikin äidin saada tehtyä jotain pakollista, kuten pelastaa pohjaanpalava ruoka tms ja samaan aikaan tämä 1v 10kk on muutaman kuukauden ikäisen sisarensa kimpussa huitomassa tms ehdottomasti ei sopivaa. Silloin kyllä ajattelen niin, että vauva on herkempi ja isosisarus on pakko saada pois kiusaamasta vauvaa vaikka sitten sen oven taakse. Mitenkään päivittäin tätä ei siis tehdä, mutta vähintään viikottain. Poistullessaan osaa kyllä tulla pyytämään pikkusiskolta anteeksi

Meillä lapsi on 1v 3kk. Lapsi on todella utelias ja puuhakas, tietää myös mihin ei saisi koskea tai mennä mutta naureskellen tekee jotain ns kiellettyä. Silti ei tulisi mieleenkään korottaa ääntä tai laittaa jäähylle. Koitetaan kasvattaa lasta positiivisella tavalla eikä niin että koko ajan negatiivisena olisi kieltämässä, korottamassa ääntä tai jakelemassa jäähyjä ja rangaistuksia. Parempi mieli tulee itsellekin siitä positiivisesta energiasta.

[QUOTE="a p";25755455]Juu, kysyin mielipiteitä, en sitä että kuinka monen puolitoistavuotiaan vanhempi ei rankaise yhtään mitenkään. Tiedän mitä asiantuntijat sanovat. Itse olen päiväkodissa töissä (paitsi nyt kotona), enkä itse ikinä olisi uskonut laittavani puolitoistavuotiasta jäähylle (tämä jäähy sana on nyt varmaan hämäävä, kyse siis sekunneista, en telkeä omaan huoneeseen minuuteiksi). Ja ajattelin myös, että eivät voi tämänikäiset ymmärtää. Mutta väitän silti tuntevani lapseni. Ja väitän, että minulla on ollut jopa normaalia enemmän työkaluja tilanteen ratkaisemiseksi. Mutta minullakaan ei ole nyt oikeasti mitään muuta konstia kuin tuo nykyinen, joka toimii. Ja lisänä vielä, meidän neuvolatäidn mielestäkin oli ok ja 1,5v neuvolalääkärin myös.[/QUOTE]
Ihan mielenkiinnosta vain että miksi sä edes teit koko aloitusta jos ei ihmiset saa kertoa omia kokemuksiaan tai tapojaan? Ja lääkärikin on jo kerran leiman lyönyt päälle niin... ?

Meillä lapsi on 1v 3kk. Lapsi on todella utelias ja puuhakas, tietää myös mihin ei saisi koskea tai mennä mutta naureskellen tekee jotain ns kiellettyä. Silti ei tulisi mieleenkään korottaa ääntä tai laittaa jäähylle. Koitetaan kasvattaa lasta positiivisella tavalla eikä niin että koko ajan negatiivisena olisi kieltämässä, korottamassa ääntä tai jakelemassa jäähyjä ja rangaistuksia. Parempi mieli tulee itsellekin siitä positiivisesta energiasta.

Jos noin kaksi kertaa viikossa jäähyttää (alle 10s kerrallaan) ja huutaa ehkä kerran viikossa, niin vallitseeko kotona negatiivinen energia? Kyllä meilläkin pääasiassa ihan kehuilla ja kiitoksella mennään. Mielestäni meillä on ihan kiva ilmapiiri.

[QUOTE="silakka";25755514]Ihan mielenkiinnosta vain että miksi sä edes teit koko aloitusta jos ei ihmiset saa kertoa omia kokemuksiaan tai tapojaan? Ja lääkärikin on jo kerran leiman lyönyt päälle niin... ?[/QUOTE]

Ehkä ihan mielenkiinnosta vain?

Jaa, no kyllä meillä on jostain 1v 10kk saakka laitettu oven taakse ja on siellä ollut minuutinkin. Syynä lähinnä se, että pitäisi juurikin äidin saada tehtyä jotain pakollista, kuten pelastaa pohjaanpalava ruoka tms ja samaan aikaan tämä 1v 10kk on muutaman kuukauden ikäisen sisarensa kimpussa huitomassa tms ehdottomasti ei sopivaa. Silloin kyllä ajattelen niin, että vauva on herkempi ja isosisarus on pakko saada pois kiusaamasta vauvaa vaikka sitten sen oven taakse. Mitenkään päivittäin tätä ei siis tehdä, mutta vähintään viikottain. Poistullessaan osaa kyllä tulla pyytämään pikkusiskolta anteeksi
No huh! Kyllä mä otan ton pienemmän tollasessa tilanteessa mukaani. Meillä on lapsilla ikäeroa vähän päälle vuosi eikä oo kyllä sellasta tilannetta tullut että pitäisi oven taakse jättää. Ainut tilanne mikä joskua vähän hankala kun nukutan pienempää ja isompi tulee siihen sit häiritsemään. Ja siinäkin tilanteessa jättäisin itseni sinne huoneeseen jos oven laittisin kiinni, mutta tältäkin on vältytty.

Meillä ei ole jäähy toiminut.
Tosin varsin rauhallinen lapsi kyseessä.

Nyt 4 v - harvakseltaan kun on tarvis - uhkailu toimii - lempilelujen antaminen tai vieminen pois. Tai roskiin ... Sitten asettuu ja esim syö asiallisesti.
Jäähystä jos puhutaan, niin menee ihan mielellään jäähylle - eikä tehtäväksi tarkoitettu homma etene mihinkään - esim syöminen tai pukeminen...
Tuota uhkailua jouduin käyttämään toisspäivänä, edellisestä kerrasta lie kulunut 4-6 viikkoa ...

Toki aina ne samat perustelut ja selitykset ja jämäkät käskyt - mutta jos ei ole loputtomiin aikaa, jotain keinoja on asian tekemiseksi käytettävä.

Minä kirjoitin tuossa yllä omasta 1v8kk ikäisestä, jota en rankaise. Joku kirjoittikin hyvin - kyse on TODELLA pienistä lapsista!! Ja usko tai älä, oma kuopukseni on _todella_ vilkas, joka on minusta hyvä, mutta äärimmäisen rasittava luonteenpiirre juurikin sen takia, että se koettelee minun rajojani äitinä. Ei tämänikäisen minusta tarvitsekaan tuhannennellakaan toistolla uskoa, mutta kyllä hän jossain vaiheessa uskoo.

Ja sitten kysymys sinulle: kuulostat väsyneeltä tähän vilkkaaseen lapseesi, ja silti tulet kertomaan tänne, että näitä jäähytilanteita on hyvin harvoin teillä, muutaman kerran viikossa. Jos ongelma on enemmän väsymyksesi vilkkaaseen, elinpiiriinsä tutustuvaan lapseen, apua kannattanee hakea muualta kuin täältä, jossa ei kuitenkaan asiantuntemusta ole siihen, onko 1.5-vuotiaalle jäähy hyväksi vai ei. Mistä sinä loppujen lopuksi tiedät, onko se hyväksi vai ei? jos ei nyt haitaksi, niin onko se oikeasti tuonikäiselle hyödyksikään?

Minusta vilkkaus on hyvä piirre, se kertoo uteliaasta, älykkäästä lapsesta - mutta kuten todettu, se koettelee oman vanhemmuuden ja jaksamisen rajoja.

nimim. kahden erittäin vilkkaan poikalapsen äiti, väsynyt yövalvomistenkin takia :)

[QUOTE="vieras";25755669]Minusta vilkkaus on hyvä piirre, se kertoo uteliaasta, älykkäästä lapsesta - mutta kuten todettu, se koettelee oman vanhemmuuden ja jaksamisen rajoja.
[/QUOTE]
Tämä oli mielestäni kyllä hyvin sanottu. :)

Ei noin pientä lasta laiteta jäähylle eikä varsinkaan suljeta oven taakse, johan se pitäisi maalaisjärkikin sanoa! Tuon ikäiset koettaa rajojaan ja siinä ei auta kuin toisto ja sylissä pitäminen, jonkun muun jutun keksiminen tilalle. Eli sitkeys. Noin pienen käsityskyky ei riitä jäähyihin eikä oven taakse hylkäämiseen!
Kyllä näyttää moni vanhempi olevan hukassa mitä uhmaikään tulee ja lapsen ikätasoon. Järkyttävää luettavaa! Onhan se nyt kumma ettei pysty omaa lastaan pitämään sylissä, rauhoittelemaan ja sallia se riehuminenkin! Minä olen pieni ihminen mutta olen kyllä ilman vammoja pystynyt omien lasteni uhmakohtauksista huolimatta pystynyt pitämään lapset sylissä tarpeen vaatiessa. Ymmärrän kyllä, että laiska vanhempi ei siihen kykene.

Tätä olen ihmetellyt kun terkkakin meinas et näin pitää toimia..

Miten ihmeessä te pidätte ne lapsenne väkisin sylissä?

Mä olen pari kertaa kokeillut ja lopputulos oli musta poskipää, kynsien jäljet naamassa, tukko hiuksia pienessä kädessä jne..Vaikka kuinka koitin pitää käsiä ja jalkoja kiinni..Ja johan se väkisin kiinni pitäminen sattuu siihen lapseenkin ja meillä ei ainakaa rauhotu siinä vaan päinvastoin alkaa käymään tuplasti kuumempana..

Voisko joku vastata?

Yhteistyössä