1,5kk ikäiselle velliä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nadia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Takapiru:
Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:
Noi suositukset muuttuu joka vuosi, aika rajusti ollaan menty tiukempaan linjaan 20 vuoden kuluessa. Ja ihan terveitä 70-luvulla syntyneet on, vaikka ovatkin saaneet tomaattia pienenä.

5 vuoden kuluttua monet asiat mitä nykyisin tehdään on kauhistusten listalla. Joten jospa täydelliset äidit vähän relais eikä kivittäis niitä jotka kasvattaa lapsensa pikkasen eri tavalla, lapsen parasta varmaan kaikki aattelee.

Tiedätkö miksi suositukset muuttuvat? Ne muuttuvat sitä mukaa kun tietoa tulee lisää ja ymmärretään ihmisen kehitystä, ravinnon ja muun suhteen. Lääketiede kehittyy myös. Enää ei paranneta esim. syöpäsairaita kuppauksella ja vuohenlantakääreillä, kumma kyllä.

Kyllähän mä sen ymmärrän. Mut jos ammattilainen mulle sanoo että anna vain velliä lapselle, niin kyllä mä annan.

Jos neuvolan täti olisi kieltänyt ja sanonut sen olevan haitallista niin en olisi antanut.

Mut se on varma etten mitään kaksplus-sivustoa käyttäisi tietolähteenä näissä kysymyksissä.

Harmi vain ettei neuvolantädeilläkään aina ole sitä tietoa, vaikka luulisi.. Lisäksi harva täti uskaltaa asettua poikkiteloin asiakkaan "tahtoa" vastaan, kun asiakas saattaa vaikka suuttua
:| Siis että yritetään olla vähän mielinkielin.

Esimerkkinä eräs kaverini, joka ei tee 2-vuotiaalleen ruokaa ollenkaan, juottaa valmisvellejä vain, ei siis mitään muuta.. Neuvolatäti oli kuulemma hyväksynyt, että ihan normaalia. Tämä tyttö osaa syödä eikä ole allergikko tms. mutta pienikasvuinen - miksihän..

Noi suositukset muuttuu joka vuosi, aika rajusti ollaan menty tiukempaan linjaan 20 vuoden kuluessa. Ja ihan terveitä 70-luvulla syntyneet on, vaikka ovatkin saaneet tomaattia pienenä.

5 vuoden kuluttua monet asiat mitä nykyisin tehdään on kauhistusten listalla. Joten jospa täydelliset äidit vähän relais eikä kivittäis niitä jotka kasvattaa lapsensa pikkasen eri tavalla, lapsen parasta varmaan kaikki aattelee.

Tiedätkö miksi suositukset muuttuvat? Ne muuttuvat sitä mukaa kun tietoa tulee lisää ja ymmärretään ihmisen kehitystä, ravinnon ja muun suhteen. Lääketiede kehittyy myös. Enää ei paranneta esim. syöpäsairaita kuppauksella ja vuohenlantakääreillä, kumma kyllä.

Kyllähän mä sen ymmärrän. Mut jos ammattilainen mulle sanoo että anna vain velliä lapselle, niin kyllä mä annan.

Jos neuvolan täti olisi kieltänyt ja sanonut sen olevan haitallista niin en olisi antanut.

Mut se on varma etten mitään kaksplus-sivustoa käyttäisi tietolähteenä näissä kysymyksissä.

Harmi vain ettei neuvolantädeilläkään aina ole sitä tietoa, vaikka luulisi.. Lisäksi harva täti uskaltaa asettua poikkiteloin asiakkaan "tahtoa" vastaan, kun asiakas saattaa vaikka suuttua
:| Siis että yritetään olla vähän mielinkielin.

Esimerkkinä eräs kaverini, joka ei tee 2-vuotiaalleen ruokaa ollenkaan, juottaa valmisvellejä vain, ei siis mitään muuta.. Neuvolatäti oli kuulemma hyväksynyt, että ihan normaalia. Tämä tyttö osaa syödä eikä ole allergikko tms. mutta pienikasvuinen - miksihän..

:o :o Eikä!! No siinä on täti vähän hukassa ja väärässä ammatissa..

Mulla on vaan tuo esikoinen, sitä ennen ei mitään kosketusta lapsiin tai tietoa miten niiden kanssa ollaan. Joten kyllä mun on pakko luottaa neuvolaan, mitä tästä muuten olisi tullut :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja mmm:
Niin mitä sitten pitäisi tehdä alle 4kk ikäiselle, jolle uppoaa päivässä rintamaidon lisäksi yli litra korviketta?

antaa enemmän rintaa, jotta maidon tuotanto lisääntyisi :)

:headwall: Eli mun pitäisi sitten vissiin istua koko päivä vauva sylissä ja tissi suussa ja käydä kuuntelemassa neuvolassa, kun lapsen paino laskee?

Ja sä et voi paria päivää istua tissi suussa, koska..? Siitenhän sitä maitoa just tulee, eikä tarvitsisi kuunnella natinoita neuvolassakaan jos kysynnän ja tarjonnan laki toimii.

Alkuperäinen kirjoittaja Nadia:
kun yhdellä kaverilla on samanlainen vauppe, joka heräilee paljon, päivät itkee ja syö korviketta sen 5-6 prk vuorokaudessa (tosin meillä menee enemmän) ja hän on alkanut antaa 1,5kk velliä jonka jälkeen vauppe nukkuu yöt 6-8 tuntia putkeen ym...
onko muita näin aikasin vellin aloittaneita?

älä nyt vaan vielä aloita velliä! EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA!!! Vasta n.3-4kk voi kokeilla!

Alkuperäinen kirjoittaja Lapsi terve ja ihana:
Täällä ne taas superäitit huutaa ja möykkää ja sanelee ainoita oikeita malleja miten lasta hoidetaan! :D
Minä olen antanut lapselleni jo vajaa 2kk ikäisestä maissivelliä, koska veti niin paljon korviketta.
Korvikekaan ei ole hyvästä jos aivan pieni sitä LIIAN PALJON VUOROKAUDESTA juo!!!! Ja sain täyden siunauksen toiminnalleni neuvolasta. Piste. Olen puhunut.

Lopettakaa tuo kaikkitietäväisyys ja tajutkaa jo, että suopsitukset on suosituksia ja poikkeuksiakin löytyy, joille ne eivät sovi. Nehän ovan täysin sovellettavissa olevia. Jokainen vauva on oma yksilönsä.

Mutta vauvojen suoliston kypsymisessä tuskin on paljon eroja, eikä munuaisten toimintakyvyssä jne. ja jos vartavasten riskeeraa vauvan terveyden esimerkiksi antamalla velliä 1,5 kk ikäiselle, jotta vauva nukkuisi paremmin niin ollaan kyllä aivan hakoteillä. Sen ikäisen elimistö ei pysty edes hyödyntämään sitä ravintolisää. Joku 1,5 kk vanha voi nukkua koko yön heräämättä, mutta kaikki imeväiset eivät siihen ole valmiita edes puolivuotiaina! Minusta tässä keskustelussa on ollut aivan järjettömiä kommentteja siitä, että suositukset ovat tyhmille ja teen just niin kuin itse haluan oman lapseni kanssa. Tokikin niin, mutta mielestäni kuulostaa yksinkertaisten tai naiivien ihmisten auktoriteettiuhmalta. Sori vaan.

Eivät kylläkään ole. Allergiat ovat yleistyneet, samoin astmat, diabetes jne.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs:

Kyllä elinympäristön muuttumisella on osansa ihmisten terveyteen. Ilmansaasteet, huonot elintavat jne. osaltaan heikentää ihmisten terveyttä, en jaksa lähteä uskomaan että tupakoiva, ylipainoinen ja liikkumaton ihminen voi puhtain sydämin syyttää terveysongelmistaan vauvana saamaansa tomaattia :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja eräs:

Kyllä elinympäristön muuttumisella on osansa ihmisten terveyteen. Ilmansaasteet, huonot elintavat jne. osaltaan heikentää ihmisten terveyttä, en jaksa lähteä uskomaan että tupakoiva, ylipainoinen ja liikkumaton ihminen voi puhtain sydämin syyttää terveysongelmistaan vauvana saamaansa tomaattia :saint:

Ei niin. Mutta väitätkö todella, ettei imeväisiän ravitsemuksella tai myöhemmälläkään ravinnolla ole vaikutusta ihmisen terveyteen???!! Uskomatonta, kumoat todellakin tällä lukuisia tutkimuksia. Mielenkiinnolla odotan, kun selvität esimerkiksi ettei vitamiineillä, hivenaineilla, optimaalisella proteiininsaannilla varhaislapsuudessa jne. ole merkitystä :).

En mä mitään väitä tai sulle rupea selvittään, odottele ihan rauhassa :)

Kunhan kerroin omat kokemukset ja mielipiteet, jos ei sulle kelpaa niin elämä on. Sä voit elää taas omien mielipiteides mukaan ihan rauhassa, ei se mua nypi.

En mä mitään väitä tai sulle rupea selvittään, odottele ihan rauhassa :)

Kunhan kerroin omat kokemukset ja mielipiteet, jos ei sulle kelpaa niin elämä on. Sä voit elää taas omien mielipiteides mukaan ihan rauhassa, ei se mua nypi.

Niin, kokemukset ja mielipiteet ovat mutua, subjektiivista tuntumaa. Henkilökohtaisesti luotan mieluummin parhaimpaan saatavilla olevaan, tieteellisesti perusteltuun ja uusimpaan tietoon ja teen valintani sen mukaan myös lasteni hoidossa. Todennäköisesti myös ravitsemussuosituksiin tulee muutoksia tulevaisuudessa, mutta en näe mitään syytä palata esimerkiksi 70-luvun suosituksiin siksi, että silloisillakin ravitsemussuosituksilla ruokittuina osa populaatiosta on saanut varttua ilman allergioita tai sairauksia.

Alkuperäinen kirjoittaja kokeile:
Niin mitä sitten pitäisi tehdä alle 4kk ikäiselle, jolle uppoaa päivässä rintamaidon lisäksi yli litra korviketta?

:headwall: Eli mun pitäisi sitten vissiin istua koko päivä vauva sylissä ja tissi suussa ja käydä kuuntelemassa neuvolassa, kun lapsen paino laskee?

Ja sä et voi paria päivää istua tissi suussa, koska..? Siitenhän sitä maitoa just tulee, eikä tarvitsisi kuunnella natinoita neuvolassakaan jos kysynnän ja tarjonnan laki toimii.

Lapsi sai olla rinnalla oikeastaan melkein koko ajan, ku vaan halusi alussa ja todellakin oli lähes koko ajan. Mä kuvittelin, että kaikki on ok ja maitoa tuleekin tarpeeksi, mut sitten järkytyin, kun vauva punnittiin neuvolassa, että paino on vaan laskenut ja aika paljonkin. Pakko siinä on sitten jo lisämaitoa antaa, että toinenkin kasvaa eikä ole nälässä. Joten ei auttanut kyllä mulla se rinnalla asuminen.

Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Jos lapsi olisi rinnalla, se tilaisi siitä tarvittavan määrän eikä tarvitsisi ihmetellä ja alkaa velleilemään.

Aina tilanne ei ole näin hyvä :headwall:

Mutta mitä siinä oikeasti sitten pitäisi tehdä, jos korviketta menisi yli litra päivässä alle 4 kk ikäisellä?

Ei ainakaan pilata vauvan suolistoa viljalla koska ei malta odottaa itse että vauva kehittyy? Mun vastaus tähän on että syöttäisi korvikemaitoa 1,5 litraa vaikka :) !! Vauva on viaton ja ei osaa itse pitää puoliaan.-

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Jos lapsi olisi rinnalla, se tilaisi siitä tarvittavan määrän eikä tarvitsisi ihmetellä ja alkaa velleilemään.

Mutta mitä siinä oikeasti sitten pitäisi tehdä, jos korviketta menisi yli litra päivässä alle 4 kk ikäisellä?

Ei ainakaan pilata vauvan suolistoa viljalla koska ei malta odottaa itse että vauva kehittyy? Mun vastaus tähän on että syöttäisi korvikemaitoa 1,5 litraa vaikka :) !! Vauva on viaton ja ei osaa itse pitää puoliaan.-

Mä siis kysyin tätä ihan just sillä, kun en todellakaan alkaisi alle 4kk ikäiselle muuta kuin maitoa antamaankaan, että mitä sitten tehdä.

Jep -kun se vauva on muutaman päivän ollut se tissi suussa,niin se maitomäärä kasvaa. sitten ei enää tartte nin tiheästi istuskella tissi suussa.....

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:

Mä siis kysyin tätä ihan just sillä, kun en todellakaan alkaisi alle 4kk ikäiselle muuta kuin maitoa antamaankaan, että mitä sitten tehdä.
Jos vauva alkaa olla jo lähemmäs neljä kuukautta niin alkaisin antaa vaikka bataattia tai perunaa tai jotain muuta kiinteää. Vellissähän ei juuri mitään eroa korvikkeeseen ole, tuskin pitää paljon paremmin nälkääkään. Mut tää on vain henkilökohtainen ajatus.
Jos taas on selkeesti nuorempi vauva, niin lisää korviketta ja sitten miettisin kans jos se levottomuus johtuukin vaikka masuvaivoista tai jostain. on sen verran iso määrä maitoa, jos ei pysty sulattamaan kaikkee ja hakee sit lohtua sieltä pullosta ja rinnalta masuvaivoihin?

Alkuperäinen kirjoittaja Lokki:
Jep -kun se vauva on muutaman päivän ollut se tissi suussa,niin se maitomäärä kasvaa. sitten ei enää tartte nin tiheästi istuskella tissi suussa.....

Luepa mun vastaus tosta vähän ylempää.

Huonolla imetysohjauksella saadaan valitettavan paljon vahinkoa aikaan -niin meilläkin,isompien lasten kohdalla. Silloin meni just noin,että lisämaitoa -ei se oma voi riittää-vielä lisää lisämaitoa.... Pienempien kanssa onneksi löytyi uusia ohjeita (lähinnä netistä) joiden kanssa päästiinkin täysimetyksellä takaisin alun lisämaidon kanssa sähläyksen jälkeen. valitettavasti se voi tosiaan tarkoitta sitä,että ensin joutuu istumaan sen tissitakiaisen kanssa viikon-pari kaikki illat imettäen, ja taas imettäen jne. Plus,että sitä nestettä pitäs musitaa juoda ihan tolkuttomia määriä,mikä ei kyllä aina huvittais,kun sitä tuntui tulevan jo korvistakin.....

Ihan kauheasti en neuvolan ohjeisiin luota,kun ne tuppaa olemaan sitä ja tätä. meillä on yksi maitoallerginen,jolle voi siis neuvolan mukaan mainiosti antaa voita,oivariinia jne "rasvassa se maito ei vaikuta" ym... sekä tuttelia,kun sehän on äidinmaidonkorviketta,ei maitoa. Jostain syystä ohjeet menee tosiesta korvata ulos samantien....

Alkuperäinen kirjoittaja kokeile:

Lapsi sai olla rinnalla oikeastaan melkein koko ajan, ku vaan halusi alussa ja todellakin oli lähes koko ajan. Mä kuvittelin, että kaikki on ok ja maitoa tuleekin tarpeeksi, mut sitten järkytyin, kun vauva punnittiin neuvolassa, että paino on vaan laskenut ja aika paljonkin. Pakko siinä on sitten jo lisämaitoa antaa, että toinenkin kasvaa eikä ole nälässä. Joten ei auttanut kyllä mulla se rinnalla asuminen.

Lisämaidosta voi päästä myös eroon aika helposti jos vaan perslihaksia riittää joksikin aikaa. Korvikkeen antamisella aiheuttaa itse rintamaidon kysynnän pienenemisen, jolloin rinnat luulevat että niukka tuotanto on tarpeeksi. Ymmärrän jos ihan vastasyntyneen kanssa ei uskalla eikä halua alkaa kikkailemaan, mutta ei korvikkeen käytön tarvitse kuukausikaupalla kestää.

Alkuperäinen kirjoittaja lokki:
Huonolla imetysohjauksella saadaan valitettavan paljon vahinkoa aikaan -niin meilläkin,isompien lasten kohdalla. Silloin meni just noin,että lisämaitoa -ei se oma voi riittää-vielä lisää lisämaitoa.... Pienempien kanssa onneksi löytyi uusia ohjeita (lähinnä netistä) joiden kanssa päästiinkin täysimetyksellä takaisin alun lisämaidon kanssa sähläyksen jälkeen. valitettavasti se voi tosiaan tarkoitta sitä,että ensin joutuu istumaan sen tissitakiaisen kanssa viikon-pari kaikki illat imettäen, ja taas imettäen jne. Plus,että sitä nestettä pitäs musitaa juoda ihan tolkuttomia määriä,mikä ei kyllä aina huvittais,kun sitä tuntui tulevan jo korvistakin.....

Mulla sitä istumista oli sen pari viikkoa. Järkytys oli suuri, kun paino olikin laskenut vauvalla ihan liikaa. Olisko sit pitänyt vaan jatkaa samalla linjalla ja vauvan paino vaan laskenut ja laskenut?

Lisään vielä, että nytkin imetän tai pumppaan tunnin-puolentoista välein ja iltaisin vauva saa olla tissillä vaikka koko ajan, mut ei vaan maidon määrä nouse. Missä siis vika?

Lisään vielä, että nytkin imetän tai pumppaan tunnin-puolentoista välein ja iltaisin vauva saa olla tissillä vaikka koko ajan, mut ei vaan maidon määrä nouse. Missä siis vika?

Onko vauvalla oikea imuote? Nieleekö imiessään? Pissaako normaalisti? Syötkö ja juotko mahdollisimman paljon ja terveellisesti (=myös rasvoja)?

Onko vauvalla oikea imuote? Nieleekö imiessään? Pissaako normaalisti? Syötkö ja juotko mahdollisimman paljon ja terveellisesti (=myös rasvoja)?

Kaikkiin vastaus on kyllä.

Yhteistyössä