1,5kk ikäiselle velliä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nadia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jaa. Oeltte lojaaleja neuvolalle hoitamaan lapset heidän kirjojen mukaisesti. Meillä on lapset tehty itseämme varten, ei neuvolan. Ja niinpä me myös päätämme miten lastemme kanssa toimitaan ja miten heidät hoidetaan ihan omia äidinvaistoja ja tapoja noudattaen :) Toiset saa mun puolestani lukea ohjevihkoja ja kirjoja ja hoitaa lapsensa neuvolaa varten.

Mä en neuvolasta kysy ohjeita vaan käytän omaa päätäni ja järkeä. Ja kyllä, noudatan suosituksia, koska välitän lapseni terveydestä.

Samoin minä välitän. Mutta en noudata suosituksia vaan tuntemalla lapseni hoidan häntä kuten parhaaksi katson. :) Jos ei omista lainkaan maalaisjärkeä ja suhteellisuudentajua, on ilmanmuuta kaikkein paras vaan tiiviisti tuijottaa neuvolan neuvoja. Ei ainakaan vaaranna lapsensa terveyttä. Jos vähääkään on hajua asioista ei niitä tarvitse niin orjallisesti totella.

Siis ihan uskomatonta, ettei lapsen terveys merkitse sulle mitään, jos siis todellakinh ajattelet suosituksista noin. Miksi ihmeessä niitä annetaan, jos ne on ihan turhia?

Siksi niitä tehdään koska kaikilla ei ole suhteellisuudentajua. Suosituksia on hyvä olla. Kaikki eivät osaa hoitaa lapsia ilman.

Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Tiesitkö että kaupan velli on samaa juomaa kuin korvike, jossa 4% maissijauhoa ainoana erona tutteliin. Joten se siitä vellin pahuudesta ja sopimattomuudesta.

Se 4% maissijauhoa voi olla ratkaiseva tekijä vauvan suolinukalle.

:D Salli mun nauraa...

Saat nauraa minun puolestani jos haluat. Minua ei yhtään naurata se, että joitakin ei kiinnosta lapsen hyvinvointi. MIKSI sinun pitää sitä velliä antaa, jos korvikkeella kasvaa hyvin? MIKÄ siinä sitten on niin paljon parempaa, jos sinun mielestäsi ne ovat yksi ja sama asia?

WHO suosittelee täysimetystä noin kuuden kuukauden ikään asti. Suomessa suositukset muuttuivat syksyllä 2004 vastaamaan WHO:n suosituksia, siten, että täysimetystä suositellaan terveille ja täysiaikaisille vauvoille puolivuotiaaksi ja imetystä kokonaisuudessaan vähintään yksivuotiaaksi asti. Alle nelikuisella kiinteiden aloittaminen vie tilaa paremmalta ravinnolta, äidinmaidolta, ja saattaa jopa haitata imetystä. Lisäksi tutkimuksissa on todettu, että alle kolmikuisen suolisto ei vielä kykene käyttämään kiinteää ravintoa hyödykseen, vaan että siitä saattaa olla jopa haittaa.

http://www.babyidea.fi/imetys/ipalsta/kiinteat.html

Joo, joskus muinoin on annettu lapsille hedelmämehuja 2kk iästä asti, on myös matkustettu ilman turvavöitä ja piiskattu lapsia koivunvitsalla. Äly hoi.

Arvasin että who liitetään tähänkin, voi Jumalamme who ja neuvolan suositukset , miten pärjäisimmekään ilman :)

Tiesitkö että kaupan velli on samaa juomaa kuin korvike, jossa 4% maissijauhoa ainoana erona tutteliin. Joten se siitä vellin pahuudesta ja sopimattomuudesta.

Mitäs sitten jos vauva on täysin maitoallerginen eikä voi tavallisia korvikkeita juoda. Miksi sellaisillekin sitten tehdään sellaista maissipohjaista korviketta kuin neocate. jos se maissi tuhoaa suoliston jo vellissä kun sitä on hurjat 4%?

Nyt ei taidettu puhua maitoallergisista tai muutoin ravitsemukseltaan poikkeavista tapauksista. Annetaanhan keskosillekin ravintolisiä, silloin katsotaan että riskit allegioihin yms. on pienempi asia kuin vajava ravitsemus.

Alkuperäinen kirjoittaja mmm:
Niin mitä sitten pitäisi tehdä alle 4kk ikäiselle, jolle uppoaa päivässä rintamaidon lisäksi yli litra korviketta?

antaa enemmän rintaa, jotta maidon tuotanto lisääntyisi :)

:headwall: Eli mun pitäisi sitten vissiin istua koko päivä vauva sylissä ja tissi suussa ja käydä kuuntelemassa neuvolassa, kun lapsen paino laskee?

Entä jos itse syöt ja juot enemmän. Voisiko auttaa?

Saat nauraa minun puolestani jos haluat. Minua ei yhtään naurata se, että joitakin ei kiinnosta lapsen hyvinvointi. MIKSI sinun pitää sitä velliä antaa, jos korvikkeella kasvaa hyvin? MIKÄ siinä sitten on niin paljon parempaa, jos sinun mielestäsi ne ovat yksi ja sama asia?

WHO suosittelee täysimetystä noin kuuden kuukauden ikään asti. Suomessa suositukset muuttuivat syksyllä 2004 vastaamaan WHO:n suosituksia, siten, että täysimetystä suositellaan terveille ja täysiaikaisille vauvoille puolivuotiaaksi ja imetystä kokonaisuudessaan vähintään yksivuotiaaksi asti. Alle nelikuisella kiinteiden aloittaminen vie tilaa paremmalta ravinnolta, äidinmaidolta, ja saattaa jopa haitata imetystä. Lisäksi tutkimuksissa on todettu, että alle kolmikuisen suolisto ei vielä kykene käyttämään kiinteää ravintoa hyödykseen, vaan että siitä saattaa olla jopa haittaa.

Joo, joskus muinoin on annettu lapsille hedelmämehuja 2kk iästä asti, on myös matkustettu ilman turvavöitä ja piiskattu lapsia koivunvitsalla. Äly hoi.

Arvasin että who liitetään tähänkin, voi Jumalamme who ja neuvolan suositukset , miten pärjäisimmekään ilman :)

Juu, mitäs se maailman terveysjärjestö nyt tästä asiasta voisi tietää
:headwall: :headwall:

Siis ihan uskomatonta, ettei lapsen terveys merkitse sulle mitään, jos siis todellakinh ajattelet suosituksista noin. Miksi ihmeessä niitä annetaan, jos ne on ihan turhia?

Siksi niitä tehdään koska kaikilla ei ole suhteellisuudentajua. Suosituksia on hyvä olla. Kaikki eivät osaa hoitaa lapsia ilman.

Mutta jos sä hoidat lapsiasi vastoin suosituksia, niin etkö silloin hoida niitä just väärin :whistle:

Mitäs sitten jos vauva on täysin maitoallerginen eikä voi tavallisia korvikkeita juoda. Miksi sellaisillekin sitten tehdään sellaista maissipohjaista korviketta kuin neocate. jos se maissi tuhoaa suoliston jo vellissä kun sitä on hurjat 4%?

Nyt ei taidettu puhua maitoallergisista tai muutoin ravitsemukseltaan poikkeavista tapauksista. Annetaanhan keskosillekin ravintolisiä, silloin katsotaan että riskit allegioihin yms. on pienempi asia kuin vajava ravitsemus.

Ei kun nyt puhuttiin siitä vauvan suolinukasta. Jolle 4% maissiannos voi olla kohtalokas. Kuinka sitten voidaan tehdä maissipohjaista korviketta mikäli sillä tuhotaan suolinukka?

Niin mitä sitten pitäisi tehdä alle 4kk ikäiselle, jolle uppoaa päivässä rintamaidon lisäksi yli litra korviketta?

antaa enemmän rintaa, jotta maidon tuotanto lisääntyisi :)

:headwall: Eli mun pitäisi sitten vissiin istua koko päivä vauva sylissä ja tissi suussa ja käydä kuuntelemassa neuvolassa, kun lapsen paino laskee?

Entä jos itse syöt ja juot enemmän. Voisiko auttaa?

Olen kuule kaikkea yrittänyt, mutta kun ei maitoa tulee lisää, niin sitä ei tule. Ja todellakin olisin halunnut täysimettää!

Minulle ei kukaan sanonut esikoisen kohdalla, että korviketta ei saa mennä yli litraa päivässä ja neuvolan th kuitenkin tiesi asian. Sinnittelin sinne 4kk ikään asti ja aloitin sitten kiinteät, joita menikin hienosti pojalle. Silloin suositus kiinteiden aloituksesta oli 4kk (vuonna 2003).

Meidän pojalle ei ainakaan koskaan ole mitään haittaa ollut tuosta että sai ehkä vähän reilun litran korviketta päivässä. Yöt nukkui 2kk ikäisestä syömättä.

Kaksi seuraavaa olen täysimettänyt 6-7kk ikään asti joten heidän kohdallaan ei ole korvikkeita tarvittu. Kiinteitä ovat alkaneet syödä hyvin hiljakseen, joten rintamaito ollut pääasiallista ravintoa silti kuten sen kuuluisikin olla ensimmäisen vuoden ajan.

1,5kk ikäiselle velliä niin huhhhu....

Ja joku sanoi antaneensa maissivelliä kun korviketta meni niin paljon. Kannattaisi ehkä katsoa, niin melkein pelkkää korvikettahan se maissivellikin on.

Neuvolasta varmaankin osataan opastaa lisäruokien alotuksessa. Etenkin kokeneemmat hoitajat osaa antaa hyviä neuvoja, toisin kun semmoset just valmistuneet kirjatietojen varassa olevat nuoret (lapsettomat) hoitajat...

Mä en väitä mitään (mulla ei ole tilastotietoja ym tietoja käytettävissä, vain oma näkemys/kokemus), mutta ennenvanhaa (myös sillon kun olin itse vauva, nyt oon 32v) alettiin antaa hyvinkin pienelle kiinteämpiä ruokia, perunaa ym. Ei ollut mitään sen kummempia suosituksia tai tiukkoja neuvoja, tehtiin vähän niinkun parhaaks katsottiin. Ja ainakaan mun ystäväpiirissä ei aikuisilla ole kellään mitään isompia allergioita, tai sairauksia. Sen sijaan monet ystävieni lapset, joita on imetetty tai pulloruokittu myöhään, ja alotettu kiinteitä lapsen ollessa 5-6kk ikäinen, kärsivät nyt monenmoisista allergioista, astmasta jne....

Kuten sanoin, en väitä mitään mistä nämä huomioni voisivat johtua, mutta mietimpä vaan itsekseni joskus, et onko se täysimetys ja ne pilkun tarkat suositukset sitten loppujen lopuks kuitenkaan niin täydellisiä... Itse en usko siihen, että 2kk ikänen vauva siitä mitään kamalia komplekseja saa, jos saa vaikka peruna tai porkkanavelliä, kuhan nyt ei mitään lihakastiketta kaikkine mausteineen vielä ruveta suuhun siinä iässä lykkäämään...

Mutta jos sä hoidat lapsiasi vastoin suosituksia, niin etkö silloin hoida niitä just väärin :whistle:

Väärin? Neuvolan mielestä väärin? Olen siellä aina sanonut missä vaiheessa mitäkin aloitan eikä ole vielä tullut kukaan raudoissa hakemaan. Siinäkin pitää olla suhteellisuudentajua mitä ja missävaiheessa lapselle antaa. Puhuin perunavellistä 2kk vanhalle. Ei esim. tarkoiteta tässä sitä, että 1kk ikäiselle voi juottaa kahvia, syöttää hernekeittoa tai joulukinkkua.

Kuten sanoin lasta tuntien ja maalaisjärkeä käyttäen hoidan, eikä tekemällä uhallaan kaiken päinvastoin neuvolan ohjeisiin verraten. Monissa asioissa suositukset on samaa mieltä, mutta en minä niiden mukaan lapsia hoida. Edelleen, maalaisjärkeä pitää olla. Jos ei ole niin hyvä että on neuvolan ohjeet. Ajatella jos joku olisi vaikka niin tyhmä että syöttäisi vastasyntyneelle vaikka ranskalaisia :)

Väärin? Neuvolan mielestä väärin? Olen siellä aina sanonut missä vaiheessa mitäkin aloitan eikä ole vielä tullut kukaan raudoissa hakemaan. Siinäkin pitää olla suhteellisuudentajua mitä ja missävaiheessa lapselle antaa. Puhuin perunavellistä 2kk vanhalle. Ei esim. tarkoiteta tässä sitä, että 1kk ikäiselle voi juottaa kahvia, syöttää hernekeittoa tai joulukinkkua.

Kuten sanoin lasta tuntien ja maalaisjärkeä käyttäen hoidan, eikä tekemällä uhallaan kaiken päinvastoin neuvolan ohjeisiin verraten. Monissa asioissa suositukset on samaa mieltä, mutta en minä niiden mukaan lapsia hoida. Edelleen, maalaisjärkeä pitää olla. Jos ei ole niin hyvä että on neuvolan ohjeet. Ajatella jos joku olisi vaikka niin tyhmä että syöttäisi vastasyntyneelle vaikka ranskalaisia :)

Sun mielestä suositukset on ihan turhia, mutta silti kuitenkin itse niitäkin noudatat. Onko sun mielestä siis vaan kivaa sanoa, että suositukset on uusavuttomia varten, jotka ei ilman niitä osaa lastaan hoitaa :whistle:

Sun mielestä suositukset on ihan turhia, mutta silti kuitenkin itse niitäkin noudatat. Onko sun mielestä siis vaan kivaa sanoa, että suositukset on uusavuttomia varten, jotka ei ilman niitä osaa lastaan hoitaa :whistle:

En minä edelleen mitään noudata. Enkä ole sanonut että suositukset on tyhmiä, vaan tyhmille. Minä hoidan lastani kuten parhaaksi näen, ja aika moni suositus on samaa mieltä.

En minä edelleen mitään noudata. Enkä ole sanonut että suositukset on tyhmiä, vaan tyhmille. Minä hoidan lastani kuten parhaaksi näen, ja aika moni suositus on samaa mieltä.

Antaa olla...kun ei tajua, niin ei tajua...

Täällä ne taas superäitit huutaa ja möykkää ja sanelee ainoita oikeita malleja miten lasta hoidetaan! :D
Minä olen antanut lapselleni jo vajaa 2kk ikäisestä maissivelliä, koska veti niin paljon korviketta.
Korvikekaan ei ole hyvästä jos aivan pieni sitä LIIAN PALJON VUOROKAUDESTA juo!!!! Ja sain täyden siunauksen toiminnalleni neuvolasta. Piste. Olen puhunut.

Lopettakaa tuo kaikkitietäväisyys ja tajutkaa jo, että suopsitukset on suosituksia ja poikkeuksiakin löytyy, joille ne eivät sovi. Nehän ovan täysin sovellettavissa olevia. Jokainen vauva on oma yksilönsä.

te jotka tolkutatte että lapsenne on terveitä: voi ne vielä ollakkin ,mutta sairastua sitten vanhemmalla iällä.itse kuuntelen suosituksia.olen ottanut paljon selvää äidinmaidosta.ihminen on tarkoitettu imettämään ja jos imetys onnistuu niin se on parasta ravintoa.jos vauva haluaa maitoa tiheään niin se kasvattaa maidon määrää omiin tarpeisiinsa.eli imettäkää aina kun vauva haluaa.tehkää imetyshetkestä mukava.itse varaan valmiiksi esim jotain välipalaa itselleni ja hyvää lukemista tai kaukosäätimen ja kännykän viereeni sohvalle jossa otan mukavan asennon ja annan vauvan imeä niin pitkään kun haluaa.esikoiselleni annoin soseita 3 tai 4kuisesta ja se harmittaa vieläkin,koska hän ei niitä olisi vielä tarvinut.kahta seuraavaa olen täys imettänyt puoli vuotiaaksi ja sitten kiinteitä alettu totutteleen hitaaseen tahtiin ja imetystä olen jatkanut reilusti yli vuoden.neuvolassa kahdelle lapselleni tuputettiin antamaan kiinteitä jo ihan pienenä koska paino ei noussut tarpeeksi mutta en antanut vaan aloin kiinnittää huomiota omaan lepoon,syömiseen ja juomiseen ja siihen että imetän usein ja rauhoitan imetyshetket(kahdesta muusta pienestä huolimatta) ja kas kummaa neuvolan painokäyrät alkoivat näyttää ihan hyville.painoa alkoi tulla sopivasti.hoikkia kaksi vauvaani ovat olleet mutta niin me vanhemmatkin olemme :) viljoja annan vieläkin varoen 8kuiselleni.kauraa olemme kokeilleet ja nyt vasta muitakin viljoja alamme kokeilla.vellejä en oo antanut ollenkaan enkä lisämaitoa.mutta ymmärrän että kaikki eivät pysty imettämään,MUTTA se on tosi harvinaista.yleensä syy on tiedon puute.luullaan esim että maito ei riitä kun vauva alkaa vaatia sitä tiheään,mutta vauvoilla on luonnollisesti sellasia kausia kun ne kasvattavat maidon määrää imemällä jonkin aikaa tiheämpään.niin joo ja neuvolassakaan ei aina oo asianmukaista tietoa eivätkä osaa tukea imetyksessä.mun kaveria esim käskettiin lopettaa puolivuotiaan imetys kun se oli itkunen ja ostaa jotain apteekin maitoa joka ei sekään sitten auttanut.ja kyllä säälitti kun kaverin imetys loppui siihen :( toivon kaikille mukavaa imetystä tai sitten pulloruokintaa! ei kannata syyllistää toisia.mut ehkei ihan pienelle kuitenkaan niitä vellejä ja puuroja kannattas antaa.

Juu, mitäs se maailman terveysjärjestö nyt tästä asiasta voisi tietää
:headwall: :headwall:

Niin että antaa yleisohjeita lähinnä koko maapallolle huomioimatta yksilöllisiä olosuhde-eroja esim. Suomen ja jonkun Nigerian välillä :) Yleisohjeita, väittääkö joku ettei sinun tai minun lapsi eroa mitenkään nälkiintyneestä lapsesta joka asuu risumajassa vailla puhdasta juomavettä, missä aivan eri hygieniataso mikä meillä päin. Ja miten kukaan voi olla niin tampio ja olettaa että jokaista lasta voidaan hoitaa samoilla ohjeilla jos lapsia on niin erilaisia ja erilaisissa olosuhteissa :)

voi ei mikä tappelu... en ole teiniäiti, enkä romani btw...
lapseni jatkaa korvikkeella kunnes toisin "määrätään". :D
hyvää öitä, nyt nukkumaan kun todennäköisesti pian herätään pullon lämmitykseen.
terveisin ihanan ja pullean korvikevauvan äiti :heart:
p.s. kaksi tervettä korvikelasta tuhisee sängyssä myös.
ja hyvä huomio joltain, kaikki ei pysty imettämään :whistle:

Just oli oman äitini kanssa tänään puhetta noista kiinteistä. Sillon kun mie olin vauva eli reilu 20 vuotta sitten, neuvolasta käskettiin antaa kuuden viikon ikäisestä alkaen tomaattia, hedelmäsoseita,perunaa... Eikä miulla koskaan ole ollut mitään allergioita. Katotaan mitkä on suositukset 10 vuoden kuluttua. Ja joku kertoi alottaneensa kiinteät yli 6kk iässä, eiks se myös ole suurta ajattelemattomuutta kun vauvan elimistö on 4-6kk iässä parhaimmillaan ottamaan uusia ruoka-aineita vastaan? Pidempi täysimetys aiheuttaa suuremmalla todennäköisyydellä allergioita.

Noi suositukset muuttuu joka vuosi, aika rajusti ollaan menty tiukempaan linjaan 20 vuoden kuluessa. Ja ihan terveitä 70-luvulla syntyneet on, vaikka ovatkin saaneet tomaattia pienenä.

5 vuoden kuluttua monet asiat mitä nykyisin tehdään on kauhistusten listalla. Joten jospa täydelliset äidit vähän relais eikä kivittäis niitä jotka kasvattaa lapsensa pikkasen eri tavalla, lapsen parasta varmaan kaikki aattelee.

Niin että antaa yleisohjeita lähinnä koko maapallolle huomioimatta yksilöllisiä olosuhde-eroja esim. Suomen ja jonkun Nigerian välillä :) Yleisohjeita, väittääkö joku ettei sinun tai minun lapsi eroa mitenkään nälkiintyneestä lapsesta joka asuu risumajassa vailla puhdasta juomavettä, missä aivan eri hygieniataso mikä meillä päin. Ja miten kukaan voi olla niin tampio ja olettaa että jokaista lasta voidaan hoitaa samoilla ohjeilla jos lapsia on niin erilaisia ja erilaisissa olosuhteissa :)

Niiden lasten anatomia ja ravinnontarve on aivan samanlainen riippumatta siitä, missä savimajassa tai palatsissa asutaan. Onko todella noin vaikea ymmärtää? Kehitysmaihin toki suositellaan imetystä vielä pidempään kuin ns. länsimaihin, meillekin se ns. minimisuositus olisi 4-6kk täys- ja 1-vuotiaaksi asti osittaisimetystä. Minun lapseni ja se nälkiintynyt lapsi Keniassa tarvitsisivat aivan yhtälailla ruokaa, harmi ettei näin ole. Sinun lapsesi ja amerikkalainen pikkuvauva eivät eroa toisistaan anatomisesti tai muutenkaan - elinolosuhteet toki ovat toisenlaiset.

Voiko joku oikeasti olla noin.. piittaamaton? Oman lapsensa kehityksestä ja hyvinvoinnista? Surullista.

Sinä varmaan unohdat myös ne suositukset, joiden mukaan ei pitäisi juoda tai tupakoida raskauden aikana? Tai ne, joiden mukaan D-vitamiinilisä meillä on lähes elintärkeä lapselle?

WHO on minusta varsin luotettava. SINÄ varmaan tiedät toki paremmin, niin fiksu kun olet.

Ja koska 70-luvulla tehtiin niin kuin tehtiin, ajetaan mekin autolla ilman turvavöitä ja syötetään vauvalle raakaa maksaa, jotta vahvistuisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Takapiru:
Noi suositukset muuttuu joka vuosi, aika rajusti ollaan menty tiukempaan linjaan 20 vuoden kuluessa. Ja ihan terveitä 70-luvulla syntyneet on, vaikka ovatkin saaneet tomaattia pienenä.

5 vuoden kuluttua monet asiat mitä nykyisin tehdään on kauhistusten listalla. Joten jospa täydelliset äidit vähän relais eikä kivittäis niitä jotka kasvattaa lapsensa pikkasen eri tavalla, lapsen parasta varmaan kaikki aattelee.

Tiedätkö miksi suositukset muuttuvat? Ne muuttuvat sitä mukaa kun tietoa tulee lisää ja ymmärretään ihmisen kehitystä, ravinnon ja muun suhteen. Lääketiede kehittyy myös. Enää ei paranneta esim. syöpäsairaita kuppauksella ja vuohenlantakääreillä, kumma kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja Takapiru:

Tiedätkö miksi suositukset muuttuvat? Ne muuttuvat sitä mukaa kun tietoa tulee lisää ja ymmärretään ihmisen kehitystä, ravinnon ja muun suhteen. Lääketiede kehittyy myös. Enää ei paranneta esim. syöpäsairaita kuppauksella ja vuohenlantakääreillä, kumma kyllä.

Kyllähän mä sen ymmärrän. Mut jos ammattilainen mulle sanoo että anna vain velliä lapselle, niin kyllä mä annan.

Jos neuvolan täti olisi kieltänyt ja sanonut sen olevan haitallista niin en olisi antanut.

Mut se on varma etten mitään kaksplus-sivustoa käyttäisi tietolähteenä näissä kysymyksissä.

Yhteistyössä