1.5 vuotias alkanut roikottaa kieltä ulkona!! - neuvoja kaivataan!

Hei!

Kaipaisin neuvoja / kokemuksia seuraavanlaiseen seikkaan. Meidän 1.5 vuotias, joka ei ole aikaisemmin koskaan pitänyt kieltä ulkona suusta, on nyt parin viime viikon aikana jatkuvasti roikottanut kieltä ulkona suusta. Välillä ihan "kieli pitkällä", siis kunnolla ulos suusta, välillä alahuulen päällä, kuitenkin niin, että herättää huomiota. Tämä on todella kiusallinen ja kurja juttu.

Onko kellään kokemuksia mistä voisi johtua, tai miten voisi "pois opettaa" tästä? Mistään rakenteellisesta tuskin on kyse kun ei ole aikaisemmin tehnyt tätä. Samaan aikaan on oppinut puhumaan (siis sanoja on tullut jo 1 vuotiaasta, mutta nyt puhuu), ja puhuessaan kieli on sisällä suussa miten pitääkin ja puhe on selvää.

Tarkennan vielä, että kieli todella on enemmän ulkona kuin sisällä suussa, mutta välillä myös touhuaa kieli suun sisällä ja siis puhuessaan toki pitää kieltä suun sisällä.

Onkohan kyse vaan kurjasta "tavasta" jonka jostain oppinut, tai voisiko olla kitarisat/nielurisat tms. jos vaikka hankala hengittää?? Olen ihan ulapalla..

Kiitos vastauksista!

ps. Muutoin lapsi on kehittnyt ihan tavallisesti, ja on oikein ymmärtäväinen ja touhukas pikkukaveri.
 
Itku... mä en yhtään muista mikä tauti se oli mihin liittyy tuollaista kielen roikuttamista suusta ulkona.. hitsi sentään. Mutta kyllä mä ehkä kuitenkin soittaisin terveyskeskukseen ja pyytäisin saada vaikka jutella lääkärin kanssa tai sitten varaisin ajan.

muistelen vaan kun tyttö kerran oli kipeä ja käytin lääkärissä ni lääkäri jäi ihan seuraamaan roikkuuko kieli. Ei roikkunut silloin mutta käski seurata sitä ja nielemistä...
 
Mikä ihme tämä kielihomma on? Mun anoppi hajoo heti jos lapset käyttää kieltään vähänki huulien ulkopuolella :D Naurettavaa. Herrajumala, jos pienellä on niin jännittävä kapine suussaan, niin kai sillä nyt saa leikkiä! :D Meillä on molemmat leikkineet eräässä vaiheessa kielellään. Minusta se on erittäin hauskan näköistä :D Ja ihan vaan vinkkinä kaikille: Jos joku lapsi näyttää kieltä, niin näytä takaisin. Ei tässä millään keskiajalla enää elellä. Lapsi ei näytä ilkeyttään kieltä, ja jos näyttää, niin mitä sitten, miksi aikuisen ihmisen täytyisi siitä loukkaantua. Jos keskisormi nousee pystyyn, niin voisi ehkä hieman keskustella hyvistä tavoista.

Oliko tää juttu joku vitsi? "Muutoin lapsi on kehittynyt ihan tavallisesti" :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Myymimmi:
Mikä ihme tämä kielihomma on? Mun anoppi hajoo heti jos lapset käyttää kieltään vähänki huulien ulkopuolella :D Naurettavaa. Herrajumala, jos pienellä on niin jännittävä kapine suussaan, niin kai sillä nyt saa leikkiä! :D Meillä on molemmat leikkineet eräässä vaiheessa kielellään. Minusta se on erittäin hauskan näköistä :D Ja ihan vaan vinkkinä kaikille: Jos joku lapsi näyttää kieltä, niin näytä takaisin. Ei tässä millään keskiajalla enää elellä. Lapsi ei näytä ilkeyttään kieltä, ja jos näyttää, niin mitä sitten, miksi aikuisen ihmisen täytyisi siitä loukkaantua. Jos keskisormi nousee pystyyn, niin voisi ehkä hieman keskustella hyvistä tavoista.

Oliko tää juttu joku vitsi? "Muutoin lapsi on kehittynyt ihan tavallisesti" :D
no ihan todella on joku sairaus johon liittyy kielen roikottamista ulkona ja nielemisvaikeuksia. Mutta uskoisin että sen kyllä erottaa onko se pakonomaista kielen roikottamista vai lapsen halu leikkiä kielellään...
 
vierailija
Mikä ihme tämä kielihomma on? Mun anoppi hajoo heti jos lapset käyttää kieltään vähänki huulien ulkopuolella Naurettavaa. Herrajumala, jos pienellä on niin jännittävä kapine suussaan, niin kai sillä nyt saa leikkiä! Meillä on molemmat leikkineet eräässä vaiheessa kielellään. Minusta se on erittäin hauskan näköistä Ja ihan vaan vinkkinä kaikille: Jos joku lapsi näyttää kieltä, niin näytä takaisin. Ei tässä millään keskiajalla enää elellä. Lapsi ei näytä ilkeyttään kieltä, ja jos näyttää, niin mitä sitten, miksi aikuisen ihmisen täytyisi siitä loukkaantua. Jos keskisormi nousee pystyyn, niin voisi ehkä hieman keskustella hyvistä tavoista.

Oliko tää juttu joku vitsi? "Muutoin lapsi on kehittynyt ihan tavallisesti"
Kielen roikottamista esiintyy yleensä kehitysvammaisilla. Siksi maininta tavallisesta kehittymisestä on tärkeä.
 

Yhteistyössä