1,5 v herää leikkimään pirteänä klo 04.30 ja äiti kuolee väsymykseen.APUA!

Vauvakirjan kohdassa:nukuin läpi yöni heräämättä ei lue edelleenkään mitään.....1,5 vuotias tyttönen on valvottanut koko ikänsä

Nyt 1v.synttäreistä asti ollaan nukuttu edes klo 20-04,mutta sitten neiti herää.Ei itke,vaan kertakaikkiaan herää jutellen ja laulaen hyväntuulisena kuin olisi aamu.Ei halua ruokaa,ei onnistu tuudittamiset tms. Haluaa vain leikkiä!!!!!!!!!!Nukkuu omassa huoneessaan pinnasängyssä.

Monesti aamusta klo 8 aikaan sitten tietenkin alkaisi väsyttää,mutta en ole uskaltanut päästää nukkumaan,kun kerran kokeilin,nukkui 4 tuntia?Siispä "väkisin" valvotetaan(sekä tarhassa,että kotona)päiväuniin asti.

Nukkuu klo 12-2 päiväunet ja iltarutiinien jälkeen yöunille klo 20.Siis samanlainen rytmi kuin kaikilla muillakin.Neuvolassa sanottiin,että nou hätä...Niin,ei varmaan,kun tätin ei itse tarvitse 1,5 vuotta valvoneena käydä töissä..Näin Sairaanhoitajana pelottaa,että kohta mokaa lääkkeiden kanssa kun on niin tajuttoman loppu.

APUA!!!Onko kellään vastaavaa??

On kyllä! :wave:

Kuulostaa niin meidän arjelta... Tosin en ole sairaanhoitaja vaan lelukaupan myyjä mutta kuitenkin :/

Poika on meillä "jo" 1v11kk mutta nukkuminen ei juuri paremmaksi ole muuttunut. Meillä oli myös vähän ennen 1v6kk sellainen vaihe, että herättiin jo 04 eikä siinä tosiaan auttanut kuin aika. Poika oli aivan umpiväsynyt aamulla kun olis pitäny lähteä hoitoon mutta väkisin vaan vietiin ja toivottiin että selviää päiväuniin asti nukahtamatta pystyyn. Meilläkin on rytmi sama kuin teillä eli 20 nukkumaan ja päiväunet päiväkodissa n. 12-14. Nyt tilanne on "rauhoittunut" niin, että nukutaan yleensä 05 asti! Mutta aamuvirkku tuo poika on eikä varmaan muuksi muutu. KAIKKEA on kokeiltu. Nyt teemme miehen kanssa joka ilta uuden diilin eli toinen laittaa pojan nukkumaan (molemmat kyllä osallistuvat puuro-operaatioon koska muuten herää vielä aikaisemmin ja syöttäminen vaatii jos vaikka minkälaisia sirkustemppuja) ja toinen herää sitten aamulla keittämään kahvit ja antaa toisen nukkua vielä vähän aikaa. Mies lähtee viimeistään 6.45 joka aamu töihin joten sitten ollaan kahdestaan töihinlähtöön asti. Yleensä menen vasta 10ksi joten on melko taistelu pitää poikaa hereillä autossa kun ajetaan hoitoon.. :headwall:

Apuja en oikeen osaa antaa mutta toivon, että teilläkin onnistuu vuorottelu kumppanin kanssa, mikäli sellainen löytyy.. Toinen vaihtoehto on se, että menee itse heti nukkumaan kuin lapsikin. Silloin jää kotityöt ja oma aika vähiin mutta valintoja on tehtävä jotta jaksaisi.. Luotan itsekin siihen, että 10 vuoden päästä kaikki on jo helpompaa... toivottavasti!

Voimia! Kirjoita mulle vaikka yv:tä jos haluat jutskata enemmän! :hug:

mä oon monesti miettinyt, että ollaanko ainoita..
Meidän esikko on ollut aina illantorkku, aamunvirkku. Meilläkin nuo aamut alkoi yleensä viimestään klo viis, joskus harvoin vasta liki kuus ja se oli luksusta!!
Me nukuttiin aamusta sitten päiväunet, itekin oli pakko ottaa samalla torkut.
Päivällä nukkui pitkät unet myös.
Kun meni hoitoon, nukkui päivällä 2-3h ja aamusta herättiin edelleen 5-6 aikaan.
Joskus tuli kausia, että nukuttiin 7-8 asti, yleensä kesällä.
Nyt tämä aamuvirkku on reilu 3v isoveikka ja aamut alkaa jälleen 5-6 aikaan.
Lisänä kun pieni vauva, joka syö 2-3 kertaa yössä.. alkaa olla väliin aika zombiena täällä. Tänäänkin päivä alkoi ennen viittä |O

Saas nähdä, kuinka vauva alkaa nukkua, kun loppuu yösyötöt...

...tuota minäkin pelkään , että jos pikkukakkonen meille joskus suodaan niin olen varmaan puolikuollut ekat vuodet. :/ Nyt jo tuntuu rankalta herätä joka ikinen aamu viiden aikaan, joskus ennemminkin. Ja nyt vielä ollaan sairasteltu ja huudettu myös yöllä! Täytyy vaan todeta, että niiden lapset, jotka nukkuvat 10-12h yössä heräämättä saavat olla todella onnellisia! Tällainen univelka nimittäin on vaikuttanut jo mun terveyteen enkä saa esim. painoa pudotettua kun aineenvaihdunta on ihan nollassa jatkuvan valvomisen takia. Tai no, saadaanhan me yleensä nukkua n. 6h putkeen mikäli keretään ajoissa nukkumaan. Mutta sekin on pidemmän päälle liian vähän. Olen itsekin aamuvirkku mutta joku tolkku sentään siinäkin! Klo 06 ois mun mielestä jo ihan inhimillinen aika. Ja joskus huvittaa kun joku kyselee että "apua! taapero herää jo kuudelta!" Mutta niinhän se on, että jokaisella on omat huolensa, ja mieheni aina lohduttaa mua, että niillä hyvinnukkuvilla on sitten joitain muita suruja. :ashamed:

Sori kun vielä tulin vuodattamaan... :whistle:

No onhan täällä kohtalotovereita :) Meidän typykkä 1v3kk herää myös todella aikaisin. Tänään heräsi 3.30!!! Pirteänä herää,mutta on valmis jatkamaan uniaan jo parin tunnin päästä. Ikinä ei ole osannut nukkua yli 7,mutta 3.30 ei mielestäni todellakaan ola aamu.
Pahimmillaan on valvonut joinain öinä klo 1-4 ihan pirteänä. Yritetty on tassutella,vähän huudattaakin,vaihtaa vaippaa,ottaa viereen nukkumaan,antaa juotavaa jne jne. Päikkärit nukkuu 1x2h joten ei sekään ole liikaa. Alan myös olemaan todella loppu tähän valvomiseen,olen onneksi vielä kotona. Nostan hattua niille jotka jaksavat vielä suht. tervejärkisinä töissä huonojen öidenkin jälkeen.Joten tiedän paremmin kuin hyvin miltä alkup.ja muistakin tuntuu,neuovoja ei ole,mutta sympatiaa sitäkin enemmän.
Jos jollain on neuvoja..ihan mitä vaan,otetaan niitä vastaan.

Meillä on aikainen herääjä myös kotona. Pystyimme aikoinaan (reilu 1v) hieman siirtämään heräämistä (klo 5-> klo 6) laittamalla pojan nukkumaan omaan huoneeseen ja siirtämällä nukkumaanmenoa vastaavasti tunnilla. Yöheräämisiin on käytetty unikoulua.

Nyt poika herää viimeistään kello 7, arkisin yleensä kello 6. Viikolla tämä ei haittaa, töihin sitä kuitenkin lähdetään, ja viikonloppuisin sille nyt ei voi mitään. Olenkin itse ryhtynyt menemään 21.30-22 nukkumaan, jotta jaksan itse nousta aamulla.

Täällä myös poika 1vee keksinyt, että esim. kello 4 yöllä on kiva herätä kukkumaan!? Aikaisemmin nukkunut suht pitkään aamuisin, mutta nyt jostain syystä tuo keksintö. Päiväunien määrällä ja pituudella ei meillä suurta merkitystä, kävelylevottomuudetkin mielestäni jo olleet, en siis tiedä syytä tuohon. Mitään hätää ei pojalla näytä olevan. Sitä vaan olen itse miettinyt, että mitä tehdä? Tuntuu ihan hullulta silitellä tunti keskellä yötä, sehän on taas uusi ns. palvelu, johon lapsi oppii. Mutta jos lähden sängyn vierestä pois tai esitän itse nukkuvani, nousee kauhea huuto! Jos taas nousemme ylös kello 4, ei siinäkään oikeen ole järkeä ja myös töihin menevä mies häreäisi sitten kello 4!? Ja tuo on ihan totta, että pitäisi sitten itsekin mennä nukkumaan esim kello 20.30, jos lapsikin menee, mutta ei sitä millään viitsi, kun saisi silloin hetken olla rauhassa ja tehdä omia juttuja. Hohhoijaa... |O

meillä oli esikoisen kanssa sama jutuu et heräili 4-5 aikaan,mutta kummasti ku tuli ikää lisää nii unikin maistuu eli nyt on 2v ja heräilee aamusin 6.30-7.30..kuopus taas on 9kk ja heräilee 4-5 aikaan.oottelen että kasvaa.eli kyl ne unet pikku hiljaa piteneepi

Meidän 1v3kk herää 2-3 aikaan leikkimään pariksi tunniksi :headwall: Eli 5-6 aikaan jatkaa sitten uniaan 9-10 saakka. Niin ja nukkumaan menee noin klo22. Jos laittaa aikasemmin nukkumaan, niin vastaavasti herää yöllä vielä aikasemmin :kieh: enpä ole minäkään tähän mitää ratkaisua keksiny...

Meillä on lisäksi 1kk vauva joka taas kitisee ilmavaivoja ja haluisi seurustella juuri tuonne 2-3 asti, joten meillä pääsee valvomisvuorossa oleva vasta 4-5 aikoihin nukkumaan |O ja se useinmiten olen minä, kun mies on yötyössä.

Meillä 1v4kk kuopus, herää öisin ja haluaa viereen ja siinä saattaa kyllä pyöriä joskus tunninkin ennenkuin uni tulee, mutta leikkimistä ja ylös nousemista ei sallita. Joskus olen antanut maitopullon,jos ei ole illalla juonut oikein mitään ja se on auttanut. Periaatteessa meillä ei kuitenkaan enää öisin olla syöty aikoihin. Illalla käydään 21 maissa nukkumaan, aamuisin herätään n. 7 maissa. Voisitko kokeilla niin, että antaisit nukkua hetken silloin aamukasilta, esim. puoli tuntia- tunnin ja sitten herättäisit. Sitten nuo tavispäikkärit ja illalla viivyttäsit nukkumaankäymistä vaikka puolella tunnilla. Jos auttas rytmiin? Niin ja sitten tietysti lapsilla on se, että jos eivät päivällä saa huomiota ja energiaa purettua,ni se kostautuu monesti yöllä. :/

Meillä sentään onneksi nukutaan 6-7 asti aamulla mutta silloin tällöin (välillä aika useinkin) poitsu herää yöllä esim. klo 2 ja silloin menen hänen viereen pötköttämään, joskus nukahtaa kainaloon mutta yleensä riekkuu sen pari tuntia, jos oikein volyymit nousee niin tarjoilen rintaa joka saattaa auttaa tai sitten ei. Ylös en päästä enkä ala leikkimään- huutoa saattaa tulla. Toistellaan että on yö ja nyt nukutaan. Poika edelleen tissittelee myös normaaliöisin vaihtelevasti, väsynyt äiti ei jaksa pitää unikoulua. Mutta nää heräämiset on kyllä ihan kamalia, en ymmärrä miksi lapset tekee niin kun nytkin on yöllä ihan pimeää, kesällä ymmärtäisin paremmin. Meidän lapsi on kyllä aina ollut tosi herkkäuninen...

Olen ollut niin tsippi,etten ole jaksanut paljon tietokonetta availla,joten oli iloinen yllätys huomata,että ei täälä onneksi ihan yksin valvota!

Sain sitten sairaslomaa kaksi viikkoa,sillä mulla oli ekg:ssä tajuttomat rytmihäiriöt.Väsymyksestä tietenkin.Verenpaine 165/109...Samoin sain myös unilääkkeitä,mutta tietenkään en ole voinut niitä ottaa joka yö,sillä kun on mun vuoro herätä on pakko olla kuosissa...Sitten tämä menee juuri tähän:En saa unta.Kello on nytkin kohta yksi ja neiti herää parin tunnin päästä.. Sairasloma loppuu maanantaina,eikä tunnu yhtään paremmalle..Hohhoijaa mikä valitusvirsi!sori :snotty:

Pupu kirjoitti noista aamu-unista,mutta meillä on siinäkin ongelma,sillä päiväkoti ei suostu nukuttamaan kuin klo 12-14.Sikäli vähän ikävää,koska olen tämän sairaslomatilanteenikin sinne kertonut ja sieltä sanottiin,ettei aamulla nukuttaminen käy,koska sitten neiti ei nukkuisi päiväunia päivällä :(

Neiti ei ole mikään ihan kauhea duracelltaapero,mutta Tuota energian purkuakin ollaan tehty mm. puuhataan puistossa kaksi kertaa päivässä ja tyttö saa kyllä kaiken jakamattoman huomioni leikkien ja laulaen :hug:

Nyt kokeilussa jälleen tassuttelu:jos paukut riittäisivät siihen,ettei neitiä nosta pois sängystä leikkimään,vaan vain silittelisi.Tähän asti kakis yötä kokeiltu huonoin tuloksin.Tyttö hihitteleee,laulaa ja juttelee pimeässäkin.Viime yönä meni neljästä puoli seitsemään?!jonka ajan kävin tyttöä laittamassa takaisin makuuasentoon n.35 kertaa,silittelin yms...huhuh..Kerron lisää kuulumisia taas parin päivän kuluttua. Kiitos myötätunnostanne äitsykät!!!!

Meidän neiti kuuluu myös aamuvirkkuihin. Ihan vauvana herättiin 4 aikaan, viimeistään viideltä. Nyt saattaa aamut mennä jo 7aan. Jos hyvin käy ni herätään vasta kasilta!!!!
Neljän aamuina pimu oli iloinen ja lallatteleva. Viihtyi loistavasti pinnasängyssä lelujen kanssa. Meluamattomia leluja vaan sänkyyn, niin itse sai nukkua vielä hetken. Joskus jopa tunnin! No enpäs edes muista milloin itse olisin valvonut itse illalla edes kymmeneen. Jos siis menee itse myös ajoissa nukkumaan, niin jaksaa myös herätä. Tämä neuvo ei kuitenkaan auta niitä jotka kärsivät unettomuudesta.
Meillä ei ole ikinä lähdetty mukaan "yöviihdytykseen". Siis vaipanvaihtoa yms. ohjelmaa. Ei osaa sellaista edes kaivata. Nämä 1veet on jo niin hiivatin fiksuja, että osaavat vaatia jos kerran jotain saavat... Pysykää tiukkoina!

Meilä 1,5vee tyttö on alkanut heräämään yöllä tunniksi-pariksi. kyseessä ei ole pirteys. ehei... hän on väsynyt muttei saa uudestaan unta. olemme tehneet sen virheen, että olemme kanniskelleet tyttöä yöllä ja nyt hän sitten vaatiikin sitä jokaikinen yö! no, nyt on päätetty, että saa loppua. viimeyönä typy huusi tunnin pinniksessä kädet ojossa ja halusi syliin. Toivottavasti tää menee ohi, ei meinaa jaksaa!

AP, vositko viedä lapsesi sairaalan tai ensikodin unikouluun muutamaksi yöksi? Kylähän tuo unirytmi on pielesä ja unen määrä vuorokaudessa pieni.

Vaarana on, että itseltäsi menee terveys tuossa tahdissa. Toivottavasti saatte apua pian!

Meillä reilu 1 vee poika, joka kanssa herää n.4 aikaan höpöttämään ja hytkyttämään sängyssään. Poika on umpiväsynyt, mutta ei kuitenkaan nukahda omin avuin. Välillä auttaa tutin laitto, välillä viereen ottaminen tai tassuttelu. Sitten ei nekään. Lopulta syyllistyn lämpimän maidon antamiseen, kun ei jaksa enään valvoa. Se auttaa yleensä, ja sitten saadaan nukkua vielä kasiin..joskus ysiinkin! Viime yönä herättiin n.4 ja mun oli pakko vaihtaa vaippa. (Mä en tiiä minkä vaipan laittasin yöksi, ettei tarttis pelätä et fuskaa. (näin käy tod.usein) Poikamme pissaa tosi paljon, ja kestoja käytetään kotona päivisin ja usein on märkä tunnissa vaikka on mitkä imut. Sama määrä pissaa tulee muilla kolmessa tunnissa. ) Anyway...heräsi siinä sitten paremmin ja annoin maitoa..ei auttanut. Oli siinä meijän välissä pyrimässä ja miehen kello soi ennen kuutta. Ei oltu nukuttu yhtään. Miehen lähtiessä annoin uudelleen maitoa, ja sitten nukuttiin kymmeneen!!Joo..meillä on rytmi päivällä ja illalla ulkoillaan tunti, koska poika nukkuu paremmin. Mut nää yörytmit ei oikeen oo kohillaan..Poika siis oppi nukkumaan ilman yö maitoa jo 6,5 kk ikäisenä ja nyt syyllistytään siihen taas. Tässä jo harkitsin taas sitä huudatusta, ja vieroitusta uudelleen. Toki en tiedä miksi poika herää vain kotona ja jos äiti on paikalla. Mummolla nukkuu aamuun asti ja iskän kanssa nukkuvat myös, kun en ole paikalla. Perin ärsyttävää!! :headwall: Pikkuvuodatukset täälläkin!!

Meilläki heräs joskus, mut ei se kauaa jaksanu yksin leikkiä...
Mä en aio nousta pimeellä sängystä, ni se sit vaan leikki vähä aikaa ja meni takas nukkumaan!
Aamulla joskus kans herää tosi aikasin mut jatkaa sit ku ei jaksa yksinään palloilla!

Meillä unia pidensi astmalääkitys...Muksulla oli astma ja en sitä tajunnut, vaikka itsellä on myös :headwall: . Suurin oire oli yökukkuminen. Vähän aikaa sitten alkoi flunssan jälkeen olla pitkittynyttä yskää, lähinnä öisin ja aloitettiin astmalääkkeet. Nyt meillä nukutaan joka aamu ainakin kahdeksaan :eek:

lääkäri ehdottanut tilapäisavuksi jotakin lasten nuhalääkettä, jolla on unettava sivuvaikutus. Ei siis ole rauhoittava lääke, mutta unettaa sivuoireena. Kuulemma käyttävät sitä sairaalan unikoulussa vanhempien luvalla lasten rytmitykseen, ja lääkärikin oli sitä aikoinaan antanut tilapäisesti levottomalle taaperolleen.

Tiedän, kuulostaa vähän epäilyttävältä, mutta ajattelin vain heittää tällaisen vinkin, josta voisi lääkärin kanssa keskustella.

Hei Nalle Puh! Miten teidän lapsen astma ilmeni? Meillä myös ollut pitkittynyttä yskää ja yökukkumisia, lisäksi isällä on astmaa! Miten se testattiin ja maillaiset lääkkeet hän sai? Anteeksi tenttaus =) , ajattelin vain josko meillä olisi sama juttu! Lisäksi asumme vielä tällä hetkellä vanhassa kerrostaloasunnossa, jossa ilmanlaatu saattaa olla tosikin huono...

Näin pieniltä sitä on vähän vaikeampi tutkia kuin isoilta ihmisiltä, kun eivät osaa puhallella mittareihin jne. Meillä astma ilmeni minun mielestä aika epätyypillisesti, mutta kai pienille normaalilla tavalla. Oireina oli lähinnä yökukkumista, ei aina edes mitään pahaa. Flunssan jälkeen oli tosi pitkään yskää, joka ei parantunut millään. Yskimistä oli lähinnä vain yöllä ja päivällä kaikki oli ihan normaalia. Heräsi aamulla myös aina valmiiksi väsyneenä ja kärttyisenä, ihan kuin itsekin olisi halunnut nukkua pitempään. Lääkärin mukaan monilla pienillä lapsilla astma vaivaa lähinnä öisin, jolloin keuhkoputket jotenkin supistuvat. Tämän vuoksi muksut sitten heräilevät jne. Tavallinen oire on myös tuo yöyskä.

Otin asian puheeksi allergologin vastaanotolla, jossa olimme käymässä ruoka-ainellergioiden vuoksi kontrollissa. Hänen mukaansa pienillä käytetään diagnosoinnissa yleensä lääkekokeilua. Aloitetaan siis lääkkeet ja katsotaan onko apua. Meillä löytyi myös keuhkoputken tulehdus, joka kai liittyy myös osaltaan pitkittyneeseen astmaan. Aloitettiin ensin Singulair (sellaisia pieniä rakeita) ja antibioottikuuri kehkoputken tulehdukseen. Saatiin myös Ventoline avaava lääke, jota annetaan tarvittaessa. Ne auttoivat jonkin verran ja sitten lisättiin tuon Singulairin kanssa hengitettävä hoitavalääke Seretide. Nyt menee siis Singulair ja Seretide jatkuvasti ja tilanne on ihan toinen. Öisin ei nyt normaalisti herätä lainkaan ja aamut ovat myös pidentyneet. Kohtauslääkettä (Ventolinea) tarvitaan tosi harvoin, lähinna flunssan aikaan.

mutsi79
Olen kokeillut oman tyttöseni kanssa eri nukkumaanmenoaikoja ja olen huomannut, että ainakin meillä unentarve on vakio. Meillä unta riittää 12 tuntia putkeen riippumatta siitä, mihin aikaan laitetaan nukkumaan. Koska tykkään itse nukkua pitkään (ja työtilanne sen tällä hetkellä sallii), laitan tytön nukkumaan myöhemmin, vaikka omaa aikaa jääkin vähemmän.

Yhteistyössä