1.-3. asteen repeämät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietämätön

Vieras
Mitä tarkoittaa 1., 2. ja 3. asteen repeämä? Eli onko 1. asteen repeämä pieni pinnallinen juttu ja muut pahempia? Olen kuullut puhuttavan myös 4. asteen vaurioista? Miten ne oikein luokitellaan?

Itselleni tuli 1.asteen repeämiä, mutta silti etenkin istuminen ja sängystä nouseminen teki kipeetä kahden viikon ajan. Miten nopeesti olette toipuneet 2. tai 3. asteen repeämistä?

En osaa noihin 1-3. asteen repeämiin vastata, mutta voin kertoa 4. asteen repeämästä. 4. asteen repeämä on luokaltaan suurin, ja tarkoittaa että peräaukon sulkijalihas ja/tai peräsuoli repeävät synnytyksen yhteydessä. Korjaus on yleensä hankala varsinkin jos sulkijalihas repeytyy. Itsellä oli onneksi kaksi loistavaa kirurgia ompelemassa, eikä pahempia vaivoja ole ollut. Seuraava lapsi syntyy kuitenkin suunnitellulla sektiolla, koska on riski että repeän uudelleen samalla tavalla, ja silloin korjaaminen olisi jo todella hankalaa vanhan arpikudoksen takia.

*muoks* Sektio seuraavaksi siis ainakin minulla, poikkeuksiakin varmaan löytyy. Itsellä se luvattiin jo jälkitarkastuksessa.<br><br>

Minulla oli 3 luokan repeämä ja kaikkineen tais tikkejä olla noin 50.Ei kumminkaan ihan peräsuoleen asti revenny.Kätilö ihan normaalisti leikkasi välilihan mutta kumminki vielä repesi.Kun sairaalasta kotiin päästiin kaikki tikit levahti auki,siinä sitten mekko päällä 2kuukautta ennen kun ompelivat kiinni kun ei parantunut,onneksi sai korvauksia(hoitovirhe)

Muistaakseni kätilö sanoi, että ekan asteen repeämät on pieniä limakalvovaurioita, jotka eivät tarvitse ompelua. Mul oli toisen asteen repeämiä. Tikkien määrää en tiedä, mutta kyl niitä tuli jonkin verran. Repesin emättimen alaosasta, eli siis peräsuoleen päin mutten kuitenkaan sinne asti. Sit sain nirhaumia häpyhuulten väliin. Ne kun vuosivat, niin ommeltiin nekin kiinni.

1. asteen repeämä on limakalvossa, 2. asteen ihonalaiskudokseen ulottuva repeämä ja 3. asteen lihakseen ulottuva. 4. asteen repeämä onkin sitten inhottava :/ Siinä emätin ja väliliha repeävät peräsuoleen/ virtsaputkeen asti tehden ns. fistulan, jossa virtsa ja/tai emätinerite/veri ja/tai uloste poistuvat elimistöstä samasta aukosta :(

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.02.2007 klo 11:16 mimoniandra kirjoitti:
1. asteen repeämä on limakalvossa, 2. asteen ihonalaiskudokseen ulottuva repeämä ja 3. asteen lihakseen ulottuva. 4. asteen repeämä onkin sitten inhottava :/ Siinä emätin ja väliliha repeävät peräsuoleen/ virtsaputkeen asti tehden ns. fistulan, jossa virtsa ja/tai emätinerite/veri ja/tai uloste poistuvat elimistöstä samasta aukosta :(

Juu, mä erehdyin yks päivä katsomaan netistä kuvia tuollasesta repeämästä, kun itselle sellainen tuli :snotty: Ei olis pitäny... Halusin vaan jotenkin konkreettisemman kuvan siitä mitä tapahtui nyt kun odotan toista lasta. Mulla ei leikattu välilihaa ollenkaan, lapsi jäi hartioista jumiin, sai hapenpuutteen ja revittiin ja työnnettiin mahan päältä että saatiin ulos... Siksi siinä kävi miten kävi :$ Onneks oli tooosi hyvät kirurgit eikä ole jäänyt vaivoja.

mä oon kans miettiny että mitenhän noi repeämiset luokitellaan, itellä papereissa ei lue mitään numeroilla, on vaan kuvattu että repeämä syvä,pitkä..että minkäköhän asteinen sitte liekkään...? olin kyllä tosi pitkään kipeä ja paikat oli jokseenki turvoksissa, lisäks oli hemtoomaa paljon. pelottaa että entäs jos nyt käy yhtä ihanasti että seuraavaan kolmeen viikkoon ei istumaan pysty...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.02.2007 klo 17:39 Allunmamma kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.02.2007 klo 11:16 mimoniandra kirjoitti:

Juu, mä erehdyin yks päivä katsomaan netistä kuvia tuollasesta repeämästä, kun itselle sellainen tuli :snotty: Ei olis pitäny... Halusin vaan jotenkin konkreettisemman kuvan siitä mitä tapahtui nyt kun odotan toista lasta. Mulla ei leikattu välilihaa ollenkaan, lapsi jäi hartioista jumiin, sai hapenpuutteen ja revittiin ja työnnettiin mahan päältä että saatiin ulos... Siksi siinä kävi miten kävi :$ Onneks oli tooosi hyvät kirurgit eikä ole jäänyt vaivoja.

Mistä osoitteesta löytyisi tietoa?

Kiitos!

Ihan Googlettamalla hain tietoa, hakusanana 4. asteen repeämä. Varmasti noista muistakin luokista löytyy tietoa samalla tavalla. Tässä linkki sille sivulle jonka itse löysin, tämä käsittelee tosin VAIN 4. asteen repeämää. HUOM!! Sisältää kuvia jotka ei sovi herkille!! :$
http://www.pshp.fi/tays/sairaanhoito/naistenklinikka/esitelmat/pinta.pdf

*muoks* tällainen luokittelu löytyi kyseisestä tekstistä:

Repeämien luokittelu:
Aste I-II: lieviä pinnallisia
emättimessä ja välilihassa
Aste III: sulkijalihasrepeämä
Aste IV: peräaukon limakalvo

III-IV harvinaisia: 0.2-2.4%<br><br>

Yhteistyössä