Hakutulokset

  1. P

    Apuja 4 kk vauvan levottomiin öihin, syömisiin, vatsavaivoihin...

    Minusta vähän kuullostaisi samoilta oireilta, kun meidän maitoallergikko sai neljä kuukauden ikäisenä kun maisteli ekaa kertaa korvikkeita :( Alkoi heräilemään yöllä, valvomaan juuri siellä aamuyöllä, hanakasti söi enemmän kuin tarvitsi, kun vatsavaivaansa sillá yritti helpottaa. Kokeileppa...
  2. P

    Onko kukaan saanu poikaa vaikka ultrassa luvattu tyttöä?

    Meillä kanssa kakkosta sanotiin tytöksi ultrassa, mutta kyllä paljastui pojaksi jo ennen syntymää. Itse kyllä ajattelin koko ajan sen olevan poika....
  3. P

    Sikainfluenssarokotteesta

    En ottanut kummallekkaan pojistani, ja ystäväni, kahden pienen tytön lastenlääkäri-isä, ei ottanut itse eikä antanut tytöilleenkään. Yhdyn täysin tuohon edelliseen: Koko epidemia oli yhtä suurta huijausta, lääketuottajien kukkaroa pullistamaan tarkoitettu. Googlaileppa vähän ja tutki ketkä...
  4. P

    Leikkaus pienelle lapselle...

    Meidän pikku kullanmuru on leikattu ekan kerran vuoden ikäisenä ja on ollut leikkauspöydällä jo neljä kertaa viiden ekan vuotensa sisällä. Kyseessä ei ole olleet mitkään hirmu vakavat leikkaukset, mutta aina on niin säälittänyt pikkuruinen kroppa niissá sairaalavaatteissa. Toipuminen...
  5. P

    5-6-vuotiaan uinti- ja lukutaidot poika/tyttö

    Meillä isompi oppi lukemaan ja kirjoittamaan hiukan jo 5v, ja kuusi vuotiaan jo luki lähes kaikki sanat ihan ok. Kirjoituskin sujuu kivasti. Uimaan sama kaveri oppi myös 5v. Nyt pikkuveli 4v on altaass koko ajan ilman kellukkeita, mutta "uiminen" on sitä, että sukeltaa ja ui sammakkoa veden...
  6. P

    näkee kummituksia?

    En naura. Olen aina ollut sitä mieltä, että lapset "vastaanottaa" kaikenlaisia juttuja paljon herkemmin, kuin aikuiset, ja saattavatpa siis nähdä jotain, mitä me isommat emme voi. Ei aavistustakaan mitä pitäisi tehdä, ehkä kysellä paremmin häneltä miksi se pelottaa, ja että voiko hän itse...
  7. P

    Lapset ja telkku

    Siis mitä??? 6v:llä oma telkku huoneessa ja saa kattoa mielin määrin????? Tuota en kyllä voi ymmärtää alkuunkaan. Omaa telkkua meillä tuskin saavat, ennenkuin on omaa rahaa ostaa se :D, ja olkkarin telkusta määrää minä. Telkun katselu on pelkästään tapa/tottumus, jonka saa helposti lapselta...
  8. P

    Lapset ja telkku

    Meillä 4v ja 7v katsovat telkkua normaalisti vain ja ainoastaan lauantaiaamulla hetken. Televisiolla EI ole positiivista vaikutusta kielenkehitykseen, aikuisen keskustelulla on (=pitäisiköhän telkun katselun sijaan jutella lapsen kanssa??????). Näin logopedi juuri maanantaina sanoi meille ja...
  9. P

    Kysymyksiä...

    Itse voi opetella pyyhkimään, heti kun asia kiinnostaa, ellei nyt sitten ole pakko oppia jostain syystä aiemmin. Meillä on pitänyt jo kolme vuotiaan osata edes joten kuten pyyhkiä, kun eskarissa (espanjassa) pitää olla omatoiminen :( Pukemaan täysin itse??? Kaipa jo kolmivuotias osaa, mutta...
  10. P

    Kitarisaleikkaus ja korvanputkitus

    Meillá on molemmilla pojilla leikattu sekä kitarisa, että nielurisat. Isommalle putket laitettiin samalla kun leikattiin kitarisa. Kitarisaleikkaus ja putkitus tehtiin samalla (poika oli siinä komen ikäinen) ja oli aika helppo homma. Korviin ei sattunut yhtään, kurkkuun vähän, mutta jo...
  11. P

    Vaikea tilanne

    Vähät olet nuorehko vielä noin nopsaan tekemään lasta/yhteistä tulevaisuutta eteenpäin suunnittelemaan, suhteen vasta alettua. Tarkoitus ei ole saarnata, vaan ihan oman elämänkokemuksen perusteella neuvoa. Itse tuossa joskus 23v hurvahdin yhdessä välissä haluamaan lasta poikaystäväni kanssa...
  12. P

    Vaikea tilanne

    Voisitko kertoa minkä ikäinen olet?
  13. P

    7v ja 8v lapset

    Ei tarvitse!! Anna keskenään keksiä leikkejä, mutta älä laita telkkaria päälle, ainakaan jatkuvasti!!! =) Mielikuvitus kehittyy, kun keskenään keksivät tekemistä. Omat pojat, 3v ikäeroa, leikkivät keskenään omia juttujaan joka päivä, ja hauskaa tuntuu olevan!!! Keksinhän minäkin joskus...
  14. P

    lukemaan oppiminen

    Meillä esikoinen aloitti koulun samana vuonna kun täytti 6 ja osasi pikkusen jo lukea ennen sen kesän kesälomaa. Nyt kun ekaa lukuvuotta on takana4 kk, lukee lähes mitä vaan, ja kirjottaa vielä enemmän. Kaverille toisessa koulussa oli sanottu, että eskarin lopulla on pakko osata lukea, että...
  15. P

    MAIDOTON KERMA?

    Meillä oli kerran jotain vaniljakastiketta (maidotonta), jota ei tarvinnut edes vaahdottaa, kun oli itsessään niin paksua. Mutta en muista minkä merkkistä. Vielä en ole vaahtoutuvaan soijakermaan törmännyt, kaurakermaan kylläkin.
  16. P

    3-vuotiaan pesut

    No meillä pestään kyllä 3v ja 6v aamulla kasvot, peppu, hampaat ja illalla koko suihku ja hampaat. Ihan samalla lailla kuin aikuisetkin. On pesty vauvasta asti. Mitä nyt ihan vauvana jätettiin suihku vaan joka toiseen päivään, ja nyt joskus talvella, jos ei ole kauheasti riehuttu, niin voi...
  17. P

    ei ymmärrä miks ekaluokka menee 8n kouluun!!

    Meillä myös täällä (siis Espanjassa ollaan) 3v (eskarin ekaluokka) ja 6v (peruskoulun ekaluokka) menevät kouluun joka aamu 8.30 (tunnit alkaa 9.00) ja tuntien loppuessa klo 14.00 jäävät ruokalaan, josta haen pois 15.30. Oma työpäivä on 8-15 ja miehen 8.45 - 15.45, eli aikataulut on semmoset...
  18. P

    nielu-ja kitarisaleikkaus edessä, äiti panikoi!!!

    Meillä leikattiin kuopukselta (3v.2kk) kaikki risat kaksi viikkoa sitten. kaikki meni tosi hienosti, leikkauksen kesto oli n. 40 minuuttia. Yksi yö oltiin sairaalassa, katsoivat, ettei ala vuotaa verta ja että suostuu yhden jugurtin ainakin syömään. Herätessä poika oli tosi kiukkuinen...
  19. P

    Uniapneaepäily alle kouluikäisellä, kokemuksia?

    Meillä pojulla oli myös jatkuva angiina-kierre, mutta lopullinen lähete kita-ja nielurisaleikkaukseen tuli, kun muistin mainita, että poika useasti kuorsaa, ja herää joka yö 2-3 kertaa itkien (kävi ilmi, että hengityshän katkoili ja pelästytti pojan). Poika oli sillon 3v9kk, ja leikkauksen...
  20. P

    osaako teidän 6-vuotiaat

    Meidän just 6v täyttänyt osaa kyllä ajaa pyörällä, oppi viime kesänä, ja uimaankin oppi siinä sivussa ihan itsekseen, mutta hiihtää ei osaa, ja luistimilla pysyy juuri ja juuri pystyssä, kun ei ole paljon noita taitoja tarvinnut täällä etelä-Espanjassa harjoitella.

Yhteistyössä