"Svenska talande bättre folk???!"

  • Viestiketjun aloittaja Suomi
  • Ensimmäinen viesti
kaktus
Kait sitä on joskus ollut sellainen käsitys, että kun Suomessa on paljon varakkaita ruotsinkielisiä sukuja, niin olisivat jotenkin olevinaan parempaa väkeä.

Itse tunnen paljon ruotsinkielisiä ja ihan samanlaisia tallaajiahan ne ovat kuin mekin =)
 
Ruotsia puhuva parempi ihminen
Alkuperäinen kirjoittaja CarnevalGirl:
Se on vaan ruotsinkielisiin liitetty sanonta. Mut on ihan totta(tilastoitu), että ruotsinkieliset ovat paremmin koulutettuja kuin suomenkieliset. Sen kyllä huomaa.
Niinhän se on. Jos tehtäisiin tutkimus aiheesta: Onko Suomessa enemmän suomea puhuvia juntteja vai ruotsia puhuvia? Niin tulos olisi ihan selvä: suomea puhuvia juntteja olisi todella paljon enemmän.

Töissä törmään päivittäin sellaisiin ihan ÄO - jotain suomalaisiin, mutta harvemmin tyhmiin ruotsinkielisiin.
 
Kai se liittyy Suomen historiaan ja siihen, että kun Suomessa elettiin Ruotsin vallan alla, niin kaikki aatelisto yms. ylimystö oli alkujaan ruotsalaista ja ruotsinkielistä sakkia. Ja kai ne sukujuuret ulottuu tähänpäivään asti. =)
Niin ja ruotsi on ollut virasto- ja hallintokieli, sekä yliopistokieli vielä 1900-luvun alussa....
 
Proffan suusta
#
Dosentti Tove Skuttnab-Kangas, (Vähemmistö, kieli ja rasismi, Gaudeamus 1988):

Kun kuljeskelin Kuninkaallisen Linnan saleissa Tukholmassa tai muissa suurissa julkisissa rakennuksissa, saatoin toisinaan miettiä, miksi meillä ei ollut sellaisia mahtavia rakennuksia Suomessa (tässä vaiheessa tiesin jo ettei niitä ollut). Suomen luonnonvarathan eivät juuri jää jälkeen Ruotsista, ja ahkeria kai olemme aina olleet, ja kauneuttakin rakastamme. Ja sen tapaisista seikoista kai se riippuu? Ensimmäinen selitykseni oli että suomalainen yhteiskuntamme ei ehkä ollut ollut niin tyypillinen luokkayhteiskunta kuin Ruotsi. Kunnes minulle yhtäkkiä rupesi selviämään jossain vaiheessa, että nämä linnat tietysti oli osittain rakennettu minun kansani hiellä, työllä, rahoilla ja osittain myös minun maani raaka aineista. Välähdys tuli lukiessani jotain kaikesta siitä tervasta jota Suomesta oli viety Ruotsiin.

Niin rupesin lukemaan ja miettimään. Kaikki täsmäsi. Suomi oli köyhä koska muut veivät niin paljon siitä minkä me olimme tuottaneet. Samoin kuin Iso-Britannia tai Alankomaat käyttivät intialaisia tai molukkeja omissa sodissaan huomattavasti myöhemmin, Ruotsi käytti suomalaisia miehiä omissa sodissaan monet Ruotsin kuninkaat eivät suinkaan kamppailleet viimeiseen mieheen vaan viimeiseen suomalaiseen. Me saatamme joskus hämmästellä, miksi ranska, englanti tai portugali ovat virallisia kieliä Afrikan maissa, ja pitää kolonialisoidun tietoisuuden huippuna, että nämä maat eivät ole päässeet eroon siirtomaakielistä. Tai saatamme miettiä, miksi tietyt hallintorutiinit Intiassa ovat aivan samanlaisia kuin niiden englantilaiset vastikkeet. Sitten katsomme Suomea ja huomaamme, että Ruotsihan on pakottanut oman lainsäädäntönsä, oman kielensä ja omat hallintotapansa Suomelle. Meidän omalla suurella kielellämme, suomella, ja omalla pienemmällä kotimaisella kielellämme, saamella, ei vuosisatoihin ollut juuri minkäänlaista virallista asemaa hallinnossa ja koulutuksessa (kun taas ruotsalaisten kielellä oli virallinen asema Ruotsissa - siinä oli se tasa-arvoisuus).
http://www.cc.jyu.fi/~pasaojan/lukemisto/professorit.html
 
Alkuperäinen kirjoittaja Proffan suusta:
#
Dosentti Tove Skuttnab-Kangas, (Vähemmistö, kieli ja rasismi, Gaudeamus 1988):

Kun kuljeskelin Kuninkaallisen Linnan saleissa Tukholmassa tai muissa suurissa julkisissa rakennuksissa, saatoin toisinaan miettiä, miksi meillä ei ollut sellaisia mahtavia rakennuksia Suomessa (tässä vaiheessa tiesin jo ettei niitä ollut). Suomen luonnonvarathan eivät juuri jää jälkeen Ruotsista, ja ahkeria kai olemme aina olleet, ja kauneuttakin rakastamme. Ja sen tapaisista seikoista kai se riippuu? Ensimmäinen selitykseni oli että suomalainen yhteiskuntamme ei ehkä ollut ollut niin tyypillinen luokkayhteiskunta kuin Ruotsi. Kunnes minulle yhtäkkiä rupesi selviämään jossain vaiheessa, että nämä linnat tietysti oli osittain rakennettu minun kansani hiellä, työllä, rahoilla ja osittain myös minun maani raaka aineista. Välähdys tuli lukiessani jotain kaikesta siitä tervasta jota Suomesta oli viety Ruotsiin.

Niin rupesin lukemaan ja miettimään. Kaikki täsmäsi. Suomi oli köyhä koska muut veivät niin paljon siitä minkä me olimme tuottaneet. Samoin kuin Iso-Britannia tai Alankomaat käyttivät intialaisia tai molukkeja omissa sodissaan huomattavasti myöhemmin, Ruotsi käytti suomalaisia miehiä omissa sodissaan monet Ruotsin kuninkaat eivät suinkaan kamppailleet viimeiseen mieheen vaan viimeiseen suomalaiseen. Me saatamme joskus hämmästellä, miksi ranska, englanti tai portugali ovat virallisia kieliä Afrikan maissa, ja pitää kolonialisoidun tietoisuuden huippuna, että nämä maat eivät ole päässeet eroon siirtomaakielistä. Tai saatamme miettiä, miksi tietyt hallintorutiinit Intiassa ovat aivan samanlaisia kuin niiden englantilaiset vastikkeet. Sitten katsomme Suomea ja huomaamme, että Ruotsihan on pakottanut oman lainsäädäntönsä, oman kielensä ja omat hallintotapansa Suomelle. Meidän omalla suurella kielellämme, suomella, ja omalla pienemmällä kotimaisella kielellämme, saamella, ei vuosisatoihin ollut juuri minkäänlaista virallista asemaa hallinnossa ja koulutuksessa (kun taas ruotsalaisten kielellä oli virallinen asema Ruotsissa - siinä oli se tasa-arvoisuus).
http://www.cc.jyu.fi/~pasaojan/lukemisto/professorit.html
Näinpä just. Ja Suomi oli aikanaan myös Venäjän siirtomaa... :)
 
harald haaraparta
Alkuperäinen kirjoittaja Ruotsia puhuva parempi ihminen:
Alkuperäinen kirjoittaja CarnevalGirl:
Se on vaan ruotsinkielisiin liitetty sanonta. Mut on ihan totta(tilastoitu), että ruotsinkieliset ovat paremmin koulutettuja kuin suomenkieliset. Sen kyllä huomaa.
Niinhän se on. Jos tehtäisiin tutkimus aiheesta: Onko Suomessa enemmän suomea puhuvia juntteja vai ruotsia puhuvia? Niin tulos olisi ihan selvä: suomea puhuvia juntteja olisi todella paljon enemmän.

Töissä törmään päivittäin sellaisiin ihan ÄO - jotain suomalaisiin, mutta harvemmin tyhmiin ruotsinkielisiin.
tällaiset tomppelit saavat meidät ruotsia puhuvat suomalaiset näyttämään aivan idiooteilta.
 
Lisäys
#
Professori Fred Karlsson, Helsingin yliopiston yleisen kielitieteen professori (5.2.2005).

Professori Karlsson piti juhlapuheen Ruotsalaisen kirjallisuuden seuran vuosijuhlassa Runebergin päivänä, lauantaina 5.2.2005. Pienten kielten katsauksen jälkeen hän päätyi analysoimaan suomenruotsalaisuutta.

Svekomaanit tekivät kolme virhettä, jotka ovat edelleen rakentaneet negatiivista kuvaa ruotsinkielisistä suomenkielisten syvissä riveissä.

Ensimmäinen virhe oli viivyttää ja vastustaa käytännöllisesti katsoen kaikkia vaatimuksia parantaa suomen kielen asemaa, myös itsestään selvästi oikeutettuja. Meni esim. aina vuoteen 1902 asti, ennen kuin suomi tuli muodollisesti ruotsin kanssa tasavertaiseksi.

Toinen virhe oli kehittää teoria ruotsalaisesta kansallisuusryhmästä Suomessa, ryhmästä, jolla oli muka vahvat siteet Ruotsiin.

Siitä oli lyhyt askel kolmanteen ja pahimpaan virheeseen, kun germaanis-ruotsalainen kansallisuusteoria pääsi leviämään ja muuttui rasismiksi. Freudenthalille suomenkieliset olivat puolivillejä (tjuder). Pian tuli mongoliteoria suomenkielisistä yleiseksi, samoin kuin teoriat itäbalttilaisesta rodusta, kun taas ruotsinkieliset uskoivat kuuluvansa ylempänä olevaan germaaniseen, pohjoismaalaiseen tai peräti itäruotsalaiseen rotuun. Näistä asenteista on vielä jäljellä jäänteitä. Turun (ruotsinkielisen) Katedraalikoulun abiturientit pitivät hyvänä v. 1993 koristaa kuorma-autonsa penkinpainajaispäivänä suurella kyltillä, joka esitti ihmisen kehitysvaiheita otsikolla: "Vahvimman eloonjäämisen kolme astetta.: -suomalainen (ugri) - homo sapiens (ihminen) - suomenruotsalainen" (Suomen kuvalehti 8/1993)

Nämä hyökkäykset ovat jättäneet ilmeiset jäljet suomenkielisen kansansieluun. Usea suomenkielisistä ystävistäni on todistanut, kuinka loukkaavana tuo rasismi koettiin. On tärkeää, että tämän päivän suomenruotsalainen eliitti alkaa tulkita itsekriittisesti myös mennyttä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja harald haaraparta:
Alkuperäinen kirjoittaja Ruotsia puhuva parempi ihminen:
Alkuperäinen kirjoittaja CarnevalGirl:
Se on vaan ruotsinkielisiin liitetty sanonta. Mut on ihan totta(tilastoitu), että ruotsinkieliset ovat paremmin koulutettuja kuin suomenkieliset. Sen kyllä huomaa.
Niinhän se on. Jos tehtäisiin tutkimus aiheesta: Onko Suomessa enemmän suomea puhuvia juntteja vai ruotsia puhuvia? Niin tulos olisi ihan selvä: suomea puhuvia juntteja olisi todella paljon enemmän.

Töissä törmään päivittäin sellaisiin ihan ÄO - jotain suomalaisiin, mutta harvemmin tyhmiin ruotsinkielisiin.
tällaiset tomppelit saavat meidät ruotsia puhuvat suomalaiset näyttämään aivan idiooteilta.
Ketä tarkoitit? Mä siis tarkoitin tuolla omalla kommentilla, että sen huomaa todella, että ruotsinkieliset ovat paremmin koulutettuja, en mitään pahaa meinannut. Mun lapset on ruotsinkielisiä+koko miehen suku niin olen kyllä ihan selvillä, että minkälainen kyseinen vähemmistö on.

 
PerkeIe
Alkuperäinen kirjoittaja CarnevalGirl:
Ketä tarkoitit? Mä siis tarkoitin tuolla omalla kommentilla, että sen huomaa todella, että ruotsinkieliset ovat paremmin koulutettuja, en mitään pahaa meinannut. Mun lapset on ruotsinkielisiä+koko miehen suku niin olen kyllä ihan selvillä, että minkälainen kyseinen vähemmistö on.
Tällaista ajattelua esiintyy, ja vielä ihmetellään, mistä herraviha kumpuaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PerkeIe:
Alkuperäinen kirjoittaja CarnevalGirl:
Ketä tarkoitit? Mä siis tarkoitin tuolla omalla kommentilla, että sen huomaa todella, että ruotsinkieliset ovat paremmin koulutettuja, en mitään pahaa meinannut. Mun lapset on ruotsinkielisiä+koko miehen suku niin olen kyllä ihan selvillä, että minkälainen kyseinen vähemmistö on.
Tällaista ajattelua esiintyy, ja vielä ihmetellään, mistä herraviha kumpuaa.

En tajunnu :/
 
PerkeIe
Ruottalaisillahan on nykyään moninkertaiset kielikiintiöt korkeakoulutukseen ja oma sopivasti ylimitoitettu terveydenhuoltojärjestelmänsä Helsingissä. Lisäksi ruotsalaisten puolueella on valtion kustantama puoluetelevisio, jota eivät edes ruotsalaiset itse tutkitusti seuraa.

Onko se sitten tällaisessa järjestelmässä ihme, jos elämä maistuu ja menestyy vähän keskimääräistä paremmin.
 
PerkeIe
Ruotsinkieliset tienaavat keskimäärin 17 % enemmän kuin suomenkieliset. Säätiörahoilla lahjotaan jokainen poliitikko toimimaan ankkalammen eduksi. Peruskoulusta korkeakouluun opetetaan suomalaisia palvelemaan armoitettua kielivähemmistöä heidän omalla kielellään siinä epätodennäköisessä tapauksessa, että lilliputtivähemmistön edustajia jossain kohtaisi. Ja vielä silti ruotsalaiset jaksavat narista, että kaikki ei mene tasan masan.
 
Gluteus maximus
Itse asuin 10v ruotsinkielisellä alueella, jossa huomasi selkeästi tämän, että pyritään pitämään ruotsinkielinen vähemmistä "vallassa" Ruotsinkieliset koulut oli huippukonnossa ja remontointi käynnisä. Suomenkieliset koulut homeessa. Ruotsinkielisillä iso, valtava ammattikoulu kaupungissa, suomenkieliset joutuivat käymään ammattikoulun Kokkolassa 40 km päässä (sanottiin vaan, että voi voi bussit kulkee) esimerkkejä olisi vaikka kuinka.
 
Ruotsia puhuva parempi ihminen
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Itse asuin 10v ruotsinkielisellä alueella, jossa huomasi selkeästi tämän, että pyritään pitämään ruotsinkielinen vähemmistä "vallassa" Ruotsinkieliset koulut oli huippukonnossa ja remontointi käynnisä. Suomenkieliset koulut homeessa. Ruotsinkielisillä iso, valtava ammattikoulu kaupungissa, suomenkieliset joutuivat käymään ammattikoulun Kokkolassa 40 km päässä (sanottiin vaan, että voi voi bussit kulkee) esimerkkejä olisi vaikka kuinka.
Ei se asia nyt ole noin mustavalkoinen. Kyllä useimmiten joutuu käyttämään vierasta kieltäkin tässä maassa vaikka sanotaan että esimerkiksi Kela, verovirasto, posti ja muut pitäisi voida palvella ruotsinkielellä. Jos ei osaa suomenkieltä niin tulee helposti väärinymmärretyksi.

Tuo edellinen viesti jonka kirjoitin oli lähinnä testi siitä miten suomenkieliset reagoivat :D Ärsyttää se kun välillä asiakkaat huomauttelevat työssäni etten puhu ihan sujuvaa suomenkieltä. Ei varmaan missään muualla kuin suomessa tulisi mieleenkään huomautella tuollaisesta asiasta. Täällä vaan ollaan niin tiukkapipoisia ja täydellisiä ettei arvosteta toista vaikka yrittää parhaansa.

Niistä ruotsinkielisistä kouluista vielä. Itse luin turussa, Åbo Akademissa ammattini, koska missään muualla ei ollut siihen mahdollisuutta ruotsiksi. Suomenkielistä vastaava koulutusta olisi saanut monella eri paikkakunnalla.
 
PerkeIe
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Itse asuin 10v ruotsinkielisellä alueella, jossa huomasi selkeästi tämän, että pyritään pitämään ruotsinkielinen vähemmistä "vallassa" Ruotsinkieliset koulut oli huippukonnossa ja remontointi käynnisä. Suomenkieliset koulut homeessa. Ruotsinkielisillä iso, valtava ammattikoulu kaupungissa, suomenkieliset joutuivat käymään ammattikoulun Kokkolassa 40 km päässä (sanottiin vaan, että voi voi bussit kulkee) esimerkkejä olisi vaikka kuinka.
http://www.gutenberg.org/files/18998/18998-8.txt

ILKKA.

Viel' elää Ilkan työt, kenties
Kauvanki, kansan suussa,
Hän eli niinkuin Suomen mies
ja kuoli -- hirsipuussa.

Ol' Ilkka talonpoika vaan,
Siis suur' ei suvultansa;
Mut jaloin poika Suomenmaan
Hän oli aikanansa.

Hänt' ajan hurjan myrskyihin
Vei oikku onnetarten;
Hän sopi niihin kuitenkin
Kuin tehty niitä varten.

Se aik' ol' ajoist' ankarin
Ja itkun aika varmaan,
Kun käsissä Klaus Flemingin
Ol' ohjat maamme armaan.

Kyll' itki moni huokaillen,
Ett' oikeus on pilkka;
Mut itkiessä toisien
Niin itkenyt ei Ilkka.

Vaan koska kansa valittaa,
Hän neuvon sille antaa:
»Niin kauvan huolta nähdä saa,
Kun tahtoo sitä kantaa.

Ken vaivojansa vaikertaa,
On vaivojensa vanki,
Ei oikeutta maassa saa
Ken itse sit' ei hanki.

Siis vapauteen taistellen
Ken miehen mieltä kantaa:
Tie suorin kulkee onnehen
Lähellä kuolon rantaa!»

Ja vasamata nopsempaan,
Jonk' ilmaan viskas jousi,
Nää sanat lensi halki maan,
Ja Suomen kansa nousi.

Nyt liekki sodan verisen
Levisi pitkin maata.
Ei Suomi sotaa Ilkkaisen
Unohtaa koskaan saata.

Jo kohtas kosto sortajat
Kädellä ankaralla,
Siks kunnes juonet kavalat
Löi Ilkan Nokialla.

Tuo teot suuret kunniaa;
Tok' viedä voivat muuhun,
Ja Ilkan tietä suorimpaa
Ne veivät hirsipuuhun.

Mut varmaan Ilkan neuvo tää
Viel' elää kansan suussa:
Kauniimpi orjan elämää
On kuolo hirsipuussa.
 
vieras
Suvut ovat rikkaita, entisiltä ajoilta perityt isot maatilat, perintönä tullut paljon rahaa. Joitten alkuperä saattaa olla esim viinantrokauksella hommattua kieltolain aikana. Ei olla ymmärtävinään suomea ja kuitenkin pyydetään nenä pystyssä *kan ja få yksi pulla* naurettavaa. Karkeasti yleistäen
 
Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja Ruotsia puhuva parempi ihminen:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Itse asuin 10v ruotsinkielisellä alueella, jossa huomasi selkeästi tämän, että pyritään pitämään ruotsinkielinen vähemmistä "vallassa" Ruotsinkieliset koulut oli huippukonnossa ja remontointi käynnisä. Suomenkieliset koulut homeessa. Ruotsinkielisillä iso, valtava ammattikoulu kaupungissa, suomenkieliset joutuivat käymään ammattikoulun Kokkolassa 40 km päässä (sanottiin vaan, että voi voi bussit kulkee) esimerkkejä olisi vaikka kuinka.
Ei se asia nyt ole noin mustavalkoinen. Kyllä useimmiten joutuu käyttämään vierasta kieltäkin tässä maassa vaikka sanotaan että esimerkiksi Kela, verovirasto, posti ja muut pitäisi voida palvella ruotsinkielellä. Jos ei osaa suomenkieltä niin tulee helposti väärinymmärretyksi.

Tuo edellinen viesti jonka kirjoitin oli lähinnä testi siitä miten suomenkieliset reagoivat :D Ärsyttää se kun välillä asiakkaat huomauttelevat työssäni etten puhu ihan sujuvaa suomenkieltä. Ei varmaan missään muualla kuin suomessa tulisi mieleenkään huomautella tuollaisesta asiasta. Täällä vaan ollaan niin tiukkapipoisia ja täydellisiä ettei arvosteta toista vaikka yrittää parhaansa.

Niistä ruotsinkielisistä kouluista vielä. Itse luin turussa, Åbo Akademissa ammattini, koska missään muualla ei ollut siihen mahdollisuutta ruotsiksi. Suomenkielistä vastaava koulutusta olisi saanut monella eri paikkakunnalla.
itse olen ruotsinkielisestä suvusta ja 80 % suvussani on ruotsia puhuvia, mutta kyllä minua siltikin tuolla kyseisessä paikassa harmitti se, että siellä oli ihmisiä, jotka eivät sanaakaan suomea osannut ja palveluammatissa. Sitä ei pidetty edes mitenkään erikoisena asiana, mutta auta armias jos ruotsia et osannut/halunnut/ymmärtänyt silloit oli aivan turha yrittää edes kesätöihin mihinkään.
 

Yhteistyössä