Turkki... Alanya... Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Essi81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä kävin tuossa muutama vuosi sitten. Halpa paikka jos jaksaa kävellä hiukan sivummalle ihan keskustasta. Mutta kannattaa pysyä poissa sivukujilta jne ilta aikaan! Siellä kun meille (exälle ja mulle ) meinasi käydä hassusti (meinasi tulla ryöstö ja raiskaus... ). Ihmiset ovat ihan mukavia, mutta rahaa pitäisi olla antamassa kaikesta. Enää ikinä en ole menossa ko. maahan kylläkään, eipä mua se paikka innosta yhtään.

Joo, miehet ovat kyllä päällekäyviä...Ja ihmettelivät suuresti sitä kuinka me ei exän kanssa oltu naimisissa, olisi heti pitänyt naimisiin mennä. Yksi tarjoilija lupasi tarjota majoituksen ja ruuat jos olisin siskoni kanssa tullut sinne (ja ei siis tiennyt, että mulla on siskoa )...ja mitähän olisi vaatinut sitten maksuksi, huh huh.

Olin useampi vuosi sitten Alanyassa exän kanssa. Elokuussa mentiin ja oli aivan helvetillisen kuuma |O Tulopäivänä +37 astetta, öisinkin oli yli +30... Miehet flirttailivat miulle jatkuvasti vaikka kuljettiin kokoajan kahdestaan :o Kaupoissa on kalliimmat hinnat turisteille, kuin paikallisille.

Hyviä puolia oli kuitenkin halvat ravintolat, halpa alkoholi, ystävälliset ihmiset, kivat rannat ja kaunis satama-alue :)

Tutustuttiin yhteen baarimikkoon siellä, joka hehkutti miten ihania suomalaiset naiset ovat, esitteli meille suomenkielentaitojaan ("Minä rakastan sinua", "Sinä olet kaunis" ja osasi laskea 1-10 :D ) ja kertoi, että hänellä on 2 suomalaista tyttöystävää. Edellisen hän vei eilen lentokentälle ja huomenna pitää mennä seuraavaa vastaan :laugh:

Kiva että edes jotain hyvää joku edes sanoi. Onko kukaan ollut lasten kanssa liikenteessä? Meitä lähtee koko perhe sekä isovanhemmat... Lähinnä tinkimään lähden... :D Kuumahan siellä on. Onneksi on hyvät allas valikoimat sekä ilmastoitu huone.

Alkuperäinen kirjoittaja Verokarhu laiskana:
Mun kokemuksesta on tosin aikaa mutta ihan kiva paikka, kun olin miesseurassa niin kukaan ei häirinnyt. Naisporukassa en suosittelisi lähtemään.

Näin olen kuullut kanssa... onneksi mulla on tuo melkein pari metrinen henkivartija mukana :D

Hih, onneksi minä asuin ja työskentelin Marmariksessa enkä Alanyassa :D :kieh:
Viiden vuoden aikana kukaan ei ahdistellut päällekäyvästi, ei ryöstänyt, ei juuri häirinnytkään paitsi känniset britti- ja suomituristit. Ja suurimmaksi osaksi liikuin ihan yksin :saint: , myös yöaikaan, tai sitten nuorten naispuolisten ystävieni kanssa. Hengissä ollaan edelleen, joka ikinen. Mukaan tarttui tuo aviomies, vihreäsilmäinen ja kiltti kuin mikä. En siis langennut tummasilmäiseen lipevään gigoloon :D

Alanyassa olen käynyt vain lomalla, entisen avomieheni (suomalainen) kanssa. Kukaan ei ihmetellyt miksi emme ole naimisissa, onhan siellä jo totuttu turisteihin ja siihen, että vaikka Turkissa ei juuri avopareja ole, niin muualla on. Ihan kiva loma se oli.

Alanyassa on ihania pieniä ravintoloita joista saa taivaallista turkkilaista ruokaa tosi edullisesti. Turkkilainen keittiöhän on erittäin arvostettu herkkusuiden keskuudessa, samaa luokkaa kuin ranskalainen, italialainen ja kiinalainen keittiö. Myös vaatteita sieltä saa halvalla...Monen Suomessakin toimivan vaatekaupan vaatteet tulee suurelta osin Turkista (H&M, KappAhl, Seppälä, Lindex) ja sieltä saa nyt jo niitä vaatteita jotka tulee Suomeen myyntiin vasta ensi syksynä, murto-osalla siitä hinnasta joka meiltä täällä kynitään =) . Kunhan ostaa oikeista paikoista.

Kauppiaat ja ravintoloiden sisäänheittäjät kyllä huutelee perään, mutta ei se mua ole koskaan häirinnyt ihan mahdottomasti. Kukaan ei ole väkisin raahannut yhteenkään kauppaan tai ravintolaan, kohtelias "ei kiitos" on riittänyt. Turkin turistikohteissa on töitä vain kesällä, ja moni työskentelee provisiopalkalla. Siksi asiakkaita on haalittava niin paljon kuin mahdollista, talvellakin kun on elätettävä itsensä ja perhe, ja talvi eletään kesän tienesteillä. Sen kun muistaa, niin osaa suhtautua oikealla tavalla huuteluihin. Brittinaisille ja venäläisille tuntuu toimivan se "ou mai gaad juu aar sou bjuutiful"-huutelu, mutta sekään ei tarkoita sitä että nainen olisi oikeasti erittäin hurmaava, vaan sitä että huutelija haluaa naisen ostavan jotain kaupastaan tai syövän ravintolassaan :p

Alanyassa kannattaa tehdä päivän mittainen veneretki, ei maksa paljoa, ja päivän aikana saa uida, ehkä kalastaa jos haluaa, hintaan sisältyy lounas. Myös tippukiviluola on ihan jees kesähelteellä, siellä on ihanan viileää. Ja Ulas-ranta (muistankohan nimen oikein) hieman kauempana on taivaallisen ihana, Kleopatra-rantakin on hyvä.

Iyi tatiller =)

Alanyassa pari kesää asuneena voin kyllä suositella. Itse en ole koskaan siellä saanut vatsatautia vaikka reissuja on kertynyt yhteensä noin 12. Käsidesi kunniaan - myös lapsille. Muutenkaan en ole mitään häiritseviä huutelijoita/perässä kävelijöitä tavannut.
Siellä on tänä kesänä ollut tavanomaista kuumempi, mutta kyllähän siellä paikallisetkin asuu ja elää. Ihan perusasiat kun muistaa, eli vettä,vettä ja vettä ja lisäksi hieman normaalia enemmän suolaa ruokavalioon, niin hyvin selviää.

Jos nyt saa mainostaa niin ATM (Alanya textil market) on halpa ja iso paikka. Muodikkaita vaatteita hintaluokassa 3-10?. On myös HM:n vaatteita. Lastenvaatteita saa ehkä edullisimmin perjantaimarkkinoilta ja basaarilta, Marketeissa jo kallistuneet hinnat. Itäiselle puolelle on vast ikään avattu uusi ostoskeskus nimeltään Alanyum. Sinne pääsee myös bussilla helposti. Bussikyltissä ihan lukee Alanyum. Niillä on myös nettisivutkin. Googlaa alanyum.
Mitäs sit. Lapsen kanssa on tosi ihanaa siellä. Kaikissa ravintoloissa ja muutenkin Turkin kulttuurissa huomioidaan lapset kivasti. Monet haluavat pitää sylissä/antaa pusun poskelle tai "puristaa" poskista...Kaikkihan eivät tästä pidä...
Jos lapset ovat purkkiruoka-iässä Alanyassa ei ole kummoisiakaan lastenruokavalikoimia. Tais olla Migroksessa vissiin 2 eri laatua lastenruokia, joku pinaatti-kala ja muistaakseni kana-joku... Ja hintaa tais olla enemmän kuin Suomessa. Hedelmäsoseista oli erikoisia makuyhdistelmiä mm. persikka-juusto :D Sitten valmisvellejä ja puurojauheita on kyllä hyllyt väärällään ja ovat edullisia. Myös Nan jauhetta löytyy, Suomen hinnoissa.Vaippoja (nykyään myös housuvaippoja) löytyy kivasti. Hyviksi havaittuja merkkejä mm. Molfix ja Prima (Pampers). Ei kannata ostaa paikallisia merkkejä puhdistuspyyhkeitä, ne ovat aika voimakkaan tuoksuisia ja suht "tujuja".
Kannattaa ottaa jotkut pienet matkikset,jos tarttee rattaita. Ketterä työntää. Monet kadut on mukulakiveä,mut on myös tasasta asfalttia toki. Sit saattaa olla "järkyn" korkeita jalkakäytävän reunoja. Vähän vaatii hernettä,et jaksaa nostella niitä rattaita. :D Kantoreppu ehdoton jos omistaa.
Kysele toki,jos tulee mitä mielee.

Mulla muutaman vuoden takaa ihan hyvät kokemukset. Ruikuli tietty iski, kuten aina mulle etelän reissulla..
Avoparina mentiin, kukaan ihmetellyt. Kaikki ei ymmärtänyt "Ei kiitos" sanoja vaan tuli sitten negatiivista kommenttia perään. Niissä paikoissa ei sitten harkittu edes ruokailua.
Hotellin henkilökunta oli huippuja!! Uudelleen menen vielä joskus.

hyvät kokemukset sekä alanyasta ja marmariksesta. ei mitään valittamista. ja yksinkin siellä pariin otteeseen reissannu ilman mitään ongelmia.
ei muuta kuin hyvää matkaa teille ja nauttikaa lämmöstä. :)

Kivoja kokemuksia minulla Turkista!
Kuukauden päästä mennään Alanyaan neljättä kertaa.
Ikinä ei ole tullut kummempaa mahatautia (kuten ei lomakohteissa yleensäkään), maitohapot aloitetaan jo kotimaassa.

Hieman päällekäyviähän ne myyjät monesti on, mutta kävelee vain pois jos ei kiinnosta pakkomyynti. Sama juttu esim. Egyptissä.

Lämmintä siellä ainakin riittää :)

Itsestään ja omaisuudestaan kannattaa aina pitää huolta, oli sitten missä päin maailmaa lomalla tahansa. Monesti saa syyttää itseään, jos pääsee rahoistaan eroon.

Oikein mukavaa ja aurinkoista lomaa teille :)))

Kiva että edes jotain hyvää joku edes sanoi. Onko kukaan ollut lasten kanssa liikenteessä? Meitä lähtee koko perhe sekä isovanhemmat... Lähinnä tinkimään lähden... :D Kuumahan siellä on. Onneksi on hyvät allas valikoimat sekä ilmastoitu huone.

olimme vuosi sitten Alaniassa 3 lasta ( 2 , 4 ja 5 v.) , vanhemmat ja isovanhemmat ja oli oikein onnistunut matka. Hotelli oli hyvä samoin ruoka ja täyshoidolla olimme. Iltaelämää ihan omassa hotelissa tai pienen matkan päässä keskustassa. Ei mitään moitittavaa

2 kertaa oltu . ekan kerran 10v. sitten kaksin ja nyt kesäkuussa 3 lapsen kanssa ( 9, 6 ja 2v.) Tykättiin taas ja oltiin täyshoidolla. Ihana hotelli meillä, upeata kertakaikkiaan. Kukaan meistä saanut mitään vatsatautia:) SUOSITTELEN!

Juuri Anal..alanyasta tulleena pitää kirjoittaa muutama sana. Hyvää oli aurinko ja meri.Kuumaa piisasi ja meri oli ihanan lämmin...maisematkin hienoja.
Ruoka ei maistunut millekään ja loppumatkasta menimmekin monikansalliseen Burger Kingiin, joka on halvempi ja maistuvampi kuin kaikki vi..n Heikin , ja Askon baarit, jossa joka toinen Mustafa on olevinaan suomalainen Pekka tai Jarmo (kaikilla on suomen kansalaisuus ja vaimo Rovaniemeltä)..

Minä ja poikaystäväni ollaan käyty Alanyassa jo monesti. Ollaan vähän ujoja, ja ei tykätä turisti ravintoloista missä tarjoilijat tulee päälle, ei bazaareista missä huudellaan ja matkatoimistoista. Joku oli suositellut Nasa Touria netissä ja päätettiin poikkiksen kanssa kokeilla heidän sivuja. Epäiltiin ensin hieman mutta kyyti tuli ajallaan, palvelu oli hyvä ja kaikki sujui! Ei moittimista ollenkaan. Pasha (paikan omistaja) on myös tosi kiva ja osaa sujuvasti suomea, ja hänen kanssaan juttelemalla saatiin meille kahdelle ihan oma veneretki. Oli aivan ihana kokemus! Kävimme myös päiväretkellä Pamukkalessa ja merieläinpuistossa Alanyassa. Meinattiin myös mennä ratsastamaan mutta ei riittänytkään aika kun piti jo lähteä takaisin suomeen.. Olemme pitäneet yhteyttä Pashaan poikaystäväni kanssa, ja tulevat kesän retket on jo suunniteltu valmiiksi! Aivan ihana paikka ilman mitään tyrkytystä tai piilokuluja! https://www.alanyadailytrip.com

Yhteistyössä