Lapsettomuushoidoissa olevat

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimerkki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sehän voi olla että lahjoittaja on ns huono, ihan sika huono tuuri. Jos ei olisi rahasta ja jaksamisesta kiinni niin luulisi että vaihtamalla paranisi mutta ymmärrän ettei ole niin helppoa. Ihan sairaan epäreilua jktp
Totta, oon lukenut tarinoita joissa on tärpännyt vasta kolmannen lahjoittajan alkioilla. Lahjasolut ei siis todellakaan takaa laatua. Jos olisi sellainen raskaustakuu-paketti mitä ilmeisesti jossakin ulkomailla tarjotaan, ottaisin heti toisen lahjoittajan. Mutta vaihtamalla lahjoittajaa voi myös osua jälleen huono tuuri ja saada lisää huonoja alkioita. Ja maksaa taas itsensä niistä kipeäksi 😩 Jos me toiselle kierrokselle lähdettäisiin (mitä epäilen), ottaisin todennäköisesti alkiodiagnostiikan käyttöön niin välttyisi näiltä turhilta siirroilta.
 
Totta, oon lukenut tarinoita joissa on tärpännyt vasta kolmannen lahjoittajan alkioilla. Lahjasolut ei siis todellakaan takaa laatua. Jos olisi sellainen raskaustakuu-paketti mitä ilmeisesti jossakin ulkomailla tarjotaan, ottaisin heti toisen lahjoittajan. Mutta vaihtamalla lahjoittajaa voi myös osua jälleen huono tuuri ja saada lisää huonoja alkioita. Ja maksaa taas itsensä niistä kipeäksi 😩 Jos me toiselle kierrokselle lähdettäisiin (mitä epäilen), ottaisin todennäköisesti alkiodiagnostiikan käyttöön niin välttyisi näiltä turhilta siirroilta.



Vaikeita asioita pohdittaviksi ja hitsi kun taetta ei vaan ole mistään. Olen huomannut, että moni jolla ei ole kokemusta lapsettomuushoidoista, ajattelee ihan perus-IVF:n olevan ratkaisu kaikkeen ja varma tapa saada lapsia. Voi että kun tietäisivät miten monta koukeroa siihen voi liittyä ja miten monta eri tapaa/testiä se voi sisältää.


Olen nyt itse googletellut menemään, mutta haluan vielä kysyä teidän kokemuksista seuraaviin asioihin:

1. Miten teidän kuukautiset/tyhjennysvuoto on alkanut punktion jälkeen, jos alkionsiirtoa ei ole tehty?

Itse odottelen juuri kuukautisia ja pohdin, mitenköhän pitkään niiden alkamisessa voi mennä. Punktion jälkeen käytin vain 2 päivää keltarauhashormonia (sitä emättimeen asetettavaa), mutta lopetin sen koska hyperi alkoi ja alkionsiirto peruuntui.


2. Minulle on suunniteltu siirto lääkkeelliseen kiertoon. Onnekseni se onnistuu kuulemma jo seuraavassa kierrossa (kunhan ne kuukautiset nyt alkaisivat joskus). Hain tänään sitä varten jo estrogeenipillerit.
Olenko ymmärtänyt oikein, että estrogeenillä kasvatetaan limakalvo ja kun se on tarpeeksi hyvä, (mahdollinen) alkio laitetaan kohtuun ilman ovitrellea? Että se vaan tungetaan kohtuun limakalvon perusteella?
Onko luteaalivaihe sitten pelkästään sen keltarauhashormoninpuikkojen varassa vai pitääkö siirron jälkeen käyttää muitakin lääkkeitä?
En ole tajunnut kysyä näitä klinikalla, kun menin niin päivä kerrallaan ja sitten se hyperi iski väliin.

Olen tyytyväinen, että minun luonnollista ovulaatiota ei odoteta, mutta samalla hieman pohdituttaa että alkaakohan raskaudet tuollaisista kierroista, joissa ovulaatiota ei ole. Se tuntuu vaan ajatuksena niin oudolta, kun ensin ollaan yritetty epätoivon vimmalla saada ovulaatiota aikaan, mutta nyt niitä ei enää tarvittaisi.
 
Oletteko kokeneet kuinka tärkeänä, että koette voivanne luottaa lääkäriin ja että henilökemiat kohtaavat hoitavan lääkärin kanssa? Mietin, ajatteleeko itse asiaa ihan liikaa, kun pidän kovasti lääkäristäni, mutta kuulin muualta useammalta, että ovat saaneet kylmää ja ikävää kohtelua. Itselläni täysin päinvastaiset kokemukset mutta silti asia jäi vaivaamaan kun koko ajan mietin rahan palaessa, että onko tullut valittua paras lääkäri ja jotenkin koen että itselleni on tosi tärkeää että lääkäri on empaattinen ja helposti lähestyttävä.
 
Kuinkahan paksu limakalvo sitä on, kun ovulaatiotestiin pärähti heti vahva viiva ja tämä kuukautissekoilu kuitenkin päättyi vasta kaksi päivää sitten. Ennen sitä oli 4 päivää niukkaa vuotoa, 3 vuodotta, 2 veristä vuotoa ja 5 ruskeaa tuhnua eli yhteensä kaksi viikkoa...
 
@sara3 minulle ei tehty siirtoa koska ei tullut alkioita. Seuraava kierto oli melkoisen myöhässä mutta niin se on aina ollut pitkän kaavan jälkeen eli eiköhän synarela on isompi syy kierron venymiseen kuin itse punktio. Oisko ollut 37 päivää verrattuna tavalliseen ~25. Sitä seuraava kierto oli taas normaaliin tapaan.

@Annika88 mä koin tosi tärkeäksi että lääkärin kanssa synkkasi, ehkä erityisesti kun käyntejä tuli aivan sikana (n 20 kevään aikana) ja olin ns mahdoton keissi. Varmaan vähemmän tärkeä jos IVF sujuu oppikirjojen mukaisesti ja muutenkin on luotto että homma sujuu.
 
Oletteko kokeneet kuinka tärkeänä, että koette voivanne luottaa lääkäriin ja että henilökemiat kohtaavat hoitavan lääkärin kanssa? Mietin, ajatteleeko itse asiaa ihan liikaa, kun pidän kovasti lääkäristäni, mutta kuulin muualta useammalta, että ovat saaneet kylmää ja ikävää kohtelua. Itselläni täysin päinvastaiset kokemukset mutta silti asia jäi vaivaamaan kun koko ajan mietin rahan palaessa, että onko tullut valittua paras lääkäri ja jotenkin koen että itselleni on tosi tärkeää että lääkäri on empaattinen ja helposti lähestyttävä.

Mä koen, että mulla ainakin pitää synkata lääkärin kanssa. Jos ei täydellisesti niin ainakin hyvin. Ollaan niin herkkien asioiden äärellä, että pitää pystyä uskaltaa kysyä tyhmiäkin kysymyksiä ja tuoda esiin omia mietteitä ja epäilyksiä. Jos ei yhtään kemiat ja on ihan eri aaltopituudella kohtaa niin onhan se vähän vaikeeta käydä asioita kunnolla edes läpi. Mulla on peruskiva lääkäri tuolla Dextrassa, uskallan kertoa kaikki tarvittavat asiat. Mulle tärkeä asia on myös, kun yksityisellä ollaan, ettei lääkäri määrää "turhia" tutkimuksia ja kokeita rahan kiilto silmissä, vaan ajattelee asiat meidän kantilta yksilöllisesti mistä nimenomaan me hyödyntään. Meille esim. toinen lri puhui kromosomitutkimuksista mun keskenmenojen jälkeen, mutta tämä lääkäri heti sanoi, ettei näe niille ensisijaisesti tarvetta/hyötyä, koska meillä on jo kaksi lasta. Tämä merkkaa mulle tosi isoa ammattitaitoa ja meidän asiaan panostamista, eikä rahastusta ja hutkimista sinne ja tänne.
 
  • Tykkää
Reactions: Ovum93
Tsemppiä kovasti @Mariamimi! Onko sinulle tehty kohdun aikaikkunatestiä? Dextrassa ainakin taitavat tehdä. Itse olen miettinyt että siirryn Dextraan, jos ei muualla tuloksia tule.
Ei ole tehty, Ovumian mukaan tutkimusnäyttö on heikkoa ja eivät sitä suosittele. Voi olla kuulemma enemmän haittaa kuin hyötyä. Mä mietin Reproa, mutta katsotaan mitä ne Dextralta suosittelee. Heillä oli useampikin testi kohdun limakalvolle. Varasin tunnin ajan niin kartoitetaan alkuun mitä olisi järkevää testata.
 
Olen tosi pahoillani, @Mariamimi :(

Tähän samaan sopii todeta että mullakin taitaa jäädä negaksi. DPO 10 vasta ja turha heittää kirvestä kaivoon jne, mutta luovutusfiilistä lisää mulla se, että toissapäivänä iltapäivällä tuli kyllä turhan selvä Ovitrelle-haamu siihen nähden että pistosta oli n. 7 tunnin päästä tulossa se 10vrk. Pelkään että siinä haamussa näkyi myös alkion ponneton yritys kiinnittyä. Ja epäilen että ne "plussasin vasta DPO 12" -ihmiset on sellaisia jotka eivät kaiva testejä roskiksesta eivätkä kääntele niitä useassa erilaisessa valossa. Eli he vaan missaavat esihaamuvaiheen. Mun testeissä ei nyt ole mitään esihaamuja vaan ne on negatiivisia.

Olin viikonlopun Ruotsin-laivalla exän kanssa ja teki kyllä tosi hyvää vuodattaa hänelle tätä pettymystä. En varmasti olisi selvinnyt järjissäni jos olisin ollut yksin kotona kuten kolmena aiempana piinailuviikonloppuna olen ollut.

Uuteen ivf-rundiin lähtemisessä pahimmalta tuntuu nyt se että lienee tosiaan pakko kertoa hoidoista esimiehelle. Jos eka rundi olisi mennyt hyvin niin se voisi toimia esimerkkinä, että millaiset aikataulut tokassa tulee olemaan, ja se voisi helpottaa työaikataulujen järjestelyä hyvissä ajoin salaa, mutta nyt ollaan melkein samalla lailla uuden edessä ja ultra-, punktio- ja siirtopäivät on ennakoimattomia. No exä psyykkas mua siihen esimiehelle kertomiseen kyllä, ja tuntuuhan se sitten jälkikäteen varmasti tosi helpottavaltakin, kuten täälläkin on jotkut sanoneet.

Rahanmenokaan ei ole kiva juttu. Psyyke tarttisi nyt jonkun törsäyselämyksen lohdutukseksi mutta kokonaisuus huomioiden ei ole kuitenkaan oikein ostohousut jalassa minkään ylimääräisen suhteen.
 
Hei, tulinpa tänne kurkistamaan ja päivittämään omat kuulumiset. 4AA top-alkio haettu kyytiin ja nyt PUPOna siis♥️💜 Alkio oli pitkälle kehittynyt, laajentunut blastokysti, eli ilmeisesti lähes parasta laatua mitä voi olla🥰. Limakalvo oli lääkärin mielestä "erinomainen ja kutsuva", 9,1 mm ja siis olen oikein tyytyväinen tuohon mittaan, mutta kyllä hiton nihkeästi kasvaa kun 1,5 vkoa sitten oli 8,7 mm eli nousua vain 0,4 mm.

Nooh joka tapauksessa nyt vaan sormet ristiin ja ehkä voisi vaikka jonkun rukouksenkin lähettää, että nyt kävisi hyvin🕊️. Operaatio itsessään meni vaivatta, huomenna pistän Gonapeptylin ja 5 päivän päästä vielä Ovitrellen. Testipäivä tästä johtuen vasta su 26.10., pitänee alkaa testailla vähän etukäteen että näkee sen Ovitrellen haamun hiipuvan.

@Mariamimi lle isot pahoittelut ja voimahalit negasta, kävin sitä välillä kurkkimassa täällä ja siis voi ei mikä masentava uutinen!!😭😭💔 Missä ne plussat tältä palstalta nyt on 🥴. @näännä lle en kommentoi vielä mitään, koska toivoa vielä on💪🏽.

p.s. palstatauko on tehnyt tosi hyvää, mieli ollut varsin pirteä ja jopa toiveikas.😌
 
Hei, tulinpa tänne kurkistamaan ja päivittämään omat kuulumiset. 4AA top-alkio haettu kyytiin ja nyt PUPOna siis♥️💜 Alkio oli pitkälle kehittynyt, laajentunut blastokysti, eli ilmeisesti lähes parasta laatua mitä voi olla🥰. Limakalvo oli lääkärin mielestä "erinomainen ja kutsuva", 9,1 mm ja siis olen oikein tyytyväinen tuohon mittaan, mutta kyllä hiton nihkeästi kasvaa kun 1,5 vkoa sitten oli 8,7 mm eli nousua vain 0,4 mm.

Nooh joka tapauksessa nyt vaan sormet ristiin ja ehkä voisi vaikka jonkun rukouksenkin lähettää, että nyt kävisi hyvin🕊️. Operaatio itsessään meni vaivatta, huomenna pistän Gonapeptylin ja 5 päivän päästä vielä Ovitrellen. Testipäivä tästä johtuen vasta su 26.10., pitänee alkaa testailla vähän etukäteen että näkee sen Ovitrellen haamun hiipuvan.

@Mariamimi lle isot pahoittelut ja voimahalit negasta, kävin sitä välillä kurkkimassa täällä ja siis voi ei mikä masentava uutinen!!😭😭💔 Missä ne plussat tältä palstalta nyt on 🥴. @näännä lle en kommentoi vielä mitään, koska toivoa vielä on💪🏽.

p.s. palstatauko on tehnyt tosi hyvää, mieli ollut varsin pirteä ja jopa toiveikas.😌


Vaikka kysymys olikin lähinnä retorinen niin pakko siihen kuitenkin huikata ”täällä”👋 Täällä on vahvistuvaa viivaa ollu dpo 9 alkaen (Ovitrelle, aloitin testailun dpo 7), nyt dpo 11 ja olen aika innoissani täällä ja fiilis on mahtava ja masussakin tuntuu vauvalta ja taas sama jännä kokemus että kun plussa tulee niin aika pysähtyy, yhtäkkiä ei ole kiire minnekään eikä kauhee paine niskassa koko ajan vaan voi vaan olla onnellisena ja istua rauhassa pehmeälle matolle lasten kanssa leikkimään😍😍😍

Ihanaa että pääsit @MyMa siirtoon ja hyvällä limiksellä, toivotaan että saat plussan testattua jo vaikka yliylihuomenna ennen Ovitrellea😍
 
@Mariamimi lle jo epähuomiossa vierailijana aiemmin kommentoinkin että olisin niin aatellu että nyt se plussa ja vauva teille tulee😢 On toi niin rankkaa ja epäreilua, jaksamista paljon. Mulla on yks kaveri jolle tehty eka 4 omasolu-ifv:fää, sen jälkeen 4 lahjamunasoluhoitoa (siis eri luovuttajilta) ja niistä neljästä tullut yhteensä vain viisi siirrettävää alkiota (ei raskautta), sitten tehty ERA ja sitten kaksi kertaa plussa ja vauva ekasta siirrosta lahjasoluilla (uusi luovuttaja). Että kyllä ihmetyttää että miten voi niin monta kertaa peräkkäin käydä että niitä muniksia ja alkioita tulee niin vähän, jos oikein muistan niin ekalla luovuttajalla tais koko stimulaatio keskeytyä kun ei tullut folleja. Noh en tiedä onko tossa ollu sitten se ERA (ja sen mukainen siirtoajankohta) se avainasia vai sitten vaan ollut niin huono tuuri🤷‍♀️

@näännä vielä en ihan varmaksi aattelisi tulosta dpo 10 vaikka ymmärrän hermoilun ja paineen, mitäs testi tänään?
 
Olen lukenut melkein koko ketjun läpi ja ajattelin nyt itsekin hypätä mukaan keskusteluun. Oli kiva huomata, että tässä ketjussa melkein kaikki lähes saman ikäisiä kuin itsekin

Taustaa minusta: oikeastaan koko elämän ajattelin, etten tule lapsia haluamaan kunnes noin 2,5v sitten päässä kajahti ja mieli asian suhteen muuttui.

Ollaan nyt noin vuosi oltu tyksissä, viime syksynä mulle tehtiin siellä aukiolotutkimus ja oltais voitu heti aloittaa inssillä mut päätettiin, et koitetaan vielä luomusti. No viime syksy oltiin paljon kipeänä niin eipä olisi muutenkaan hoidoista tullut mitään.

Tässä välissä on ollut kaikkia haasteita ja tuntunut, että koko ajan heitetään jostain kapuloita rattaisiin ja tulee mutkia matkaan.

Vihdoin eka inssi tehtiin viime kuun kierrosta mutta ei tärpännyt. Nyt on uusi kierto alkamassa niin eiköhän mulla ole kamala flunssa ja poskiontelotulehdus johon ab-kuuri. Eli joudutaan jatkamaan sitten ensi kuussa hoitoja.. Suunnitelmissa on vain 1 inssi enää jos miehen siittiöt on edelleen alle 2 miljoonaa eteenpäin liikkuvaa pesun jälkeen, jos ei tärppää niin sit siirrytään ivf hoitoihin. Inssin tukena ainoastaan mulla letrot 5mg mutta ei muuta. Kuitenkin ovulaatio on joka kerta tikkuun saatu (tikuttanut niitä kymmeniä) ja suunnilleen saman mittainen kierto.

Lääkäri tyksissä aivan kamala epäempaattinen eikä osaa kohdata ihmisiä yhtään, saati että joutuu kyselemään paljon ja tuon ivf hoitojen aloituksenkin luin kannasta, ei hän siitä sanallakaan maininnut siellä inssissä.

Mutta joo, vertaistukea lähinnä hakemassa täältä, en tiedä kuinka paljon tulen kirjoittelemaan mutta taustalla ainakin lukemassa ja päivittelen tilannetta jos ja kun jotain päivitettävää tulee.
 
Varovaiset onnittelut @Karhurouvanen 🫶 Voi kunpa nyt tällä kertaa kaikki menisi siellä hyvin.

Ja @MyMa lle paljon tsemppiä piinapäiville ja onnenkantamoista matkaan myös 🤞🏼

Ja @näännä lle rautahermoja. Vaikka totta varmaankin on että aika monella ivfssä jotain näkyy dpo10 jos on näkyäkseen. Milloin sulla olikaan se virallinen testipäivä?

Täällä pari viikkoa suunnitteluun. Niinkuin @tasaraha llakin. Ootko vielä järjissäsi? 😃 mä en.
 
@haaveillen Odotteluaika mennyt ihan hyvin. Oltiin tossa juuri syyslomalla etelässä ja sanattomasti sovittiin, että mitään kotiasioita ei siellä jutella. Sen verta olen miettinyt, että saattaapi olla käynnillä juuri kuukautiset käynnissä ja että kun mun pitää käydä ennen käyntiä verikokeissa. Km pitää olla kulunut 2 kk ennen verikokeissa käyntiä, ettei näy enää tuloksissa. Niin juuri niillä suunnittelukäynnin näppäimillä on se 2 kk täynnä, että kerkiääkö ne tulokset, jos käy maanantaina ja torstaina on käynti, vai siirtäisikö edelliselle viikolle. Ja sitten voisi kohta alkaa lukemaan niitä terveyskylän/polun mikä lie materiaalia mitä onkaan tulossa.
 
  • Tykkää
Reactions: haaveillen
Täällä iski sitten se hyper muutama päivä punktion jälkeen ja vointi meni sen verran heikoksi, että to-su vietin sairaalassa nesteytyksessä ja lääkityksessä. Nyt onneksi alkaa näkyä valoa tunnelin päässä, turvotus alkaa hitaasti hitaasti vähentyä ja kivut lievittyä. Kyllä täältä vielä noustaan😅

Mut jotain hyvääkin tähän ekaan ivf rumbaan, se meidän ainoa hedelmöittynyt alkio jatkoi kehittymistään ja nyt pakkasessa yks 5 päiväinen lääkärin sanojen mukaan laadultaan täydellinen blastokysti pakkasessa odottamassa😍

Eilen juttelin lääkärin kanssa jatkosuunnitelmista ja nyt yks taukokierto, jonka jälkeen pas. Jos tarvetta uuteen hoitoon niin sitten jatkossa icsi.

@Karhurouvanen onnea plussasta! 😍

Kauheesti täällä nyt ollut pettymyksiä ja huonoja uutisia monilla🥹 niin epäreilun tuntuista, et ei voi ymmärtää. Voimia jokaiselle ♥️
 
Kiitos @näännä ja juu kyllähän se varmasti on hyvä, että nopeammin "järeämmät" hoidot. Varsinkin kun tätä ikääkin alkaa olla. Olen lukenut tätä ketjua sekä muuten netistä ivf:stä niin kuulostaa jotenkin kamalan sekavalta kaikki lääkeasiat yms 😅 mutta toivottavasti sit lääkäri osaa selittää ne kunnolla auki jos ja kun siihen ryhdytään
 

Yhteistyössä