Persut pettää taas työläiset, Suomen Yrittäjien linjoilla: "Arkipyhät pois"

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
IS: Perussuomalaisista tukea arkipyhien siirtämiselle – ”Huomattava hyöty”
Perussuomalaisten puoluesihteeri Harri Vuorenpää näytti vihreää valoa arkipyhien siirtämiselle viikonloppuun

Kokoomus ja perussuomalaiset eivät sulje pois Suomen Yrittäjien esittämiä työelämäuudistuksia. Perussuomalaisten puoluesihteeri Harri Vuorenpää nosti käden, kun poliitikoilta kysyttiin Porin Suomi-areenassa, kannattavatko he arkipyhien poistamista.

"Pitäisi vielä tarkemmin tutustua tähän esitykseen. Mutta se, että jotkut arkipyhät pystyttäisiin siirtämään esimerkiksi viikonloppuun, sillä olisi huomattava hyöty pienelle yrittäjälle, jolla työntekijät palkkalistoilla on. Se helpottaisi pienyrityksiä", Vuorenpää perusteli.

Arkipyhistä luopumisen tyrmäsivät keskustelussa kansanedustaja Joona Räsänen (sd) ja keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen.

"Tässä jo kauhulla kuuntelin, että jos tässä neljä vuotta jatkuu samassa komennossa, niin arkipyhät ovat liipaisimella", Räsänen totesi.

Kurvisen mukaan arkipyhät ”kuuluvat suomalaiseen kulttuuriin”. Hän toivoo, että arkipyhiin liittyviä kysymyksiä voisi ratkoa työehtosopimuksissa ja paikallisen sopimisen puitteissa.

"Haluan avoimesti sanoa, että minusta on hyvä, että Suomessa ylläpidetään kristillistä kulttuuriperintöä", Kurvinen totesi.

Suomen Yrittäjät esitteli tiistaina listan kirjauksia, joilla pidennettäisiin suomalaisten työaikaa. Edunvalvontajärjestö tekisi arkipyhistä palkattomia tai siirtäisi niitä viikonloppuun sekä lyhentäisi julkisen sektorin lomia.

Lisäksi SY esittää tuplapalkan poistamista laista ja paikallista sopimista ylityö- ja sunnuntailisistä.

Suomen Yrittäjien tavoitelistassa muun muassa vaaditaan sunnuntain tuplapalkan poistamista laista, ylityölisien leikkaamista sekä työterveyshuollon järjestämisen lakisääteisyyden poistamista.


Jos kokoomus ja persut saa jatkaa seiraavassa hallituksessa arkipyhät ja työterveyshuolto lähtee.

Mitään rajoja ahneudella ei näytä yrittäjäjärjestössä olevan. Nykyinen hallitus on jo tehnyt mittavia heikennyksiä työlainsäädäntöön ja sosiaaliturvaan, mutta mikään ei riitä. Valitetaan ylityökorvauksista, vaaditaan pidempää työaikaa ja halutaan napsia lomia lyhyemmiksi.

PetosJytky!
 
IS: Perussuomalaisista tukea arkipyhien siirtämiselle – ”Huomattava hyöty”
Perussuomalaisten puoluesihteeri Harri Vuorenpää näytti vihreää valoa arkipyhien siirtämiselle viikonloppuun

Kokoomus ja perussuomalaiset eivät sulje pois Suomen Yrittäjien esittämiä työelämäuudistuksia. Perussuomalaisten puoluesihteeri Harri Vuorenpää nosti käden, kun poliitikoilta kysyttiin Porin Suomi-areenassa, kannattavatko he arkipyhien poistamista.

"Pitäisi vielä tarkemmin tutustua tähän esitykseen. Mutta se, että jotkut arkipyhät pystyttäisiin siirtämään esimerkiksi viikonloppuun, sillä olisi huomattava hyöty pienelle yrittäjälle, jolla työntekijät palkkalistoilla on. Se helpottaisi pienyrityksiä", Vuorenpää perusteli.

Arkipyhistä luopumisen tyrmäsivät keskustelussa kansanedustaja Joona Räsänen (sd) ja keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen.

"Tässä jo kauhulla kuuntelin, että jos tässä neljä vuotta jatkuu samassa komennossa, niin arkipyhät ovat liipaisimella", Räsänen totesi.

Kurvisen mukaan arkipyhät ”kuuluvat suomalaiseen kulttuuriin”. Hän toivoo, että arkipyhiin liittyviä kysymyksiä voisi ratkoa työehtosopimuksissa ja paikallisen sopimisen puitteissa.

"Haluan avoimesti sanoa, että minusta on hyvä, että Suomessa ylläpidetään kristillistä kulttuuriperintöä", Kurvinen totesi.

Suomen Yrittäjät esitteli tiistaina listan kirjauksia, joilla pidennettäisiin suomalaisten työaikaa. Edunvalvontajärjestö tekisi arkipyhistä palkattomia tai siirtäisi niitä viikonloppuun sekä lyhentäisi julkisen sektorin lomia.

Lisäksi SY esittää tuplapalkan poistamista laista ja paikallista sopimista ylityö- ja sunnuntailisistä.

Suomen Yrittäjien tavoitelistassa muun muassa vaaditaan sunnuntain tuplapalkan poistamista laista, ylityölisien leikkaamista sekä työterveyshuollon järjestämisen lakisääteisyyden poistamista.


Jos kokoomus ja persut saa jatkaa seiraavassa hallituksessa arkipyhät ja työterveyshuolto lähtee.

Mitään rajoja ahneudella ei näytä yrittäjäjärjestössä olevan. Nykyinen hallitus on jo tehnyt mittavia heikennyksiä työlainsäädäntöön ja sosiaaliturvaan, mutta mikään ei riitä. Valitetaan ylityökorvauksista, vaaditaan pidempää työaikaa ja halutaan napsia lomia lyhyemmiksi.

PetosJytky!
Joku jossakin kolumnissa viittasi tähän asiaan minusta varsin fiksusti. Asiaa ei pidä tarkastella yhtenä vapaapäivänä vaan vuoden mittaisena kokonaisuutena. Työntekijällä on tiettyjä etuja ja tietynlainen palkka. Jos etuja lähdetään viemään, aletaan keskustella palkasta ja sen korotuksesta. Arkipyhät ei tule yhdellekkään yrittäjälle tai työntekijälle yllätyksenä, joten jo palkatessa se on hyvä huomoida kokonaisuudessa.

Itse pitäisin järkevimpänä sitä, että arkipyhistä luovuttaisiin, mutta niiden keskiverto määrä vuodessa lisättäisiin suoraan jokaisen työntekijän vuotuiseen lomasaldoon ja kukin voisi pitää nämä lomapäivät valiseminaan ajankohtina.

Ja jos pienten yrittäjien elämää halutaan helpottaa, voitaisiin miettiä millaisia apuja ensimmäisten työntekijöiden palkkaamiseen voitaisiin tarjota. Esim. lyhyempi omavastuu sairausajalta työnantajalle tai kenties jonkinlainen lomarahatuki?
 
Lomarahaa (alun perin lomaltapaluuraha) ei määrää suoraan vuosilomalaki. Sen keksi Metalliliitto vuonna 1971 saadakseen työntekijät palaamaan töihin pitkän lakon jälkeen. Nyt ei liene ongelma saada työntekijöitä palaamaan lomalta/lakosta takaisin töihin koska vapaata työvoimaa on tarjolla.
Loma-ajan palkka on työntekijän vuosiloman ajalta saama korvaus. Kuukausipalkkalaisilla se on yleensä normaali kuukausipalkka. Tuntipalkkaisilla tai vaihtuvissa työajoissa palkka määräytyy lomanmääräytymisvuoden ansioiden mukaan prosenttiperusteisesti (9–11,5 %) tai keskipäiväpalkan kautta. Loma-ajan palkka maksetaan pääsääntöisesti ennen loman alkua. Ennen lomaltapaluuraha maksettiin kun palasit työhön. Keinoäly
 
Joku jossakin kolumnissa viittasi tähän asiaan minusta varsin fiksusti. Asiaa ei pidä tarkastella yhtenä vapaapäivänä vaan vuoden mittaisena kokonaisuutena. Työntekijällä on tiettyjä etuja ja tietynlainen palkka. Jos etuja lähdetään viemään, aletaan keskustella palkasta ja sen korotuksesta. Arkipyhät ei tule yhdellekkään yrittäjälle tai työntekijälle yllätyksenä, joten jo palkatessa se on hyvä huomoida kokonaisuudessa.

Itse pitäisin järkevimpänä sitä, että arkipyhistä luovuttaisiin, mutta niiden keskiverto määrä vuodessa lisättäisiin suoraan jokaisen työntekijän vuotuiseen lomasaldoon ja kukin voisi pitää nämä lomapäivät valiseminaan ajankohtina.

Ja jos pienten yrittäjien elämää halutaan helpottaa, voitaisiin miettiä millaisia apuja ensimmäisten työntekijöiden palkkaamiseen voitaisiin tarjota. Esim. lyhyempi omavastuu sairausajalta työnantajalle tai kenties jonkinlainen lomarahatuki?
Herää pahvi tähän päivään.
 
Ai? Milloin muka helatorstai oli lauantaina? Tiedätkö, mihin se päivä perustuu ja miten se lasketaan?
Helatorstai on nykyään aina torstaina, mutta vuosina 1973–1991 sitä vietettiin varsinaisen ajankohdan sijaan lauantaina. Silloin kyseessä oli monien silloisen hallituksen toimien myötä siirtämä arkipyhä, jonka tarkoituksena oli keskittää viikonloppuja. Keinoäly
 

Yhteistyössä