Lapsettomuushoidoissa olevat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimerkki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lääkärin kanssa juteltu ja sain nyt nipun uusia verikokeita, joihin varasinkin heti ajat. Uutena ja isoimpana juttuna kromosomitutkimukset.

Onko sulla @tasaraha aikaisemmin tutkittu ns. perusverikokeiden lisäksi jotain spessumpaa vai onko tämä eka kerta? Mikä fiilis tosta?

@sara3 mulla kasvoi onnistuneessa stimulaatiossa ihan kaamea määrä folleja, en muista montako follia mutta soluja saatiin 20 (!) ja silloin mulla piti olla mammahousut ja vähä kävellä kumarassa. Sekin oli vasta punktioaamuna! Yritän siis sanoa että mulla vasta tolla jättimäärällä oli ton verran tukala olo, eikä silti sietämätön. Että kuvittelisin siitä kokemuksesta alaspäin skaalaamalla että esim puolet vähemmän folleja olis ihan fine olo, ja vasta punktion lähellä. Tällaisella miniotannalla 😀

@Karhurouvanen kiinnostaa kyllä tosi paljon mikä se tilanne nyt todellisuudessa on, kun itse oot joutunut arpomaan missä kp:ssa menet 🤞🏽🫣 ja toi lautapelivertaus, resonoi kyllä tännekin. No siis mullahan tässä kolmosen yrityksessä vasta yksi takapakki, kun ekasta siirrosta tulin raskaaksi mutta se km kyllä söi KAIKEN uskon kaikkeen 😞

@Zelina mahtavaa että aina vaan parempaan päin näyttää menevän 🤩 ja hienoa kuulla edes joltain tällä palstalla, että luottavainen olo on, ja kyllä tuossa tilanteessa saa ollakin👋🏽 osaatko sanoa kuinka nopeasti verikokeen tulos tulee?

• Tykkää
Reactions: sara3 ja Zelina
@MyMa

Nämä muut verikokeet on taidettu silloin kohta jo vuosi sitten ottaa ja lisäksi otetaan samalla se ferritiinin kontrolli. Itsellä ei muuten ole tullut mitään mahavaivoja tuosta käytössä olevasta rautavalmisteesta (Ferrodan Fe², 100mg). Tosin ei ole tullut aiemmistakaan. Pienenä yllätyksenä ehdotus tästä kromosomitutkimuksesta tuli, toki päätöksen teimme me, että vaihtoehtona oli myös kieltäytyä. Se jäi kysymättä siltä lääkäriltä, että mitä sitten, jos tulokset ovatkin poikkeavat?

• Tykkää
Reactions: Zelina ja MyMa
Myös täällä viiva vahvistunut selvästi tänään (dpo13). Verikoe on maanantaina, mutta nyt uskon että toistaiseksi kaikki on hyvin ja tiistain ja keskiviikon aamun testit olivat haaleampia nestetasosta johtuen. Siis voi että tätä helpotuksen määrää 😭😭😭 aika synkissä vesissä tuli käytyä eilen kun olin jo 110% varma, että tuli taas kemiallinen.

@MyMa Verikoetuloksen pitäisi valmistua saman päivän aikana aika nopeasti ottamisesta ja samalle päivälle on varattu kätilön soittoaika jatkoista. 😊 Huomenna sitten selviää tarkemmat suunnitelmat!

@tasaraha Tuo on tosi hyvä juttu, että otetaan tarkempia testejä! Varmasti jännittää niiden tulokset, mitä ikinä ovatkaan. Itselle tulee mieleen, että halutaanko katsoa, että onko lahjasolut järkevin tapa edetä, jos löytyisi jotakin sellaista kromosomivikaa, ettei omia soluja pysty käyttämään tai se ei ole järkevää. Tätä asiaa toki nyt itse on turha mutuilla sen enempää, kun en täysin ymmärrä noiden tutkimusten päälle eikä niistä ole kokemusta.

@Toivotonvieralija Aivan mahtavaa, että viivat ovat vahvistuneet ja voi huokaista sen puolesta! 😍❤️ Juuri tässä tän päivän aikana sua tulikin mietittyä, että mikä tilanne. Mukavaa, kun tulit päivittämään kuulumisia. ❤️Aika jännä, että eri alueilla otetaan eri aikaan verikokeet. Täällä on aina dpo14. Jos olisi myöhäinen kiinnittyminen, ei se välttämättä kunnolla olisi hCG-arvoa tässä vaiheessa vielä edes nostanut.

Mul
@MyMa Verikoetuloksen pitäisi valmistua saman päivän aikana aika nopeasti ottamisesta ja samalle päivälle on varattu kätilön soittoaika jatkoista. Huomenna sitten selviää tarkemmat suunnitelmat!

@tasaraha Tuo on tosi hyvä juttu, että otetaan tarkempia testejä! Varmasti jännittää niiden tulokset, mitä ikinä ovatkaan. Itselle tulee mieleen, että halutaanko katsoa, että onko lahjasolut järkevin tapa edetä, jos löytyisi jotakin sellaista kromosomivikaa, ettei omia soluja pysty käyttämään tai se ei ole järkevää. Tätä asiaa toki nyt itse on turha mutuilla sen enempää, kun en täysin ymmärrä noiden tutkimusten päälle eikä niistä ole kokemusta.

@Toivotonvieralija Aivan mahtavaa, että viivat ovat vahvistuneet ja voi huokaista sen puolesta! Juuri tässä tän päivän aikana sua tulikin mietittyä, että mikä tilanne. Mukavaa, kun tulit päivittämään kuulumisia. Aika jännä, että eri alueilla otetaan eri aikaan verikokeet. Täällä on aina dpo14. Jos olisi myöhäinen kiinnittyminen, ei se välttämättä kunnolla olisi hCG-arvoa tässä vaiheessa vielä edes nostanut.

Joo pakko sanoa että yllätyin tästä käänteestä, olin jo varma kohtalosta kun sama käynyt niin monta kertaa aiemmin (ja yleensä kuulee, että sitten kun on 'oikea raskaus', niin testit kyllä niin selkeitä eikä tarvii mitään kikkailla tai olla erityisen tarkka testaamisen kanssa jne).

Mulla on sellainen mielikuva että mulla on aiemmissa siirroissa verikokeen ajankohta vaihdellut. Mut en ole tähän kiinnittänyt huomiota vaan mennyt sillä mitä määrätty 🤷‍♂️

• Tykkää
Reactions: Zelina
@sara3 mäkään en ois huolissaan oireettomuudesta. Mulla alkoi olla turvonnut olo vasta joskus irrotuspiikin jälkeen vaikka folleja oli noin 20 kummallakin kertaa. Ja tukala olo oli lähinnä rakon ollessa täysi, ei ollut mitenkään jatkuvaa. Toivotaan hyvää alkiosaldoa - en sano follisaldoa, koska laatu voi korvata määrän🤞

Ihanaa @Toivotonvieralija ja @Zelina että siellä viivat vahvistuu 🙏

@tasaraha kiva että lääkäri on innokas tutkimaan/poissulkemaan asioita lisätesteillä. Vaikka varmasti jännittääkin. Miten nopeasti kromosomitutkimuksen vastaukset saa?

Kiva kun keskustelu täällä on vilkastunut, kun oltiin jossain kohtaa tosiaan aika pienellä porukalla. Ei todellakaan ollut munkaan tarkoitus vertailla ❤️ Yritetään uskoa siihen, että päästään pian täältä myös pois koko porukka 🙏

Kiitos kaikille tsempeistä! Yritän pitää pään kylmänä huomiseen ultraukseen asti. En tule ehkä onnistumaan hirveän hyvin.. :D
Tänä vuonna kaikki lääkärikäyntini ovat olleet pettymyksiä, niin siksi on hyvin vaikea uskoa saavansa hyviä uutisia.

Pakko mainita, että tämä IVF on jotenkin ihan erilainen (tähän mennessä), kun mitä päässäni olen luullut.
Jotenkin olin saanut kuvan, että pistely olisi ihan karmeaa hommaa, aineita pitäisi sekoitella itse ja vatsa olisi täynnä mustelmia ja megaturvotusta. Luulin myös, että lääkkeitä ja pistoksia saisi vetää monta kertaa päivässä ja täysin kellontarkasti julkisissa vessoissa/kahvihuoneen nurkassa/lentokoneessa. Ja että olisin täysin hormonihuuruissa.

Olen lukenut ivf-keskusteluja vuosia, mutta en osaa sanoa mistä ihmeestä olen saanut niin yksipuolisen kuvan tästä stimulointivaiheesta. Ehkä olen rekisteröitynyt aivoihini vain ääripään kokemuksia ja sitten jotenkin ajatellut sen menevän aina samalla kaavalla enkä tajunnut tämänkin olevan hyvin yksilöllistä. Plus ehkä lääkkeetkin ovat kehittyneet vuosien aikana käyttäjäystävällisemmäksi.
Siksi nyt, kun en ole turvonnut ja en tunne jatkuvaa kipua/painetta munasarjoissa, olen vakuuttunut että tämä yritys on pilalla. Jopa lääkärin piti maanantaina sanoa minulle, että jätä nyt huolehtiminen heille. Se on vaan niin hitsin vaikeaa.

Viimeksi muokattu:
Hei ihanaa, onnea vahvistuvista viivoista @Zelina ja @Toivotonvieralija

Ja siis @sara3 mulla on ollut just sama yllättyneisyys! Mulla oli jotain lumetuntemuksia muniksissa ihan ekoina päivinä mutta nyt kun sain tietää että ei siellä ollut edes juuri mitään tapahtunut vielä niin olen ollut kyllä miltei oireeton. Tänään kun juoksin junalle niin sen jälkeen tuntui jotenkin poikkeavan alhaalla sellainen "pistos". Alapäälimaa vaikuttaa riittävän. Ja siinäpä se sitten oikeastaan.
Tosi hyvä näin koska tämä on tosiaan kiireinen viikko lauluharrastuksen osalta. Jos olisi kovin kivulias maha ja joku ponnistus- tms kielto niin eipä siinä sitten paljon laulettaiskaan.

Huomenna sitten toka folliultra ja taas aika toiveikkaalla mielellä. Ja mitkään työaikataulujen järjestymiset ei oikeastaan enää jaksaa stressata juurikaan onneksi.

• Tykkää
Reactions: Zelina ja MyMa
Hei ihanaa, onnea vahvistuvista viivoista @Zelina ja @Toivotonvieralija

Ja siis @sara3 mulla on ollut just sama yllättyneisyys! Mulla oli jotain lumetuntemuksia muniksissa ihan ekoina päivinä mutta nyt kun sain tietää että ei siellä ollut edes juuri mitään tapahtunut vielä niin olen ollut kyllä miltei oireeton. Tänään kun juoksin junalle niin sen jälkeen tuntui jotenkin poikkeavan alhaalla sellainen "pistos". Alapäälimaa vaikuttaa riittävän. Ja siinäpä se sitten oikeastaan.
Tosi hyvä näin koska tämä on tosiaan kiireinen viikko lauluharrastuksen osalta. Jos olisi kovin kivulias maha ja joku ponnistus- tms kielto niin eipä siinä sitten paljon laulettaiskaan.

Huomenna sitten toka folliultra ja taas aika toiveikkaalla mielellä. Ja mitkään työaikataulujen järjestymiset ei oikeastaan enää jaksaa stressata juurikaan onneksi.

Nyt kun mainitsit niin tuo kananmunalima on itselläkin yksi harvoista oireista! Se alkoi maanantaina (5. pistospäivä). Siihen en ollut tajunnut varautua yhtään, enkä ole aiemmin siitä edes kuullutkaan muuten kun ovulaation aikaan.
Toivotaan, että kumpikin saataisiin huomenna hyviä uutisia. Itselläni on ultraus iltapäivällä, eli pitää ensin töissä yrittää keskittyä työhön, vaikka ajatukset harhailee koko ajan munasarjoihin. :D

• Tykkää
Onko sulla @tasaraha aikaisemmin tutkittu ns. perusverikokeiden lisäksi jotain spessumpaa vai onko tämä eka kerta? Mikä fiilis tosta?

@sara3 mulla kasvoi onnistuneessa stimulaatiossa ihan kaamea määrä folleja, en muista montako follia mutta soluja saatiin 20 (!) ja silloin mulla piti olla mammahousut ja vähä kävellä kumarassa. Sekin oli vasta punktioaamuna! Yritän siis sanoa että mulla vasta tolla jättimäärällä oli ton verran tukala olo, eikä silti sietämätön. Että kuvittelisin siitä kokemuksesta alaspäin skaalaamalla että esim puolet vähemmän folleja olis ihan fine olo, ja vasta punktion lähellä. Tällaisella miniotannalla 😀

@Karhurouvanen kiinnostaa kyllä tosi paljon mikä se tilanne nyt todellisuudessa on, kun itse oot joutunut arpomaan missä kp:ssa menet 🤞🏽🫣 ja toi lautapelivertaus, resonoi kyllä tännekin. No siis mullahan tässä kolmosen yrityksessä vasta yksi takapakki, kun ekasta siirrosta tulin raskaaksi mutta se km kyllä söi KAIKEN uskon kaikkeen 😞

@Zelina mahtavaa että aina vaan parempaan päin näyttää menevän 🤩 ja hienoa kuulla edes joltain tällä palstalla, että luottavainen olo on, ja kyllä tuossa tilanteessa saa ollakin👋🏽 osaatko sanoa kuinka nopeasti verikokeen tulos tulee?

Hohhoijaa. Pääsenköhän edes tänä vuonna sinne siirtoon kun aina vaan tällasta. Ja oon niin ärsyyntynyt siihen lääkäriini. Se oli siis alkuun tosi kiva ja suorastaan sydämellinen mutta sittemmin muuttui tosi epäystävälliseksi, suorastaan töykeäksi, jokainen lause melkein tuntuu olevan jotain töykeilyä niin hullulta kuin se kuulostaakin ja siis kyse ei ole mistään kulttuurieroista koska sama tyyppi oli siis alkuun täysin erilainen, muuttui kun jossain kohtaa ”kyseenalaistin” (en kyseenalaistanut vaan kyselin tarkkaan mulle uudesta piikkilääkkeestä että miten vaikuttaa ja onko se ihan välttämätön), lisäksi teki jo alussa selväksi että suosii lääkkeellistä kiertoa ja nyt kun haluan luonnonkiertoa niin tuo joka välissä esiin kuinka se on huono homma. Siis ihan naurettavaa koko homma ja ottaa niin päähän tällanen.

Siis kommentit/”keskustelu” on koko ajan luokkaa ”Minä: ”onko teillä miten sen Ovitrellen kanssa kun tiedän että klinikoilla on eri linjauksia että kun mulla on aiemmin tehty alkionsiirto Ovitrelle + kuusi päivää mutta monet klinikat tekee Ovitrelle + 7 päivää” - Lääkäri: ”Meillä tehdään Ovitrelle + 7 päivää että se on kyllä ihan yleinen linja että jos haluat Ovitrelle + 6 päivää niin sitten sun pitää mennä sinne Suomeen hoitoon”🤯 Siis nenäkkäällä tyylillä vastattuna🤯 Ja siis kun nämä on ihan asioita mitä vaan kysyn että tiedän mitä tuleman pitää, en mitenkään arvostele heidän hoitolinjojaan.

Tai tänään kun totesin että olin itsekin hiukan hämmästynyt että ovistesti näytti jo tänään niin tummaa viivaa niin lääkäri siihen vaan nenäkkäästi että ”No mitäs sinä siitä nyt hämmästynyt olet että sullahan on lyhyt kierto”, jolloin totesin että juu mutta kierto on lyhyt koska luteaalivaihe on lyhyt niin tuhahti vaan että ”No niin niin mutta lyhyt kierto kuitenkin”. Siis ihan ihme meininkiä.

Siis tänään🤦‍♀️ Olin siis tehnyt ovistestejä ja tänään kp 10 (tai kp 8) viiva oli melkein plussa ja lääkäri heti tuhahti että ”no oletko nyt tehnyt niitä ovulaatiotestejä ja ottanut kuvat niin kuin ohjeistettiin” ja näytin sitten kuvat todeten että viiva on tumma ja lähellä positiivista mutta ei kuitenkaan mielestäni ole positiivinen kun mulla se positiivinen on kyllä ihan räikeän selvä tosi tumma mutta tämä on hiukan testiviivaa haaleampi. Lääkäri sitten katsoi ottamaani kuvaa ja tuhahti että ”no tumma tuo on että on se positiivinen”. No sitten ultrattiin ja siellä oli 12 mm folli ja 4 mm limis ja totesin sitten että vuoto tosiaan vasta eilen loppui ja kesti siis reiluna vuotona 7 päivää ja lisäksi vielä sitä niukkaa + 2 päivää kun niukkana alkoi jo ti. Lääkäri siihen vaan että ”No tämmöstä tämä on että kun luonnonkiertoon yrittää ja että kun jos sinulla on sitä ongelmaa limakalvon kanssa ja että hiipuvat munasarjat on ja hormonit menee miten sattuu eikä kierto ole yhtään säännöllinen että ei tähän voi mitään alkiota siirtää että ne on meidän arvokkaita alkioita ja jos tähän siirtää niin sama kuin heittäisi roskiin”.

Taas kerran yritin selittää että ei mulla ole ikinä ollut MITÄÄN ongelmaa limiksen kanssa, viime vuonna ultrattu joka kuussa 7/24-12/24 ja monta kertaa ja aina ollut limis min 10 mm ja ovis tullut joka kierrossa ja ihan odotetusti että tämä epätavanomainen kierto (niukka vuodon alku normaalin hanat auki sijaan ja vuodon kesto 9 päivää normaalin 5 sijaan liittyy varmaan tähän keskenmenon jälkeiseen tilaan kun kroppa voi vielä olla sekaisin. Lääkäri vaan tiuski ja tuhahteli ja yritin sitten kysyä että jos tulisin ma uudestaan ultraan (itse siis uskon että se kierto varmaan alko vasta sillon to kun ne hanat aukes ja tänään siis vasta kp 8 ja limis ohut koska pitkä vuotokin loppui juuri eilen ja folli 12 mm täsmää hyvin kp 8.

Ensin lääkäri tuhahti että ei siinä ole mitään järkeä maanantaina ultrata mutta sitten kuitenkin sanoi että no varataan maanantaille sitten aika että ilmoita jos on ovisplussa ma aamuna niin sitten perutaan se.

Sitten kun aloin pohtimaan että jos folli on nyt 12 mm niin voisi hyvin olla että ma-ti olis ovis jolloin siirto ei onnistuisi koska siirtopäivä olisi vkl niin lääkäri siihenkin tuhahti että ”En ymmärrä kyllä että mikä tässä nyt on niin vaikeeta että ei tämä ole mikään vaikea juttu ollenkaan vaan naiset vaan tekee testejä ja kun on positiivinen niin sitten lasketaan ja tehdään alkionsiirto”. Siis k o k o a j a n ja ihan kaikkeen oli kommentit tuota luokkaa ja tuhahtelua🤯 Tuntuu ihan absurdilta! Lääkäri oli tänään kyllä selvästi flunssassa (maski päällä ja yskiskeli koko ajan) että liekö siksi erityisen pahantuulinen mutta siis kyllä taas jotenkin hullulta tuntuu että tällasta taas että tollanen äksyilevä lääkärikin vielä kaiken tän lisäksi. En ole siis mikään kovin herkkänahkainen tyyppi vaan päinvastoin, tykkään ihan suorasanaisesta meiningistä enkä oikeen ymmärrä monia nykyajan juttuja meetoota ja synnytysväkivalta jne jne että olen vakuuttunut että kyse ei ole mistään minun ylitylkinnastani vaan lääkärin käytös on oikeasti epäystävällistä ja siis tosi erilaista mitä alkuun.

Tää lääkäri on tän koko klinikan johtaja ja vähän sellanen kuningatarmainen tyyppi, vaihdevuosi-ikäinen en tiedä liekö siinä syy🥴 Tuolla on sellanen vanhanajan meininki että esim vastaanotolla on aina lääkäri ja hoitaja ja lääkäri sanelee ja hoitaja kirjaa jne ja nuo lääkärit on varmaan vähän sellasia ei kovin keskustelevia tyyppejä että heillä tehdään näin ja potilas kiltisti tekee.

En siis tokikaan mitään ole kyseenalaistellut vaan ihan normaalisti kysellyt asioita ja päinvastoin ollut erityisesti viime aikoina hyvin ystävällissävyinen ja hymyileväinen ja kohtelias, mitä toki yleensäkin olen mutta nyt oikeen korostetusti (kun ajattelin ettei lääkäri anna mulle niitä lahja-alkioita enää😅).

No mutta siis lopputulos on nyt se että menen taas maanantaina uudestaan Viroon ultraan (joo, on 70 % halvempi hinta kuin Suomessa) ja sitten en varmaankaan kuitenkaan siirtoon pääse koska se ovis varmaan tulee siinä ma-ti (jos nyt ylipäätään tulee kun kierto muutenkin niin outo) ja sitten siirtopäivä olis vkl. Ja mikäli se ovis olis kp 13 eli ti kuten yleensä on niin sittenhän tällä 11 päivän luteaalilla päästäisiin jälleen siihen mukavaan tilanteeseen että seuraavankin kierron kp 13 eli mahdollinen ovispäivä olisi ma eli jos niikseen tulee niin eipä se siirto sitten onnistu siinä seuraavassa kierrossakaan kun taas olis siirtopäivä vkl.

Siis en kyllä nyt taas tiiä onko musta tähän luonnonkierto-showhun kun tää tällasta näemmä on, nyt taas alan kuitenkin miettii että pitäskö se lääkkeelliseen vaan kuitenkin🫠 Saisin ainakin sit sen siirron tehtyä ja pääsisin sen jälkeen vaikka sitten siirtymään taas jollekin toiselle klinikalle pois sen hapannaama-lääkärin hapattamiselta! Tuolla ei siis tän siirron jälkeen enää ole lahja-alkioita ja olin kyllä ajatellut että yrittäisin sitten ehkä lahjamunasoluilla tuolla mutta en nyt tiedä kun tuo lääkäri on tuollaiseksi ryhtynyt niin en taida viitsiä sitä lisärasitusta vielä kenkusta lääkäristä itselleni ottaa😩 Ekan Viron klinikan lääkäri oli tosi ihana mutta sieltä siis loppui ne lahja-alkiot ja siksi siirryin sitten tänne.

Eikä, @Karhurouvanen miten outo lääkäri! Muutenkin kuormittavaa niin tuollainenkin vielä kaiken päälle. No hyvä jos on niin että seuraavan alkion jälkeen jos ei tärppää on luontevaa vaihtaa klinikkaa.

ON: No oli mulla jotain tapahtunut, tosin vaan vasemmassa munasarjassa. Ultraaminen aloitettiin oikealta ja olin jo aika kauhuissani kun tulos oli että no on täällä yks tämmönen.... 7,8millinen... D: Vasemmalla oli kuitenkin neljä follia joista isoin 11mm, 2x9mm ja yksi 7mm. Eli nyt näyttää että ei mikään paras sato ole tulossa mutta jotain ehkä kuitenkin. Suullisesti lääkäri mainitsi että oli siellä oikealla vielä joku vähän pienempikin, en tiedä voisiko se mahdollisesti vielä ehtiä mukaan sekin. Mutta viidestä follista löytyy nyt mitat Mehiläinen-sovelluksesta.

Menopur nostettiin vielä annokseen 400IU ja tänään saan aloittaa jarrun. Ma katsotaan taas.

En kyllä olisi etukäteen ajatellut että tulokset on näinkin köyhiä. Kaiken lisäksi luin jostain syystä jotain "epäonnistuneet ivf:t pinoon" -tyylistä ketjua vastikään ja siellä oli siis hyvinkin isoilla follimäärillä päädytty surkeisiin tuloksiin, kun se kato voi tosiaan olla niin suurta. No mutta ei auta kuin toivoa että ensi ja seuraava viikko yllättää positiivisesti ja että ne follit mitä on sisältää mahdollisimman priimaa laatua.

@sara3 @näännä Kiva lueskella teidän tuntemuksista ja kokemuksista. Toivottavasti tänään molemmilla hyvät uä tulokset!
Meillä ivf -hoidon suunnittelukäynti 2vko päästä niin osaa vähän ajatella mitä tuleman sit pitää.

Tuntuu, että tuohon 2vko päähän on ikuisuus. Mutta samalla jotenkin mun stressi tässä väkisin yrittämisessä on vähän vähentänyt kun nyt tietää ettei se luomuna todnäk tule onnistumaan. Enskiertoa en aijo tikuttaa vaan mennään ihan fiiliksen mukaan.

@Karhurouvanen No onpas outoa. Toivotaan että se oli vaan se flunssa tai muu joka häntä kiukutti että ensikerralla olis paremmalla fiiliksellä. Kyllähän tommonen kuitenkin omaakin fiilistä latostaa, jos toinen vaan äyskii. 😬 Oletko muuten kokenut Virossa hoidoissa käynnin raskaana? Hintaero ainakin vaikuttaa huimalta.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: näännä
Voi ei @Karhurouvanen mä niin voin kuvitella ton lääkärin elekielen ja virolaisen aksentin ja äänensävyn, kun annattanut tulla. 🫨 Toivottavasti oli vaan flunssasta johtuvaa tai huonosta päivästä. Ärsyttävää!

@näännä Toivottavasti pienempi saalis tietäisi parempilaatuisia soluja. 😊 Itekin tiedän toki, ettei se niukahko saalis mieltä lämmitä, mutta tilanne kun on mikä se on, niin pakko ollut tuudittautua laatupuoleen sitten. Pidetään sormet ja varpaat ristissä! 🤞

@Mollama Kyllä se itelläkin helpotti tosi paljon, kun tiesi hoitojen alkavan. Sen yrittämisen luomuna kun tiesi olevan niin toivotonta, niin sai hengähtää hetkeksi, kunnes sai alkaa ressaamaan hoitotuloksia. 😅 Pitkiä hermoja odotteluun, onneksi viikot menevät nopeasti. 😊

ON: Tänään dpo14 käyty labrassa ja hCG oli 310. 😭❤️ Kätilö vaan kysyi, että olinko jo testaillut ja sanoin tuosta dpo9 nähdystä haamusta ja tuumasi, että on tosiaan näkynyt aikaisin. Varmasti siitä johtuu tuo hyvä hCG-arvokin, vaikka toki tärkeintä on sen kehittyminen. Nyt kuitenkin varattiin varhaisultra 21.10. ja siihen asti odotellaan! Proge ei ollut vielä tullut, mutta kätilö sanoi, että Cyclogestiä voi jatkaa km taustan takia varhaisultraan asti ja katsotaan sitten jatkoa.

@Zelina Onnea raskaudesta nyt ihan toden teolla!🤩 On kyllä tukeva arvo tolla dpo:lle, ettei vaan olis kaksoset..😜 Noista testipäivien eroista vielä; mulla on aina ollut se 14 vrk siirrosta veritesti, eli vasta dpo19 (mulla ollut aina blasto). Tässä kesken mennessä oli dpo 19 hcg 380 ja siitäkin sanottiin, että onpa hyvä. Hajontahan näissä on tosi suuri, mutta siitä huolimatta toi sun arvo on kyllä erinomainen!⭐

@Karhurouvanen Siis voi ei, mikä kokemus sulla lääkäristä!😐 Mä luen tota sun tarinaa nyt siten, että tämä ko. lääkäri on eri mieltä hoitolinjasta kuin sinä, ja tuon konservatiivisuuden kuvauksen perusteella häntä taitaa sekin rassata, että potilas ylipäätään kyseenalaistaa/kysyy/ei vaan nyökyttele hänen päätöksilleen. Ja ehkä hänellä tosiaan oli menkat tai vaihdevuosioireita tai jotain?😂 (sorry epäfeministinen kommenttini🤭😉)

Kun nyt oikein sanoit että suora puhe on sulle ok, niin uskaltaudun kommentoimaan siihen luonnonkierto-lääkkeellinen kierto- asiaan sulla (muuten en ihan NÄIN paljon tyrkytä mielipidettäni😉): olisko se kuitenkin tuossa kohtaa hyvä harkita lääkkeellistä kiertoa, kuten itsekin pohdit? Siis ymmärrän oikein hyvin, että kun sun kokemukset on ne, että luonnonkierrossa tulee lapsia ja lääkkeellisessä pelkkää kuraa. Mutta siitähän ei kuitenkaan ole mitään näyttöä että juuri tämä lääkkeellisyys/luomu olisi se syy miksi niin kävi juuri noissa kierroissa. Syyhän saattaa olla joku ihan muu, sattuma, alkioiden laatu, ikä ja joku siihen liittyvä taustatekijä (lähinnä siis luomukiertoja ajattelen) jne. Kun sulla meinaa mennä noita kiertoja ohi monta ja laskeskelet että menee ehkä jatkossakin, niin onko se luomukierto ihan sen arvoinen, että menettää esim. puoli vuotta hyvin hyvin kallisarvoista yritysaikaa..? Eikä luomu/lääkekierron onnistumisen erot ole niin merkittävät, että sitä ehkä voisi nostaa ultimaattisen paremmaksi vaihtoehdoksi, ja se hyöty% luomukierron puolesta kyllä vähenee ja häviää lopputuloksen kannalta ehkä siinä, jos joutuu odottelemaan aina vaan sopivaa päivää.

Sanon tämän kaiken nyt ihan täysin hyvällä🙂♥ ja koitan vaan tuoda eri näkökulmaa. Kun sun puheista kuuluu mun mielestä melko vahvasti se, että olet hyvin jämerästi luomukierron kannalla. Että voisiko sitä omaa ajatustakin vähän ravistaa?🤔

@näännä no voi höh jos ei nyt ollut ihan toivottua vastetta vielä kuitenkaan😞. Eli sulla on ens viikolla seuraava tsekki, noin mihin kohtaan se toivottu siirto ajoittuisi? Oliko sulla siis PAS vai tuoresiirto suunnitteilla?

Omanapa että fiilis on ollut jotenkin paljon vähemmän huono nyt (vrt. viime viikon ruikutus kuinka kaikki on paskaa paitsi kusi💩), ja mä kyllä laitan tän olon kohenemisen estrogeenin piikkiin. Nyt oon siis 1,5 vkoa käyttänyt Zumenonia 5 tbl/pvä. Huomasin viimeksikin ja taisin tännekin kertoilla, kuinka on jotenkin vaan hyvä olo, sekä fyysisesti että henkisesti. Ei nyt mitään unelmapilvissä leijumista, mutta ei koko ajan vaan jaksa synkistelläkään. Kun normaalisti mulla estrogeenia ei oikein erity riittävästi.

Ehkä mä nyt uskallan siirtyä tohon plussanneiden listalle, vaikka tietysti kaikki on epävarmaa, mutta niin se on läpi raskauden. Täytyy nyt vaan yrittää luottaa. ❤️ Ainakin oma intuitio nyt tässä raskaudessa on sellainen, että olo on rauhallinen. Km raskaudessa olin alusta asti hyvin epävarma ja levoton. En nyt saa näemmä tekstiä boldattua mitenkään, mutta jos tuon tuosta alhaalta huomaisi. 😅

Zelina / 39 v. / ensimmäinen toiveissa / K-S KS / 1. IVF, male factor / 1. PAS plussa, LA 6/2026

@MyMa ei olla lääkärin kanssa ehditty siirrosta vielä tarkemmin keskustella. Ei kun itse asiassa kyllä siinä alussa kun hän kävi hoidon kulun mun kanssa läpi niin kyllä siinä tuoresiirto esiintyi siinä suunnitelmassa. K.o. läpikäynti oli siis 1.8. kun ei vielä tiedetty että tarviin ne Microgynonit follien kokoa tasaamaan ja että hommaan tulee viiden viikon viivästys. Kun palattiin astialle 15.9. niin sanoi vaan että joo tää hoidon kulkuhan olikin jo käyty läpi ja on sulle selvä eixnii? Olin että juu mutta huomaan nyt että ehkä vähän hatarahkot muistikuvat alkaa jo olla.
Lääkäri arveli nyt että keräys olisi ensi viikolla ke-pe-akselilla, näin ollen mahdollinen tuoresiirto olisi todennäköisimmin ei ensi mutta seuraavalla viikolla alkupuolella?
Onnea @Zelina hcg:sta ja @MyMa mielialan kohenemisesta!

Eikä, @Karhurouvanen miten outo lääkäri! Muutenkin kuormittavaa niin tuollainenkin vielä kaiken päälle. No hyvä jos on niin että seuraavan alkion jälkeen jos ei tärppää on luontevaa vaihtaa klinikkaa.

ON: No oli mulla jotain tapahtunut, tosin vaan vasemmassa munasarjassa. Ultraaminen aloitettiin oikealta ja olin jo aika kauhuissani kun tulos oli että no on täällä yks tämmönen.... 7,8millinen... D: Vasemmalla oli kuitenkin neljä follia joista isoin 11mm, 2x9mm ja yksi 7mm. Eli nyt näyttää että ei mikään paras sato ole tulossa mutta jotain ehkä kuitenkin. Suullisesti lääkäri mainitsi että oli siellä oikealla vielä joku vähän pienempikin, en tiedä voisiko se mahdollisesti vielä ehtiä mukaan sekin. Mutta viidestä follista löytyy nyt mitat Mehiläinen-sovelluksesta.

Menopur nostettiin vielä annokseen 400IU ja tänään saan aloittaa jarrun. Ma katsotaan taas.

En kyllä olisi etukäteen ajatellut että tulokset on näinkin köyhiä. Kaiken lisäksi luin jostain syystä jotain "epäonnistuneet ivf:t pinoon" -tyylistä ketjua vastikään ja siellä oli siis hyvinkin isoilla follimäärillä päädytty surkeisiin tuloksiin, kun se kato voi tosiaan olla niin suurta. No mutta ei auta kuin toivoa että ensi ja seuraava viikko yllättää positiivisesti ja että ne follit mitä on sisältää mahdollisimman priimaa laatua.

No voihan kurjuus, onhan toi nyt pettymys🙁 Voisko se kierron alkupäivän epävarmuus yhdistettynä alun pieneen Menopur-annokseen olla syynä😩 Toivottavasti ne follit nyt sieltä kasvais ja pääsisit siirtoon, onhan toi nyt ihan hanurista kun ivf ilman Kela-korvauksia maksaakin niin paljon😩😩😩 Ja siis juu, laatuhan se tosiaan on tärkeintä, toisilla tulee 15 follia mutta tyyliin pari blastoa ja toisilla taas sama määrä muutamasta follista. Itellä tosiaan aina alhaiset follimäärät mutta laatu ilmeisesti ok että siirtoon on päästy ja vauvojakin tullut että kyllä niillä vähäisilläkin määrillä voi onnistua mutta ymmärrän hyvin ettei se ajatus nyt kovin mieltä lämmitä kun pettymys on suuri. Mulla neljästä ivf:stä tullut
1. ivf:stä 4/follia - 2 siirrettävää alkiota (3 päiväistä),
2. ivf:stä viisi follia - 2 siirrettävää alkiota (3-päiväinen ja blasto, josta vauva <3)
3. ivf:stä 1 folli - 1 siirrettävä alkio (2-päiväinen),
4. ivf:stä 3 follia joista kaksi alkiota jotka molemmat vaikutti pysähtyneiltä päivänä 3 ja jäivät jatkoviljelyyn ja toinen jatkoi blastoksi ja siitä vauva <3

Tsemppiä sulle ja toivottavasti aika kuluisi nopeasti!

Onko tuoresiirron onnistumis todennäköisyys jotenkin pienempi, kuin pas? Monesti lukee että tuoresiirto ei onnistu, mutta sit eka pas ottaa kiinni. Kuitenkin tuntuu, että monesti se tuoresiirto kuitenkin tehdään eli ei se ihan täysin toivotontakaan voi olla.. 🤔 Vai minkä mukaan määräytyy tehdäänkö sitä vai ei?

Voi ei @Karhurouvanen mä niin voin kuvitella ton lääkärin elekielen ja virolaisen aksentin ja äänensävyn, kun annattanut tulla. 🫨 Toivottavasti oli vaan flunssasta johtuvaa tai huonosta päivästä. Ärsyttävää!

@näännä Toivottavasti pienempi saalis tietäisi parempilaatuisia soluja. 😊 Itekin tiedän toki, ettei se niukahko saalis mieltä lämmitä, mutta tilanne kun on mikä se on, niin pakko ollut tuudittautua laatupuoleen sitten. Pidetään sormet ja varpaat ristissä! 🤞

@Mollama Kyllä se itelläkin helpotti tosi paljon, kun tiesi hoitojen alkavan. Sen yrittämisen luomuna kun tiesi olevan niin toivotonta, niin sai hengähtää hetkeksi, kunnes sai alkaa ressaamaan hoitotuloksia. 😅 Pitkiä hermoja odotteluun, onneksi viikot menevät nopeasti. 😊

ON: Tänään dpo14 käyty labrassa ja hCG oli 310. 😭❤️ Kätilö vaan kysyi, että olinko jo testaillut ja sanoin tuosta dpo9 nähdystä haamusta ja tuumasi, että on tosiaan näkynyt aikaisin. Varmasti siitä johtuu tuo hyvä hCG-arvokin, vaikka toki tärkeintä on sen kehittyminen. Nyt kuitenkin varattiin varhaisultra 21.10. ja siihen asti odotellaan! Proge ei ollut vielä tullut, mutta kätilö sanoi, että Cyclogestiä voi jatkaa km taustan takia varhaisultraan asti ja katsotaan sitten jatkoa.

Onnea, onpa upeeta🤩 Mä oon jonkun verran kyttäily noita hcg-juttuja ja tutkimuksissa yleensä vertaillaan sitä dpo 16-arvoa ja mieleen on jäänyt että dpo 16 hcg alle 200 jäävistä raskauksista vain 50 % johtaa vauvaan ja taas hcg yli 500 niin 95 % johtaa vauvaan ja että ton dpo 16 hcg-arvon ja lopputuleman yhteys on vahva että vaikka dpo 16 alhaisen hcg-arvon raskaudessa nähtäis myöhemmin syke niin silti vauvaan johtavien raskauksien määrä niissä on vaan 50 %. Jotain tuollaista mutta siis sullahan on ihan huippu tuo arvo ja vaikka toki tiedän että monenlaiset arvot voi käytännössä johtaa vauvan syntymään (mulla esikoisesta hcg dpo 127 ja toisesta lapsesta 625) niin kyllä se hyvä hcg arvo ehkä vähän mieltä rauhottaa. Mulla näissä keskenmenneissä oli hcg tuulimunassa 267 ja keskenmenneessä 210, eli yli kyllä sen 200-rajan mutta ei kovin paljoa kuitenkaan.

Onnea sulle ja toivottavasti pääset kohta nauttimaan raskaudesta!!!

• Rakkaus
No voihan kurjuus, onhan toi nyt pettymys Voisko se kierron alkupäivän epävarmuus yhdistettynä alun pieneen Menopur-annokseen olla syynä Toivottavasti ne follit nyt sieltä kasvais ja pääsisit siirtoon, onhan toi nyt ihan hanurista kun ivf ilman Kela-korvauksia maksaakin niin paljon Ja siis juu, laatuhan se tosiaan on tärkeintä, toisilla tulee 15 follia mutta tyyliin pari blastoa ja toisilla taas sama määrä muutamasta follista. Itellä tosiaan aina alhaiset follimäärät mutta laatu ilmeisesti ok että siirtoon on päästy ja vauvojakin tullut että kyllä niillä vähäisilläkin määrillä voi onnistua mutta ymmärrän hyvin ettei se ajatus nyt kovin mieltä lämmitä kun pettymys on suuri. Mulla neljästä ivf:stä tullut
1. ivf:stä 4/follia - 2 siirrettävää alkiota (3 päiväistä),
2. ivf:stä viisi follia - 2 siirrettävää alkiota (3-päiväinen ja blasto, josta vauva <3)
3. ivf:stä 1 folli - 1 siirrettävä alkio (2-päiväinen),
4. ivf:stä 3 follia joista kaksi alkiota jotka molemmat vaikutti pysähtyneiltä päivänä 3 ja jäivät jatkoviljelyyn ja toinen jatkoi blastoksi ja siitä vauva <3

Tsemppiä sulle ja toivottavasti aika kuluisi nopeasti!
Nämä sun kokemukset todellakin lohduttaa! Joo jotenkin itsekin epäilen väärintunnistettua kp 1:tä osasyylliseksi.

• Tykkää
Reactions: Karhurouvanen
Kiitos @Karhurouvanen kun jaoit tietämystä! Itselle tämä on vielä vähän uutta ja ihmeellistä, sen toki ymmärsin, että arvo on ilmeisesti aika hyvä. 😊 Toki se ei kerro sen enempää mitä tapahtuu tulevaisuudessa, mutta tuli varmempi fiilis.

@Mollama Mä en tarkkaan osaa sitä sanoa, mistä syystä PAS onnistuvat todennäköisemmin, kuin tuoresiirrot, mutta voin kertoa oman kokemuksen. Tuoresiirrossa lääkkeet sen verran pistivät vehkeet koville, että mun kohdun limakalvo oli vaan 6.5 mm paksu ja progesteroniarvo oli 25 luteaalituella Cyclogest 400mg 1+1. Progesta pidetään minimirajana arvoa 32, että raskaus voi alkaa ja jatkua. Näin olen ymmärtänyt. Vähemmän yllättäen tuoresiirto ei tuottanut tulosta. Nyt sitten tässä PAS:ssa limakalvo oli 9.3 mm muistaakseni ja progearvo Cyclogest 400mg 2+2 134. 😅 Eli huomattavasti paremmat lähtökohdat raskaudelle ja sen jatkumiselle.

• Tykkää
Reactions: MyMa ja Mollama

Yhteistyössä