V
vierailija
Vieras
Ehän sanonut, vaan että miten puhutaan oli kyse.Olethan, sanoit niin.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Ehän sanonut, vaan että miten puhutaan oli kyse.Olethan, sanoit niin.
Mulla on yksi tilanteen keventävä ( ) turkulais-vitsi takataskussani, jota mummini kertoi ja jonka ainakin oletan olleen oikeasti sattunut keskustelu.
Mummillani oli isäni ollessa pieni kotiapulainen Helsingissä Turun seudulta. Hän ei ollut kovinkaan paljon kouluja käynyt ja puheenparsi oli sen mukainen.
Hän käytti mm. sanoja tämmöttis ja tommottis, ja mummini huolestui, että lapsiin tarttuisi kohta sama puhetapa.
Niinpä hän otti apulaisen sivuun puhutteluun ja sanoi hänelle: ”Et viitsisi kuule, Maija, olla käyttämättä kaikkia noita vahvimpia turun murteen sanoja, esim. älä sano, että tämmöttis tai tommottis, etteivät katsos lapset opi puhumaan sitten niin”.
Apulainen katsoi hetken mummiani kummissaan ja parahti sitten: ”Jaa, no kummottis mää sit heil sanon?!”
He he he he he he haa ha.
Ehän sanonut, vaan että miten puhutaan oli kyse.
Ai, linkkaapa sellainen kommentti.Kerroit olevasi Lietolainen.
Onhan!!!!!!!! Turussa nimenomaan puhutaan tätä konditionaalikieltä.Noi on sentään aitoa Turun murretta mitä omisit ei ole.
Ai, linkkaapa sellainen kommentti.
Mitä sitten? Ehän minäkään asu.Niin en asu Liedossa mitä et ymmärtänyt siinä.
Onhan!!!!!!!! Turussa nimenomaan puhutaan tätä konditionaalikieltä.
En ole kirjoittanut mitään tollasta, sanoin että sukulaisia asuu Turun seudulla.Tässä ole hyvä. Olen tossari ja asun Liedossa.
Mitä sitten? Ehän minäkään asu.
Tuossa lauseessa ei ole kyse yleiskielen muodosta.Ei kultapieni puhuta. Älä sekoita Turun murretta yleiskielen konditionaaliin.
En ole kirjoittanut mitään tollasta, sanoin että sukulaisia asuu Turun seudulla.
Mitä sitten kekättelet ja esität toisia ihmisiä, etkä sinä minua haloo.No sitten emme asu kumpikaan Liedossa eikä minua sinun asumiset kiinnosta.
Tuossa lauseessa ei ole kyse yleiskielen muodosta.
Se olin minä, joka sanoi Liedossa puhutaan noin, en omasta asumisestani mitään.Tossari kertoi asuvansa Liedossa. Miksi vastaat, jos et ole hän.
Mitä sitten kekättelet ja esität toisia ihmisiä, etkä sinä minua haloo.
No, miksi tämä henkilö sitten kirjoitti, että ”omisit”????? Jos et satu tietämään, niin sehän on KONDITIONAALIMUOTO sanasta omia!Ei kultapieni puhuta. Älä sekoita Turun murretta yleiskielen konditionaaliin.
Se on murresanana siinä ja käytetään muuallakin kuin Turun seudulla.Sellainen siinä kuitenkin oli.
Se olin minä, joka sanoi Liedossa puhutaan noin, en omasta asumisestani mitään.
Höpö höpö, minä olen omana itsenäni täällä. Ei ole minkäänlaista ideaa esittää muuta kuin mitä olet.Sinä olet tossari trolli ja minä aito sellainen.
Ehe ehe, K fani keksi uuden muka hauskan jutun.Minä asun Liedossa ja olen oikea tossari. Sinä olet jonkun keksimä roolihahmo, joka ei tiedä mistään mitään.
Trollolol
Ehe ehe, K fani keksi uuden muka hauskan jutun.
Niin minä käytän usein Turun murretta koska olen Liedosta ja kaikki täällä tietävät oikean tossarin puhuvan Turun murretta. Näin he usein sanovatkin. En tiedä kuka sinä olet mutta valepukki ainakin olet.
Ai kekä? En minä ole kyllä huomannut.Toi on kyl ihan totta. Tossari käyttää usein Turun murretta.