K/B-komposti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on yksi tilanteen keventävä ( ) turkulais-vitsi takataskussani, jota mummini kertoi ja jonka ainakin oletan olleen oikeasti sattunut keskustelu.
Mummillani oli isäni ollessa pieni kotiapulainen Helsingissä Turun seudulta. Hän ei ollut kovinkaan paljon kouluja käynyt ja puheenparsi oli sen mukainen.
Hän käytti mm. sanoja tämmöttis ja tommottis, ja mummini huolestui, että lapsiin tarttuisi kohta sama puhetapa.
Niinpä hän otti apulaisen sivuun puhutteluun ja sanoi hänelle: ”Et viitsisi kuule, Maija, olla käyttämättä kaikkia noita vahvimpia turun murteen sanoja, esim. älä sano, että tämmöttis tai tommottis, etteivät katsos lapset opi puhumaan sitten niin”.
Apulainen katsoi hetken mummiani kummissaan ja parahti sitten: ”Jaa, no kummottis mää sit heil sanon?!”
He he he he he he haa ha.

Noi on sentään aitoa Turun murretta mitä omisit ei ole.

Netistä poimittua:
”Suurin ihmetyksen aiheeni erityisesti ensimmäisinä viikkoina Turussa oli tämä: miksi ihmeessä turkulaiset käyttävät konditionaalia imperfektinä?? Uusi opiskelukaverini kertoi minulle opiskeluaikeistaan: ”Mä miettisin myös historiaa” Kesti muutaman hiljaisen sekunnin, ennen kuin ymmärsin, että hän oli aiemmin miettinyt historianopiskelua, ei siis nyt tai tulevaisuudessa ollut aikeissa vaihtaa alaa (ensimmäisellä opintoviikolla).”
JA:
”Turun murteessa ärsyttää konditionaali, -si, väärissä paikoissa

kummallisen kuulosta, kun menisin, yms. Mikset sitten mene, etkä menisi,......”
JUST NIIIIIIIN !!!!!! 🤣🤣🤣🤣

Yhteistyössä