Varastaminen sallittua jos perusturva pettää?

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Työelämääkin kannattaa kokeilla.

Tää onkin hauska. Kun sekään ei aina riitä!

Silloin kun mun rahatilanne oli tosi tiukilla sain palkkaa 1680 kuussa miinus verot.
Siitä jäljelle jääneestä vajaasta 1500 sta ku vähensi vuokran 470, netin/puhelimen 20, sähköt 20, vakuutukset 80, autolainan 340, bensan 300 jäin noin 270 euroa.

Mun kuukauden ja neljän lapsen kymmenen päivän ruokaan. Silloin laskin että 20 menee lapsellisiin päiviin ja se 70 euroa mun kaikkiin kuluihin ja kun siitä vähensin pakolliset allergialääkkeet ja buranat ni lopputulos oli 60 senttiä per päivä mun ruokaan.

Ja ei. En saanut asumistuksea koska lapset olivat kirjoilla isällään. En toimeentulotukea koska ei noita auton kuluja huomioitu vaikka auto, vakuutus ja bensa pakollisia olivatkin jotta duuniin pääsin.

Onneksi tilanne helpottui heti ku sai auton maksettua. 270 euroa on ruhtinaallisesti rahaa kun on tottunut seitsemään kymppiin.

vierailija

Silloin kun mun rahatilanne oli tosi tiukilla sain palkkaa 1680 kuussa miinus verot.
Siitä jäljelle jääneestä vajaasta 1500 sta ku vähensi vuokran 470, netin/puhelimen 20, sähköt 20, vakuutukset 80, autolainan 340, bensan 300 jäin noin 270 euroa.

Mun kuukauden ja neljän lapsen kymmenen päivän ruokaan. Silloin laskin että 20 menee lapsellisiin päiviin ja se 70 euroa mun kaikkiin kuluihin ja kun siitä vähensin pakolliset allergialääkkeet ja buranat ni lopputulos oli 60 senttiä per päivä mun ruokaan.

Ja ei. En saanut asumistuksea koska lapset olivat kirjoilla isällään. En toimeentulotukea koska ei noita auton kuluja huomioitu vaikka auto, vakuutus ja bensa pakollisia olivatkin jotta duuniin pääsin.

Onneksi tilanne helpottui heti ku sai auton maksettua. 270 euroa on ruhtinaallisesti rahaa kun on tottunut seitsemään kymppiin.
Ihan oli omaa syyytäsi kun olit tiukoilla.

Ei suomalaiset heti nälkään kuole kun eilen uutisissa kerrottiin, että 60 % meistä on ylipainoisia.
Niin, sairaita ja kärsivät ravinteiden puutoksesta! Roskan syöminen johtaa metabolisiin oireyhtymiin joka ilmenee muun muassa lihoamisena ja huonovointisuutena.

Mielummin söisi vähän pelkkää ravinnetiivistä ravintoa.
Meillä syödään eläinperäistä, tätä ei tarvitse syödä paljon saadakseen KAIKKI tarvitsemat ravintoaineet.

Syökää ihmiset edes laidunsyöneeltä maksaa! Me ihmiset olemme täysin vieraantuneita aidosta ravitsevasta ravinnosta!🫤

Teurastamoilta saa edullisesti luuydintä, maksaa ja lihaakin saa edullisemmin kotiin kuljetettuna kun kilpailuttaa. Näitä syömällä tulet vahvaksi, terveeksi niin fyysisesti kuin henkisestikin!

Mitä kauemmaksi erkannumme luonnosta kaikin tavoin - sitä huonommin voimme kaikin tavoin!

Eipä voi muuta kuin kunnioittaa! Muutakin mitä olen lukenut elämästäsi: olet kyllä melkoinen sissi!!!❤🙏🏼

Vaikka tätä teet ihan kehottamattakin: muista aina vaalia itseäsi ja olla ylpeä itseäsi, olet todellinen supernainen!🥹💪

• Rakkaus
Reactions: -roosaruusa-
vierailija
Niin, minä en hyväksy. Varas vain tahtoo aina selittää tekojaan jollakin lieventävällä seikalla. Voin harkita kantani muuttamista sitten, kun iltapäivälehdet ovat julkaisseet ensimmäisten nälkään kuolleiden kuvat. Vielä ei ole näkynyt.

Kysymys taitaa olla siitä, että joidenkin "kunnia" ja omanarvontunto ei kestä avun pyytämistä mutta varastamisen kestää.

Ja vastaan valmiiksi epäilijöille: kyllä, olen antanut ruoka-apua sekä pyydettynä että pyytämättä, kun olen tarpeen havainnut.
Susta siis myös onnettomuuksien tulee ensin tapahtua ennen kuin mitään tehdään niiden ennakkoon estämiseksi?

vierailija
Tietenkin se on oikein. Yhteiskunta on sopimus, josta pitää kaikkien hyötyä. Muuten osattomat ottavat omansa. Sääntöjä, asetuksia ja lakeja noudatetaan vain, koska vastineeksi saa jotain. Varakkaat saavat omaisuudensuojan, vakauden ja turvallisuuden, yrittäjät koulutetun työvoiman ja pienituloiset perusturvan. Ilman tätä jokainen käyttää omia avujaan selvitäkseen ja silloin tulee anarkia ja viidakon henkiinjäämisen lait.
Se on näin!

vierailija
Ostetaan kaikki kynnelle kykenevät pientiloilta niin kauan kunnes kauppaan alkaa tulla kohtuuhintaista oikeaa ravintoa! Kyllä noilla roskanmyyntikatteilla voi kompensoida aidon ravinnon hintaa niin, että se on edullista kuluttajalle ja on varaa maksaa tuottajallekin osa mikä hänelle oikeasti kuuluu!
Pientiloilta ostettuna se ruoka vasta kallista on ja sama pienten torimyyntifirmojen kanssa, esim. leivät ja leivonnaiset niissä sikakalliita, vaikkei ole kauppaliikettä välissä varastamassa.

vierailija
Ruoka-apua jonottaa nyt uusi ryhmä – Tampereen pormestari: ”Tulevatko he tänne liian pienillä tiedoilla?”
"Ulkomaisten opiskelijoiden osuus ruokajonoissa on jo noin 30–40 prosenttia.

Tampereen kaupunki on huolissaan siitä, että yksi ryhmä näyttää nyt tarvitsevan erityisen paljon ruoka-apua.

Tampereen apulaispormestari Jaakko Mustakallio (vihr.) sanoo, että Tampereen ruokajonoissa olevista arviolta noin 30–40 prosenttia on kansainvälisiä opiskelijoita.

Luku perustuu Mustakallion mukaan Suomen Punaisen Ristin SPR:n selvityksiin. SPR teki viime kesän ja syksyn aikana valtakunnallisen kartoituksen ruoka-apuun hakeutuvista. Lisäksi viime marraskuussa tehtiin yksi kartoitus Pirkanmaan jakopisteillä.

– Tulevatko he tänne liian pienillä tiedoilla? Opiskelijan mukana tulee koko perhe, Kummola totesi.

Suomen kalleus yllättää osan

Yle on kertonut aiemmin, miten osa ulkomaisista opiskelijoista yllättyy Suomen hintatasosta ja yrittää säästää asumiskuluista.

Yle kirjoitti viime joulukuussa, miten osa ulkomaalaisista opiskelijoista tuo perheensä asumaan ahtaaseen asuntoon.

Opiskelija-asuntolat ovat joutuneet paikoin puuttumaan siihen, että ulkomaalaiset opiskelijat ovat tuoneet soluasuntoihin ja yksiöihin perheenjäseniään tai kavereitaan asumaan. Usein tilanteet ovat tulleet yllätyksenä vuokranantajille."

Mitä ihmettä? Eikö Suomen yhteiskunta siis veronmaksajat maksa opiskelun ja terveydenhuollon lisäksi kansainvälisten opiskelijoiden ja näiden perheiden ruokaa???

Pientiloilta ostettuna se ruoka vasta kallista on ja sama pienten torimyyntifirmojen kanssa, esim. leivät ja leivonnaiset niissä sikakalliita, vaikkei ole kauppaliikettä välissä varastamassa.

Tää on totta mutta esimerkiksi mä ostin syksyllä karitsanpuolikkaan hintaan 17 euroa kilo. suoraan tuottajalta, paloiteltuna ja pakattuna.

Prikulleen sama karitsa maksaa 22 euroa kilo paikallisessa Citymarketissa.

vierailija
Ruoka-apua jonottaa nyt uusi ryhmä – Tampereen pormestari: ”Tulevatko he tänne liian pienillä tiedoilla?”

Tampereen kaupunki on huolissaan siitä, että yksi ryhmä näyttää nyt tarvitsevan erityisen paljon ruoka-apua.

Tampereen apulaispormestari Jaakko Mustakallio (vihr.) sanoo, että Tampereen ruokajonoissa olevista arviolta noin 30–40 prosenttia on kansainvälisiä opiskelijoita.

Luku perustuu Mustakallion mukaan Suomen Punaisen Ristin SPR:n selvityksiin. SPR teki viime kesän ja syksyn aikana valtakunnallisen kartoituksen ruoka-apuun hakeutuvista. Lisäksi viime marraskuussa tehtiin yksi kartoitus Pirkanmaan jakopisteillä.

– Tulevatko he tänne liian pienillä tiedoilla? Opiskelijan mukana tulee koko perhe, Kummola totesi.

Yle on kertonut aiemmin, miten osa ulkomaisista opiskelijoista yllättyy Suomen hintatasosta ja yrittää säästää asumiskuluista.

Yle kirjoitti viime joulukuussa, miten osa ulkomaalaisista opiskelijoista tuo perheensä asumaan ahtaaseen asuntoon.

Opiskelija-asuntolat ovat joutuneet paikoin puuttumaan siihen, että ulkomaalaiset opiskelijat ovat tuoneet soluasuntoihin ja yksiöihin perheenjäseniään tai kavereitaan asumaan. Usein tilanteet ovat tulleet yllätyksenä vuokranantajille."

Mitä ihmettä? Eikö Suomen yhteiskunta siis veronmaksajat maksa opiskelun ja terveydenhuollon lisäksi kansainvälisten opiskelijoiden ja näiden perheiden ruokaa???
Suomen maine on pilalla. :(

vierailija
En hyväksy. Mut vähemmän hyväksyisin, et joku kuolee nälkäänsä.
Ei Suomessa kukaan nälkään kuole. Ja tuo ap:n luoma skenaario on aika kyseenalainen. "Toimeentulotuki evätään virkailijoiden puutteen tai virheen vuoksi".Jos noin on käynyt, niin valituksen jälkeen se toimeentulotuki hyväksytään. Siinä odotellessa ihminen on tiukoilla, mutta varmaan kirkon diakonia, ruokajonot, omaisilta lainatut rahat yms. kantavat sen verran, että saa makaronia ostettua. Juu ei ole ravintorikasta ruokaa, mutta ei kukaan kuole parin viikon makaronikuuriin. Eikä varsinkaan nälkään.

vierailija

"Opiskelija-asuntolat ovat joutuneet paikoin puuttumaan siihen, että ulkomaalaiset opiskelijat ovat tuoneet soluasuntoihin ja yksiöihin perheenjäseniään tai kavereitaan asumaan. Usein tilanteet ovat tulleet yllätyksenä vuokranantajille."

Ei voi tulla yllätyksenä, kun tuo oli jo 20 vuotta sitten enemmän sääntö kuin poikkeus. Tosiasia on, että Suomessa on haluttu rakentaa opiskelusta lisäreitti siirtolaisuudelle halpamaista. Usein opiskelijat eivät edes ilmaannu sinne koululle sen jälkeen, kun ovat päässeet opiskelijastatuksella maahan. Sen sijaan he menevät ruokaläheteiksi tai siivoojiksi. Toki lukukausimaksut ovat vähän rajoittaneet tätä, mutta eivät tarpeeksi.

Niin, minä en hyväksy. Varas vain tahtoo aina selittää tekojaan jollakin lieventävällä seikalla. Voin harkita kantani muuttamista sitten, kun iltapäivälehdet ovat julkaisseet ensimmäisten nälkään kuolleiden kuvat. Vielä ei ole näkynyt.

Kysymys taitaa olla siitä, että joidenkin "kunnia" ja omanarvontunto ei kestä avun pyytämistä mutta varastamisen kestää.

Ja vastaan valmiiksi epäilijöille: kyllä, olen antanut ruoka-apua sekä pyydettynä että pyytämättä, kun olen tarpeen havainnut.
No käytännössä moni on jo kuollut ravinnon puutteesta johtuen. Ravinto on muutakin kuin energiaa, eiks niin!

vierailija

Olet siis pyytämättä ehkä nöyryyttänyt toista ihmistä joka ei sitä ole pyytänyt ja pönkittänyt samalla omaa egoasi. Tuollaisessa tilanteessa ainoa oikea tapa auttaa on antaa anonyymisti seteli/lahjakortti postiluukkuun jolloin avunsaajalle ei tule pakkokiitollisuus. Ostamalla valmiin kassin teet myös saajan puolesta arvioinnin mitä kipeimmin tarvitaan ja voi olla että ei edes voi käyttää joitakin tuotteita. Me joskus nuorena saatiin 50 seteli postiluukusta, koskaan ei saatu tietää keneltä se oli. Silloin oli hiljattain ollut lehdessä juttu, että noin voi tukea jos tietää jonkun vähävaraisen. Pyytämättä ei mitään kasseja..

• Surullinen
Reactions: Johnny Appleseed
vierailija
Olet siis pyytämättä ehkä nöyryyttänyt toista ihmistä joka ei sitä ole pyytänyt ja pönkittänyt samalla omaa egoasi. Tuollaisessa tilanteessa ainoa oikea tapa auttaa on antaa anonyymisti seteli/lahjakortti postiluukkuun jolloin avunsaajalle ei tule pakkokiitollisuus. Ostamalla valmiin kassin teet myös saajan puolesta arvioinnin mitä kipeimmin tarvitaan ja voi olla että ei edes voi käyttää joitakin tuotteita. Me joskus nuorena saatiin 50 seteli postiluukusta, koskaan ei saatu tietää keneltä se oli. Silloin oli hiljattain ollut lehdessä juttu, että noin voi tukea jos tietää jonkun vähävaraisen. Pyytämättä ei mitään kasseja..
Tästä olen samaa mieltä. Itse en edes haluaisi olla "jonkun" avun varassa, sukulaiset ja tutut sitten asia erikseen ja silloin on kyse lainasta. Tuollainen on vähän ameriikan meininkiä enkä haluaisi sitä ollenkaan tänne.

Yhteistyössä