Lokakuiset 2025 🍁

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hopeanopea
  • EnsimmĂ€inen viesti EnsimmĂ€inen viesti
MeillĂ€hĂ€n esikoisen piti jÀÀdĂ€ ainoaksi kun ei todellakaan haluttu lisÀÀ lapsia
 NiinpĂ€ nautiskelin sÀÀstöistĂ€ ja olin 3v asti kotona hoitamassa. Nyt sitten voitte arvata onko niitĂ€ sÀÀstöjĂ€ enÀÀ paljoakaan 😂 jos tĂ€mĂ€ menee putkeen ja lokakuussa tulis vauva niin varmaan laittaisin hoitoon syksyllĂ€ 2027. MeillĂ€ tulossa myös muutto jossain vĂ€lissĂ€ mikĂ€ stressaa ihan kauheesti jos/kun pitÀÀ varmaan myydĂ€ oma ennen uuden ostoa. Haluttais esikoinen yhteen tiettyyn kouluun, mutta sepĂ€ ei selviĂ€ ennen kuin varmaan sit kesĂ€llĂ€ 2027. Jos ei pÀÀse sinne niin sit haluttais eri alueelle enkĂ€ ilman tuota koulua halua sillĂ€ alueella asua
 En kyllĂ€ tiedĂ€ miten me selvittĂ€s pikkukolmiossa kahden lapsen kans 5v ikĂ€erolla. Mut liekkö jĂ€rkeĂ€ tĂ€ssĂ€ myydĂ€ tĂ€tĂ€ ja asua vuokralla pakotetusti pari vuotta, asuntojen hinnat varmaan nousee ja mieluummin maksaa omaa pois

En oo koskaan myyny asuntoa, mutta kannattaako se pankista siis eka kysyĂ€ millanen laina saatas jos oma ei oo myytynĂ€ ja oisin hoitovapaalla vai vaativatko oman myynnin ensin? Tosi paljon meinaa stressata tÀÀ asuntoasia ja samalla talousasiat. Haluaisin jos vaan onnistuu niin ajoittaa eri aikaan mahdolliset muutot hoidon ja koulun aloituksesta

Lokakuu syntymĂ€kuukautena ois oikeen jees. Ei tarvii olla viimeisillÀÀn liukkailla keleillĂ€ eikĂ€ helteillĂ€ 😂

-Tikkunekku
Pankki ei automaatiolla tietenkÀÀn vaadi oman asunnon myyntiÀ, jos tulot ja varallisuus riittÀÀ lainaan. Eli ihan perus varallisuuden ja tulojen arviointi ja tuohon yhtÀlöön toki vaikuttaa velat (joita on, jos asuntoa ei myy). Pankistahan voi aina tiedustella millainen laina olisi mahdollinen, vaikka ei lainaa ottaisikaan :)!

Mielenkiintoinen toi koulukuvio. Mun tĂ€ytyy sanoa ettĂ€ henkilökohtaisesti en olisi valmis muuttamaan pelkĂ€n koulun takia, jos en muuten alueesta pitĂ€isi 🙈. Mutta jokaisella on omat prioriteetit :) . Jos alue epĂ€ilyttÀÀ niin varmaan ihan fiksuakin olisi alkuun asua vuokralla ja katsella, miten asiat lutviintuvat đŸ€”

Pankki ei automaatiolla tietenkÀÀn vaadi oman asunnon myyntiÀ, jos tulot ja varallisuus riittÀÀ lainaan. Eli ihan perus varallisuuden ja tulojen arviointi ja tuohon yhtÀlöön toki vaikuttaa velat (joita on, jos asuntoa ei myy). Pankistahan voi aina tiedustella millainen laina olisi mahdollinen, vaikka ei lainaa ottaisikaan !

Mielenkiintoinen toi koulukuvio. Mun tÀytyy sanoa ettÀ henkilökohtaisesti en olisi valmis muuttamaan pelkÀn koulun takia, jos en muuten alueesta pitÀisi . Mutta jokaisella on omat prioriteetit . Jos alue epÀilyttÀÀ niin varmaan ihan fiksuakin olisi alkuun asua vuokralla ja katsella, miten asiat lutviintuvat

Semmonen ”erityiskoulu”, en avaa enempÀÀ tĂ€lleen julkisesti :). Mutta siis sijainti semmonen, ettĂ€ muuttaisin johonki lĂ€helle et ois turvallinen koulumatka
 Kallista aluetta ja yleisesti ottaen halvemmalla pÀÀsis muualla 😂 No saa nĂ€hdĂ€ kuinka kĂ€y, voihan sitĂ€ aina ostaa jonkun muuttopalvelun niin se ei ole niin tajuttoman stressaavaa.

-Tikkunekku

• TykkÀÀ
Reactions: eessi ja Hopeanopea
Mites muilla oireet? Mulla on ollut jo pidempÀÀn koko ajan kuumeinen olo ja sitten ei oikeen maistu ruoka, kaikki Ă€llöttÀÀ. Ollut myös pahoinvointia. No tĂ€nĂ€ aamuna herĂ€sin ja rinnat tuntuu kasvaneen yöllĂ€ ja aivan jĂ€rkyttĂ€vĂ€n kipeĂ€t! Oksettaa, vilunvĂ€ristyksiĂ€ jne 🙄. TĂ€mĂ€ viikko on meillĂ€ lomaa, mutta mitenhĂ€n sitĂ€ selviÀÀ töistĂ€ ens viikolla. En muista yhtÀÀn olinko pahoinvoinnin takia esikoisesta saikulla, muistan et oli huono olo ja oksensin vĂ€lillĂ€ illalla. Onkohan se pakko kertoa esimiehelle ens viikolla jos ei olo oo tĂ€n parempi, vaikee tehdĂ€ töitĂ€. Viikkoja kuitenkin vasta niin vĂ€hĂ€n, ettĂ€ ei tĂ€ssĂ€ oikeen tiedĂ€ milloin tÀÀ ees helpottais
. Varhaisultraankin on vielĂ€ kaks viikkoa.

-Tikkunekku

Mites muilla oireet? Mulla on ollut jo pidempÀÀn koko ajan kuumeinen olo ja sitten ei oikeen maistu ruoka, kaikki Ă€llöttÀÀ. Ollut myös pahoinvointia. No tĂ€nĂ€ aamuna herĂ€sin ja rinnat tuntuu kasvaneen yöllĂ€ ja aivan jĂ€rkyttĂ€vĂ€n kipeĂ€t! Oksettaa, vilunvĂ€ristyksiĂ€ jne 🙄. TĂ€mĂ€ viikko on meillĂ€ lomaa, mutta mitenhĂ€n sitĂ€ selviÀÀ töistĂ€ ens viikolla. En muista yhtÀÀn olinko pahoinvoinnin takia esikoisesta saikulla, muistan et oli huono olo ja oksensin vĂ€lillĂ€ illalla. Onkohan se pakko kertoa esimiehelle ens viikolla jos ei olo oo tĂ€n parempi, vaikee tehdĂ€ töitĂ€. Viikkoja kuitenkin vasta niin vĂ€hĂ€n, ettĂ€ ei tĂ€ssĂ€ oikeen tiedĂ€ milloin tÀÀ ees helpottais
. Varhaisultraankin on vielĂ€ kaks viikkoa.

-Tikkunekku
TÀÀllĂ€ oireina lĂ€hinnĂ€ rintojen pistely ja sit palelu. Viime raskaudessa ei tullut pahoinvointia ja jotenkin luulen, ettĂ€ tĂ€ssĂ€kÀÀn ei tule. Raskaus pahoinvointia tulee kaiketi n. 70-80% odottajista, ettĂ€ mĂ€ varmaan kuulun siihen onnekkaaseen 20%, jolla sitĂ€ ei ole (tai nĂ€in toivon :p ). Eli sinĂ€nsĂ€ hyvin oireettomasti mennÀÀn. Varhaisultraan 1,5 vkoa. EttĂ€ mĂ€ odotan sitĂ€.. Tein eilen tylsyyttĂ€ni raskaustestin ja testiviiva oli kontrollia vahvempi, ettĂ€ ainakin HCG on noussut â˜ș.

Huomenta.

Mulla tosi vÀhÀn mitÀÀn oireita. Mut toisaalta onhan nyt vasta 4+3 jos ovulaatiosta laskee. Menkoista laskettuna 5+6. Olin eilen kuitenkin yhteydessÀ neuvolaan ja vÀhÀn nyt liioittelin etten tiedÀ kierron pituutta ja et edelliset menkat ollu sillo Joulukuussa.. pÀÀsen nyt sit julkiselle ultraan. Se neuvolan terveydenhoitaja vaan laski sit 28 kierrolla sieltÀ joulukuusta vaikka yritin sanoa et mul on ollu niitÀ 48 pv kiertoja mikÀ on ihan totta... MÀ en ymmÀrrÀ et miten ei voi ammattilaisella olla tietoa et se ovulaatio voi olla pitkÀssÀ kierrossa vaikka vasta kp 28... Ja et kaikilla ei luteaali oli 14pv. Et neuvolan mukaan saattaisin olla rv10 mut jos mulla olis kaikki kierrot ollu 46 pÀivÀÀ esim ni sit olis vast 6+

No nyt odottelen Àitipolin soittoa siitÀ ultrasta.

TÀssÀ mun tÀn aamu raskaustesti
Oon ihan hullu nÀiden kanssa.. Ja pelko on kova siitÀ keskenmenosta. Eniten ÀrsyttÀÀ jos on ns turhaa raskaana pari viikkoa, menee aikaa hukkaan.
SiinĂ€ koko sarja 😅

• TykkÀÀ
Reactions: Taikaakin ja eessi
Mun oireita mm. herÀily ja unettomuus, rinnat aivan jÀÀtÀvÀn kipeÀt ja turpeat (tÀÀ vois johtua myös Lugesteronista), ruoka ei maistu oikein ollenkaan, ÀllötystÀ ja pitkillÀ ruokavÀleillÀ tulee vÀhÀn pahoinvointia. Alavatsakipuja myös on, mutta lienee OHSS-oireita.

Muuten alan olla ”elĂ€vien kirjoissa” ja nyt kun pahimmat olot on takana, niin nautin kyllĂ€ nĂ€istĂ€kin oireista koska oon vaan niin innoissani! 💝 Huomenna kontrolliultra liittyen OHSS:ÀÀn, toivottavasti siellĂ€ nĂ€kyis jo jotain elĂ€mĂ€n merkkejĂ€! Mulla nyt ehkĂ€ noin 4+6, laskutapa on vĂ€hĂ€n epĂ€selvÀ 

Oi ettĂ€ miten innoissani ja onnellinen oon meidĂ€n kaikkien puolesta, kunpa kelleen ei tulis mitÀÀn ikĂ€viĂ€ uutisia ❀ TÀÀ ryhmĂ€ on kyllĂ€ ihanaa vertaistukea, kun ei kelleen muulle vielĂ€ oikein voi puhua! 😊

• TykkÀÀ
Reactions: Hopeanopea
Huomenta.

Mulla tosi vÀhÀn mitÀÀn oireita. Mut toisaalta onhan nyt vasta 4+3 jos ovulaatiosta laskee. Menkoista laskettuna 5+6. Olin eilen kuitenkin yhteydessÀ neuvolaan ja vÀhÀn nyt liioittelin etten tiedÀ kierron pituutta ja et edelliset menkat ollu sillo Joulukuussa.. pÀÀsen nyt sit julkiselle ultraan. Se neuvolan terveydenhoitaja vaan laski sit 28 kierrolla sieltÀ joulukuusta vaikka yritin sanoa et mul on ollu niitÀ 48 pv kiertoja mikÀ on ihan totta... MÀ en ymmÀrrÀ et miten ei voi ammattilaisella olla tietoa et se ovulaatio voi olla pitkÀssÀ kierrossa vaikka vasta kp 28... Ja et kaikilla ei luteaali oli 14pv. Et neuvolan mukaan saattaisin olla rv10 mut jos mulla olis kaikki kierrot ollu 46 pÀivÀÀ esim ni sit olis vast 6+

Oon ihan hullu nÀiden kanssa.. Ja pelko on kova siitÀ keskenmenosta. Eniten ÀrsyttÀÀ jos on ns turhaa raskaana pari viikkoa, menee aikaa hukkaan.
SiinÀ koko sarja
Nuo viivathan nĂ€yttÀÀ tosi hyvĂ€ltĂ€ đŸ«¶đŸŒ Ja hyvĂ€, ettĂ€ sait sen ultran!

Hei kaikki ja onnea plussista😍

MĂ€ tÀÀltĂ€ liittyisin joukkoonđŸ€°đŸŒ tein sunnuntaina haalean plussan mikĂ€ tosi kivasti vahvistunut. Nyt oletettavasti dpo 13

Toinen lapsi kyseessĂ€, ensimmĂ€inen syntyi 02/23 ❀ vĂ€lissĂ€ on tapahtunut paljon. Tammikuun alussa poistin kierukan ja kierto lĂ€hti siiitĂ€ kĂ€yntiin, tammikuun lopussa tiputteli pari pĂ€ivÀÀ ja luulin ettĂ€ menkat alkaa/ ois kiinnittymisvuotoa. Lopulta oli ilmeisesti jotain ovulaatioon liittyvÀÀ koska tein siitĂ€ 3 pvĂ€ pÀÀstĂ€ todella vahvan ovisplussan. SiitĂ€ sitten tallettelun ansiosta alkoikin raskaus🙈

EpÀtodellinen olo koska esikoinen ilmoitti tulostaan n. 7v ehkÀsyn jÀttÀmisen jÀlkeen.

Oireita ei vielĂ€ ole oikeastaan, tissit kiristelee vĂ€lillĂ€ đŸ’đŸ»â€â™€ïž

Olin esikoisen aikaan helmikuiset ryhmssĂ€ ja koin sen tosi ihanana joten kiva liittyĂ€ tĂ€nne ja toivottavasti nyt pysyisi pieni matkassa😍

• Rakkaus
Reactions: Hopeanopea ja eessi
Oireina tÀÀllÀ ettÀ iltaisin alkaa palella, tissit tosi arat mutta eivÀt kyllÀ ole kasvaneet tai turvonneet yhtÀÀn, jÀÀtÀvÀ vÀsymys ja aamuherÀilyt sekÀ pientÀ ohimenevÀÀ menkkamaista juilimista vatsalla aina vÀlillÀ. VÀlillÀ on ollut ohimeneviÀ hetkiÀ joissa on jotenkin etova olo mutta toistaiseksi ruokahalu ja muu sÀilynyt ennallaan. :)
Ootteko huomanneet muutosta unissa raskauden myötĂ€? MĂ€ nĂ€en nyt paljon enemmĂ€n unia ku yleensĂ€ en nĂ€e tai muista nĂ€hneeni. Vai johtuukohan tÀÀ kokemus nyt siitĂ€ ku herÀÀn tosiaan aamuyöllĂ€ jo niin jotenkin ne unet on mielessĂ€ paremmin herĂ€tessĂ€. Jokatapauksessa jĂ€nnĂ€ ilmiö. 😁
Keltalilja

Huomenta.

SiinĂ€ koko sarja 😅

Todella hyvin vahvistunut viiva! En ois huolissani ❀

Oireina tÀÀllÀ ettÀ iltaisin alkaa palella, tissit tosi arat mutta eivÀt kyllÀ ole kasvaneet tai turvonneet yhtÀÀn, jÀÀtÀvÀ vÀsymys ja aamuherÀilyt sekÀ pientÀ ohimenevÀÀ menkkamaista juilimista vatsalla aina vÀlillÀ. VÀlillÀ on ollut ohimeneviÀ hetkiÀ joissa on jotenkin etova olo mutta toistaiseksi ruokahalu ja muu sÀilynyt ennallaan. :)
Ootteko huomanneet muutosta unissa raskauden myötĂ€? MĂ€ nĂ€en nyt paljon enemmĂ€n unia ku yleensĂ€ en nĂ€e tai muista nĂ€hneeni. Vai johtuukohan tÀÀ kokemus nyt siitĂ€ ku herÀÀn tosiaan aamuyöllĂ€ jo niin jotenkin ne unet on mielessĂ€ paremmin herĂ€tessĂ€. Jokatapauksessa jĂ€nnĂ€ ilmiö. 😁
Keltalilja

Hei joo unet on tÀÀllĂ€kin muuttuneet! HerĂ€ilen yöllĂ€ enkĂ€ saa unta heti uudelleen. Enne plussaa valvoin 2h yöllĂ€ siitĂ€ vĂ€hĂ€n epĂ€ilin ettĂ€ voisikođŸ€­ yleensĂ€ nukun hyvin

Oi no niin on! Ootko huomannu eroja raskauksissa nÀin alussa vielÀ? Itse jÀnnitÀn jos tuleekin kauhea raskauspahoinvointi(esikoisesta oli tosi lievÀnÀ) ja taapero kuitenkin tuossa hoivattavana
Rinnat on musta olleet tĂ€ssĂ€ raskaudessa selkeĂ€sti kipeĂ€mmĂ€t, mikĂ€ on yllĂ€ttĂ€vÀÀ, kun jotenkin luulisi ekan raskauden aiheuttavan enemmĂ€n muutoksia rintoihin ja siten enemmĂ€n kipua. Ja ekassa oli tosi selkeitĂ€ kipuja kohdussa, tĂ€ssĂ€ ollut enemmĂ€n menkkakipumaista. Ekassa tuli myös alussa ihan vĂ€hĂ€n verta, oli pieni hematooma kohdussa. TĂ€ssĂ€ raskaudessa ei onneksi vielĂ€ mitÀÀn. Ja tĂ€llĂ€ kertaa on vĂ€syttĂ€nyt enemmĂ€n! Mut en tiedĂ€ kuinka paljon ikĂ€ ja taapero vaikuttaa 😆.

• TykkÀÀ
Reactions: Taikaakin
Rinnat on musta olleet tÀssÀ raskaudessa selkeÀsti kipeÀmmÀt, mikÀ on yllÀttÀvÀÀ, kun jotenkin luulisi ekan raskauden aiheuttavan enemmÀn muutoksia rintoihin ja siten enemmÀn kipua. Ja ekassa oli tosi selkeitÀ kipuja kohdussa, tÀssÀ ollut enemmÀn menkkakipumaista. Ekassa tuli myös alussa ihan vÀhÀn verta, oli pieni hematooma kohdussa. TÀssÀ raskaudessa ei onneksi vielÀ mitÀÀn. Ja tÀllÀ kertaa on vÀsyttÀnyt enemmÀn! Mut en tiedÀ kuinka paljon ikÀ ja taapero vaikuttaa .

Eli eroja löytyy!
Mulla ei esikoisesta ollu oikee mitÀÀ mahatuntemuksia, mutta tÀssÀ tunsin ovulaation sekÀ kiinnittymisen. Nyt o aika rauhallista. Rinnat vÀhemmÀn kipeÀt kun ekassa, mut alkaa koko aja enemmÀn kihelmöimÀÀn et ehkÀ lisÀÀntyy.

Toivottavasti ei tulis mitÀÀn verenvuotoja tĂ€ssĂ€. Toki onneksi syy löytyi, mutta on se stressaavaa jos verta alkaa tulemaan 😬

• TykkÀÀ
MĂ€ sain ekan just ennen kuin tĂ€ytin 34 v ja tĂ€ytĂ€n kohta 36 v. Olen siis kiitollinen, ettĂ€ tĂ€mĂ€ sai alkunsa toisesta yrityskierrosta, kun ikÀÀ on jo se 35 vuotta. VielĂ€ pitÀÀ toivoa, ettĂ€ siellĂ€ on pieni oikeassa paikassa sykkeen kera ja ettĂ€ kaikki menee hyvin loppuun asti đŸ„°.

• TykkÀÀ
  • Rakkaus
Reactions: eessi ja Taikaakin
Oon kuullu et rinnoista voi jollain tulla maitoa varsinkin jos imetyksestÀ ole mahdottoman kauan!

Piti kans lisĂ€tĂ€ oireita, et tosiaa vilu on koko ajan ja röyhyttÀÀ(nĂ€rĂ€stystĂ€ oli esikoisesta koko raskauden) sekĂ€ silmĂ€t on kuivat ja maha sekaisin🙈

• TykkÀÀ