Einstein ja Jumala

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Einstein ja Jumala

Einstein piti luentoja useissa USA:n yliopistoissa, joihin hänet oli kutsuttu luennoimaan. Yksi opiskelijoiden usein esittämä kysymys oli: ”Uskotko Jumalaan?” Ja hän aina vastasi: "Uskon Spinozan Jumalaan."
Ne, jotka eivät olleet lukeneet Spinozasta, eivät ymmärtäneet...

Baruch de Spinoza oli hollantilainen filosofi, jota pidettiin yhtenä kolmesta suuresta rationalistista 1700-luvun filosofiassa ranskalaisen Rene Descartesin ja saksalaisen Gottfried Leibnizin ohella.
Tässä jotakin hänen viisaudestaan:
Jumala sanoisi: Lopeta rukoilu ja rintaasi lyöminen!
Se, mitä haluan sinun tekevän on mennä ulos maailmaan ja nauttia elämästäsi. Haluan sinun nauttivan, laulavan, pitävän hauskaa ja nauttivan kaikesta, minkä olen sinulle tehnyt.
Lakkaa käymästä noissa kylmissä, pimeissä temppeleissä, jotka olet itse tehnyt ja sanot niiden olevan minun kotini. Minun kotini on vuorilla, metsissä, joilla, järvillä ja rannoilla. Siellä minä olen ja ilmaisen rakkauttani sinulle.

Lopeta minun syyttäminen omasta kurjasta elämästäsi; en ole koskaan kertonut sinulle, että sinussa olisi jotain vikaa tai että olisit syntinen, tai että sinun seksuaalisuutesi olisi paha asia! Seksi on lahja, jonka olen antanut sinulle ja jolla sinä voit ilmaista rakkauttasi, haluasi ja iloa. Joten älä syytä minua kaikesta siitä, mitä sinut on saatu uskomaan.
Lopeta kaikkien väitettyjen pyhien kirjoitusten lukeminen.. niillä ei ole mitään tekemistä minun kanssani. Jos et osaa lukea minua auringon nousussa, näkemässäsi luonnossa, ystäviesi katseissa, poikasi silmissä, et löydä minua kirjoista. Luota minuun ja lopeta pyyteleminen. Yritätkö kertoa minulle miten minun pitää tehdä työni?
Lopeta pelkosi minua kohtaan. En tuomitse tai kritisoi sinua, en suutu tai tule rankaisemaan sinua.
Olen puhdas rakkaus!

Lopeta pyytämästä minulta anteeksiantoa, ei ole mitään anteeksiannettavaa. Kun tein sinut...täytin sinut intohimoilla, rajoituksilla, mielihyvillä, tunteilla, tarpeilla, epäjohdonmukaisuuksilla.... vapaalla tahdolla. Kuinka voin syyttää sinua, jos edustat sitä mitä sinuun olen sijoittanut?
Luuletko, että voisin luoda paikan, jossa polttaisin kaikki ne omat lapseni, jotka ovat käyttäytyneet huonosti. Millainen Jumala tekisi niin?
Unohda kaikki määräykset, kaikki lait, jotka ovat temppuja sinun manipuloimiseksi, sinun kontrolloimiseksi ja sinun syyllistämiseksi.
Kunnioita kaikkia ihmisiä ja tee heille vain se, mitä haluaisit että itsellesi tehtäisiin. Kaikki, mitä sinulta pyydän on, että kiinnität huomion omaan elämääsi niin, että tietoisuutesi on oma oppaasi.
Rakkaani, tämä elämäsi ei ole testi, ei askel, ei harjoitus eikä paratiisin alkusoitto. Tämä elämä on ainoa, joka on olemassa tässä ja nyt, ja se on kaikki mitä tarvitset.
Olen tehnyt sinut absoluuttisen vapaaksi, ei palkintoja tai rangaistuksia, ei syntejä tai ansioita... ei kukaan kanna merkkiä, eikä kukaan pidä kirjaa.
Elä kuin mitään ei olisi tämän elämän jälkeen, niin kuin tämä olisi ainoa mahdollisuutesi nauttia, rakastaa, olla olemassa.

Niinpä, jos ei ole olemassa mitään, silloin sinun tulee nauttia mahdollisuudesta, jonka annoin sinulle. Ja jos on, ole varma, etten kysele sinulta olitko käyttäytynyt oikein tai väärin.
Tulen kysymään. Piditkö elämästäsi? Oliko sinulla hauskaa? Mistä pidit eniten? Mitä opit?
Lopeta minuun uskominen, uskominen on otaksumista, arvailua, kuvittelua. En halua sinun uskovan minuun …. haluan sinun tuntevan minut kun suutelet rakkaimpiasi, kun otat syliisi pikku tyttösi, kun silität koiraasi, kun hypit meren aalloilla.

Lopeta ylistämiseni, millainen egoisti kuvittelet minun olevan. Olen kyllästynyt olemaan ylistetty, olen kyllästynyt olemaan kiitetty. Kiitollisuuden tunteminen? Todista se pitämällä huolta itsestäsi, terveydestäsi, ystävyyssuhteistasi, maailmasta. Ilmaise iloasi! … se on tapa, jolla ilmaiset ja ylistät minua.
Lopeta asioiden monimutkaistaminen ja papukaijamaisesti sen toistaminen, jota sinulle on minusta opetettu.
Ainut varma asia on se, että olet täällä, että olet hengissä, ja että tämä maailma on täynnä ihmeitä.
Mihin muuhun tarvitset ihmeitä? Miksi niin paljon selityksiä?
Jos etsit minua ulkopuoleltasi... et löydä minua.
Etsi minua sisältäsi … siellä minä olen kanssasi.
Spinoza.

• Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
Aika kakkelia. :poop:
Ei rakkaus ole sitä, että voi elää täysin vapaana laista.

Tai sit voidaan aleta rötöstellä ja hommata sakkoja.

Ei rakkaus ole sitäkään etteikö Isä meille suuttuisi ja huutaisikin välillä. Jokainen hyvä maallinenkin isä suuttuu lapselleen joskus, mistä lapsi oppii jälkikäteen käyttäytymään paremmin.

Tuollaista löperöä Jumalaa en halua. Haluan Jumalan joka on rakkaus, mutta jolla on rajat. Jos mä prseilen kunnolla, mulle saa suuttua, vaikka antaisikin anteeksi tekoni.

No, enpä ole samaa mieltä Einsteinin aika-avaruusopistakaan vai mikä se oli, puppua kuin mikäkin. :sneaky:

Voidaan toki kokeilla vaikka huumeiden vapauttamista, mitä kokeiltiin Usassa. Tulos: fentanyylikuolemat räjähti ja Usa taistelee vakavaa huumeongelmaa vastaan.

Voidaan toki jättää myymälävarkaudet tuomitsematta, niin katsotaan häviääkö ne.
Tai lopetetaan valvonta raja-asemilla, kaupoissa, verohallinnossa, LOPETETAAN POLIISIN TOIMINTA ja katotaan mikä onnela tästä maapallosta tulee 20 vuoden sisään.

Oikeesti, noin sakeaa pskaa en oo vähään aikaan lukenut :D Kuulostaa ihan käärmeen hempeilyltä ja lätinältä paratiisissa "äsh, onko Jumala todellakin noin sanonut, ei kai Jumala niin tiukkis voi olla....?

No, enpä ole samaa mieltä Einsteinin aika-avaruusopistakaan vai mikä se oli, puppua kuin mikäkin.
Aha, lyö sitten todisteet pöytään pupusta 🙄

Tätäkö tarkoitit?
”Einsteinin suhteellisuusteoria mullisti fysiikan
Useimmat tietävät Albert Einsteinin, mutta monilta menee sormi suuhun, kun heidän pitäisi selittää, mistä suhteellisuusteoriassa on kyse.”

Tieku

Setis

Echolta odottelin, muttei pystynyt todistamaan mitään väitteensä tueksi.

Lyhyesti, esim GPS ei toimisi tarkasti ilman sitä teoriaa. Satelliitin kello käy eri aikaa, kuin maapallon, koska aika on hieman eri siellä huikean korkealla.

Setis
Nyt on nähty monta loistavaa dokumenttia ja tuo tuli eilen:
"Huikean elokuvallinen katsomiskokemus Sininen planeetta II vie yleisön seikkailulle planeettamma suurimpiin ja tuntemattomimpiin osiin - valtameriin. Ensimmäisen Blue Planet -sarjan julkaisemisesta on kulunut 16 vuotta. Sinä aikana tieto aaltojen alaisesta elämästä on mullistunut. Matkalla jäisiltä napa-alueilta elämää sykkiville koralliriutoille sarja näyttää koko uuden tutkimuksen valossa syntyneen kuvan. Seikkailulla tavataan mm. erikoisia Antarktiksen pohjassa vaanivia mustekaloja, mestarimetsästäjä jättipiikkimakrilleja sekä kokonaisia parvia haaviinsa tavoittelevia miekkavalaita."

Löytyisikö sieltä selityksiä?

Echolta odottelin, muttei pystynyt todistamaan mitään väitteensä tueksi.

Lyhyesti, esim GPS ei toimisi tarkasti ilman sitä teoriaa. Satelliitin kello käy eri aikaa, kuin maapallon, koska aika on hieman eri siellä huikean korkealla.

Setis
"Ei pystynyt"=en vietä aikaani tällä palstalla 24/7. Eilen meillä kävi vieraita, kestitsin heitä ja loppuillan olin oman perheen kanssa.

Oon tästä palstalle kirjoittanut.
Valo ja aika pitää irrottaa toisistaan.
Aika on kaiken yläpuolella ja valon kulkuakin isompi oleva määre. (no toki Jumala on kaiken yläpuolella ja Hän on ajattomuudessa)

Valonnopeus on vain se nopeus jonka valo ehtii tavoittaa ja valaista jonkun paikan. Ja en muista, mutta on valonnopeuttakin kovempi nopeus löydetty.

Ei se, että valo kulkee jossain, esim.mustassa aukossa hitaammin, tarkoita etteikö aika kuluisi siellä normaaliin tahtiin.

Eli jos naapurin Mirkku lähetettäisiin 100 miljoonan valovuoden päähän ja sovittaisiin että tänään klo 14 juodaan samanaikaisesti kahvit omilla tahoillamme, niin Mirkku joisi sen samalla sekunnilla - oli valo vaikka miten monella mutkalla siellä.

Jos taas tänään lähetettäisiin mustaan aukkoon joku Tauno Kalervo jonka musta aukko venyttäisi miljoonan kilsan pituiseksi ja valon kera hän jumittaisi siellä vaikka 10 vuotta Maan aikaa, niin se on sielläkin jumissa valonsäteiden kanssa sen 10 vuotta.

Olisipa "mukava" jutella Einsteinin Jumalalle.

-Jumala. Mitä kun tuo Keijo raiskasi mut ja puukottikin mut sairaalakuntoon, eiks se pitäis laittaa linnaan?
-Lapseni, Keijo on vapaa, ja vapaa laista ja asetuksista ja toteuttamaan omia halujaan! Olen rakkaus!

-Iskä. Mitä kun mä oon kohta 50-vee tantta mutta koen itseni 95-vuotiaaksi mustaksi mieheksi joka on kotoisin Nigeriasta. Saanko jo eläkettä täysmääräisenä ja voisin osallistua kokemusasiantuntijana seminaariin "näin meitä mustia on sorrettu Afrikassa?"
-Lapseni, olet vapaa tekemään mitä haluat, koska olen rakkaus!

"Ei pystynyt"=en vietä aikaani tällä palstalla 24/7. Eilen meillä kävi vieraita, kestitsin heitä ja loppuillan olin oman perheen kanssa.

Oon tästä palstalle kirjoittanut.
Valo ja aika pitää irrottaa toisistaan.
Aika on kaiken yläpuolella ja valon kulkuakin isompi oleva määre. (no toki Jumala on kaiken yläpuolella ja Hän on ajattomuudessa)

Valonnopeus on vain se nopeus jonka valo ehtii tavoittaa ja valaista jonkun paikan. Ja en muista, mutta on valonnopeuttakin kovempi nopeus löydetty.

Ei se, että valo kulkee jossain, esim.mustassa aukossa hitaammin, tarkoita etteikö aika kuluisi siellä normaaliin tahtiin.

Eli jos naapurin Mirkku lähetettäisiin 100 miljoonan valovuoden päähän ja sovittaisiin että tänään klo 14 juodaan samanaikaisesti kahvit omilla tahoillamme, niin Mirkku joisi sen samalla sekunnilla - oli valo vaikka miten monella mutkalla siellä.

Jos taas tänään lähetettäisiin mustaan aukkoon joku Tauno Kalervo jonka musta aukko venyttäisi miljoonan kilsan pituiseksi ja valon kera hän jumittaisi siellä vaikka 10 vuotta Maan aikaa, niin se on sielläkin jumissa valonsäteiden kanssa sen 10 vuotta.
Ok, leipomasi pulla varmaan maistui vieraille 👍

Ensinnäkin on niin, ettei valo edes pääse pois mustasta aukosta, mikä tuntuu toisaalta käsittämättömältä. Mutta niin se vaan on. Mutta senhän tajuaa heti kun tunnustaa itselleen että siksi se onkin musta, eikä säteile lainkaan valoa.

Ja sori vaan, mutta maailmankaikkeus ei tottele Ekkolan lainalaisuuksia. Kari Enqvistin tekstistä ote, kuinka avaruusmatkailu tosiaankin vaikuttaa ajan kulkuun ja vanhenemiseen.

Setis

ps. lainaus tulee pötkönä kun sitä ei pysty muokkaamaan

• MITEN NIIN SIRIUKSEEN KUUDESSA VUODESSA?
    Tässä vaiheessa aivojen hälytyskellot ovat saattaneet piristä jo jonkin aikaa. Anjan kello näytti vuotta 6' hänen saapuessaan Siriukseen. Mutta eikö Maa-Sirius-etäisyys olekin 8 valovuotta -- kulkiko Anja siis valoa nopeammin?
    Suhteellisuusteorian mukaan sekä aika että etäisyydet ovat suhteellisia. Maa-Sirius-etäisyys on 8 valovuotta, mutta vain Maan lepokoordinaatistossa! Lorentz-muunnos kertoo, että mittatikun suhteen liikkuva havaitsija näkee sen lyhyempänä kuin sen suhteen levossa oleva havaitsija. Ilmiötä kutsutaan Lorentz-kontraktioksi. Se koskee luonnollisesti myös Maa-Sirius-etäisyyttä, joka Anjan liikkuvassa koordinaatistossa lyhenee tekijällä 3/5. Toisin sanoen, Anjan mielestä hänen tekemänsä matka on vain 4,8 valovuoden mittainen. Nopeudella 0,8c sen taittamiseen menee tasan 6 vuotta.
    Anjan katsannossa hän itse on paikoillaan ja koko muu universumi, ja erityisesti sekä Maa että Sirius, liikkuu. Myös Anja voi lähettää valosignaaleja Filippukselle kellojen vertailemiseksi. Aluksi Filippus etääntyy Anjasta ja kokee Anjan mielestä saman ajan dilataation kuin Anja Filippuksen mielestä. Anjan neljän kuukauden matkan jälkeen eli vuonna 1/3' lähettämä signaali tavoittaa Filippuksen juuri sopivasti vuonna 1 kun tämä valmistautuu lähettämään viestiään Anjalle. Filippuksen kuittaus saavuttaa Anjan vuonna 3', joka päättelee Filippuksen saaneen sen vuonna (1/3'+3')/2 eli vuonna 5/3'. Kun Filippus kuitenkin on vakuuttanut saaneensa viestin vuonna 1, on Filippus siis Anjan mielestä nuorempi tuolla jo tutulla tekijällä 3/5.
    Vuonna 2/3' lähetetyn viestin kuittaus saapuu takaisin Anjalle vuonna 6', mutta sen jälkeen tilanne mutkistuu. Anjan lähettää viestejä etääntyvälle Filippukselle, mutta kuittaa niitä kun Filippus jo näyttää lähestyvän häntä. Vuonna 6' Sirius on kuitenkin tullut Anjan luo, ja tuolloin Filippuksen kalenteri luonnollisesti osoittaa vuotta 10.
    Tapa, jolla Anja näkee Filippuksen vanhenemisen, on esitetty kuvassa 3. Anjan vuonna 6' lähettämä viesti ("Sirius nähnyt minut ja lähdössä paluumatkalle") saapuu Filippukselle vuonna 18, kuittaus Anjalle vuonna 11 1/3'. Näin Anja järkeilee vuoden 18 olevan samanaikainen vuoden 8 2/3' kanssa. Tämän jälkeen Filippus joutuu odottamaan vielä kaksi vuotta ennen kuin hän näkee Anjan kasvoista kasvoihin. Anjan mielestä aikaa kuluu vielä 3 1/3' vuotta, eli paluumatkalla Anjan mielestä Filippus jälleen vanhenee häntä hitaammin.
    Mutta 5 1/3' vuotta, alkaen vuodesta 3 1/3', Filippus näyttää vanhenevan kolme kertaa Anjaa nopeammin!
    Kun Anjan ja Filippuksen koordinaatit viimein yhtyvät he voivat kelloja vertailemalla todeta: kaiken tämän vanhemisen ja nuorenemisen summa on, että Anja on kuin onkin nuorempi.
    Syykin on selvä: päinvastoin kuin Filippus, Anja on matkan kestäessä vaihtanut inertiaalikoordinaatistoa. Menomatkalla Anjan koordinaatisto on eri kuin tulomatkalla. Tämä vaihto on välttämätön edellytys sille, että Anja ja Filippus ylipäätään voivat verrata kellojaan samassa avaruusaikapisteessä. Muussa tapauksessa he jatkaisivat loittonemistaan kummankin uskoessa, että toisen kello käy omaa kelloa hitaammin.

Ok, leipomasi pulla varmaan maistui vieraille 👍

Ensinnäkin on niin, ettei valo edes pääse pois mustasta aukosta, mikä tuntuu toisaalta käsittämättömältä. Mutta niin se vaan on. Mutta senhän tajuaa heti kun tunnustaa itselleen että siksi se onkin musta, eikä säteile lainkaan valoa.

Ja sori vaan, mutta maailmankaikkeus ei tottele Ekkolan lainalaisuuksia. Kari Enqvistin tekstistä ote, kuinka avaruusmatkailu tosiaankin vaikuttaa ajan kulkuun ja vanhenemiseen.

Setis

ps. lainaus tulee pötkönä kun sitä ei pysty muokkaamaan

• MITEN NIIN SIRIUKSEEN KUUDESSA VUODESSA?
    Tässä vaiheessa aivojen hälytyskellot ovat saattaneet piristä jo jonkin aikaa. Anjan kello näytti vuotta 6' hänen saapuessaan Siriukseen. Mutta eikö Maa-Sirius-etäisyys olekin 8 valovuotta -- kulkiko Anja siis valoa nopeammin?
    Suhteellisuusteorian mukaan sekä aika että etäisyydet ovat suhteellisia. Maa-Sirius-etäisyys on 8 valovuotta, mutta vain Maan lepokoordinaatistossa! Lorentz-muunnos kertoo, että mittatikun suhteen liikkuva havaitsija näkee sen lyhyempänä kuin sen suhteen levossa oleva havaitsija. Ilmiötä kutsutaan Lorentz-kontraktioksi. Se koskee luonnollisesti myös Maa-Sirius-etäisyyttä, joka Anjan liikkuvassa koordinaatistossa lyhenee tekijällä 3/5. Toisin sanoen, Anjan mielestä hänen tekemänsä matka on vain 4,8 valovuoden mittainen. Nopeudella 0,8c sen taittamiseen menee tasan 6 vuotta.
    Anjan katsannossa hän itse on paikoillaan ja koko muu universumi, ja erityisesti sekä Maa että Sirius, liikkuu. Myös Anja voi lähettää valosignaaleja Filippukselle kellojen vertailemiseksi. Aluksi Filippus etääntyy Anjasta ja kokee Anjan mielestä saman ajan dilataation kuin Anja Filippuksen mielestä. Anjan neljän kuukauden matkan jälkeen eli vuonna 1/3' lähettämä signaali tavoittaa Filippuksen juuri sopivasti vuonna 1 kun tämä valmistautuu lähettämään viestiään Anjalle. Filippuksen kuittaus saavuttaa Anjan vuonna 3', joka päättelee Filippuksen saaneen sen vuonna (1/3'+3')/2 eli vuonna 5/3'. Kun Filippus kuitenkin on vakuuttanut saaneensa viestin vuonna 1, on Filippus siis Anjan mielestä nuorempi tuolla jo tutulla tekijällä 3/5.
    Vuonna 2/3' lähetetyn viestin kuittaus saapuu takaisin Anjalle vuonna 6', mutta sen jälkeen tilanne mutkistuu. Anjan lähettää viestejä etääntyvälle Filippukselle, mutta kuittaa niitä kun Filippus jo näyttää lähestyvän häntä. Vuonna 6' Sirius on kuitenkin tullut Anjan luo, ja tuolloin Filippuksen kalenteri luonnollisesti osoittaa vuotta 10.
    Tapa, jolla Anja näkee Filippuksen vanhenemisen, on esitetty kuvassa 3. Anjan vuonna 6' lähettämä viesti ("Sirius nähnyt minut ja lähdössä paluumatkalle") saapuu Filippukselle vuonna 18, kuittaus Anjalle vuonna 11 1/3'. Näin Anja järkeilee vuoden 18 olevan samanaikainen vuoden 8 2/3' kanssa. Tämän jälkeen Filippus joutuu odottamaan vielä kaksi vuotta ennen kuin hän näkee Anjan kasvoista kasvoihin. Anjan mielestä aikaa kuluu vielä 3 1/3' vuotta, eli paluumatkalla Anjan mielestä Filippus jälleen vanhenee häntä hitaammin.
    Mutta 5 1/3' vuotta, alkaen vuodesta 3 1/3', Filippus näyttää vanhenevan kolme kertaa Anjaa nopeammin!
    Kun Anjan ja Filippuksen koordinaatit viimein yhtyvät he voivat kelloja vertailemalla todeta: kaiken tämän vanhemisen ja nuorenemisen summa on, että Anja on kuin onkin nuorempi.
    Syykin on selvä: päinvastoin kuin Filippus, Anja on matkan kestäessä vaihtanut inertiaalikoordinaatistoa. Menomatkalla Anjan koordinaatisto on eri kuin tulomatkalla. Tämä vaihto on välttämätön edellytys sille, että Anja ja Filippus ylipäätään voivat verrata kellojaan samassa avaruusaikapisteessä. Muussa tapauksessa he jatkaisivat loittonemistaan kummankin uskoessa, että toisen kello käy omaa kelloa hitaammin.
Täh. Ensin väitetään että aika ja valo liittyvät toisiinsa, mutta nyt sitten se missä jonkun Pertin havaitsee, liikkeessä vai ei?

Jos 2 murikkaa avaruudessa ei loittone toisistaan, niin niiden etäisyys on ihan sama, loimotti siellä valo tai ei, tai vaikuttiko joku liikkeessä havaitseminen vai ei.

Jos taas ne loittonee toisistaan oikeesti, niin sitten ne vaan loittonee, ja se nyt on selvää 1-vuotiaallekin. Sit se välimatka pitenee, ja se nyt vaan ei johdu valosta eikä Anjasta eikä Maamme-laulusta.

Nyt on nähty monta loistavaa dokumenttia ja tuo tuli eilen:
"Huikean elokuvallinen katsomiskokemus Sininen planeetta II vie yleisön seikkailulle planeettamma suurimpiin ja tuntemattomimpiin osiin - valtameriin. Ensimmäisen Blue Planet -sarjan julkaisemisesta on kulunut 16 vuotta. Sinä aikana tieto aaltojen alaisesta elämästä on mullistunut. Matkalla jäisiltä napa-alueilta elämää sykkiville koralliriutoille sarja näyttää koko uuden tutkimuksen valossa syntyneen kuvan. Seikkailulla tavataan mm. erikoisia Antarktiksen pohjassa vaanivia mustekaloja, mestarimetsästäjä jättipiikkimakrilleja sekä kokonaisia parvia haaviinsa tavoittelevia miekkavalaita."

Löytyisikö sieltä selityksiä?
No, löysikö kukaan ?

Täh. Ensin väitetään että aika ja valo liittyvät toisiinsa, mutta nyt sitten se missä jonkun Pertin havaitsee, liikkeessä vai ei?

Jos 2 murikkaa avaruudessa ei loittone toisistaan, niin niiden etäisyys on ihan sama, loimotti siellä valo tai ei, tai vaikuttiko joku liikkeessä havaitseminen vai ei.

Jos taas ne loittonee toisistaan oikeesti, niin sitten ne vaan loittonee, ja se nyt on selvää 1-vuotiaallekin. Sit se välimatka pitenee, ja se nyt vaan ei johdu valosta eikä Anjasta eikä Maamme-laulusta.
Ne radat ovat useimmiten ellipsinmuotoisia

Yhteistyössä