Onko parisuhde menetetty jos...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Kaipaisin mielipiteitä, neuvoja ja kokemuksia. Avioliittoa takana 15 vuotta, yhteisiä lapsia on , mutta he ovat jo aika isoja. Parisuhde mietityttänyt minua jo ehkä viimeiset 6-10 vuotta, mutta yhdessä ollan edelleen. Sinänsä suhde on ihan hyvä, ei ole riitoja, ei alkoholismia, väkivaltaa yms. Mutta ei ole yhteyttä, keskustelua, intohimoa myöskään. Suhteemme on enemmänkin hyvin toimiva huolto sopimus. Arki rulla eikä mitään puutu, paitsi se tunnepuoli sanoisin. Puolisoni kyllä rakastaa minua ja kertoo sen joka päivä, hän on hyvä ja kunnollinen mies.

Itse olen alkanut ahdistumaan aika paljon ja saan melko voimakkaita fyysisiä oireita ahdistuksen vuoksi. Tulee fyysistä pahoinvointia ja vatsakipua, välillä vähän itkettää. Pahin tilanne on nyt seksin suhteen, sitä kyllä välillä on, mutta en oikeastaan halua sitä enää. Viime aikoina seksin jälkeen olen ollut niin ahdistunut, että olen kirjaimellisesti meinannut oksentaa. Suuteluun en kykene, minusta se on vasteniemistä. En koe puolisoani millään lailla haluttavana, vaan ajatuskin seksistä, suutelusta yms ällöttää. Hailailu on ihan kivaa kyllä.

Lähinnä pohdin, että joko olen hyvin onneton tässä parisuhteessa tai sitten olen masentunurt. Itse epäilen ensimmäistä. Aloitimme prisuhdetarapian, mutta vielä ollaan hyvin alussa kaiken suhteen. Välillämme ei ole minkäälaista keskusteluyhteyttä, ei oikeastaan koskaan ole ollutkaan. Eroa olen miettinyt jo hyvin pitkään, mutta olen toivonut, että asenteeni ja tunteeni parisuhdetta kohtaan muuttuisi. Siksi olisi kiva saada mielipiteitä, että voiko asenteeni enää muuttua kun intiimit tilanteet saa minut jo kakomaan, voiko tästä vielä selvitä millään?

Eroa en haluaisi, koska se on raskasta, olemme olleet pitkään yhdessä ja olemme rakentaneet paljon asioita yhdessä, ja niistä silloin pitäisi luopua. Tiedostan, että tällainen tilanne ei voi kauaa jatkua koska se vie minun terveyden ennemmin tai myöhemmin. Parasta olisi kuin vain olisin onnellinen tässä suhteessa ja voisin rakastaa ja nauttia seksistä. Seksi ei ajatuksena ällötä muiden kanssa, mutta oman puolison kanssa se on hyvin vastenmielistä. En ajattele että eroan siksi että voin mennä panemaan muita vaan että saisin oman sielun rauhan ja onnellisuuden. En halua joutua eläkkeellä katumaan sitä, että elin elämäni suhteessa jonkun kanssa joka on hyvä kämppis, mutta olen vailla rakkautta.

Onko tämä vain jokin ikäkriisi tai suhteen alamäki joka menee ohi? Vai onko vain niin että rakkaus on loppu ja olisiko reilua jatkaa suhteessa jossa toista ei rakasta? Mieheni ei tiedä, että ajattelen näin, toki hän sitä epäilee ja on suoraan kysynytkin. Hyvin sekava kirjoitus, mutta niin ovat ajatuksenikin. Kiitolllisena ottaisin vastaan mitä tahansa kommentteja ja kokemuksia sillä minusta tuntuu, että olen vitkutellut asian suhteen liian kauan ja nyt olisi syytä tehdä ratkaisuja johonkin suuntaan enkä niitä uskalla tehdä.

Sanoit, että et eroasi siksi, että voit mennä panemaan muita, mutta kai tiedostat, että siihen se ennemmin tai myöhemmin johtaa, koska mainitsit panemisesta ja teillä lapsiakin on. Milläs muulla ne on aikaansaatu kuin panemisella ja rakkaudella? Hän on kunnollinen mies, niin miksi et rakastaisi häntä? Kai itse tiedät oikeasti, että onko hän kunnollinen vai ei? Mihin hänessä rakastuit alunperin, onko se piirre löydettävissä uudelleen? Oletko valehdellut itsellesi koko suhteen ajan jostakin?
Joskus on vain niin, että on nieltävä ylpeytensä ja katsottava VIELÄ vähän aikaa eteenpäin. Tuntuisi siltä, että sinulla itselläsi on työstettävää, koska kaikki muu tuntuisi olevan hyvin. Älä tee hätiköityä ratkaisua!

Luultavasti Yle Areenalta vielä löytyy Maria Jotunin näytelmä Huojuva talo.
Onnettomassa parisuhteessa ei ole mikään pakko elää.
Minua ärsyttää varsinkin joulun aikaan, että yksin elämisestä ja yksinäisyydestä tehdään pelottava peikko. Jos voi hyvin yksineläjänä, miksi pitää olla parisuhteessa muiden ihmisten miellyttämisen takia?

Mitä odotat elämältä? Parisuhteelta? On hyvä kysyä itseltään noita kysymyksiä. Kukaan ei voi vastata niihin puolestasi, muut voivat vain peilata niitä omiin kokemuksiinsa. Kannattaa olla rehellinen itselleen ja kumppanilleen. Käydä ikävältäkin tuntuvat asiat läpi ja mikäli asioita ei pysty korjaamaan, jatkaa eteenpäin elämässä. Yksinkin. Jos kumppanisi tietäisi ajatuksesi teidän väliseen seksiin liittyen, mitä hän ajattelisi suhteenne jatkosta? Usein tunne kertoo tarpeeksi, mutta se pitää vain käydä läpi ja löytää syyt tunteen takaa. Tsemppiä.

Samanlaisia mietteitä minullakin. Eroa olen harkinnut tosissani. Ikävä kyllä.jäisin aika yksin kun minulla ei ole montaa kaveria. Taidan olla läheisriippuvainen.

Suosittelen katsomaan uusimmat Kauniit ja rohkeat-jaksot.
Ohjelma on freesautunut, ja palannut typerien vaiheiden jälkeen jengoilleen.
Aiheena vaikea sydänvika ja lähestyvä kuolema.
Ei avioerossa ihminen menetä yhtään mitään. Avioliitto on vain paperinpala ja sopimus, joka on menettänyt merkityksensä. Olisin kuollut, jos olisin jäänyt kitumaan sairaaseen suhteeseen.
Hyvin moni terveellä pohjalla oleva parisuhde kestää kaikki vaikeudet.
Seksin rooli on vain sivumauste, josta moni ei edes pidä.

Suosittelen katsomaan uusimmat Kauniit ja rohkeat-jaksot.
Ohjelma on freesautunut, ja palannut typerien vaiheiden jälkeen jengoilleen.
Aiheena vaikea sydänvika ja lähestyvä kuolema.
Ei avioerossa ihminen menetä yhtään mitään. Avioliitto on vain paperinpala ja sopimus, joka on menettänyt merkityksensä. Olisin kuollut, jos olisin jäänyt kitumaan sairaaseen suhteeseen.
Hyvin moni terveellä pohjalla oleva parisuhde kestää kaikki vaikeudet.
Seksin rooli on vain sivumauste, josta moni ei edes pidä.
Alepa tullut takaisin.

Hyvää joulun aikaa!

Tuon tekstin perusteella saa sellaisen vaikutelman että ongelmat kumpuaa sinusta. Kerrot että mies on hyvä, sanoo sinulle rakastavansa ja ilmeisesti teillä on läheisyyttä/läheisyyden yrityksiä miehen puolelta tekstin perusteella. Ootte pariterapiassa, mutta siltikään mies ei tiedä sinun tuntemuksia. Puhut ettei ole puheyhteyttä, mutta siihen tarvitaan kaksi ja tekstin perusteella ainakaan sinä et osaa puhua. Tulee kuva että itse välttelet konflikteja, puheyhteyttä ja siksi ei teillä ole riitojakaan. Ettei välttämässä suhteessa ole mitään vikaa vaan itselläsi on sisäisiä ongelmia, jotka olisi hyvä sinun ratkaista ennen kuin tekee suhteen suhteen mitään ratkaisuja.

Joulun tärkein sanoma on hyväksyä itsensä ja muiden keskeneräisyys.
Olen onnellinen, ettei minun tarvinnut kertaakaan osallistua avioliittoterapiaan ja eroterapiaan. Ihminen voi kehittää itseään henkisesti muutenkin kuin toimimattoman, ja aikansa eläneen parisuhteen tekohengityksellä.
Mikä tahansa vaikea asia ottaa aikansa, mutta vuosien päästä ajatus kirkastuu, ja on vain kiitollinen miten elämä järjestyi parhain päin.
Luopuminen ja irti päästäminen läheisriippuvaisella on iso ponnistus. Olen siitä Suomen paras kauhuesimerkki.
Katsoin Yle Areenalta ranskalaisen elokuva 400 kepposta. Elokuvan jälkeen luin netistä elokuvan arvostelut ja meriitit.
Rakastan merta ja meren rantaa. Olin pitkällä matkalla tässä kuussa. Olimme paljon meren rannoilla.
Ihana loppu elokuvalla. Elämä on täynnä valintoja. Harva eroaja haluaa palata takaisin kuuluisaan kultaiseen häkkiinsä.
Jouluisaa mieltä kirjoituksistani tykkääville!