Eikö ihmiset tiedä mikä on puseron ja paidan ero?! Tiedätkö sinä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "höh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23977022]Pusero on merkinnyt mulle aina paitaa. Paita voi puolestaan olla ihan minkälainen tahansa. "Pistä pusero päälle" oli äiteellä tapana sanoa.[/QUOTE]

Munkin äiti sanoi "laita joku pusero päälles" ja tuo tarkoitti jotakin pitkähihaista ja trikoopaitaa paksumpaa. "Laita joku paita päälles" tarkoitti mitä tahansa yläosan peittävää, jossa oli enemmän kangasta kuin naruolkaintopissa. Hihaton paita oli siis jo paita eikä toppi. Toppi sisälsi tuubitopin ja enintään nirunaruolkaimet. Pusakka oli joko huppari (takkikangas, ei college) tai lyhyehkö takki.

Minullekin pusero on pään yli vedettävä ja pitkähihainen. T-paita on sitten t-paita. Sitten on jakkua ja villatakkia ja toppia jne. Paita ehkä useinmiten kauluspaita (hihojen pituus eriteltävä) mutta saattaa toki merkitä muutakin, en osaisi sanoa puseroksi esim. jotain hieman läpinäkyvää pitsi- tai sifonkiyläosaa, vaan kyllä se on paita.

Mulle kyllä pusero = paita. Ite en käytä pusero sanaa ikinä. Meillä on kaikki paitoja. Niitä on sit pitkähihaisia, lyhythihaisia, t-paitoja, kauluspaitoja, ohuita paitoja ja paksuja paitoja jne..

Minä kutsun paidoiksi kaikkia yläosaan tulevia vaatteita, jotka eivät ole takkeja eivätkä alusvaatteita. Voin sitten tarkentaa sanomalla paitaa trikoiseksi, napitettavaksi tai lyhythihaiseksi.

Pitkähihaiseksi en paitaa yleensä kutsu. Pitkähihainen paita on mun mielestä tämä:

jori_pakkopaita1_200.jpg

Pusero-sanaa en käytä.

Muoks. Paitojen, takkien ja alusvaatteiden lisäksi on vielä toppeja, liivejä, tunikoita ja huppareita. Tunikoita en tosin suostu käyttämään.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";23977655]Mulle kyllä pusero = paita. Ite en käytä pusero sanaa ikinä. Meillä on kaikki paitoja. Niitä on sit pitkähihaisia, lyhythihaisia, t-paitoja, kauluspaitoja, ohuita paitoja ja paksuja paitoja jne..[/QUOTE]

Mulla kans näin, pusero sanaa tulee käytettyä äärettömän harvoin, sanon kaikkia paidaksi

Töissä kuulen vanhempien ihmisten käyttävän pusero nimitystä lyhyestä takista. Kuvittelisin että pusakka nimitys on johdettu puserosta. Mutta eipä kyllä tule moista nimitystä itse käytettyä.

tiedättekö tunteen kun joku tietty sana toistuu kymmeniä kertoja ja sitä lukee yhtä monta kertaa ja sitten miettii että miltä se oikein kuullostaa ja mitä se oikein tarkoittaa.
Pusero.
Pu -sero.
Puse -ro.
Pu -se -ro.

Hassu sana.

Pusero on minusta naisten paita. Voi olla lyhythihainen, pitkähihainen ja napeilla tai ilman.
Näin itsekin asian miellän. Pusero on minulle se, jota englanniksi kutsutaan sanalla blouse ja joskus on jossain hollywood-tuotannossa vitsailtu kuinka miehellä on blouse paidan sijaan. Pusero on naisten hienompi paita esim. silkistä ja yleensä napeilla. T-paidat, poolopaidat ja collegepaidat ovat paitoja.

Paita on ohuempi kankainen, lyhyt-tai pitkähihainen asu voi olla napitettu, vetoketjulla tai ilman.
Pusero on vyötärölle ulottuva asu. Pitkähihainen, edestä napitettu, tai vetoketju. Vyötärössä ja hihan suissa ”kavennus”, tai resori.
jos on ilman hihoja niin se on liivi.
Sama asu villasta on villapusero tai villatakki.

Ennen ainakin Suomessa sanottiin "puseroksi" paksumpaa (pitkähihainen paksu, lämmittävä, kunnollinen, hyvä materiaali toivottavasti eikä pelkkää akryylia) ja paita on ohut. Edes hakukone tai kaupat eivät nykyään tunnista tätä. Neule on neulos. Moni ei tunnista edes sanaa pitkät naisten välihousut, pitää sanoa legginssi, vaikka se voi olla eri asia.

Nykyisin on sekasikiöitä, kuten takkipaita. Otappa siitä selvää onko se takki vai paita. Vaatealalla luovuus kukoistaa uusien nimien keksimisessä vaatteille, jotta ihmiset juoksis tiuhempaan tahtiin uutuuksien perässä.

K
Ennen ainakin Suomessa sanottiin "puseroksi" paksumpaa (pitkähihainen paksu, lämmittävä, kunnollinen, hyvä materiaali toivottavasti eikä pelkkää akryylia) ja paita on ohut. Edes hakukone tai kaupat eivät nykyään tunnista tätä. Neule on neulos. Moni ei tunnista edes sanaa pitkät naisten välihousut, pitää sanoa legginssi, vaikka se voi olla eri asia.
Kalsarit/kalsongit?

Pusero = Naisten siisti paita. Paita, jota kukaan ei erehtyisi luulemaan miesten paidaksi

T-paita = lyhythihainen peruspaita

Pitkähihainen t-paita = pitkähihainen versio t-paidasta. Esim. Marimekon raitapaidat

Paitapusero = miesten kauluspaitaa muistuttava naisten paita

Paita = yleisnimitys paidoille. Ensimmäinen ajatus enemmänkin collegepaita kuin siisti pusero

Yhteistyössä