Haaveena vauva 2025

Meillä mies on ihan kartalla ovulaatiotestin tulkitsemisesta, hedelmällistä päivistä jne. Tuntuu kivalta kun kysyy milloin ajattelin testata tms, lähinnä sen takia että tiedän sitten että asia on myös hänen mielessä. Tietää kaiken paitsi että roikun täällä
Mulla on vähän huono omatunto siitä, että en oo sanonu miehelle tästä palstasta mitään. 🙊 Toisaalta oon ajatellu, että saa sitä parisuhteessakin olla yksityisiä asioita, ja miten tämä poikkeaisi siitä, että kavereiden kanssa keskustelen asioista, mutta sitten tuntuu siltä, että "salailen" muka jotain. 😄

Heippa!

Ensimmäinen lapsi itselle (miehelle kolmas )olisi haaveissa. mutta kauhistuttaa kaikki tämä ovulaatioiden ja kiertopäivien laskeminen. Haluan vain jättää ehkäisyn pois ja katsoa mitä tapahtuu ilman stressiä. Onko olemassa jokin toinen ryhmä jossa ei ole niin tiedossa mikä vaihe on menossa? vai voiko täällä ryhmässä olla vaikkei niin haluakkaan tikutella mitään?

Olen vasta jättänyt pillerit pois ja odottelen miten kroppa alkaa tottumaan.

-apuva
Moi! Voi olla! Ei ainakaan mun vähäaikaisen kokemuksen mukaan tarvi olla niin kartalla jos ei halua. Tää on sellasta vertaistukea vauvasta haaveileville ja jokaisellahan se matka on omanlainen. Varmaan se, että moni on jo pidempään yrittänyt vauvaa, niin luontevasti keskusteluun kuuluu tikutukset ja kierron seuraaminen, mutta varmasti myös sun matka on usealle vertaistuellista!

Me miehen kanssa jätettiin ehkäsy pois huhtikuussa, mulla oli kans pillerit. Kannattaa muuten varautua sellaseen minimurrosikään, hiukset rasvottuu ja mielialat voi heitellä myös...

Mentiin just tolla asenteella, että annetaan asian mennä omalla painollaan ilman stressiä. Mutta 7kk ja mitään ei tapahtunu ja ollaan jo yli 30v, niin ajattelin, että haluan tikuttaa ovulaation ja katsoa että ovuloinko edes ylipäätään. Ilmeisesti kuitenkin tuo LH hormonin nousu ei takaa ovulaatiota, mutta kertoo sen hetken jossa ovulaatio tapahtuisi.

En edelleenkään ns. stressaa asiasta, mutta vauvakuume alkaa olla melko kova. Kun tietää faktat, että oikeasti on vaan se noin pari-kolme päivää kuukaudesta kun voi tulla raskaaksi ja alkaa olemaan ikää, niin haluaa yrittää maksimoida sen todennäköisyyden.

Ovulaatiosta sen verran, että mun käsityksen mukaan on hyvin epätodennäköistä, että ei ovuloisi, jos kierto on säännöllinen 🤔. Toki siellä voi olla ovuloimattomia kiertoja mukana, mutta säännöllinen kierto todella vahvasti indikoi, että ovulaatio tapahtuisi ainakin suurimman osan ajasta. Mutta tosiaan itsekin olen muutamia kiertoja tikuttanut, että näkisi sen lh hormonin nousun ja myös, että oppisi, milloin ovulaatio noin suunnilleen tapahtuu. Joillakin voi olla se tilanne, että luteaali on liian lyhyt raskautta ajatellen (eli ovulaation ja menkkojen välinen aika) ja ainakin tän voi melko hyvin sulkea pois kotikonstein ovulaatiota tikuttamalla :)!

Mäkään en ole tikuttanut, olen mennyt ihan vain ovulaatiotuntemusten mukaan 😊 DPO on siis enemmän arvio! Ymmärrän hyvin sen, ettei halua stressata (mikä onkin tosi hyvä!) mutta luulen että aika monella iskee kuitenkin ainakin pieni alitajuntainen jännitys ennen vuotojen alkamista, vaikkei sillä lailla laskeskelisikaan tai seurailisi kiertoaan haukansilmällä. Ja mitä enemmän aikaa kuluu, sitä enemmän sitä varmasti alkaa miettimään ja seurailemaan 🤗 Me ollaan yritetty vasta pari kuukautta, mutta oikeastaan vasta tässä kuussa tuntuu, että ovis ja vaakamambo ajoittuivat yks yhteen - sen takia itsellä on paljon isompi jännäys kuin aiempina kuukausina 😱

Täällä on kyllä nimenomaiset PIINApäivät, alavatsalla ja -selässä on tuntemuksia ja ihan menkkamaista kipuilua vaikka muille jakaa, mutta mulla ei oikeastaan koskaan ole ollut PMS-oireita kuin enimmillään edellisenä päivänä ennen vuodon alkua, eikä se ole nyt alkanut... Viime raskaus oireili myös samalla tavalla, ravasin vessassa luullen menkkojen alkaneen. Jestas miten jännittävää 😅

Ovulaatiosta sen verran, että mun käsityksen mukaan on hyvin epätodennäköistä, että ei ovuloisi, jos kierto on säännöllinen . Toki siellä voi olla ovuloimattomia kiertoja mukana, mutta säännöllinen kierto todella vahvasti indikoi, että ovulaatio tapahtuisi ainakin suurimman osan ajasta. Mutta tosiaan itsekin olen muutamia kiertoja tikuttanut, että näkisi sen lh hormonin nousun ja myös, että oppisi, milloin ovulaatio noin suunnilleen tapahtuu. Joillakin voi olla se tilanne, että luteaali on liian lyhyt raskautta ajatellen (eli ovulaation ja menkkojen välinen aika) ja ainakin tän voi melko hyvin sulkea pois kotikonstein ovulaatiota tikuttamalla !
Tää on ihan totta! Kiertotuntemus on muutenkin tosi kiehtovaa ja ilmaista tietoa omasta hormonitoiminnasta (ja myös hedelmällisyydestä) 😉 Miesraukat vain roiskivat menemään tietämättä mitään, mutta naisena sitä voi tutkia omien follikkeli- ja luteaalivaiheiden pituuksia, ovulaation toimimista ja PMS- ja kuukautisoireita ja saada niistä paljonkin tietoa 🤩 Sori OT, naiskeho ja kuukautiskierto on vain niin mielenkiintoinen aihe.

vierailija
Blaah. Osaako joku auttaa näitten ovulaatiotestien kanssa. Mä siis tilasin nää ihan mielenkiinnosta, jotta voisin nähdä tapahtuuko ovulaatio vai ei. Oletan oireiden perusteella sen tapahtuvan, mutta en osaa sanoa tarkkaa päivää. Luulen sen olevan nyt tässä loppuviikosta ellei oo ollut jo… Mutta siis ei tosiaankaan ehditä/jakseta/huvita harrastaa seksiä parin päivän välein tässä pitkin viikkoa. Ajattelin jos ens kuussa teen ton testin niin oppisin vähän ajoittaa sitä että mikä oire meinaa ovulaation olevan just nyt jos nyt sitten vähän haluaisi ajoittaa kertoja tai miettiä tekisikö aloitteen… Mut siis pitääkö noitten testiviivojen sitten olla yhtä vahvat? Ohjeissa ei sanota siitä mitään. Ainoastaan että on positiivinen jos on kaks viivaa 😅. En tiiä tuntuu kauheen vaikeelle. Meillä siis yhteisestä päätöksestä jätetty ehkäisy pois sillon parisen kuukautta sitten, mutta enemmän minä sitä sisarusta lapselle haluaisin ja mies olisi tyytyväinen myös näin. Niin sillä en jaksais yhtää miettiä näitä ovulaatioita jne, mutta kun se on vaan tosiaan se muutama päivä kuusta et vois raskaaks tulla niin menee helposti sitten ohi noi päivät kokonaan. Ikäero esikoiseen on jo nyt niin iso niin se tekee itselle painetta ja se on toki vaan omassa päässä tää….

- Tikkunekku

Blaah. Osaako joku auttaa näitten ovulaatiotestien kanssa. Mä siis tilasin nää ihan mielenkiinnosta, jotta voisin nähdä tapahtuuko ovulaatio vai ei. Oletan oireiden perusteella sen tapahtuvan, mutta en osaa sanoa tarkkaa päivää. Luulen sen olevan nyt tässä loppuviikosta ellei oo ollut jo… Mutta siis ei tosiaankaan ehditä/jakseta/huvita harrastaa seksiä parin päivän välein tässä pitkin viikkoa. Ajattelin jos ens kuussa teen ton testin niin oppisin vähän ajoittaa sitä että mikä oire meinaa ovulaation olevan just nyt jos nyt sitten vähän haluaisi ajoittaa kertoja tai miettiä tekisikö aloitteen… Mut siis pitääkö noitten testiviivojen sitten olla yhtä vahvat? Ohjeissa ei sanota siitä mitään. Ainoastaan että on positiivinen jos on kaks viivaa . En tiiä tuntuu kauheen vaikeelle. Meillä siis yhteisestä päätöksestä jätetty ehkäisy pois sillon parisen kuukautta sitten, mutta enemmän minä sitä sisarusta lapselle haluaisin ja mies olisi tyytyväinen myös näin. Niin sillä en jaksais yhtää miettiä näitä ovulaatioita jne, mutta kun se on vaan tosiaan se muutama päivä kuusta et vois raskaaks tulla niin menee helposti sitten ohi noi päivät kokonaan. Ikäero esikoiseen on jo nyt niin iso niin se tekee itselle painetta ja se on toki vaan omassa päässä tää….

- Tikkunekku
Minkäköhän merkkisiä testejä oot ostanut? Toisaalta oli merkki mikä hyvänsä niin tasavahvat viivat tai testi viiva vahvempana. Itse käytin one step ovulaatiotestejä ja niihin sai hyvin selkeästi tasavahvat tai vahvemman viivan. Välillä testi viiva näytti hyvinkin tummaa, mut ei ollutkaan ennen kuin vahvistui tasavahvaksi. Jos rahasta ei tee tiukkaa tai haluaa muutaman kierron seurata ilman viivojen tulkitsemista suosittelen, clearblue digi kahden päivän tarkkuudella. Tällöin testi näyttää tyhjää ympyrää ja kun h hetki on ajankohtaista tulee testiin hymynaama. Itselläni oli vaihteleva kierron väli ja aloittelin yleensä jo kp 10 testailemaan jotta ei mennyt ohi, yleensä kp 15 tärppäs tasavahvoilla. Kierrospituus toki vaihteli ja sen mukanan ovulaatiokin.

Hurjan paljon onnea uusille plussanneille!❤❤

Heippa!

Ensimmäinen lapsi itselle (miehelle kolmas )olisi haaveissa. mutta kauhistuttaa kaikki tämä ovulaatioiden ja kiertopäivien laskeminen. Haluan vain jättää ehkäisyn pois ja katsoa mitä tapahtuu ilman stressiä. Onko olemassa jokin toinen ryhmä jossa ei ole niin tiedossa mikä vaihe on menossa? vai voiko täällä ryhmässä olla vaikkei niin haluakkaan tikutella mitään?

Olen vasta jättänyt pillerit pois ja odottelen miten kroppa alkaa tottumaan.

-apuva
En ole itsekkään listoille hypännyt ja ajattelin itsekin etten ovulaatiota testaile. No kuitenkin tässä kun on kuukausia jo useampi mennyt niin ovistestit tuli mukaan ja toki joka kuukausi paineet ja huoli kasvaa kun ikää jo 33 ja ensimmäistä /ainoaa yritetään.

Yhteistyössä