Aiotteko syödä jouluna kinkkua vai kalkkunaa?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Meillä syödään molempia. Kinkku on hyvää, kun sitä saa vain kerran vuodessa mutta muutama pala riittää. Kalkkunaa meillä syödään muutenkin, mutta panostetaan siinä laatuun vähän enemmän. Minä ja mies voitaisiin jättää kinkku kokonaan pois, mutta lapset haluavat sen joulupöytään.
 
vierailija
Kalkkuna on kuivaa ja mautonta. En ole vielä ikinä saanut hyvää kalkkunaa, vaikka useammassa paikassa olen syönyt. Itse en uskalla edes kokeilla laittaa, kun tuntuu, että ei siitä saa hyvää.
 
vierailija
Kalkkuna on kuivaa ja mautonta. En ole vielä ikinä saanut hyvää kalkkunaa, vaikka useammassa paikassa olen syönyt. Itse en uskalla edes kokeilla laittaa, kun tuntuu, että ei siitä saa hyvää.
Kalkkuna kuten kanakin on varsin rasvatonta lihaa ja kun kokonaisen linnun paistaa, se tuppaa väistämättä kuivumaan. Asia ratkeaa käyttämällä kosteutta sitovaa täytettä linnun sisällä ja voita linnun valelemiseen paiston aikana. Lisäksi runsas kastike kuuluu asiaan. Juhlakalkkunan ei ole tarkoitus olla terveellistä laihdutusruokaa. Jos sellaista haluaa, voi jättä paistamiset sikseen ja juoda jouluna vihersmoothien.
 
vierailija
Meillä syötiin jouluruokaa viime viikonloppuna. Paistoin 2 kg kinkun tein lanttu- ja porkkanalaatikot, perunalaatikon ostin. Lisänä oli itsetehtyä rosollia, kurpitsapikkelssiä ja sienisalaattia. Jälkiruoka kahvia ja itsetehtyjä joulutorttuja. Hyvää oli.
 

Yhteistyössä