Voiko alaikäinen mennä yksin päivystykseen?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Moi,minulla on ollut nyt kohta 2 viikkoa ummetusta ja oon nyt niin tuskissani että pitäisi päästä jonnekkin hoitoon.
Tosiaan olen vasta 14 vuotias ja vanhempani eivät ala käyttämään mua missään.
Olen itkenyt ja rukoillut että tarvitsen apua mutta ei, ne vaan huutaa että tää kaikki on mun omaa syytä ku olen syönyt epäterveellisesti vaikka oon koko viikon yrittäny syödä kuitopitoisesti ja juoda vettä.

Sain peräruiskeella viime maanantaina jonkin verran ulos mutta sen jälkeen ei ole tullut mitään. No tänään sitte päätin et kokeilen uudelleen sitä peräruisketta ja nyt sieltä ei tullut mitään muuta kuin verta.
Pelottaa ihan jumalattomasti ja itken koko ajan, pelottaa että kuolen tähän.
Mitään en enää pysty syömään kun olo on niin tukala :(
Anteeksi tämä avautuminen mutta voisiko joku auttaa?
 
vierailija
yli 10-vuotiaan terveystietoja vanhemmat eivät edes pääse katsomaan netistä. Ja voit mennä yksin. Sosiaalityöntekijä saattaa ottaa yhteyttä vanhempiisi mikseivät ole vieneet sinua hoitoon.
 
vierailija
Voiko ilman sitä kela korttia mennä päivystykseen, koska tänä aamuna sanoin vanhemmille et lähen yksin jos he eivät ala mua käyttämään ja tarviin mun kela kortin mukaan.Niin he sanoivat että en saa lähteä koska päivystyksessä kukaan ei edes ottais mua sisään kun tämä ei ole kuulemma tarpeeksi vakavaa...
Mitäs nyt -Ap
 
vierailija
Siellä terveyskeskuksessa tai sairaalassa on yleensä joku puhelinnumero mihin voi soittaa ja kuvailla oireensa hoitajalle. Se hoitaja sitten arvioi onko niiden oireiden perusteella tarpeen esim. varata aika lääkärille tai hoitajalle tai esim. mennä sinne päivystykseen.

Toisaalta ei siellä päivystyksessä myöskään sinua hirtetä jos menet luukulle ja sanot mikä sinua vaivaa ja että olisiko se syy päästä päivystävälle lääkärille. Ei edes siinä tapauksessa vaikka ei olisi Kela-korttia vaan pelkästään kertoisi henkilötunnuksensa loppuosineen.
 
Oitis kouluterveydenhoitajalle tai terkkarin päivystykseen.
Jos muistat syntymäpäiväsi niin kyllä ne siellä osaa tarvittavat paperit kattoa.
Reseptin kanssa vaan apteekissa ei tee mitään jos ei ole rahaa mut päivystyspakkaukset on keksitty eikä ne maksa mitään.

Voiko viiskymppinen äijä mennä turvonneen leuan kanssa hammaslääkäripäivystykseen vaikka koko lompakko on kotona?
Saada pikaisen hampaanpoiston ja viikon antibiootit mukaansa?
Voi.
Ei terkkarissa tai päivystyksessä ole tarkoitus sinun Kela-korttiasi hoitaa vaan sinua joten Kela-kortin läsnäolo on vaan laskutuksen kannalta suotavaa ja asioiden hoitoa nopeuttavaa mutta ei mitenkään välttämätöntä.

Ongelmasi ei ole pelkästään vatsasairaus vaan huonot välit vanhempiisi.
Molemmat kannattais hoitaa kuntoon mitä pikimmin.
 
vierailija
Jos sairastut koulussa, niin menethän sää silloinkin päivystykseen ilman vanhempia ja ilman kela-korttia.

Mutta, älä ny mitää ruiskeita käytä. Apteekista saat lactuloosia/levolacia jota voi antaa 3-vuotiaallekin. Sisäsivun ohjeissa on myös ohje, miten sekotat sen veteen ja juot tyhjään mahaan ja saat varmasti vatsan toimimaan.
 

Yhteistyössä