K/B-komposti

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Provoamistahan tää on, mut vastaan nyt. Bojan tekee ison homman niiden sanoitusten kanssa ja ainakin jossain haastattelussa sanoivat että biisi-ideat (melodianpätkä siis) voi usein olla B:ltä ja niitä lähtevät sitten kehittämään. Osa voi varmaan syntyä jammaillessakin. Aiemminhan B sävelsi suurimman osan biiseistä, nyt haluavat tehdä yhdessä. Joten tuohon nähden
Mitä B biisien eteen tekee, ei tosiaan oo yhtään liikaa, jos promoaminen on jaettu neljän muun kesken muutaman viikon ajan. B:kin on jakanut joitakin juttuja ja fanien videoita lisäksi.
Tämä juuri. Oikeastaan ilman B:tä ei Joksuilla olisi biisejä. Kyllähän niitä muutkin etenkin Kris voisi kirjoittaa, mutta B on päävastuussa niistä sanoista. Muut hoitavat promoamisen ja B biisien sanoitukset ja yhdessä hoidetaan sävellys ja muut hommat. Mun mielestä ihan reilu jako heillä kyllä
 
vierailija
Tämä juuri. Oikeastaan ilman B:tä ei Joksuilla olisi biisejä. Kyllähän niitä muutkin etenkin Kris voisi kirjoittaa, mutta B on päävastuussa niistä sanoista. Muut hoitavat promoamisen ja B biisien sanoitukset ja yhdessä hoidetaan sävellys ja muut hommat. Mun mielestä ihan reilu jako heillä kyllä
Onko he siis sanoneet että jakavat työt noin? Mun mielestä Bojankin on promonnut biisejä paljon, toki silloin kaulaoperaation aikaan vähemmän.

Mä mietin että saakohan B enemmän rojalteja kuin muut, monissa bändeissä saattavat jakaa rojaltit esim. 70/30 jos joku tekee biisien kirjoitetuksessa isomman työn. Ja tuo toki aiheuttaa monissa bändeissä riitaa niin ehkä Joksuilla on jaettu tasan kaikkien kesken.
 
vierailija
Onko he siis sanoneet että jakavat työt noin? Mun mielestä Bojankin on promonnut biisejä paljon, toki silloin kaulaoperaation aikaan vähemmän.

Mä mietin että saakohan B enemmän rojalteja kuin muut, monissa bändeissä saattavat jakaa rojaltit esim. 70/30 jos joku tekee biisien kirjoitetuksessa isomman työn. Ja tuo toki aiheuttaa monissa bändeissä riitaa niin ehkä Joksuilla on jaettu tasan kaikkien kesken.
Ei oo sanoneet oli siis vaan mun oletus ja veikkaus siitä, miten se on tänne päin näkynyt :D
 
vierailija
Onko he siis sanoneet että jakavat työt noin? Mun mielestä Bojankin on promonnut biisejä paljon, toki silloin kaulaoperaation aikaan vähemmän.

Mä mietin että saakohan B enemmän rojalteja kuin muut, monissa bändeissä saattavat jakaa rojaltit esim. 70/30 jos joku tekee biisien kirjoitetuksessa isomman työn. Ja tuo toki aiheuttaa monissa bändeissä riitaa niin ehkä Joksuilla on jaettu tasan kaikkien kesken.
Mun mielestä nykyään kai laittavat esim spotifyyn tekijäksi kaikki ja sitten kaikki saavat saman verran. En nyt oo täysin varma, mutta muistaakseni joskus tästä oli puhe
 
vierailija
Onko he siis sanoneet että jakavat työt noin? Mun mielestä Bojankin on promonnut biisejä paljon, toki silloin kaulaoperaation aikaan vähemmän.

Mä mietin että saakohan B enemmän rojalteja kuin muut, monissa bändeissä saattavat jakaa rojaltit esim. 70/30 jos joku tekee biisien kirjoitetuksessa isomman työn. Ja tuo toki aiheuttaa monissa bändeissä riitaa niin ehkä Joksuilla on jaettu tasan kaikkien kesken.
Royaltit tulee ymmärtääkseni sen mukaan miten paljon eri osissa on laitettu kredittejä biisinteosta sen tietokantaan. Ja tosiaan esim Blind Channel kertoi yhdessä haastiksessa että laittavat sen takia kaikile tasavertaisesti kredittejä kaikkiin biiseihin missä on ollut edes yhden kerran mukana studiossa että rojalttitulot jakautuisi tasan bändin kesken, myös niille joiden isompi rooli on esim somen hoitaminen ja vähemmän biisien teko.
 
vierailija
Mun mielestä nykyään kai laittavat esim spotifyyn tekijäksi kaikki ja sitten kaikki saavat saman verran. En nyt oo täysin varma, mutta muistaakseni joskus tästä oli puhe
Sävellyksessä on kaikkien nimet mutta sanoituksessa on edelleen vaan Bojan. Ja rojaltit maksetaan varmaan bändin levy-yhtiön tilille niin saavat jakaa ne miten haluavat kai?
 
vierailija
Royaltit tulee ymmärtääkseni sen mukaan miten paljon eri osissa on laitettu kredittejä biisinteosta sen tietokantaan. Ja tosiaan esim Blind Channel kertoi yhdessä haastiksessa että laittavat sen takia kaikile tasavertaisesti kredittejä kaikkiin biiseihin missä on ollut edes yhden kerran mukana studiossa että rojalttitulot jakautuisi tasan bändin kesken, myös niille joiden isompi rooli on esim somen hoitaminen ja vähemmän biisien teko.
Uskon että Joksut on jakaneet kaikki bändihommat tasapuolisesti eikä kukaan laiskottele siellä. Janilla on päävastuu somesta, Krisillä oli niitä merch-hommia ja kirjanpitoa, Bojan kirjoittaa biisejä, Nace hoitaa keikkatekniikkaa ja Jure on rakentanut bändikämpän jne. Luulen että heillä on tosi toimiva kokonaisuus kasassa ja ovat bändinä (ystävinä ja kollegoina [🤭]) todella vahvoilla.
 
vierailija
Sävellyksessä on kaikkien nimet mutta sanoituksessa on edelleen vaan Bojan. Ja rojaltit maksetaan varmaan bändin levy-yhtiön tilille niin saavat jakaa ne miten haluavat kai?
Royaltit tulee kai suoraan okaiselle osapuolelle? Kun useinhan biiseissä voi nykyään olla vaikka 10 ulkopuolista biisintekijää joilla on joku prosenttimäärä saatavia joka kuukausi eri striimialustoilta, eikä se mun mielestä ole levy-yhtiöiden työ laskea mikä prosentti kuului kenelle vaan se on esim Spotify joka maksaa jokaiselle omistajalle osansa ihan automaattisesti, mukaanlukien levy-yhtiö jos on levy-yhtiö ottaa tietyn prosentin päältä.
 
vierailija
Royaltit tulee kai suoraan okaiselle osapuolelle? Kun useinhan biiseissä voi nykyään olla vaikka 10 ulkopuolista biisintekijää joilla on joku prosenttimäärä saatavia joka kuukausi eri striimialustoilta, eikä se mun mielestä ole levy-yhtiöiden työ laskea mikä prosentti kuului kenelle vaan se on esim Spotify joka maksaa jokaiselle omistajalle osansa ihan automaattisesti, mukaanlukien levy-yhtiö jos on levy-yhtiö ottaa tietyn prosentin päältä.
Nä taitaa olla erilaisia riippuen lähteestä. Esim Teosto kai kerää tyyliin radiosoittotuloja ulkomailta ja tilittää ne tekijöille, mutta Spotify ei kai mene Teoston kautta.
Mutta joo, Joksuilla pitää varmaan olla palkoilla joku tilitoimisto joka pitää huolen että kaikille copyright-omistajille tulee maksettua oikeat osuudet. Esim tuottaja saa ehkä oman osansa ellei sille ole maksettu isompi urakkapalkka, ja sitä ei voi vaan päättää bändin kesken joka tilikausi vaan on varmasti jossain sopparissa.
 
vierailija
Royaltit tulee kai suoraan okaiselle osapuolelle? Kun useinhan biiseissä voi nykyään olla vaikka 10 ulkopuolista biisintekijää joilla on joku prosenttimäärä saatavia joka kuukausi eri striimialustoilta, eikä se mun mielestä ole levy-yhtiöiden työ laskea mikä prosentti kuului kenelle vaan se on esim Spotify joka maksaa jokaiselle omistajalle osansa ihan automaattisesti, mukaanlukien levy-yhtiö jos on levy-yhtiö ottaa tietyn prosentin päältä.
Menee levy-yhtiölle joka jaksa rojaltit edelleen artistille (tässä tapauksessa Shagadelic rocknroll) ja paikallisille ”teostoille”, en tiedä miten toi Sloveniassa hoidetaan.

Music on Spotify earns two kinds of royalties:

  • Recording royalties: The money owed to rightsholders for recordings streamed on Spotify, which is paid to artists through the licensor that delivered the music, typically their record label or distributor.
  • Publishing royalties: The money owed to songwriter(s) or owner(s) of a composition. These payments are issued to publishers, collecting societies, and mechanical agencies based on the territory of usage.
 
vierailija
Royaltit tulee kai suoraan okaiselle osapuolelle? Kun useinhan biiseissä voi nykyään olla vaikka 10 ulkopuolista biisintekijää joilla on joku prosenttimäärä saatavia joka kuukausi eri striimialustoilta, eikä se mun mielestä ole levy-yhtiöiden työ laskea mikä prosentti kuului kenelle vaan se on esim Spotify joka maksaa jokaiselle omistajalle osansa ihan automaattisesti, mukaanlukien levy-yhtiö jos on levy-yhtiö ottaa tietyn prosentin päältä.
Jäi moderaatioon viesti mutta ei mene suoraan muusikolle: https://support.spotify.com/us/artists/article/royalties/
 
vierailija
Uskon että Joksut on jakaneet kaikki bändihommat tasapuolisesti eikä kukaan laiskottele siellä. Janilla on päävastuu somesta, Krisillä oli niitä merch-hommia ja kirjanpitoa, Bojan kirjoittaa biisejä, Nace hoitaa keikkatekniikkaa ja Jure on rakentanut bändikämpän jne. Luulen että heillä on tosi toimiva kokonaisuus kasassa ja ovat bändinä (ystävinä ja kollegoina []) todella vahvoilla.
Ihana miten hyvin noi jaetut vastuualueet kuvasta jokaista joksua. 😁❤
 
vierailija
Uskon että Joksut on jakaneet kaikki bändihommat tasapuolisesti eikä kukaan laiskottele siellä. Janilla on päävastuu somesta, Krisillä oli niitä merch-hommia ja kirjanpitoa, Bojan kirjoittaa biisejä, Nace hoitaa keikkatekniikkaa ja Jure on rakentanut bändikämpän jne. Luulen että heillä on tosi toimiva kokonaisuus kasassa ja ovat bändinä (ystävinä ja kollegoina []) todella vahvoilla.
Ihan ohiksena, mutta Eikös Kris muuten ole merkattu johonkin ns bändin pomoksi/puheenjohtajaksi. Tuskin tuossa roolissa sinänsä mitään merkitystä on bändin sisäisessä toiminnassa, mutta muistaakseni näin oli jossain merkattu :D
 
vierailija
Uskon että Joksut on jakaneet kaikki bändihommat tasapuolisesti eikä kukaan laiskottele siellä. Janilla on päävastuu somesta, Krisillä oli niitä merch-hommia ja kirjanpitoa, Bojan kirjoittaa biisejä, Nace hoitaa keikkatekniikkaa ja Jure on rakentanut bändikämpän jne. Luulen että heillä on tosi toimiva kokonaisuus kasassa ja ovat bändinä (ystävinä ja kollegoina []) todella vahvoilla.
Hyvä kun muistutit siitä, että Joksut on ystäviä ja kollegoja keskenään. Olisihan se kauheeta, jos joku luulisi jotain muuta.
 
vierailija
On muuten onnistuneita promokuvia tullut ainakin Krisiltä ja B:ltä nytten, kun ovat julkaisseet instaan! (Hämmentävää sanoa, että B on julkaissut) toivottavasti muutkin julkaisevat myös omansa 🤩
 
vierailija
Ihan ohiksena, mutta Eikös Kris muuten ole merkattu johonkin ns bändin pomoksi/puheenjohtajaksi. Tuskin tuossa roolissa sinänsä mitään merkitystä on bändin sisäisessä toiminnassa, mutta muistaakseni näin oli jossain merkattu
Kris on joo ”direktor” siellä yrityksen tiedoissa. Muistaakseni se vaihtui viime vuonna ja aiemmin se oli Jure.
 

Yhteistyössä