Toukokuiset 2025

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Täällä yksi lisää: 5+3 eli laskettu aika 18.5. Olen 38v ja odotan ensimmäistäni, olen vanha juu mutta en jaksa ottaa tästä paineita. Takana yksi keskenmeno viikko ennen juhannusta 8. viikolla, nyt toivottavasti tämä raskaus etenee paremmin. Varasinkin tämän takia ensi viikolle varhaisultran, haluan tietää onko ketään kyydissä ja jos ei ole niin osaanpa henkisesti varautua toiseen keskenmenoon. Oireina tähän mennessä on ollut lähinnä aivan järkyttävä väsymys, mikään määrä unta yössä ei näytä olevan tarpeeksi ja työpäivät on kyllä melkoista taistelua :D pahoinvointeja odotellessa...

-H
Onnea sinulle myös! Tuosta samasta syystä itsekin mietin varhaisultraa. Toivotaan, että saadaan sieltä mielenrauhaa! Minä täytän pian 34 joten en myöskään nuorimmasta päästä enää ole ensisynnyttäjäksi. Henkinen ikä toki on vielä ties millä tasolla :D
 
vierailija
Täällä kanssa yksi plussannut, toki haalea viiva. Digi olisi tarkoitus ostaa pian. Taustalla keskenmeno alkuvuodesta. Nyt jännittää, että saadaanko toista lasta ja millä oireilla jos saadaan. Ensimmäinen raskaus oli hyvin raju pahoinvoinnin ja oksentelun osalta. En odota niitä yhtään.
-K
 
Hei!
Kai minäkin voin pikku hiljaa hivuttautua tänne. Ikää minulla 32, ensi synnyttäjä. Yritystä takana kaksi vuotta + kuukausi. Ensimmäistäkään plussaa ei ole yritys aikana tullut. Lapsettomuushoitoja tehtynä, ensiksi ivf joka muuttui lennossa iui ja toisella kertaa keräykseen asti ivf. Lokakuulle oltaisiin saatu KYS ensimmäinen aika kun pyysin hoitopaikan vaihtoa, emme taida sinne enään mennä. 🤞🏻 Ovumialla meille hoettiin vain lahjasoluista. Itselläni on AMH-arvo vain 0,15. Äärimmäisen huonot mahdollisuudet onnistua omilla soluilla. Ei lääkkeelistä tukea yms kierrossa, mut kaipa se on tarrannut ja toivottavasti tiukasti myös! P.c. sovellus näyttää 5 vk ja 3 pv. Laskettu aika näyttäisi olevan 23.5.

Tunteet ovat tällä hetkellä hyvin sekavat. Viimeiset puoli vuotta olen asennoitunut etten välttämättä koskaan raskaudu ja puolison kanssa on ollut puhetta koska on viisainta lopettaa yrittäminen. Joten aika shokki olla yht äkkiä raskaana. Herättää paljon ajatuksia ja tuntemuksia. Tämän hetkiset oireet ovat järjetön palelu, kurkun päässä tuntuu aavistuksen jonkinlaista ”painostusta”. Pahoinvointia pelkään yli kaiken, oksentelu on aivan karseeta enkä tykkää siitä yhtään. Pelkään miten selviän töissä ja miten saan pidettyä mahdollisimman kauan asian salassa. Akka valtainen työpaikka, joten tarkkasilmäisiä riittää… Vatsa on myös sekaisin, mut en tiiä liittyykö tähän kun on yleensä muutenkin. Niin ja viikonloppuna aattelin vielä tehdä varmuuden vuoksi digin.
 
Sun uutiset on kyllä niin ihanat❤
Varmasti tunnemyrsky päällä!

Toivottavasti säästyisit pahoinvoinnilta, se nimittäin on perseestä en voi vaan muuta sanoa. Pitää vaan yrittää pitää mielessä palkintoa minkä saa kun raskauden rämpii läpi. Siellä on myös usein ihania hetkiä ❤

Tuntuu, että naisena on aina sen suurennuslasin alla, että onko raskaana, jos ei juo tai maha pömpöttää yms yms 🙈
 
vierailija
Täällä kans plussattu reilu viikko sitten, kerrankin heti selkeät viivat! Nyt on ~rv5+5 tai sinnepäin. Ensiviikon lopulla olisi vu jossa toivonmukaan selviää tarkemmat viikot. On kiinnostusta fb-ryhmään, mutta itse hyppään sinne ehkä vasta tuon varhaisultran jälkeen, kun varmistuu että joku siellä oikeasti majailee 😃 Onnea kaikille 🫶🏼
 
Onpa ihanaa Heltsuli! Ja edelliselle kirjoittajalle myös onnea!

Oletteko kenelläkään kokemusta tai suositusta, missä kannattaisi käydä pk-seudulla varhaisultrassa? Itse en ole oikein muista paikoista kuullut kuin Kaunis odotus. Jos olen oikein ymmärtänyt, siellä tutkimuksen tekee kätilö eikä lääkäri, jolloin hinta on edullisempi.
 
vierailija
Onnittelut plussanneille! Itse olen menossa ihan Mehiläiseen gynelle varhaisultraan, hinta on korkea mutta ajattelin että on ainakin helppo ja oman mielenterveyden väärti.

Vähän tässä tuskastuttaa itseä kun mahaa on juilinut nyt koko ajan useamman päivän kuukautiskipujen tyyliin, välillä kovaakin ja sitten häviää itsekseen. Alkaa kiristää hermoja ja edellinen keskenmeno alkoi kovalla kivulla niin tämä on aika ahdistavaa myös. Muilla samaa?
 
vierailija
Onnittelut plussanneille! Itse olen menossa ihan Mehiläiseen gynelle varhaisultraan, hinta on korkea mutta ajattelin että on ainakin helppo ja oman mielenterveyden väärti.

Vähän tässä tuskastuttaa itseä kun mahaa on juilinut nyt koko ajan useamman päivän kuukautiskipujen tyyliin, välillä kovaakin ja sitten häviää itsekseen. Alkaa kiristää hermoja ja edellinen keskenmeno alkoi kovalla kivulla niin tämä on aika ahdistavaa myös. Muilla samaa?
Kirjoittelin siis tämän viestin ja eilen 38-vuotiaana ensisynnyttäjänä, rekisteröidyin nyt niin kestää paremmin kärryillä.
 
Kiitos kiitos. Tuntuu yhä hyvin epätodelliselta asialta, mut kurkun pään kiristys palauttaa todellisuuteen. Paljon tulee pieniä epämääräisiä ''röyhtäyksiä'' en osaa muuksikaan nimetä, mut ihan kuin pieni kupla nousisi aina ylös. Perjantaina ajattelin vasta soittaa äitiysneuvolaan.

Joo tuota vatsan juilintaa on, ja vähän väliä mietin entä jos menkat alkaakin. Se kova kipu kyllä saa miettimään onko kaikki kunnossa, mut samanlaista nippailua oli edellisellä viikolla. Menin välilläni jo hädissäni vessaan kun ajattelin et menkat alkavat.

Kävin jo paniikissa ostamassa pahoinvointirannekkeet ja ne on mama versiot. Pelkään niin suunnattomasti et käyn voimaan pahoin. Toivon vilpittömästi että niistä on apua, mut kaikkein parasta olisi ettei kärsisi lainkaan pahoinvoinnista ja oksentelusta. Töissä on vaikea rannekkeita piilotella, kun meillä on työvaatteet ja takki on lyhyt hihainen. Keittiössä työskentely on varmaan välillä aika kuvottavaa. Toisaalta yritän olla positiivinen, onhan ne muutkin selvinneet.

Miten on otatteko jostain lisäksi B6-vitamiinia? Sain apteekkarilta vastauksen et sitä voisi ottaa vuorokaudessa 10-25 mg x 3. Minisun mama monivitamiini sisältää vain 5 mg. Kysyin paikallisesta apteekista B6, mut hyllyssä oli 200mg ja 2.5mg. Ymmärsin et 200mg on jo liian rajua tavaraa, mutta saako niitä 2.5mg syödä sit kerralla vaikka sen 4 verran et saa edes 10mg? Sehän tarkottaisi 12 nappia päivässä. Tämä nimittäin mahdollisesti auttaisi myös pahoinvointiin ja haluaisin kaikki apu kortit käyttöön. Kahvi ei ole ongelma, kun en sitä muutenkaan juo. Vaikeaa on saada säännöllinen ruokailurytmi ja nesteytys on haastavaa. Juon päivän aikana hyvin vähän nesteitä ja yleensä vapaapäivisin en välttämättä syö mitään joten hirmuista opettelua. Niin ja vuorotyö tuo vielä omat haasteensa.

Viikonloppuna ajattelin kokeile pahoinvointirannekkeita ja totutella vkl ajan niihin ja toivoa vilpittömästi et ne toimii. Toivottavasti selviän loppu viikon kunnialla töissä. Niin ja yhä edelleen itselläni on vatsa sekaisin, inhottavaa sekin.

Ainiin se unohtui mainita, ettei puoliso ole innokas varhaisultraan. Minä joka tressaan joka asiasta niin ei varhaisultraa. Mut toisaalta kun katsoin hintoja niin siinä mielessä ei houkuta, mut takaraivossa on kuitenkin pieni etiäinen et kannattaisiko kuitenkin käydä.
 
vierailija
Onpa ihanaa Heltsuli! Ja edelliselle kirjoittajalle myös onnea!

Oletteko kenelläkään kokemusta tai suositusta, missä kannattaisi käydä pk-seudulla varhaisultrassa? Itse en ole oikein muista paikoista kuullut kuin Kaunis odotus. Jos olen oikein ymmärtänyt, siellä tutkimuksen tekee kätilö eikä lääkäri, jolloin hinta on edullisempi.
Perhe Arte maksaa 86€
 
  • Tykkää
Reactions: uutamo
Eilen illalla oli niin kylmä et piti ottaa jo toinen peitto sänkyyn. Hyvin nukuin klo 2 ja siitä puolituntia hereillä, lähinnä vessassa istuen. Tilanne on muuttunut siihen et joudun öisin käymää ”isolla asialla” kun ennen lähinnä aamuisin. Kai tämäkin on jokin raskausoire? Päivän oonkin aloittanut jo 5 vaikka kuinka yritin vielä nukkua kun klo 7.30 soi herätys. Nyt käy jo hiukan väsyttää ja kurkussa tuntuu yhä painostuksen tunne. Ja se palelu alkaa taas.

Mites muiden oireet?
 
Huhheijaa mikä viikko on ollut. Nyt 4+4 ja edelleen testit mielestäni liian haaleita. Hcg määritykseen sain lähetteen neuvolan kautta alkuviikosta ja se oli vain 41. Testit tummuu hitaasti, en usko hetkeäkään tämän raskauden jatkumiseen, mutta yritän pysyä positiivisena. Olen asian kanssa suhteellisen ok, lähinnä fiiliksellä "katotaan miten käy". Tästä voi tulla vauva tai sitten ei. Todistettavasti olen ainakin raskaana 😅
Takana on useita keskenmenoja, rankin oli ehdottomasti ensimmäinen niistä, muut menneet pian jo kesken.
Raskausoireita on alkanut olemaan, nippailua ja vihlontaa alavatsalla on edelleen, aamuisin huonoa oloa ja miltei päivittäisiä päänsärkyjä.
 

Yhteistyössä