Aikamoinen puutarha

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Nyt jarrua jarrua, ei ole sanonut näin, vaan että joka keikalla on ahdistanut. Eikä ole tarkoitus viilata pilkkua, mutta ihan vaan ennen kun joku saa väärän käsityksen.
- myöskin eri
Tässä Bojanin puhe Makkaratehdas keikalta ennen EW:tä:
"Viime vuonna sain ahdistuskohtauksen konsertin aikana. Täytyy myöntää, että sen jälkeen olen ollut jotenkin lievästi-vakavan traumatisoitunut ja sen jälkeen jokaisessa konsertissa tärisin pahasti ja sain paniikkikohtauksia. Joten tänään , olemme palanneet Ptujiin, paljon suuremman yleisön edessä, ja olen päättänyt, että tänään on aika heittää pois nämä kahleet ja lavasta tulee jälleen turvallinen, kodinomainen tilan nauti tästä illasta, olet ihana ja tunnemme tämän rakkauden ja "lopetetaan tämä". Sitten hän istui kosketinsoittimen taakse ja lauloi tunneballadin "Everybody's Waiting".
Ja tämä konsertit oli 14.6. 2024.
Ja tässä vielä paniikkikohtauksen määritelmä
  • Paniikkikohtaus on äkillinen voimakas pelko- tai ahdistuskohtaus, jonka yhteydessä ilmenee erilaisia sympaattisen hermoston aktivoitumisesta johtuvia fyysisiä oireita.
Yleensä kestävät 10min puoleen tuntiin, mutta tässä toki on vaihtelua.
 
vierailija
Anteeksi mutta yllä on kyllä huonosti suomennettu. Bojan ei todellakaan ole sanonut joka keikalla olleen paniikkikohtauksia. Hänhän kertoi mm. keväällä, että yhdellä keikalla oli.
 
vierailija
Ai niin, Sudden Lightshan on tosiaan esiintymässä tuolla Latviassa samana päivänä kuin Kärtsäkin. Vieläköhän K muistaa niitä? Mulla hienoinen epäilys ettei välttämättä kauhean hyvin, kun eivät päässeet finaaliin ja muutenkin Kärtsää vietiin kuin litran mittaa viisuvikoilla, joten ymmärrettävästi voi olla vaikeata muistaa.
Eiköhän K heidät muista Viisuista, vaikka heistä ei paljon yhteistä materiaali ole julkaistu. Hämärästi muistelen että jossain videossa vilahti kun ekan semifinaalin jälkeen bäkkärillä K jutteli SL:n poikin kanssa.
 
vierailija
Tässä tapauksessa ei ole mitään käännös ongelmaa. Termiä "panic attack" käytettiin myös Joksujen viikko kirjeessä, jossa paniikkikohtauksista kerrottiin.
Bojan itse tuntuu käyttävän noita termejä miten sattuu. Sanoi keikan aikana spiikissä, että hänellä oli Ptujssa ahdistuskohtaus ja viikkokirjeessä ja joskus muualla on taas puhunut paniikkikohtauksesta. Mutta eikö noi ole osittain sama asia? Terveyskirjastossa lukee, että paniikkikohtaus on voimakas pelko- tai ahdistuskohtaus.
 
vierailija
Bojan itse tuntuu käyttävän noita termejä miten sattuu. Sanoi keikan aikana spiikissä, että hänellä oli Ptujssa ahdistuskohtaus ja viikkokirjeessä ja joskus muualla on taas puhunut paniikkikohtauksesta. Mutta eikö noi ole osittain sama asia? Terveyskirjastossa lukee, että paniikkikohtaus on voimakas pelko- tai ahdistuskohtaus.
Itse sanoisin, että paniikkikohtaus on aina myös ahdistuskohtaus, mutta lievempi ahdistuskohtaus voi olla olematta paniikkikohtaus. Kunnioittaisin joka tapauksessa Bojanin terminologiaa: hän on sanonut että hänellä on paljon paniikkikohtauksia, joten voi sanoa hänellä olevan paniikkihäiriön antamatta diagnooseja tai puhumatta hänen ylitseen.
 
vierailija
Itse sanoisin, että paniikkikohtaus on aina myös ahdistuskohtaus, mutta lievempi ahdistuskohtaus voi olla olematta paniikkikohtaus. Kunnioittaisin joka tapauksessa Bojanin terminologiaa: hän on sanonut että hänellä on paljon paniikkikohtauksia, joten voi sanoa hänellä olevan paniikkihäiriön antamatta diagnooseja tai puhumatta hänen ylitseen.
Okei, eli ehkä saa noita oireita välillä voimakkaampina ja välillä lievempänä ja siksi puhuu kummallakin termillä. Tai sitten hän ei ole perehtynyt asiaan kovin tarkasti ja puhuu miten sattuu, sekin on hyvin mahdollista.
 
vierailija
Okei, eli ehkä saa noita oireita välillä voimakkaampina ja välillä lievempänä ja siksi puhuu kummallakin termillä. Tai sitten hän ei ole perehtynyt asiaan kovin tarkasti ja puhuu miten sattuu, sekin on hyvin mahdollista.
Ja lisäksi tähän voi mahdollisesti liittyä myös kielellisiä tai kulttuurisia eroja siinä, miten sloveenin ja serbian kieli saattavat käyttää aiheeseen liittyviä termejä. Minulla oli kerran mielenkiintoinen keskustelu ihmisen kanssa, jonka mielestä suomen sana "ahdistus" ja englannin "anxiety" viittaavat vähän erilaisiin juttuihin, vaikka virallisesti ovat lähes 1:1 synonyymejä. Olin alkuun eri mieltä, mutta hänen argumenttinsa oli itse asiassa aika hyvä.
 
vierailija
Oliko tuosta keikasta liveä tai klippejä jossain? Tulin vasta omista menoista, joten en ole ehtinyt vielä tutustua. Toivon kovasti että Boitsu on terve ja voi muutenkin hyvin! Haluan kuitenkin itsekin nähdä klipit ennen kuin lähden huolehtimaan tämän enempää, ei niin ettenkö luottaisi Joymuffnin sanaan mutta ennenkin on huomattu että nämä on paljon kiinni myös katsojan omasta tulkinnasta. Tuoreessa muistissa Ptuj, jonka jälkeen tuli päivätolkulla kaikenlaisia arvailuja terveydestä ja ties mistä ongelmista, vaikka B veti Ptujissa todella energisen keikan ja tosiasiassa näytti ihan hiton hyvältä, kun sitten päästiin kunnolla näkemään hänet livessä only the poetsien kanssa. Ruississa ja sen jälkeisillä festareilla on myös ollut tosi hyvässä vedossa. Varmasti huolet voi vaikuttaa keikkafiilikseen, en epäile sitä, mutta ennen kuin pohdin syitä, haluan tehdä oman tulkinnan tilanteesta.
Mä kans inmetselen näitä tulkintoja taas. Näin ne Ne bi smelin klipit vain ig:ssä, enkä huomannut mitään poikkeavaa. Palstoille en ollut kerinnyt ennen kuin nyt. Jos ei siis ole innoissaan ja parhaassa vedossaan, on jokin vakavasti pielessä tai vinossa..? Häh.
 
vierailija
Anteeksi mutta yllä on kyllä huonosti suomennettu. Bojan ei todellakaan ole sanonut joka keikalla olleen paniikkikohtauksia. Hänhän kertoi mm. keväällä, että yhdellä keikalla oli.
Sanoi kyllä tasan tarkkaan, että jokaisella keikalla viime kesän Ptujn jälkeen. Siksi sanoikin haluavansa, että nyt loppuis. Ettei nyt taas tästäkin tarttis alkaa jotain muuta jankkaamaan vain jankkaamisen vuoksi.
 
vierailija
Toisaalta nimimerkein kirjoittelu pakottaa ihmiset vähän miettimään miten keskustella ja argumentoida, jolloin ikäviä konflikteja syntyy paljon vähemmän.
Kuulostaa ihan höpö höpöltä. Juuri tämän takia en mene minnekään missä on käytössä nimimerkit, kun osan mielestä heille pitää puhua kukkaiskielellä, ettei ole "ikävä tunnelma". Tai vaikket edes puhuisi heille, vaan ihan yleisesti kommentoit.
Sen se voisi toki lopettaa, että nämä täysin mitättömistä asioista loukkaantujat eivät tulisi kommentteihin veemäisesti kettuilemaan.
 
vierailija
Kuulostaa ihan höpö höpöltä. Juuri tämän takia en mene minnekään missä on käytössä nimimerkit, kun osan mielestä heille pitää puhua kukkaiskielellä, ettei ole "ikävä tunnelma". Tai vaikket edes puhuisi heille, vaan ihan yleisesti kommentoit.
Sen se voisi toki lopettaa, että nämä täysin mitättömistä asioista loukkaantujat eivät tulisi kommentteihin veemäisesti kettuilemaan.
Samaa mieltä olen minä, nyt jo olen vauvan ketjun takia joutunut muuttamaan kirjoitustapaani ja jopa tyyliäni, koska aiemmin kriittisiä mielipiteitä siedettiin paremmin ja nyt taas ei. Joku/jotkut siellä hyökkäävät ja määräilet. Ratkaisuna kirjoittelen sitten niitä vähän töksömpiä kommentteja kompostin puolelle, vaikkei se shippaajalle paras ympäristö olekaan. Vaikea ajatella tilannetta, että menisin täysin nimimerkilliseen keskustelupaikkaan, ei taitaisi olla minusta siihen.
 
vierailija
Kuulostaa ihan höpö höpöltä. Juuri tämän takia en mene minnekään missä on käytössä nimimerkit, kun osan mielestä heille pitää puhua kukkaiskielellä, ettei ole "ikävä tunnelma". Tai vaikket edes puhuisi heille, vaan ihan yleisesti kommentoit.
Sen se voisi toki lopettaa, että nämä täysin mitättömistä asioista loukkaantujat eivät tulisi kommentteihin veemäisesti kettuilemaan.
Eilinen varsinkin Vauvalla todisti, että tuota kukkaiskieltä todella kaivattiin, eikä sekään riittänyt edes silloin, kun asiaa yritettiin viedä yleiselle tasolle. Nimimerkit asettavat rajoja siihen, mitä ja miten kirjoitetaan, hyvässä ja pahassa. Paljon helpompaa on kirjoitella ilman nimimerkkejä ja sietää niitä mitättömistä asioista nimettömästi loukkaantuvia.
 
vierailija
Minusta tuo nimimerkki keskustelu vaan nyt oli sillä tavalla perusteltu, että noiden kuvausten perässä kun ei olisi ollut sitä tykättyä nimimerkkiä olisi kaikki pitäneet trollauksena. Kommentoida ja huomioita ei saanut esittää koska ihana nimimerkki oli kuvaukset kirjoittanut ja onhan jotkut jutelleetkin henkilön kanssa. Ahaa.
 
vierailija
Tähän pieni mielikuvaharjoitus meille kaikille: mitä, jos tuon keikkaraportin kirjoittaja olisi ollut Aito? Miten eri tavalla sitä olisi kommentoitu, vai olisiko kommentoitu lainkaan? Olisiko tullut kiitoksia ja sydämiä? Vaikka kuinka olen itsekin täällä Aidon kanssa joskus vängännyt, nyt tunsin piston sydämessäni.
Hyvä pointti. Jo se aiheutti aivan omituista kommentointia, mitä kuvailin lentokentältä. Mutta en piittaa, osa tajuaa mun intoilut ja että mulla on oikeasti hauskaa ja nautin tästä fandomista ja fanituksestani, osa ei.
Aito
 
vierailija
Minusta tuo nimimerkki keskustelu vaan nyt oli sillä tavalla perusteltu, että noiden kuvausten perässä kun ei olisi ollut sitä tykättyä nimimerkkiä olisi kaikki pitäneet trollauksena. Kommentoida ja huomioita ei saanut esittää koska ihana nimimerkki oli kuvaukset kirjoittanut ja onhan jotkut jutelleetkin henkilön kanssa. Ahaa.
Ei pidä paikkaansa, ilman nimimerkkiäkään en olisi pitänyt trollauksena, koska miksi olisin. Minusta ihan ok ja asiallisia kirjoituksia, näin joitakin samoja asioita itsekin. Lisäksi otan nämä aina yksittäisen kirjoittajan mielipiteenä ja kokemuksena, ei minun tarvitse olla siitä samaa mieltä, eikä myöskään siitä loukkaantua. Lisäksi, jos oikein ärsyttäisi pystyisin myös ohittamaan sitten.
 

Yhteistyössä