"vieras"
Eikös vanhoillislestadiolaisuus ole Pohjois-Ruotsista lähtöisin ja Laestadius ruotsalainen pappi. Kävikö edes Suomessa koskaan?
Ja sulla on tietoa että naisia lähtee enemmän kuin miehiä? Vai lähteekö ihan yhtä paljon, onko laskelmia?Nii-in, mutta mistä olet saanut päähäsi, että nuoria miehiä lähtee lahkosta enempi kuin naisia?
Tai että naiset joutuvat kilpailemaan jostain muutamista aviokelpoisista?
Minkäs sille voi, jos rakastuu johonkin "eriuskoiseen", kuten se Sanni.
Ei siinä ole kyse mistään sellaisesta, ettei lahkon piirissä riittänyt hänelle aviopuolisoa.
Tai kenenkään muunkaan vastaavassa tarinassa.
Jaa-a. En ole armoa kokenut ikipäivänä tuossa yhteisössä ja vapaus... Missä se on? Se jäi kokonaan huomaamatta.Ette tiedä että on myös seuroihin tulijoita ja parannuksentekijöitä. Yhä tänä päivänä Jumala puhuttelee ketähän tahtoo ja ihminen saa parannuksen armon elävään kristillisyyteen. Saa käsittää armon ja vapauden.
Ihanko vakavissaan luulette olevanna ainoa oikea pelastettujen joukko?Ette tiedä että on myös seuroihin tulijoita ja parannuksentekijöitä. Yhä tänä päivänä Jumala puhuttelee ketähän tahtoo ja ihminen saa parannuksen armon elävään kristillisyyteen. Saa käsittää armon ja vapauden.
Laestadius oli Ruotsin kirkon pappi, kuten totesit. Laestadius ei itse käsittänyt perustaneensa mitään Ruotsin luterilaisesta kirkossa erillistä omaa uskontoa. Hän halusi opettaa saamelaisille kristinoppia ja auttaa heitä muutenkin monin tavoin. Tämä käy ilmi hänen päiväkirjamerkinnöistään.[QUOTE="vieras";28350423]Eikös vanhoillislestadiolaisuus ole Pohjois-Ruotsista lähtöisin ja Laestadius ruotsalainen pappi. Kävikö edes Suomessa koskaan?
Srk?Onko liikkeen jättäminen helpompaa nuorille kauniille naisille? Tuntuu että juuri heitä on viime aikoina lähtenyt erikoisen paljon pois ry:ltä.
Vasta 101 vuotta ollut olemassa.Suomessa on onneksi uskonnonn vapaus turvattu.
Joo. Hän keräsi kasveja LinneelleEikös vanhoillislestadiolaisuus ole Pohjois-Ruotsista lähtöisin ja Laestadius ruotsalainen pappi. Kävikö edes Suomessa koskaan?
Prof. Heikki Räisäsen kirjoituksiin kannattaa tosiaan tutustua.
Räisäsen mukaan kristiuskolla ei ollut sen syntyessäkään mitään yhdenmukaista, yhtä "alkuoppia", josta sitten olisi "hajaannuksia" tullut. Heti alussa oli useita ryhmiä joilla oli omat painotuksensa.
Eiväthän Jeesus enempää kuin Paavalikaan tienneet perustavansa uutta uskontoa. He olivat omasta mielestään edelleen juutalaisia. Paavali odotti, että Jeesus palaa takaisiin ja vapauttaa maan roomalaisten herruudesta. odotettiin siis maallista vallankumousta.
Riita ruokapöydässä kuuluu tänne asti | Omat polut © – etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia
Opetus Jeesuksesta "syntien sovittajana" on vasta myöhempää perua. Kun Jeesus ei palannutkaan, opetusta ruvettiin suuntaamaan tuonpuoleisiin asioihin.
Kirjallisia alkuperäisiä muistiinmerkintöjä Jeesuksen opetuksista ei ole olemassakaan. Jeesus ei kirjoittanut muistiin mitään, ei myöskään hänen välittömät seuraajansa.
Varhaisimmatkin kuvaukset Jeesuksesta ovat suullisista kertomuksista koostettuja ja kirjoitettu muistiin yli 50 vuotta jeesuksen kuoleman jälkeen. Jutuilll on taipumus aina muuttua kun ne kerrotaan sukupolvelta toiselle.
Monet ovat lastattu laivoihin kun ei ollut muuta kuin se yksi. Maastakarkoitus ym.Hämmästyttävä uutinen. Kuinka ihmeessä jenkit kiinnostuisivat jostain suomalaisesta uskon lahkosta?
Eikös vanhoillislestadiolaisuus ole Pohjois-Ruotsista lähtöisin ja Laestadius ruotsalainen pappi. Kävikö edes Suomessa koskaan?
Tuo oli hyvä koosteKai ihminen saa itsenäisesti ajatella asioita aikuisena viimeistään?
Tässä huippuhyvää lukemista:
Heikki Räisänen: Mitä tapahtuu, kun kuolet?
Kuva Pekka Holmström. Teologian tutkija Heikki Räisäsen uusin kirja Mitä varhaiset kristityt uskoivat ilmestyi viime syksynä. Se on kevyesti kansanomaistettu lyhennelmä teoksesta The Rise of Christian Beliefs: The Thought World of Early Christians, joka on saanut maailmalla paljon huomi…suomenkuvalehti.fi
ja se palkittu kirja tietysti pitää lukea