Oliko Baltimoren siltaonnettomuus tahallinen teko?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Redacted näyttää videon siltaan törmäävästä laivasta. Huomatkaa kuinka laivan piipuista alkaa nousta sankkaa savua kun se sitten yhtäkkiä kääntyy kohti siltapilaria. Kierrättääkö se moottoreita saadakseen maksimaalisen vauhdin törmäyksen tehostamiseksi?

 
vierailija
Sähköjärjestelmän vika aiheutti ohjausjärjestelmän pettämisen. Samoin on käynyt täällä suomessakin kun matkustajalaivoja on ajautunut ongelman vuoksi karille.
 
vierailija
Sähköjärjestelmän vika aiheutti ohjausjärjestelmän pettämisen. Samoin on käynyt täällä suomessakin kun matkustajalaivoja on ajautunut ongelman vuoksi karille.
Sähköjen pettäessä laiva menee siihen suuntaan johon se pettämishetkellä oli menossa. Tämä laiva myös. Mutta sähköjen tultua takaisin se yhtäkkiä aloitti voimakkaan kaarron tyyrpuuriin samalla kun moottoreita kierrätettiin. Ei vaikuta siltä, että vauhti ainakaan olisi hiljentynyt (se tulee nyt enempi kohti kameraa, mikä tosin vaikeuttaa arviointia), joten se tuskin pisti pakkia silmään.

Tietääkö joku ohjataanko näitä isoja aluksia myös sivupotkureilla? Silloin nopea kääntyminen savun tultua selittyisi paapuurin ohjauspropellerin huudattamisella.

Jotkut spekuloivat kyberiskulla, eli että laivan tietokonejärjestelmä otettiin ulkopuolelta hallintaan. Hyvin paljon mahdollista, jos tämä purkki seilaa tietokoneavusteisesti.
 
vierailija
Kuvakulma hämää. Ei tuossa ole mitään omituista pl. sähkökatkokset. Savun määräkin on ihan normaali. Ei noissa laivoissa ole katalysaattoreita.
Ei kyse olekaan siitä, ETTÄ tulee savua, vaan KOSKA. Koko sen ajan kun laiva kulkee suoraan piipuista ei tuprua mitään näkyvää (matalat kierrokset). Sitten savua alkaa tulla samalla kun laiva aloittaa kääntymisen. Hyvä pointti tuossa yllä että laivan pitikin kääntyä, jotta olisi 90 asteen kulmassa siltaan nähden alittaessaan sen. Mutta se kääntyi aivan liian aikaisin, eikä kukaan tunnu sitä huomaavan. Olisihan tuossa ajassa muuten ehtinyt kääntää laivan pilarin ohi, kun se seilaa suoraan sitä kohti.

Sekoittiko sähkökatkos sitten tietokoneavusteisen ohjauksen? Miksei kukaan katsonut eteensä? Kaiken kaikkiaan outo onnettomuus onnettomuudeksi.
 
vierailija
Oli tahallinen teko. Ei itseään länsimaana pitävässä maassa voi yksinkertaisesti siltoja rakentaa noin, täysin kehitysmaatouhua.

Katsokaapa joskus Euroopassa, miten sillat tehdään. Siellä on kantavien pilareiden turvana sen verran reilusti betonia saarekkeen muodossa, että laiva pysähtyy viimeistään siihen ja silta pysyy kasassa.

Itseasiassa noin on Suomessakin sisävesillä, vaikka laivat tottakai paljon pienempiä. Niin on tosin sillatkin.
 
vierailija
Kuvakulma hämää. Ei tuossa ole mitään omituista pl. sähkökatkokset. Savun määräkin on ihan normaali. Ei noissa laivoissa ole katalysaattoreita.
Noissa laivoissa todellakin on katalysaattorit ja savun määrä ei ole mitenkään "normaali" tuolla vauhdilla liikuttaessa.

Eiköhän tuossa ole sähkökatkon jälkeen saatu koneet käyntiin ja laitettu täysillä pakille, siitä savun määrä.
 
vierailija
Nykyään laivat toimivat gps-järjestelmillä ja automaattiohjauksella. Ovat täynnä hi-techiä ja kun bitti menee sähkövian takia epäkuntoon niin seuraukset ovat joskus ikäviä.
Ihan samalla tavalla toimivat kuin auton vakionopeudensäädin. Eli sen saa yhdellä painalluksella ohitettua. Automaattiohjauksella ei todellakaan ajeta ahtaissa paikoissa mukaan lukien satamaan tulot ja sieltä lähdöt. Siksi tuollakin oli luotsit mukana.
 
vierailija
Ei kyse olekaan siitä, ETTÄ tulee savua, vaan KOSKA. Koko sen ajan kun laiva kulkee suoraan piipuista ei tuprua mitään näkyvää (matalat kierrokset). Sitten savua alkaa tulla samalla kun laiva aloittaa kääntymisen. Hyvä pointti tuossa yllä että laivan pitikin kääntyä, jotta olisi 90 asteen kulmassa siltaan nähden alittaessaan sen. Mutta se kääntyi aivan liian aikaisin, eikä kukaan tunnu sitä huomaavan. Olisihan tuossa ajassa muuten ehtinyt kääntää laivan pilarin ohi, kun se seilaa suoraan sitä kohti.

Sekoittiko sähkökatkos sitten tietokoneavusteisen ohjauksen? Miksei kukaan katsonut eteensä? Kaiken kaikkiaan outo onnettomuus onnettomuudeksi.
Luonnollisesti siellä pantiin enemmän kierroksia kun sähköt palasivat ja yritettiin korjata tilanne. Normaali nopeus satamasta poistuessa on varmasti ihan pintakaasulla kun on se siltakin alitettavana. Mutta sähköthän menivät sitten taas uudestaan ja kontrolli hävisi. Jos siinä vaiheessa oli saatu perä liikkeeseen sivusuunnassa, niin sehän jatkaa sitä liikettä edelleen ja laiva jatkaa kääntymistä.
 
vierailija
Jos olisi ollut tahallinen (terrori)teko, niin se olisi tehty keskellä ruuhka-aikaa eikä olisi varoitettu viranomaisia, että on hätä. Nyt kuolleita on alle 10, mutta ruuhka-aikana olisi saatu satoja kuolleita.
 

Yhteistyössä