Lakon motiivit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mikä voi olla lakon taustalla kun työnteon edellytykset Suomessa ovat paranemassa? Ahne työväenliike tietysti ajaa omaa etuaan, mutta varmasti Venäjäkin haluaa Suomeen epävakautta, jota saadaan kun kaupoista loppuu myytävä ja liikenne pysähtyy jos lakko pitkittyy kuukausien mittaiseksi. Minä otan tämän lakko-operaation sodanjulistuksena kaikkia rehellisesti työnsä tekeviä suomalaisia vastaan. Olisi saatava poliisi kukistamaan orastava vallankumous ja armeijan valmiutta täytyy lisätä JOS (korostan JOS) kaiken takaa paljastuu Venäjä.

• Haha
Reactions: Lispetti
Tämän höpötyksen kirjoitti palstajankkaaja, joka pelkää jopa ohi viuhuvaa loskaista lumipalloa Senaatintorilla.
Kuka tai mikä maksaa 24/7 h nillityksistä mammapalstalla? Ehkäpä Riikka Purra omasta säöstöpossustaan, jonka lukon hän vääntää auki ”haarukallaan”.

Minua on aina naurattanut Janin sopertava puhetyyli. Nyt hän vetäisi varsinaisen jättikanin silinteristään.
Luultavasti hänen kotipaikkakunnalla hävetään silmät päästä Janin möläytystä.

Luultavasti. En kyllä ymmärrä, miten ne kerta toisensa jälkeen laittavat sen toopen telkkariin. Luulisi, että fiksumpiakin on. Esim. se Sakari Puisto. Voisin kuvitella, että olisi edustavampi.

Ahneus on kasvanut ihan käsittämättömälle tasolle.

Lähtien yrityksistä: ennen yrityksellä oli jonkinlaiset arvot ja tuotteesta oltiin ylpeitä, ja, tuotteella oli sisältöä kuluttajan näkövinkkelistäkin! Rahalle sai vastinetta.
Työntekijät olivat ylpeitä työpaikastaan, itsestään ja kasvattivat näin brändiä: meiltä saat kestävimmät tuotteet jotka minä teen/pidän taksiautostani (itseäni unohtamatta: näytän ammattimaiselta) viimeisen päälle hyvää huolta ja palvelen asiakkaani viimeisen päälle, nousen autosta ylös avaan asiakkaalle ovet ja nostan tavaratilasta matkalaukun. Puhun Suomea, olen kohtelias ja tiedän tarkalleen miten ajan kohteeseen työpuheluaan puhuvaa asiakasta häiritsemättä.

Nykytila:
Työntekijää ei kiinnosta pätkääkään myymänsä tuote/brändi koska ei ole itse vastuussa tuotteesta, kukaan ei tunnu olevan vastuussa.🤷‍♀️
Tuote on entinen hetken päästä, eikä kuluttaja edes ihmettele miksi: ”noh, heitetään roskiin, se olikin halpa ja ostetaan uusi.”

Mamu roikkuu oman likaisen perheautonsa ratissa, perheensä syömingeistä todisteena olevat mäkkärin roskat ovat takapenkillä ja lattialla, hän kyselee toistuvasti neuvoa hono somella että mihin käännytään seuraavaksi, taksissa haisee pahalle, kuljettaja avaa ohjaamosta takakontin josta asiakas voi itse ottaa matkalaukun lähtiessään.

Nykyjan kertakäyttökulttuurissa kuluttaja ei yleisesti kyseenalaista vaan ostaa tuotteen kuin tuotteen. Yritykset myyvät kyllä edelleen usein samaa paskaa, mutta nettoavat trendibrändeillä, jonka joku tyhjänpäiväinen nettijulkku saa hölmölle massalle myytyä. Katteet ovat huikeita!!!!! Hyllyyn valitaan parhaimman katteen tuotteet koska kuluttaja ostoskäyttäytymisellään sallii tämän. Hinnat voivat silti olla kovia koska vastaavaa kalliimpaa tuotetta ei ole välttämättä edes saatavilla ko kaupoilla. Ostetaan se mitä tarjolla on, enää ei ole aikaa/viitsitä seilata kaupasta toiseen/tarjousten perässä. Eikä suurella osalla kuluttajista ole edes varaa ostaa.

Kuluttavaa pintaliitoa koko kaari!

Talot kestävät juuri takuun umpeutumiseen/rakennusalalla yrittäjän palkka saattaa olla jopa vaivaiset 6€/h (taloussanomat/kauppalehti).

Mitä voimme kuvitella työntekijän etujen olevan tällaisessa kulttuurissa?

Monilla aloilla kulttuuri ja työntekijöiden edut ovat nykyään ihan pilalla. Esim. kuljetus (mm taksi)/rakennus/ravintola-alat jne. Matalapalkkaus tuli käsittääkseni aikoinaan virolaisten työmiesten myötä Suomeen. Nykyään ”halpamaista” rahdataan tekijöitä jotka majoitetaan johonkin parakkiin. Vuoden pari touhuavat ja elävät herroina kotimasssaan. Tästä muodostuu ongelma suomalaiselle työntekijälle joka ei matalapalkalla elä Suomessa. Ei hänellä ole mahdollisuutta ostaa itselleen tai perheelleen mitään omaa matalapalkalla, ja osa toimeentulosta on haettava sosiaalitukina.

Voitaisi ehkä listata alat joilla ei Suomessa elä ilman tukia niin moni saattaisi herätä miettimään tätä asiaa hiukan enemmän. (ihmismääriä)

Työntekijän etujen menetys: pätkätyö/työtunnit: lomien menetys/pekkasten menetys/palkattomat sairasloma päivät/ylityökorvauksen menetys/lisien menetys/vuokraduunit/töiden lisääntyminen korvauksetta/tuuraukset omien hommien lisänä jne.

Työntekijöistä on tehty syntipukkeja, jotka ovat kuulema liian ahneita, eikä saavutetuista eduista haluta mukamas luopua. Samaan aikaan kuitenkin suuryritykset/yritykset tahkoavat älyttömiä voittoja, joista toki verotettavaa ei kummemmin ole. Yritystukia maksetaan lisäksi 9 miljardia/v.

Miksi työntekijät eivät saa ansaitsemaansa arvostusta yrityksille kovalla työllä tehdystä voitosta? Palkka on osilla aloilla hyvin vaatimatonta ja nyt lisäksi ollaan heikentämässä työntekijöiden etuja.

Sanotaan, että palkkataso on noussut vuosien varrella…hmmm..täytyisi varmaan katsoa tätä ihan ala- ja asemakohtaisesti, ja myös verrattaen x.

Töiden lomasta vähän jotakin alkuun söpersin, voi olla virheitä. Mukavaa päivää kaikille❤, palaan astialle.

Lakon motiivina on se, että hallitus on asettunut työnantajaleiriin ja ottanut roolin työmarkkinaosapuolena samalla kieltäytyen ideologisista syistä neuvottelemasta työntekijäpuolen kanssa.

Henkilökohtaisesti olin tänään torilla mieltäni osoittamassa koska vastustan kaavailtua lakko-oikeuden leikkausta, vientivetoista palkkamallia, sopimusjärjestelmän purkamista, yleissitovuuden heikentämistä ja muita leikkauksia. Ja vähän kyllä olen suuttunut siitäkin miten persut, joita äänestin, käänsivät takkinsa niin totaalisesti. Huudan äänestäjän kuluttajansuojan perään. Ei se niin voi mennä, että valehdellaan sitä mitä kansa haluaa kuulla ja sitten toimitaan ihan toisin kun päästään valtaan.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Lakon motiivina on se, että hallitus on asettunut työnantajaleiriin ja ottanut roolin työmarkkinaosapuolena samalla kieltäytyen ideologisista syistä neuvottelemasta työntekijäpuolen kanssa.

Henkilökohtaisesti olin tänään torilla mieltäni osoittamassa koska vastustan kaavailtua lakko-oikeuden leikkausta, vientivetoista palkkamallia, sopimusjärjestelmän purkamista, yleissitovuuden heikentämistä ja muita leikkauksia. Ja vähän kyllä olen suuttunut siitäkin miten persut, joita äänestin, käänsivät takkinsa niin totaalisesti. Huudan äänestäjän kuluttajansuojan perään. Ei se niin voi mennä, että valehdellaan sitä mitä kansa haluaa kuulla ja sitten toimitaan ihan toisin kun päästään valtaan.
Minulla persut ovat aina olleet vihonviimeinen puolue, jota äänestää.
Mukava kun olit mielenosoituksessa. Tänään täällä pk-seudulla on upea aurinkoinen päivä. Seuraavissa vaaleissa olet viisaampi.
Olen ikäihminen ja nähnyt persujen eli entisen SMP:n tarinan lähes puolueen syntymästä lähtien. Vilpittömästä, vähävaraisten puolta pitävästä puolueesta kasvoi kahtia jakautunut känkkäränkkäpuolue. Sinisten nykyistä nimeä en enää muista. Hallituksen on muutettava linjaansa tai heidät potkaistaan ulos suomalaisten elämää pilaamasta.

Yhteistyössä