Osallistutko lakkoon 1-2.2.

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Osallistutko tulevaan lakkoon tai johonkin muuhun mielenilmaisuus. Miksi osallistut/et osallistu? Oletko sellaisessa asemassa, että ei koske sua?

Jos osallistut, miten käytät pidennetyn viikonlopun? Onko työnantaja tiedustellut/painostanut johonkin suuntaan?

vierailija
Täällä ei kukaan osallistu lakkoon. Täällä kirjoittelee vain patamusta eliitti, joka elää köyhien duunarien työn panoksilla. Täällä voi sitten jakaa tuoimoita tyhmälle ja laiskalle kansalle.

Eli en todellakaan osallistu lakkoon. Keskityn vittuilemaan lakkoilijoille ja muille kommareille.

En ole koskaan osallistunut lakkoon. Ei toki ole tullut tilaisuuksiakaan.

Mutta joskus 17v olin rikkurina kun olin tehtaassa töissä. Ei tuolloin asiaa tosin tullut ajateltua. Olin siihen aikaan vähän ylioikeistolainen, niin tuo kuului asiaan.

AY-liikkeen aika alkaa olla nykymuodossa (saatikka siinä 80-luvun ja sitä edeltävän ajan) ohi. Kyllä mä silti näen, että jonkinlaiselle järjestäytymiselle on tarvetta. Ei työntekijän (nimenomaan siellä duunaritasolla) oikeuksien polkeminen rajattomasti ole kenenkään etu. Loppupeleissä ei edes työnantajan.

vierailija
Osallistun tietenkin. Meillä menee sitä paitsi työpaikka kiinni eli ei sinne pääse hommiin, vaikka ei olisi kiinnostunut lakkoilusta. Työnantajapuolella ymmärretään ay-toimintaa eikä tulisi kuulonkaan, että meillä tapahtuisi mitään painostusta tai vittuilua. Normaali toimintatapa on se, että jos keskijohdosta alaspäin on jotain epäselvää, kysyvät luottamusmieheltä miten asia toimii. Ylimmällä johdolla on sitten yhteydet työnantajaliittoon. Homma toimii ja keskusteluyhteys on yleisesti ottaen hyvä.

vierailija
En ole koskaan osallistunut lakkoon. Ei toki ole tullut tilaisuuksiakaan.

Mutta joskus 17v olin rikkurina kun olin tehtaassa töissä. Ei tuolloin asiaa tosin tullut ajateltua. Olin siihen aikaan vähän ylioikeistolainen, niin tuo kuului asiaan.

AY-liikkeen aika alkaa olla nykymuodossa (saatikka siinä 80-luvun ja sitä edeltävän ajan) ohi. Kyllä mä silti näen, että jonkinlaiselle järjestäytymiselle on tarvetta. Ei työntekijän (nimenomaan siellä duunaritasolla) oikeuksien polkeminen rajattomasti ole kenenkään etu. Loppupeleissä ei edes työnantajan.
Ai sä olet niinku äärioikeistolainen.

vierailija
Jos et kuulu mihinkään liittoon niin silloin lakot eivät koske.
Lakko-oikeus on perusoikeus ja hyvien tapojen mukaan lakkoa eli niiden duunarien oikeutta mielipiteensä ilmaisemiseen ja työtaisteluun kunnioitetaan. Eli ei aleta rikkuriksi tai osteta lakonalaista työtä. Sellainen on yksinkertaisesti mulkkujen hommaa ja erityisen inhottavaa, jos se on poliittisesti motivoitunutta ilkeilyä. Kyseessä on vähän samanlainen asia kuin vaikkapa sananvapaus. Vaikka en pitäisi siitä mitä puhut, puolustan oikeuttasi sanoa mielipiteesi julki. Näin se on myös lakkojen kohdalla.

Eikä lakko ole liiton asia kuin siltä osin, että mennäänkö lakkoon vai ei. Lakko-oikeus on ihan jokaisella yksilöllä sen jälkeen kun laillinen lakko on julistettu ja se on henkilökohtainen päätös osallistuuko vai ei. Eli myös liittoon kuulumattomat ovat lakossa, jos työpaikka on lakossa tai ala on lakossa. Monella työpaikalla tästä yritetään valehdella esim. nuorille, jotka eivät tunne oikeuksiaan ja tiedä miten yhteiskunnassa on tapana toimia. Yksilö ei saa henkilökohtaisesti päättää lakosta ja alkaa vaikkapa omitoimisesti poliittiseen työnseisaukseen kun ei pidä jostain asiasta, mutta yhteiseen viralliseen lakkoon on jokaisella oikeus ja mielestäni myös moraalinen velvollisuus.

Ai sä olet niinku äärioikeistolainen.
Eikun yritän vaan korostaa näitä oikeistolaisia piirteitä kun minua niin punikiksi haukutaan,

Tuo minun "rikkurointi" oli siis semmoinen tapaus, että 17-18v olin lukiolainen ja kaverin vanhempien firma oli vähän pulassa kun tuli lakko. Menin sitten sinne koko viikonlopuksi töihin. Oli aika rankkaa kun suoraan koulusta perjantaina duuniin ja sitten pitkää päivää koko vkl. Muistan, että sinne oli otettu kaikki liikenevä sakki. Tuohon aikaan tuo oli vielä mahdollista, ei varmaan nykyään onnistuisi.

No palkkiona tuosta oli toki ne rahat, mutta etenkin se, että pääsi kesäduuniin samaan firmaan.

Ei tuossa iässä ymmärtänyt ammattiyhdistyksistä yhtään mitään.

Mutta joo. Kyllä mä tietenkin ymmärrän, että persuduunari isommissa firmoissa tietenkin ihan solidaarisuuden ja yhteenkuuluvuuden takia jää pois duunista. Kaipa jäisin minäkin. Tätä ei tietenkään saa sanoa, mutta näinhän se toki menee.

Lakko-oikeus on perusoikeus ja hyvien tapojen mukaan lakkoa eli niiden duunarien oikeutta mielipiteensä ilmaisemiseen ja työtaisteluun kunnioitetaan. Eli ei aleta rikkuriksi tai osteta lakonalaista työtä. Sellainen on yksinkertaisesti mulkkujen hommaa ja erityisen inhottavaa, jos se on poliittisesti motivoitunutta ilkeilyä. Kyseessä on vähän samanlainen asia kuin vaikkapa sananvapaus. Vaikka en pitäisi siitä mitä puhut, puolustan oikeuttasi sanoa mielipiteesi julki. Näin se on myös lakkojen kohdalla.

Eikä lakko ole liiton asia kuin siltä osin, että mennäänkö lakkoon vai ei. Lakko-oikeus on ihan jokaisella yksilöllä sen jälkeen kun laillinen lakko on julistettu ja se on henkilökohtainen päätös osallistuuko vai ei. Eli myös liittoon kuulumattomat ovat lakossa, jos työpaikka on lakossa tai ala on lakossa. Monella työpaikalla tästä yritetään valehdella esim. nuorille, jotka eivät tunne oikeuksiaan ja tiedä miten yhteiskunnassa on tapana toimia. Yksilö ei saa henkilökohtaisesti päättää lakosta ja alkaa vaikkapa omitoimisesti poliittiseen työnseisaukseen kun ei pidä jostain asiasta, mutta yhteiseen viralliseen lakkoon on jokaisella oikeus ja mielestäni myös moraalinen velvollisuus.
Tuossa olisi järkeä, jos puhuisit työehtoihin tai palkkaan liittyvistä syistä syntyvästä lakosta. Nyt on työnantajan kannalta katsottuna kysymys juuri tuosta poliittisesti motivoituneesta ilkeilystä. Ei ole olemassa mitään "virallisia" lakkoja, jotka velvottaisivat muita kuin liittojen jäseniä edes moraalisesti.

Viimeksi muokattu:
vierailija
Osallistuisin, jos sellainen mahdollisuus tulisi. Mutta meidän toimialue (vanhusten hoiva kehä III:n ulkopuolella) tai ainakaan meidän yksikkö ei osallistu lakkoon ja toiseksi, olen tuolloin lomalla, joten ei koskis mua muutenkaan.

vierailija
Tuossa olisi järkeä, jos puhuisit työehtoihin tai palkkaan liittyvistä syistä syntyvästä lakosta. Nyt on työnantajan kannalta katsottuna kysymys juuri tuosta poliittisesti motivoituneesta ilkeilystä. Ei ole olemassa mitään "virallisia" lakkoja, jotka velvottaisivat muita kuin liittojen jäseniä edes moraalisesti.
Nimenomaan moraalisesti ne velvoittavat. Ei mikään lakko velvoita mitenkään muuten kuin moraalisesti edes liittojen jäseniä. Tämä on vähän samanlainen kysymys kuin puututko negatiiviseen toimintaan x kun sellaista havaitset. Sinä olet ollut niitä, jotka puuttuvat ja soimaavat muita kun eivät puutu, vaikka ainut syy puuttua on moraalinen syy. Se että eletään ihmisiksi ja ollaan samassa veneessä tässä yhteiskunnassa. Se että ei tue lakkoa on ihan samanlaista itsekästä ei koske minua -ajattelua kuin olla puuttumatta nuorison sotkiessa paikkoja tai potkiessa autoista sivupeilejä.

Ja todetaan vielä lakoista (myös poliittisista), että lähtökohtaisesti enemmistö duunareista on järjestäytynyttä. Meillä on n. 90 prosenttia työpaikoista aloilla, joilla on yleissitovat työehtosopimukset ja yleissitovuus tulee lähtökohtaisesti kyseeseen kun enemmistö työntekijöistä ja työnantajista on järjestäytynyttä. Ay-liike toimii demokraattisesti. Työntekijät pääsevät äänestämään ja asettumaan ehdolle vaikkapa luottamusmiehiksi ja voivat osallistua ammattiosastonsa kokouksiin ja asettua ehdolle hallitukseen. Eli kun liitto julistaa lakon, siinä on demokraattinen prosessi ja enemmistön kanta takana koska liitto edustaa enemmistöä työntekijöistä, vaikka suurin osa duunareista varmasti onkin iloisesti tietämätöntä siitä miten homma toimii. Se on edustuksellista demokratiaa sekin. Ja jos et kunnioita lakkoa, kuset silloin sen edustuksellisen demokratian ja enemmistöpäätöksen päälle.

Yhteistyössä