Aikamoinen puutarha

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
1. Viestintä epäonnistuu aina, paitsi sattumalta.
2. Aina on olemassa joku, joka tietää sinua paremmin mitä olet tarkoittanut.
3. Jos viestin voi tulkita monella tavalla, se tulkitaan sillä, josta on eniten vahinkoa.
Tässä ulkomuistista joitakin Osmo A. Wiion viestinnän laeista.
Näinhän se menee. Vtuttaa vain vähän, kun tuntee itsensä ja tietää, ettei ole vähääkään bi- tai homofoobinen, niin joku tulee siihen urputtamaan, että loukkasit hänen erilaisuuttaan. Taitaa itse vain tulkita päin seiniä ja lisäksi haluta, että itse asiassa heteroista seksi samaa sukupuolta olevien kanssa on vain sarakkeessa "ei kiinnosta", mutta jos ei muutakaan ole tarjolla, niin aina sekin sitten menettelee.
Ei ole kaikilla heteroilla todellakaan noin.
 
vierailija
Samoin väärinymmärtämistä on väittää, että jos hetero kirjoittaa, että seksi samaa sukupuolta olevan kanssa on vastenmielistä, se meinaa, että heterot ällöävät ajatusta 24/7. Ei tietenkään. Ei sitä mieti. Eli joo, sikäli on ei-kiinnostavaa.
Mutta itse mietin seksiä sillä mittarilla, että jos sitä olisi pakko harrastaa samaa sukupuolta olevan kanssa, että miltä se tuntuisi. No, ällöltähän se. Ei se tarkoita, että ällöäisin jos jonkun mielestä se on kivaa tai nauttii siitä.
 
vierailija
Tässä kun on lukenut näitä palstoja, niin ei voi muuta todeta kuin että tällainen pelkästään kirjalliseen ilmaisuun pohjaava keskustelu toisilleen tuntemattomien ihmisten kesken ei voi muuta kuin epäonnistua. Tästä puuttuu se 90 % viestinnästä, mikä livetilanteessa on läsnä ja auttaa tulkitsemaan esim sitä, onko kyseessä huumori vai ei, ja lisäksi kasvottomille vieraille ihmisille on helpompi olla huomattavasti töykeämpi kuin livenä kasvokkain oltaisiin. Ongelma on osin sekin, että täällä on ihmisiä niin erilaisista taustoista, eri ikäryhmistä jne jne, että viestejään ei voi mukauttaa minkään tietyn viiteryhmän mukaiseksi, ja aina osa ihmisistä ymmärtää viestit väärin. Ihan epätoivoista siis.
En kyllä sanoisi että epäonnistunutta tai epätoivoista, se on vahvasti liioiteltua. Aika pitkään on jo kirjoiteltu ja itsekkin varmaan tuhansien viestien (no saattaa olla vähän liioiteltu määrä) voimalla. Olisinko viitsinyt jos tuntuisi että turhaa ja epäonnistunut ja kukaan ei ymmärrä niin kuin on tarkoitus, tuskinpa vaan. Toki mukaan on mahtunut myös omalta osaltani joitakin vääntöjä kun ymmärretään väärin. Eniten kuitenkin myös minua risoo nuo valittajat ja sellaiset viestit joissa yritetään siirtää keskustelua aiheesta itse keskustelijoihin ja oletetaan että "sinä olet varmaan myös mieltä x" ja "sinä olet se sama joka niin ja näin".

Parhaimpia hetkiä tässä kuukausien aikana on ollut ne lukuisat hetket kun joku/jotkut lähtevät samaan juttuun tai vitsiin mukaan ja huumori lähtee lentoon ja se näkyy myös yläpeukutuksina. Samaan aikaan vieressä on voinut olla esim. Olavi, Lasse tai jotain muuta toisenlaista huumoria käynnissä ja jotkut muut heittävät siitä läppää. Itselläni on ainakin ollut pääosin hauskaa ja olen tuntenut että minun kirjoituksiani ymmärretään. Ja itse taas en vastaile töykeästi toisille ja pyrin pysymään/pysyn aiheessa.
 
vierailija
Vielä jatkan, että tietenkin ajattelen, että heteronakin on mahdollista joko olla kokeilunhaluinen samaa sukupuolta olevia kohtaan.
Tai jonkun, joka on ajatellut olevansa hetero, on mahdollista rakastua ihmiseen, ei sukupuoleen. Tietenkin. Se vain, että vaikka ihminen rakastuukin, sanotaan nainen omaan ystäväänsä, ei se välttämättä edes tarkoita seksuaalisia haluja. Vähän hassua silloin edes määritellä, että et voi olla hetero.
 
vierailija
Tässä oikea klippi, jostain syystä se oli muuttunu toiseksi tänne linkatessa:

Hauska koko video edelleen:D palleja ja saunassa istumista, ja K sanoo, että paras haastattelu ikinä:D
Mun on aina vähän vaikeaa kattoa tätä haastista, koska myötähäpeä on niin suuri. Mut onhan tuo toki viihdyttävä. 😂🙈
 
vierailija
Tässä seksuaalisuuskeskustelussa mennään varmaan metsään ja tulee väärinymmärryksiä osittain siksi, että käsitteet joita käytämme (hetero, homo jne.) ovat oikeasti tosi paljon moniulotteisempia kuin mihin sanat ja sovitut kategoriat taipuvat.

Minusta esimerkiksi tuo "hetero kokee ajatuksen seksistä samaa sukupuolta olevan kanssa vastenmielisenä" oli itselleni uusi ja vähän yllättävä ajatus, vaikka varmasti se monen kohdalla onkin näin. Ja vastaavasti monen homoseksuaalin kohdalla käänteisesti. Mutta on eri asia, voiko oman kokemuksen perusteella väittää, että esim. tämä tapa kokea on automaattinen osa heterouden tai homouden määritelmää. Ei ole esimerkiksi mitenkään harvinaista, että ihmisellä on ollut kokeiluja tai suhteitakin eri sukupuolisten ihmisten kanssa, mutta silti hän on huomannut, että viehättyy syvemmin vain tietystä sukupuolesta, määritellen itsensä sen perusteella heteroksi/homoksi siitä huolimatta, että myös ne muut kokeilut olisivat voineet olla ihan ok, eivät mitään vastenmielistä. Jollekin toiselle taas oma orientaatio voi olla aina ollut täysin selvä, eikä mikään siitä poikkeava kokeilu ole koskaan käynyt mielessäkään.

On myös mahdollista, että kaksi hyvin samansuuntaisesti kokevaa ihmistä määrittelee identiteettinsä eri tavoilla, ja sekin on ihan ok. Esimerkiksi se, missä kukin kokee esimerkiksi heterouden ja biseksuaalisuuden rajan menevän, vaihtelee. Seksuaalisuus voi myös muuttua elämän varrella, ja omaa identifioitumistaan sekä siitä käytettyjä termejä on lupa vaihtaa niin halutessaan.

Näistä määritelmistä puhuttaessa on minun mielestäni hyvä tiedostaa, että meillä on käytössä muutama termi, joilla yritetään kuvata hyvin monimuotoisia ominaisuuksia, joiden suhteen ihmiset todellisuudessa sijoittuvat pitkälle janalle tai ehkä vielä moniulotteisempaan kuvioon hyvin eri kohtiin, ja kaikki rajanvedot ovat vain epämääräisiä yrityksiä määritellä käsitteitä. Jos just sinä olet selvästi janan tietyssä päässä ja kaikki on sinulle selvää niin se on ihan ok, mutta muista, että tämä sama ei koske merkittävää osaa muista ihmisistä. Sen vuoksi myöskään muista tai esimerkiksi heterouden tai homouden tyhjentävästä määrittelystä ei kannata tehdä oletuksia.
 
vierailija
Samoilla linjoilla. Etenkin täällä Puutarhassa oli loppukesällä todella hiljaista. Muistaakseni saattoi mennä useita päiviäkin niin, että kukaan ei kirjoittanut tänne mitään.

Joymuffin, mainio minificci! Joku nauta on pakostakin töissä siinä mainostoimistossa, joka vastaa Oddlyn kampanjasta.
Kyseessä on hyvännäköinen noin 3kymppinen mies. Viestit vaan poistuu, jos yrittää tästä asiasta puhua.
 
vierailija
Tämä kiteytti mun mielestä jotakin siitä, miksi rakastan näitä tyyppejä (ja Kärtsää, näkisin niin hänetkin tohveleissa).

Jokaisen tohvelit on niin itsensä näköiset.
-Tietysti Bojan on valinnut valtavirtaa vastaan, ja hänen tohvelinsa on lainattu Aku Ankalta. Akustakin tuli yön tullen seksikäs Taikaviitta.
-Krisin tyylitietoista mustaa valintaa korostavat nilkkoja hoikentavat pitkät sukat.
-Juren tohvelit ovat varmaan ainoat oikean kokoiset - rumpukompin täytyy olla just eikä melkein, että homma pysyy kasassa.
-Nacen tohvelit näyttää siltä kuin häneltä saisi aina tarvittaessa halauksen ja kermakaramelleja.
-Janilla on vain yksi tohveli - elämä olisi muuten liian yksinkertaista ja täytyyhän mystiikasta pitää kiinni.

Mutta tärkein kysymys on kuitenkin, pitääkö tohvelit riisua ennen seksiä?
😂
 
vierailija
Tässä seksuaalisuuskeskustelussa mennään varmaan metsään ja tulee väärinymmärryksiä osittain siksi, että käsitteet joita käytämme (hetero, homo jne.) ovat oikeasti tosi paljon moniulotteisempia kuin mihin sanat ja sovitut kategoriat taipuvat.

Minusta esimerkiksi tuo "hetero kokee ajatuksen seksistä samaa sukupuolta olevan kanssa vastenmielisenä" oli itselleni uusi ja vähän yllättävä ajatus, vaikka varmasti se monen kohdalla onkin näin. Ja vastaavasti monen homoseksuaalin kohdalla käänteisesti. Mutta on eri asia, voiko oman kokemuksen perusteella väittää, että esim. tämä tapa kokea on automaattinen osa heterouden tai homouden määritelmää. Ei ole esimerkiksi mitenkään harvinaista, että ihmisellä on ollut kokeiluja tai suhteitakin eri sukupuolisten ihmisten kanssa, mutta silti hän on huomannut, että viehättyy syvemmin vain tietystä sukupuolesta, määritellen itsensä sen perusteella heteroksi/homoksi siitä huolimatta, että myös ne muut kokeilut olisivat voineet olla ihan ok, eivät mitään vastenmielistä. Jollekin toiselle taas oma orientaatio voi olla aina ollut täysin selvä, eikä mikään siitä poikkeava kokeilu ole koskaan käynyt mielessäkään.

On myös mahdollista, että kaksi hyvin samansuuntaisesti kokevaa ihmistä määrittelee identiteettinsä eri tavoilla, ja sekin on ihan ok. Esimerkiksi se, missä kukin kokee esimerkiksi heterouden ja biseksuaalisuuden rajan menevän, vaihtelee. Seksuaalisuus voi myös muuttua elämän varrella, ja omaa identifioitumistaan sekä siitä käytettyjä termejä on lupa vaihtaa niin halutessaan.

Näistä määritelmistä puhuttaessa on minun mielestäni hyvä tiedostaa, että meillä on käytössä muutama termi, joilla yritetään kuvata hyvin monimuotoisia ominaisuuksia, joiden suhteen ihmiset todellisuudessa sijoittuvat pitkälle janalle tai ehkä vielä moniulotteisempaan kuvioon hyvin eri kohtiin, ja kaikki rajanvedot ovat vain epämääräisiä yrityksiä määritellä käsitteitä. Jos just sinä olet selvästi janan tietyssä päässä ja kaikki on sinulle selvää niin se on ihan ok, mutta muista, että tämä sama ei koske merkittävää osaa muista ihmisistä. Sen vuoksi myöskään muista tai esimerkiksi heterouden tai homouden tyhjentävästä määrittelystä ei kannata tehdä oletuksia.
👍👍👍
 
vierailija
Tässä seksuaalisuuskeskustelussa mennään varmaan metsään ja tulee väärinymmärryksiä osittain siksi, että käsitteet joita käytämme (hetero, homo jne.) ovat oikeasti tosi paljon moniulotteisempia kuin mihin sanat ja sovitut kategoriat taipuvat.

Minusta esimerkiksi tuo "hetero kokee ajatuksen seksistä samaa sukupuolta olevan kanssa vastenmielisenä" oli itselleni uusi ja vähän yllättävä ajatus, vaikka varmasti se monen kohdalla onkin näin. Ja vastaavasti monen homoseksuaalin kohdalla käänteisesti. Mutta on eri asia, voiko oman kokemuksen perusteella väittää, että esim. tämä tapa kokea on automaattinen osa heterouden tai homouden määritelmää. Ei ole esimerkiksi mitenkään harvinaista, että ihmisellä on ollut kokeiluja tai suhteitakin eri sukupuolisten ihmisten kanssa, mutta silti hän on huomannut, että viehättyy syvemmin vain tietystä sukupuolesta, määritellen itsensä sen perusteella heteroksi/homoksi siitä huolimatta, että myös ne muut kokeilut olisivat voineet olla ihan ok, eivät mitään vastenmielistä. Jollekin toiselle taas oma orientaatio voi olla aina ollut täysin selvä, eikä mikään siitä poikkeava kokeilu ole koskaan käynyt mielessäkään.

On myös mahdollista, että kaksi hyvin samansuuntaisesti kokevaa ihmistä määrittelee identiteettinsä eri tavoilla, ja sekin on ihan ok. Esimerkiksi se, missä kukin kokee esimerkiksi heterouden ja biseksuaalisuuden rajan menevän, vaihtelee. Seksuaalisuus voi myös muuttua elämän varrella, ja omaa identifioitumistaan sekä siitä käytettyjä termejä on lupa vaihtaa niin halutessaan.

Näistä määritelmistä puhuttaessa on minun mielestäni hyvä tiedostaa, että meillä on käytössä muutama termi, joilla yritetään kuvata hyvin monimuotoisia ominaisuuksia, joiden suhteen ihmiset todellisuudessa sijoittuvat pitkälle janalle tai ehkä vielä moniulotteisempaan kuvioon hyvin eri kohtiin, ja kaikki rajanvedot ovat vain epämääräisiä yrityksiä määritellä käsitteitä. Jos just sinä olet selvästi janan tietyssä päässä ja kaikki on sinulle selvää niin se on ihan ok, mutta muista, että tämä sama ei koske merkittävää osaa muista ihmisistä. Sen vuoksi myöskään muista tai esimerkiksi heterouden tai homouden tyhjentävästä määrittelystä ei kannata tehdä oletuksia.
Tässä on asiaa. Hyvä kirjoitus!
 
vierailija
Näinhän se menee. Vtuttaa vain vähän, kun tuntee itsensä ja tietää, ettei ole vähääkään bi- tai homofoobinen, niin joku tulee siihen urputtamaan, että loukkasit hänen erilaisuuttaan. Taitaa itse vain tulkita päin seiniä ja lisäksi haluta, että itse asiassa heteroista seksi samaa sukupuolta olevien kanssa on vain sarakkeessa "ei kiinnosta", mutta jos ei muutakaan ole tarjolla, niin aina sekin sitten menettelee.
Ei ole kaikilla heteroilla todellakaan noin.
Tämä on keskustelufoorumi, täällä ei yritetä voittaa projisoinnin ja asioiden keksimisen päästä maailmanmestaruuskisoja, vaikka välillä tuntuu, että jotkut siihen kovasti pyrkivätkin.
 
vierailija
Heterovastustaja koittaa ottaa uhriutujan aseen käyttöönsä, koittaa väittää neutraalisti asioista puhujia bi-foobisiksi ja vaikka mitä... Mulla ei ole siis mitään keitään biseksuaaleja vastaan, en kai mä nyt muuten tässä shippaisi, herran jumala.
Mutta en suostu hyväksymään sitä, että jos kaksi miestä halaa tai istuu kuvassa sylikkäin niin jos joku sanoo, että "kuvassa on luultavasti ei-heteroita", joku rupeaa tuomitsemaan sanojaa bi-foobikoksi.
Samaa mieltä.
 

Yhteistyössä