Aikamoinen puutarha

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ei tässä asiassa pidäkään todisteina katsoa minua, vaan faktoja, jotka liittyvät itse kyseiseen raportointiin. Ja siinä ne ovat kyllä todella ohuita sen puolesta, että se kirjoittaja puhui totta olemisestaan paikanpäällä Ihkussa.
Raportti oli uskottava, en jatka jankkausta tästä, saattaisit ehkä tarvita jotain ammattiapua, ei ole tervettä tämä
 
vierailija
Minusta aika outoa jumittaurua pitkiksi ajoiksi jankkaamaan jostain vanhasta jutusta. Sama kirjoittaja selvästi jumittaa miten hänen tulkinta on oikea ja muiden väärä eikä muita enää edes kiinnosta koko asia 🤭
 
vierailija
Se oli minusta hienoa ig live dinner deiteillä, kun Bojan kysyi Kärtsältä, mitä 24 on suomeksi, niin hän vastasi kakskytneljä, vaikka se on oikeasti kaksikymmentäneljä.
Kukaanhan ei vain sano niin, siis kaksikymmentäneljä.
Tavallaan tuossa voisi ajatella näkyvän Kärtsän matala koulutustaso, mutta toki kyse voi olla myös siitä, että on ollut tekemisissä ulkomaalaisten kanssa Suomessa ja tietää, että eivät he ymmärrä, jos kielitunneilla opetetaan kaksikymmentäneljä ja sitten kassa sanoo kakskytneljä.
Se oli nerokkaasti heti oikein opetettu.
Näin Suomi toisena kielenä -opettajana voin kumota tuon tiukassa elävän harhaluulon siitä, ettei tunneilla opetettaisi puhekieltä. Väittäisin, että suurin osa opettaa jonkun verran (mm. persoonapronominien muotoja, kuten mä, mun, mulla on ja mulla ei oo, sekä numerot). Yleisemmin käytetyssä S2-oppikirjassa Suomen mestari 1-4 opetetaan puhekieltä kirjakielen rinnalla alusta saakka. Vielä joitakin vuosia sitten tuo oli toisin. Koko ajan kielten opetuksessa mennään ns. formaalista opetuksesta kohti funktionaalista eli käytännöllistä opetusta. Anteeksi poikkeama aiheesta. :)
 
vierailija
Näin Suomi toisena kielenä -opettajana voin kumota tuon tiukassa elävän harhaluulon siitä, ettei tunneilla opetettaisi puhekieltä. Väittäisin, että suurin osa opettaa jonkun verran (mm. persoonapronominien muotoja, kuten mä, mun, mulla on ja mulla ei oo, sekä numerot). Yleisemmin käytetyssä S2-oppikirjassa Suomen mestari 1-4 opetetaan puhekieltä kirjakielen rinnalla alusta saakka. Vielä joitakin vuosia sitten tuo oli toisin. Koko ajan kielten opetuksessa mennään ns. formaalista opetuksesta kohti funktionaalista eli käytännöllistä opetusta. Anteeksi poikkeama aiheesta.
Eihän se täysi harhaluulo sitten ollut, jos vielä muutama vuosi sitten oli toisin.
 
vierailija
Off topic, but I have to share. I when I saw this.


PS It is absolutely the same in Slovenia in January.
Tulee mieleen jakaa tämä kyseenalainen kunniapalkinto tännekin. Suomi johtaa tällä hetkellä Euroopan koronakuolemien tilastoissa ja Slovenia-rakkaamme on kannoilla heti toisena…
Uutinen 3.11.23
Ja pliis tarkoitus ei ole aloittaa korona-keskustelua
 
vierailija
Niin, TIEDÄN, mutta kysyinkin, miksi pitää laittaa nuo molemmat muodot??? Kyllä kai se riittäisi, että pistettäisiin She, He tai They?
Kai se on vain selkeyden vuoksi. Tästähän on tosiaan kahta muotoa: joko sekä perusmuotoinen että objektimuotoinen pronomini (esim. she/her) tai sitten tuo July Jonesin tapa (she/they), jolla ilmoitetaan, että useampi pronomini käy.
 
vierailija
Tulee mieleen jakaa tämä kyseenalainen kunniapalkinto tännekin. Suomi johtaa tällä hetkellä Euroopan koronakuolemien tilastoissa ja Slovenia-rakkaamme on kannoilla heti toisena…
Uutinen 3.11.23
Ja pliis tarkoitus ei ole aloittaa korona-keskustelua
Suomessa tähän myös vaikuttaa ikärakenne, kun taitaa olla Euroopan vanhimmasta päästä. Omalla kohdalla hoitokodissa olleita sukulaisvanhuksia on menehtynyt useampi Koronaan 🥺
 
vierailija
  • Rakkaus
Reactions: LadySLO:)

Yhteistyössä