Miksi joissain vaatteissa on rumpukuivaus kielletty?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Onko kuivausilma niin kuumaa vai johtuuko se rummun aiheuttamasta mekaanisesta kulumisesta? Jos mekaanisesta kulumisesta, niin sehän on jokaisen oma päätös haluaako ottaa riskin, mutta jos villapaita esim. kutistuu, niin sittenhän se kielto on ns. ehdoton.

Rumpukuivaus kutistaa eri materiaaleja, jos lämpötila on väärä. Rummuista löytyy eri ohjelmia eri lämpötiloilla erilaisille materiaaleille. Esim. villa ohjelmakin löytyy joistakin, mutta riski kutistumiseen on aina suurempi, mitä herkempi materiaali. Matala lämpö herkille vaatteille ja perus puuvilla ilman painatuksia ym. kestääkin kuumimmankin ohjelman.

Kutistumista vähentää jos vaatteen antaa kuivahtaa hieman ennen rummutusta. Eli mitä vähemmän kosteutta vaatteessa, sitä pienempi lämmön vaikutus materiaaliin.

Olen laittanut useita vaatteita kuivausrumpuun, vaikka kieltomerkki lapussa. Ensimmäisten pesukertojen jälkeen olen ensin saattanut kuivata telineellä, mutta kohta nekin löytävät itsensä rummusta. Jos ei kestä, ei ole meille semmonen vaate käyttöön tatkoitettu.

Rumpukuivaus kutistaa eri materiaaleja, jos lämpötila on väärä. Rummuista löytyy eri ohjelmia eri lämpötiloilla erilaisille materiaaleille. Esim. villa ohjelmakin löytyy joistakin, mutta riski kutistumiseen on aina suurempi, mitä herkempi materiaali. Matala lämpö herkille vaatteille ja perus puuvilla ilman painatuksia ym. kestääkin kuumimmankin ohjelman.

Kutistumista vähentää jos vaatteen antaa kuivahtaa hieman ennen rummutusta. Eli mitä vähemmän kosteutta vaatteessa, sitä pienempi lämmön vaikutus materiaaliin.

Olen laittanut useita vaatteita kuivausrumpuun, vaikka kieltomerkki lapussa. Ensimmäisten pesukertojen jälkeen olen ensin saattanut kuivata telineellä, mutta kohta nekin löytävät itsensä rummusta. Jos ei kestä, ei ole meille semmonen vaate käyttöön tatkoitettu.
Niin ja kieltomerkillä valmistaja siirtää vastuun kuluttajalle vaikka materiaali kestäisikin kuivausrummun. Useisiin tuotteisiin on jo pesulämpötilakin laskettu naurettavan matalaksi ja kuluttajat kuvittelevat saavansa 30°c pesusta raikkaat urheiluvermeet ja pikkupöksyt (alusvaatteet pitää pestä vähintään 60°c)

Meillä ei ole ikinä ollut kuivausrumpua.🤷‍♀️ Vaatteet kuluu silmissä kun tunkee sellaiseen ja ne menevät täysin muodottomaksi!

Hyvin ollaan pärjätty ilman. Vaatteet kestää isältä pojalle ja kaikki vaatteet kuivuvat meillä hengareissa paitsi alupöksyt ja sukat.
Lattialämmitys riittää. Vaikka iltamyöhällä laittaa kuivumaan niin aamulla on kuivat.
Ja helppo siirtää suoraan hengareissaan kaappiin tangolle.👍

Ei mulla ainakaan mikään vaate ole muuttunut muodottomaksi
Jännä juttu.

Mulla on tapana ravistaa voimakkaasti rypyt pois, laittaa hengarille, kevyesti venyttää saumat ja muotoilla.🤗

Ei tarvitse edes silittää.😍
Paitsi pojan suorat paidat.

Höyrylaitetta olen miettinyt joskus, sillä silittelisi verhotkin ihan paikallaan, ja juhlavaatteet!!!
Onko jollakin? Kannattiko ostaa?

Yhteistyössä