Neitsytoliiviöljy vai rypsiöljy

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Olen syönyt rasvaista lihaa koko elämäni. Meillä ei syöty juuri mitään rehuja/hiilareita kun olin lapsi/nuori
Ei rehuja kai sovikaan syödä, ne on tarkoitettu eläimille. Tosin huonoa rehua varmaan annetaan myöskin.
Mut siis terveellinen ruokavalio kotona, vai? Teillähän panostettiin käsittääkseni aika paljon siihen nestemäiseen ruokavalioon.
 
vierailija
Täydellinen verenkuva ok.

En ole mittaillut, en edes käy usein vaa’alla mutta pituutta 168cm ja paino 52-58kg. Kylmällä kaudella enemmän.

Viikon paaston pidän joulun jlk.
Osaan paastota ja kehoni on joustava. Paasto ja ketoosi ovat siis keholleni tuttuja juttuja.
Kun opiskelee ravinnosta ja aineiden vaikutuksista kehossa niin ymmärtää, esim. että kalori ei ole kalori, sillä on väliä että mistä se kalori koostuu jne. Moni voi luulla esim. että rasvaa syömällä lihoo. Noh, eipä se nyt ihan niinkään ole, jopa päinvastoin. Hiilarit kun jättää ensimmäistä kertaa pois, voi se tuntua pieneltä kuolemalta koska kaikki ovat hiilarikoukussa, vähentäminenkin aiheuttaa oloja. Mutta vain aluksi, kunnes keho oppii ja tottuu.

Meille opetetaan pienestä pitäen syömään koko ajan, vaikka oikeasti tulisi syödä vain silloin kun on nälkä! Nälkäkin on kyseenalainen jos on hiilarikoukussa, siinähän tekee mieli koko ajan mättää lisää, jopa pakonomainen tarve syödä usein, vaikka et oikeasti tarvitse hiilareita yhtään lisää. Silti voi olla anemia vaikka on läski ja syö monta kertaa päivässä, koska keho ei saa tarvitsemaansa ravintoa. Eihän meille koskaan opeteta tarkasti miten meidän keho oikeasti toimii ja mitä se tarvitsee kukoistaakseen.
Ja meiltä viedään kyky kuunnella omaa kehoa jo hyvin varhain.

Suosittelen lämpimästi opiskelemaan mihin se oma keho oikeasti pystyy, fiksumpaa laitosta meinaan saa etsiä!

Syön kerran päivässä vaikka urheilen, joskus kaksi. Aktiivisuus: super, mutta toki kehon täytyy oppia joustavuus jotta huonoja oloja ei tule. Minulla on monien vuosien kokemus.
Ketoosissa paaston aikana energiaa on eniten, mikä on ihan normaalia kun mietitään miten meidän keho toimii paaston aikana: aistit paranee ja yleisesti suorituskyky paranee, koska, meidän on tuossa tilanteessa tarkoitus saada se hiivatin mammutti kiinni ja tapettua.

Nukun yöni aina, poikkeuksetta, sikeästi ja hyvin, herään aamuisin poikkeuksetta virkeänä. Parasta olisi mennä nukkumaan kun keho niin kertoo (alkaa kehittää melatoniinia) ja auringon noustessa, valon osuessa iholle, herään. Tähän on syynä kehon kemialliset reaktiot, mutta osansa antaa ruokavalio: Jotta keho toimii normaalisti tarvitsee se oikeita ravintoaineita oikeassa suhteessa, balanssi on hyvin tärkeä. Useat aineet vaikuttavat toinen toiseensa jne.

Nämä ovat ihania jänniä asioita, kannattaa ihmeessä opiskella, tutkia ja ehkä testailla. Kunhan on vain terve ja käy vaikka varmuudeks kyselemässä lekurilta luvat jos jännittää ja on epävarma.

Minä opiskelin ja kokeilin näitä joskus ihan omin päin. En kadu kyllä päivääkään. Olen äärimmäisen onnellinen, että ymmärrän miten pitää keho kunnossa.

Kaikki nämä ed. main. asiat ovat meihin koodattu - primitiivisiä juttuja. Ollaan vaan tultu niin kauas pois kaikesta luonnollisesta, että ihmisille kaikki luonnollinen tuntuu uudelta ja epäilyttävältä. Eikä kukaan viitsi enää opiskella. Otetaan vaan vastaan käskyt ja tehdään miten käsketään. Ei enää syödä sisäelimiä, eikä rasvaista lihaa, eikä mitään mikä ei ole steriloitu ja paketoitu. (kärjistäen)

Meillä on muuten juotu vuosia (ei pastöroitua) raakamaitoa/raakakermaa syöty raakajuustoa ja muniakin vedetään raakana, naudan lihat lähes raakana.
Että se niistä ”tuhoa bakteerit että et sairastu” -jutuista. Asia on ihan päinvastoin, suolisto tarvitsee laajan mikrobiston. Suolisto on meidän toiset aivot. Jos suolisto voi huonosti vaikuttaa se myös mentaalipuolellekin!
Ja hanavedestä annetaan kloorin haihtua. Kun oliskin oma lähde täällä tsadissa kuten maalla!

No nyt lähti lapasesta, kirjoittelin rivin silloin toisen tuolloin, kävin mettälenkillä ja nyt oon kirjoitellut pyykkisavotasta.
Pahoittelut virheistä ja siitä jos ei saa selkoa, en oikolue!

Apropoo, en syö pääsääntöisesti siis kuituja tai viljoja tms. Se piti vielä kirjoittaa. Ihan vain sitä eläinperäistä ravintoa mätän. Eli hiilarittomalla lähes aina.
Tää kuulostaa tosi hurjalle, hyvä että olet löytänyt sulle sopivan tavan, mussa ei ole luolamiestä toteuttamaan tuollaista, ei vaikka kuolisin sen takia 20v aiemmin.

Eiköhän silloin kivikaudellakin osa olisi tarvinnut useammin ruokaa ja nopeita hiilihydraatteja, he sitten vain kuolivat varhemmin pois.
Ennenvanhaan oli paljon puutoksia ja sairauksia, loisia, sellaisia mitkä nykyaikana lääketiede pystyy hoitamaan, mutta nykyään on tullut tilalle erilaisia ja paljon itseaiheutettuja (istumatyö, päihteet, ylensyönti).

Mää arvelen, että jokainen pysyy terveenä kun syö kohtuullisessa määrin sekaruokaa ja rasvoja monipuolisesti mutta ei liikaa.
Sitten on perinnölliset alttiudet esimerkiksi diabetekseen, nivelrikkoon, muistisairauksiin, sydänsairauksiin, suolistosairauksiin, ja ne joille se tässä elämän bingossa periytyy niin saa sen helposti, söi miten tahansa.
 
vierailija
Tykkään tehdä empiiristä tutkimusta.
Kyllä me tämä asia ollaan jo käyty läpi, et ehkä muista? Ai niin, sinulla olikin muistin kanssa ongelmia, kerroit siitä joku aika sitten.

Kertaus on opintojen äiti:
Syön pääosin rasvaista punaista lihaa.
Syön lähes yksinomaan=on sattumia (harvoin) pelkkää eläinperäistä ravintoa.
Olen myös kokeillut syödä pelkkää rasvaista punaista lihaa.
Olen ollut suuren osan elämästäni ketoosissa. Syön yleensä kerran päivässä.
Paastoan viikon joka vuosi ja lisäksi 3 päivän mittaisia paastoja joskus.

Olen syönyt rasvaista lihaa koko elämäni. Meillä ei syöty juuri mitään rehuja/hiilareita kun olin lapsi/nuori ja koulussa oli lihapainotteista ruokaa.

Yliprosessoitua syön lähes yksinomaan jouluna. Glögiä/likööriä/torttuja/pipareita/kakkuja jne.
No mistä saat esim vitamiinit, kalsiumin, kuidut?

Kyllä luolamiehet söi myös marjoja ja kasveja, etenkin etelämmässä niitä oli hyvin tarjolla pitkän kesän ajan ja löytyyhän niitä lumiseen aikaankin, esim puolukat törröttää mitkä on pysyneet varsissa kiinni.
 
No mistä saat esim vitamiinit, kalsiumin, kuidut?

Kyllä luolamiehet söi myös marjoja ja kasveja, etenkin etelämmässä niitä oli hyvin tarjolla pitkän kesän ajan ja löytyyhän niitä lumiseen aikaankin, esim puolukat törröttää mitkä on pysyneet varsissa kiinni.
En syö kuituja.

Juon välillä raakamaitoa, mutta voin olla ilmankin. Eläinperäisestä ravinnosta saan kaiken mitä tarvitsen.
 
vierailija
En syö kuituja.

Juon välillä raakamaitoa, mutta voin olla ilmankin. Eläinperäisestä ravinnosta saan kaiken mitä tarvitsen.
Avaisitko vähän enemmän, mistä saat vitamiinit, ja esim tuota kalsiumia? Sekä millä perusteella et tarvitse kuitua?

En itse uskaltaisi ryhtyä noin riskialttiiseen ruokavalioon. Mä saisin varmasti vatsasyövän viimeistään nelikymppisenä. Mun mummikin sai, vaikka söi paljon omia lehmiään, täysmaitoa, voita, ja oman pellon perunoita ja ruista. Ja marjoja keräsi ja pakasti. Herkkuna oli puolukkaröttöset. Ei syrjäseudulla 60-80-luvuilla käytetty edes torjunta-aineita. Eikä syöty suklaata tai karkkeja, ei edes hedelmiä.
 
Lispetti et vastannut
Jaha, mulla ei näköjään näy ilmoitukset. Nyt vasta huomasin tämän.🤷‍♀️

Saan kaiken tarvitsemani eläinperäisestä ravinnosta. Eläinperäinen ravinto on ikään kuin ”tiiviste”, sitä ei tarvitse niin paljon, mutta se on erittäin ravinteikasta.
Tiedän lukuisia ihmisiä jotka syövät lähes jopa yksinomaan pelkkää punaista lihaa vuosikymmeniä.
Itse syön kaikkea mikä luonnossa juoksee/ui minua karkuun, tai noh, haita ja karhuakin olen syönyt.😁

Kuidut eivät ole ravintoa - päinvastoin: ne blokkaavat ravinteita - ihminen ei kykene hyödyntämään niitä.
Suolistoni toimii hyvin ilman kuituja (syön riittävästi rasvaa), eikä tarvitse ravata vessassa niin usein kuin kuituja syödessä. Eläinperäinen ravinto imeytyy hyvin, lähes täydellisesti, siksi jätöstä ei tule niin paljon.

Oletko miettinyt miksi Suomessa on niin paljon suolistosairauksia?🤔
Veget/viljat saattavat olla glyfosaateissa sun muissa, hedelmissä on usein torjunta-aineita/sellakkaa jne.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä