Neitsytoliiviöljy vai rypsiöljy

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
No kuule ei kumpikaan. Puhdasta nurmea syöneen naudan rasvassa on enemmän ihmiselle optimaalista ravintoa joten tätä!

 
vierailija

No kuule ei kumpikaan. Puhdasta nurmea syöneen naudan rasvassa on enemmän ihmiselle optimaalista ravintoa ..
 
No sitten siellä on tosiaan syötävä sitä oliiviöljyä.😐

Täällä on totuttu elänrasvoihin.

Mistähän mahtaa johtua se perinnöllinen kolesteroolijutska? On niin outoa että ihmisen keho ei toimi niin, että hyödyntää eläinrasvoja optimaalisesti. Onko se joku evolution tulos vai mikä…söivätkö siis minun esi-isät enemmän lihaa ja rasvaa? Vai onko joku häiriö vai mikä….🤔🙏🏼
 
vierailija
No sitten siellä on tosiaan syötävä sitä oliiviöljyä.

Täällä on totuttu elänrasvoihin.

Mistähän mahtaa johtua se perinnöllinen kolesteroolijutska? On niin outoa että ihmisen keho ei toimi niin, että hyödyntää eläinrasvoja optimaalisesti. Onko se joku evolution tulos vai mikä…söivätkö siis minun esi-isät enemmän lihaa ja rasvaa? Vai onko joku häiriö vai mikä….
Mitä tuossa linkissä oli? Juttu ei auennut.

Esi-isät kuolivat yleensä viimeistään jotain nelikymppisinä muutenkin, niin ei ollut väliä kertyykö sitä kolesterolia siihen mennessä vai ei. Energian saanti oli silloin tärkeämmässä roolissa.
 
Mitä tuossa linkissä oli? Juttu ei auennut.

Esi-isät kuolivat yleensä viimeistään jotain nelikymppisinä muutenkin, niin ei ollut väliä kertyykö sitä kolesterolia siihen mennessä vai ei. Energian saanti oli silloin tärkeämmässä roolissa.
No en varma ole kun on tuo tanska vähän ruosteessa.😁
Mutta jotakin lastenohjelmia jotka kertovat kuolemasta…🤷‍♀️

Mulla tää aipponi ei käännä ollenkaan tekstejä! Samsung kääns automaattisesti.
 
vierailija
Itse suosin oliiviöljyä, kylmäpuristettua ei kannata käyttää paistamiseen. Silloin tällöin rypsiöljyäkin, jos on hintsusti rahaa, mutta useimmiten satsaan oliiviöljyyn ja tilaan ulkomailta myös.

Tietoa molemmista:

 
vierailija
Itse suosin oliiviöljyä, kylmäpuristettua ei kannata käyttää paistamiseen. Silloin tällöin rypsiöljyäkin, jos on hintsusti rahaa, mutta useimmiten satsaan oliiviöljyyn ja tilaan ulkomailta myös.

Tietoa molemmista:

Sydänliitto onkin varsinainen megaluokan kusetus kun niistä viipalepullista sairastuu
 
vierailija
Itse suosin oliiviöljyä, kylmäpuristettua ei kannata käyttää paistamiseen. Silloin tällöin rypsiöljyäkin, jos on hintsusti rahaa, mutta useimmiten satsaan oliiviöljyyn ja tilaan ulkomailta myös.

Tietoa molemmista:

Kylmäpuristetussa rypsiöljyssä on terveellisemmät rasvat.

Hyvin sitä voi käyttää paistamiseen, se vaan ei ole sitten enää lämmittämätöntä. Pääasia että mikään rasva ei savua, silloin muodostuu transrasvoja.

Eläinrasvoissa on transrasvoja ja tyydyttynyttä rasvaa, eikä laiduntavan naudankaan 3:6 oleellisesti eroa rypsiöljystä. Näitä voi etsiä netistä, lähteitä on monenlaisia ja jokaisessa vähän eri arvot.

Eli jos nyt jäi epäselväksi vielä: mä käytän kylmäpuristettua suomalaista rypsiöljyä 😂
(ja syön myös hirveä, nautaa, kaloja, oivariinia, voita, vähärasvaista juustoa, ja suklaata)
 
vierailija
Kylmäpuristetussa rypsiöljyssä on terveellisemmät rasvat.

Hyvin sitä voi käyttää paistamiseen, se vaan ei ole sitten enää lämmittämätöntä. Pääasia että mikään rasva ei savua, silloin muodostuu transrasvoja.

Eläinrasvoissa on transrasvoja ja tyydyttynyttä rasvaa, eikä laiduntavan naudankaan 3:6 oleellisesti eroa rypsiöljystä. Näitä voi etsiä netistä, lähteitä on monenlaisia ja jokaisessa vähän eri arvot.

Eli jos nyt jäi epäselväksi vielä: mä käytän kylmäpuristettua suomalaista rypsiöljyä
(ja syön myös hirveä, nautaa, kaloja, oivariinia, voita, vähärasvaista juustoa, ja suklaata)
Totta mutta se laadukas öljy menee kyllä hukkaan paistaessa, mieluummin sitten "raakana" salaatin tai kasvisruoan ym. päälle. Näin mulle oliiviöljyntuottajamaassa opetettiin.
 
vierailija
Mielestäni neitsyet polkemassa oliiveista öljyä on jotenkin vastenmielisen arkaainen perinne. Ajalta kun naiset olivat vielä miesten omaisuutta. Feministinä boikotoin näitä neitsytöljyjä! :mad:
 
Kylmäpuristetussa rypsiöljyssä on terveellisemmät rasvat.

Hyvin sitä voi käyttää paistamiseen, se vaan ei ole sitten enää lämmittämätöntä. Pääasia että mikään rasva ei savua, silloin muodostuu transrasvoja.

Eläinrasvoissa on transrasvoja ja tyydyttynyttä rasvaa, eikä laiduntavan naudankaan 3:6 oleellisesti eroa rypsiöljystä. Näitä voi etsiä netistä, lähteitä on monenlaisia ja jokaisessa vähän eri arvot.

Eli jos nyt jäi epäselväksi vielä: mä käytän kylmäpuristettua suomalaista rypsiöljyä
(ja syön myös hirveä, nautaa, kaloja, oivariinia, voita, vähärasvaista juustoa, ja suklaata)
Tässä muutamia tutkimuksia kasvis/siemenöljyistä:


On ihan yleisessä tiedossa nykyään, että siemen- ja kasvisöljyt eivät ole terveellisiä?

Osaatko muuten arvioida yleisesti suomalaisten omega 6&3 suhdetta?
Jenkkilässä tais olla O6&3 26:1…(voi olla että muistan väärin mutta tuohon suuntaan oli)
 

Yhteistyössä