Aikamoinen puutarha

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kiimailu täällä enemmän kuin tervetullutta myös mun osalta!

Vertaistuki on myös siinä aiheessa tervetullutta, kiimailun osalta se toteutuu vaan yhteisenä kuolaamisena täällä palstalla ja villeinä teksteinä.

Anna mennä, no shame! <3
Mä haluun "puhtaalle" kiimailukanavalle..tipun aina asfalttiin, kun joku alkaa tiristää olemattomia mehuja jostakin Bojciystävän Bulbasaurpipon hypistelystä 😂 plääh. .mun puolesta sais heivata koko kuiviin tiristetyn shipin jo hevon hvettiin
 
vierailija
Kertokaa mikä siellä Vauvalla nyt sitten oli niin erilaista, en jummarra! Olin siellä itsekin, ei siinä, mutta ei tämä nyt sen kummoisempi alusta ole mielestäni. Ei täällä sen kummemmin huku mihinkään. Ja saa kirjoitella (ja rietastella!!) vai yöt läpeensä, miettikääs sitä!!

Oikeastaan ainoa asia, mitä Vauvalta kaipaan on tykkäykset eli siis peukutukset.
 
vierailija
Tosi mielenkiintoista kuulla, miten tämä shippi suhtautuu muihin fandomeihin ja ilmiöhin, ja erityisesti just tuolta kannalta, että tässä on myös paljon epätyypillisiä tai harvinaisia piirteitä.

Jos tulee muita juttuja mieleen, miten tää eroaa sun kokemuksen mukaan muista shipatuista tai fandomeista, niin olisi todella jännää kuulla.

Jos jaksat lyhyesti kuvata, mitkä on tyypillisiä ominaisuuksia, joita tässä on myös? Se pienesti myös kiinnostaa, mutta paljon enemmän tuo vastakkainen näkökulma. Veikkauksena ainakin M/M, muuta en osaa sanoa ekakertalaisena.

Tää kyllä asettaa perspektiiviin tätä hommaa. Tavallaan sitä kautta, että ei ole ainut laiva vesillä (mutta syvällä olen silti), mutta ennen kaikkea siitä näkökulmasta, ettei ole todellakaan itsestäänselvyys, että materiaalia ja meille näkyviä tai oikeita, siis toteutuneita hetkiä, oli ne showta tai ei, on näin runsaasti. Ihanaa siis, että B&K ovat niin anteliaita
Voi ei. Avaat Pandoran lippaan, kun kysyt tällaista, koska mun tekee mieli kirjoittaa kokonainen essee tästä. :'D Harvemmin kuitenkaan saan ihan luvalla puhua fandomelämästäni, ja olen siis pyörinyt esiteinistä lähtien erilaisissa fandomeissa. Mutta jos yritän tiivistää vähäsen, niin:

Tyypillistä:
- vääntö RPF:n eli real person fictionin etiikasta; onko oikein edes shipata? Mitä nämä ihmiset tästä ajattelevat? Pitääkö fikit laittaa lukkojen taakse? Mitä on sopivaa viedä shipattavien nähtäväksi ja kysyä heiltä? (Ja niissä fandomeissa, jotka eivät ole RPF vaan ihan fiktiivisistä henkilöistä, vääntöä on siitä, ettei vahingossakaan viedä näyttelijöiden nähtäväksi fan artia heidän hahmoistaan tai näytetä heille fikkejä.)
- itse asiassa M/M-paritukset ovat se yleisempi muoto. (Omassa fandomhistoriassani on ihan pari heteroparitusta ja pari lesboparitusta, kaikki muut ovat olleet homoparituksia.) Tästä on ihan mielenkiintoista teoriaakin, miksi näin on, mutta ei mennä siihen nyt. Ehkä pointtina on vain se, että AO3:n sisällöstä suurin osa on m/m-fikkejä.
- hyvin tyypilliset trendit fikeissä. Joka ikisestä fandomista löytyy coffee shop AU (alternate universe), Harry Potter AU, high school AU, college AU, pirates AU, omegaverse AU... näitä riittää, ja niitä on joka sormelle. Oman leimansa antaa aina fandomin oma lähtökohta, tässä tapauksessa Euroviisut ja se, kuinka päähenkilömme ovat tavanneet.
- taistelut henkilöiden rooleistä (sub/dom, bottom/top) ja niiden muuttuminen ajan myötä (kesän alussa bottom!Bojan oli selvästi oletus, sitten yleistyi bottom!Jere)
- taistelu henkilöiden luonteenkuvauksista. Niistä tulee fikeissä ja fandomeissa aina ajan myötä liioiteltuja - esim. Bojan kuvataan muuhun JO:n keskittyvissä fikeissä yleensä täysin pilvissä kulkevana hömppänä, joka tyypillisesti ei havaitse Janin ja Nacen kehittyvää suhdetta vaan hokaa sen viimeisenä. Tai on äärimmäisen ahdistunut ja masentunut herkkä ja rikkinäinen poika.

Epätyypillistä:
- suuri määrä ihmisiä, jotka eivät ole aiemmin osallistuneet fandomiin eivätkä tunne sen konventioita eivätkä fikkien tyypillisiä piirteitä. Hauskaa sinänsä, että tämä näinkin hullu fandom on monille ensi kokemus fandomista!
- kuinka lähelle eettiset kysymykset tulevat itseäni, koska ensimmäistä kertaa olen niin lähellä fanituksen kohteita, että voin kävellä samoja katuja kuin he tai saada sellaista tietoa, jota toisilla fandomissa ei ole (Suomi-tietoutta siis, tai juoruja, jotka eivät kulje yhtä nopeasti ei-suomenkielisten korviin)
- kuinka paljon päähenkilöt itse ja heidän lähipiirinsä ovat ruokkineet shippiä ja millä tavoilla. K edelleen tykkäilee viikoittain fan artista, myös B/K artista, samoin kuin Häärijä. JO postaili melkein spämmin tavoin B/K videoita viisujen aikana ja sen jälkeen. Koko NT kontentti. Mitä ihmettä sekin oli.
- materiaalin paljous, todellakin! Äärimmäisen epätyypillistä saada alkulähteiltä lähtien (eli viisuista) miltei reaaliaikaista kuvaa siitä, miten päähenkilöittemme suhde on kehittynyt. Ja kuinka paljon he ovat itsekin näitä videoita kuvanneet ja jakaneet! En esim. odottanut lainkaan, että olisi saatu NT jälleennäkemisestä mitään videota, mutta toisin kävi.
- hyvin vähän loppujen lopuksi kunnollista draamaa! Erityisesti tumblrissa saa todella rauhassa seilata, ja fandom on muutenkin aika rauhallinen ja kunnioittava päähenkilöitä ja heidän lähipiiriään kohtaan (esim. sensuroi itse videoista pois asioita, joiden ei siellä kuuluisi olla tai ei jaa tiettyjä juttuja eteenpäin, vaikka saisi ne vahingossa tietää).
- itselleni Vauvapalsta on se viimeinen asia, jonka olisin olettanut shippaavan yhtään mitään, joten se on hyvin epätyypillistä xD Enkä ole itse siellä käynyt ikinä ennen tätä, mutta kun suurin osa keskusteluista tuntui olevan siellä, niin oli pakko hypätä mukaan! Muut fandomit yleensä toimivat Twitterissä ja tumblrissa (vanhaan hyvään aikaan LiveJournalissa).

Huh, anteeksi tekstimuuri. Olisin kirjoittanut varmaan pidemmänkin höpinän, mutta nyt on pakko lopettaa ja mennä nukkumaan. Toivottavasti tästä oli jotain iloa.
 
vierailija
Kertokaa mikä siellä Vauvalla nyt sitten oli niin erilaista, en jummarra! Olin siellä itsekin, ei siinä, mutta ei tämä nyt sen kummoisempi alusta ole mielestäni. Ei täällä sen kummemmin huku mihinkään. Ja saa kirjoitella (ja rietastella!!) vai yöt läpeensä, miettikääs sitä!!

Oikeastaan ainoa asia, mitä Vauvalta kaipaan on tykkäykset eli siis peukutukset.
Mulla ongelma on ainakin se, ettei tunnu yhtään omalta eikä vaan tuu samaa fiilistä. Lisäksi tosiaan viestit hukkuu jotenkin kaiken sekaan.
 
vierailija
Mä en kaipaa noita jatkuvasti toistuvia sanontoja ja lauseita mutta kevättä ja Anna-Liisoja kaipaan myös. Ehkä kun kevät oli niin erikoista ja Käärijä tuli esiin ryminällä ja sai seurata niitä prepartyjä.. se oli ihmisen parasta aikaa.
 
vierailija
Kertokaa mikä siellä Vauvalla nyt sitten oli niin erilaista, en jummarra! Olin siellä itsekin, ei siinä, mutta ei tämä nyt sen kummoisempi alusta ole mielestäni. Ei täällä sen kummemmin huku mihinkään. Ja saa kirjoitella (ja rietastella!!) vai yöt läpeensä, miettikääs sitä!!

Oikeastaan ainoa asia, mitä Vauvalta kaipaan on tykkäykset eli siis peukutukset.
Fiilis. Täällä tuntuu vaan, että on vierailulla.
 
vierailija
Rietastelusta puheenollen, minne armas IK eli Imatran Koski on kadonnut? Eikö selviytynyt Vauvan tyrskyistä näille laineille ollenkaan vai muuttuiko Ponitallin asukkaaksi? Kaipaamme sinua IK!!
 
vierailija
Kertokaa mikä siellä Vauvalla nyt sitten oli niin erilaista, en jummarra! Olin siellä itsekin, ei siinä, mutta ei tämä nyt sen kummoisempi alusta ole mielestäni. Ei täällä sen kummemmin huku mihinkään. Ja saa kirjoitella (ja rietastella!!) vai yöt läpeensä, miettikääs sitä!!

Oikeastaan ainoa asia, mitä Vauvalta kaipaan on tykkäykset eli siis peukutukset.
Ei vaan ole samanlaista tunnelmaa. Nähtävästi moni muukin on samaa mieltä. Mä en mitään peukkuja kaipaa, mutta sitä yhteisöllisyyttä kylläkin, mikä vauvalla oli jossakin vaiheessa. Alustana tämä on jotenkin kankea.
 
vierailija
Kertokaa mikä siellä Vauvalla nyt sitten oli niin erilaista, en jummarra! Olin siellä itsekin, ei siinä, mutta ei tämä nyt sen kummoisempi alusta ole mielestäni. Ei täällä sen kummemmin huku mihinkään. Ja saa kirjoitella (ja rietastella!!) vai yöt läpeensä, miettikääs sitä!!

Oikeastaan ainoa asia, mitä Vauvalta kaipaan on tykkäykset eli siis peukutukset.
Itse alan jo tottua tähän mutta onhan vauva nopeatempoisempi kuin tämä. Ja jos pääset palstalle vaikka vasta illalla niin vauvalla pystyi jo peukutuksista päättelemään hieman kannattaako viestiin edes tuhlata aikaa. Tällä palstalla taas on parempi moderointi tai oikeastaan vauvalla sitä ei edes ole.
 

Yhteistyössä