Kerro kokemuksesi törpöstä autoilijasta, jonka olet kohdannut.

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Esim. on kamalaa katsella täällä pks:lla pelokkaita jalankulkijoita jotka eivät voi uskoa todeksi jos oikeasti pysähdyt (aivan liikennesääntöjen mukaisesti) ja annat jalankulkijan ylittää valottoman suojatien.
Jep, tätä tapahtuu täälläkin. Kävelijät eivät uskalla astua suojatielle, kun ikinä ei voi tietää tuleeko auto päälle. Sitten autoilija hermostuu, että mene nyt yli äläkä vitkuttele, kun kävelijä jää odottamaan. Ja jos kävelijän päästää yli, niin yleensä nostaa kättä kiitokseksi.
Tuo on kyllä pahinta, että useampikaistaisella tiellä ei toinen auto pysähdy suojatien eteen, jos yksi auto on pysähtynyt. Aika moni autoilija kaipaisi pientä virkistystä liikennesäännöistä.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Näitähän näkee. Just pari päivää sitten ajelin 500 km, niin siinä oli matkalla vaikka sun millaisia ohituksia. Pahin oli tyyppi jooka lähti ohittamaan minua, kun minun edessäni oleva auto oli kääntymässä oikealla ja siis hidastanut jo, joten minäkin ennekoin ja hidastin. Tämä ohittaja painoi täysillä ohi ehkä tarkoituksena ohittaa myös kääntyjä, mutta koska vastaan tuli autoja, joutui sujahtamaan minun eteeni ja painamaan jarrut pohjaan, kun kääntyjä oli vielä edessä, mutta vauhtia vain 20 km/h. Itsekin jouduin jarruttamaan aika kovasti. Ja liukasta oli. Vaarallinen tilanne. Ohittaja oli muuten bemari...
Kai nyt sentään tööttäsit super-urpolle?
 
vierailija
Jep, tätä tapahtuu täälläkin. Kävelijät eivät uskalla astua suojatielle, kun ikinä ei voi tietää tuleeko auto päälle. Sitten autoilija hermostuu, että mene nyt yli äläkä vitkuttele, kun kävelijä jää odottamaan. Ja jos kävelijän päästää yli, niin yleensä nostaa kättä kiitokseksi.
Tuo on kyllä pahinta, että useampikaistaisella tiellä ei toinen auto pysähdy suojatien eteen, jos yksi auto on pysähtynyt. Aika moni autoilija kaipaisi pientä virkistystä liikennesäännöistä.
Jos kävelijä ei ole menossa suojatielle, niin silloin autoilijalla ei ole mitään syytä pysähtyä. Ei ole kiellettyä seisoskella kadulla eikä toisaalta myöskään luopua oikeuksistaan suhteessa muihin tienkäyttäjiin. Aika usein jalankulkijat valitsevat odottaa kunnes autot ovat menneet ja se heille sallittakoon.
 
  • Tykkää
Reactions: Algoma
vierailija
Jos kävelijä ei ole menossa suojatielle, niin silloin autoilijalla ei ole mitään syytä pysähtyä. Ei ole kiellettyä seisoskella kadulla eikä toisaalta myöskään luopua oikeuksistaan suhteessa muihin tienkäyttäjiin. Aika usein jalankulkijat valitsevat odottaa kunnes autot ovat menneet ja se heille sallittakoon.
Auton kuuluisi pysähtyä, jos kävelijä on selvästi astumassa suojatielle. Ja jos se kävelijä seisoo siinä suojatien edessä ,niin eiköhän se ole siihen astumassa. Ei vain uskalla, kun autot ajaa surutta päälle. On vain tervettä itsesuojelua odottaa, että autot menee ohi vaikka siinä sitten omasta oikeudestaan luopuukin. Mutta parempi odottaa kuin päästä hengestään.
 
vierailija
Juuri tuossa eilen oli yksi supertörppö. Tiellä nopeusrajoitus 80km/h. Auto kääntyy sivutieltä eteen eikä saa kiihdytettyä tarpeeksi nopeasti, joten joudun jarruttamaan alle 60km/h nopeuteen. Sitten kun edellämenijä vihdoin pääsee siihen 80 nopeuteen ei ajella kuin muutama kilometri, kun hän laittaa vilkun päälle ja kääntyy vasemmalle. Eli joudun taas jarruttamaan hänen peräsään, että hän pääsee pois tieltä. Ja tiellä ei todellakaan ollut ruuhkaa, joten hän olisi hyvin voinut odottaa, että minä pääsen risteyksen ohi ja kääntyä sitten minun perääni. Ja ei, en töttännyt tai muutenkaan osoittanut mieltäni.
 
vierailija
Auton kuuluisi pysähtyä, jos kävelijä on selvästi astumassa suojatielle. Ja jos se kävelijä seisoo siinä suojatien edessä ,niin eiköhän se ole siihen astumassa. Ei vain uskalla, kun autot ajaa surutta päälle. On vain tervettä itsesuojelua odottaa, että autot menee ohi vaikka siinä sitten omasta oikeudestaan luopuukin. Mutta parempi odottaa kuin päästä hengestään.
Ei, jos se kävelijä seisoo suojatien edessä, niin se seisoo suojatien edessä. Ei se ole astumassa suojatielle. Ja on kyllä todella - siis todella - harvinaista, että auto ajaisi surutta jalankulkijan päälle. Voisi jopa sanoa, että sellaista ei tapahdu. Poikkeuksetta autoilijat jarruttavat kun joku kävelee eteen.
 
Suuren maailman macho-tyyliin toimit itse. Nuori tyttö tarjosi kiitollisena itsensä palkkioksi ja sinä petit surutta vaimoasi. Onko kovinkin miehekäs olo?

Oma käytökseni ei ollut ragea. Pidin sitä lähinnä koulutustilaisuutena törpölle ja vaaratilanteen aiheuttaneelle autoilijalle.

ap
Paljastui ap:n oletettu sukupuoli, nainen. Mutta mistä sait päähäsi, että olisin pettänyt vaimoani? :unsure:
 
vierailija
Autoni varoitti että rengaspaineet ovat liian matalalla ja ajoin lähimmälle huoltoasemalle. Eikös joku uuno ollut parkkeerannut siihen paikkaan ja mennyt kahville. Jouduin kiertämään ja nippanappa letku ulottui takarenkaalle asti. Koira istui autossa ja katseli kun nostin protestiksi pyyhkimen sulan pystyyn.

Viikon päästä lähistöllä oli sähköauto oli parkkeerannut toiseen kahdesta latauspaikasta mutta ei ladannut sitä vaan oli muuten vaan kaupassa. Vieläkin harmittaa kun en nostanut hänen autonsa sulkaa.
 
vierailija
Ajoin linja-auton takana viiden metrin päässä muuten tyhjällä tiellä jossa on kolme kaistaa suuntaansa ja eikös mun sekä sen dösän väliin pitänyt naisoletetun tunkea itsensä, vaikka dösän edessä ja mun takana olisi ollut tyhjää tilaa satoja metrejä.
 
vierailija
Yksi torvelo tuli eilen kantatiellä törkeästi eteeni pienestä liittymästä 80 km/h alueella ja jouduin jarruttamaan voimakkaasti.
Tietysti näytin hänelle valomerkkejä pitkillä. Sieltä tuli vastauksena keskari. Sen jälkeen laitoin pitkät kattovalotkin päälle ja näytin aikalailla kirkasta valoa hänelle. No hän taas vastasi keskarilla ja laittoi jopa hätävilkut päälle

Sen jälkeen pidin pitkiä päällä niin kauan kunnes tuli toisella kaistalla auto vastaan. Sitten tilanne rauhoittui. Mutta kyllähän näitä stanann uupeloita pitää kouluttaa kun niihin törmää.
Oli kerran paha tilanne, kun olin nousemassa liittymästä, jossa oli lyhyt kaista.
Auto tuli tietenkin päätietä ja sen takana peräpuskurissa toinen auto. Koska mulla oli vauhtia 85 km/h, en olis ehtinyt enää jarruttaa, vaan olisin törmännyt kaiteeseen.
Sitten se takana tuleva tumpio alkoi välkytteleen valoja ja jotain äärikirkkaita työvalojakin. Meni pikkasen hermot siinä.
Yritin viestittää hätävilkuilla, et annas olla, mut tumpio ajoi pitkään pitkät päällä perässä.
 
vierailija
Oli kerran paha tilanne, kun olin nousemassa liittymästä, jossa oli lyhyt kaista.
Auto tuli tietenkin päätietä ja sen takana peräpuskurissa toinen auto. Koska mulla oli vauhtia 85 km/h, en olis ehtinyt enää jarruttaa, vaan olisin törmännyt kaiteeseen.
Sitten se takana tuleva tumpio alkoi välkytteleen valoja ja jotain äärikirkkaita työvalojakin. Meni pikkasen hermot siinä.
Yritin viestittää hätävilkuilla, et annas olla, mut tumpio ajoi pitkään pitkät päällä perässä.
Tiedän tietenkin, et olis pitänyt vetää liinat kiinni, et se olis ajanut perään ja saanut koulutusta.
 
vierailija
Pitkiä matkoja ajellessa olen kiinnittänyt huomiota turvavälien puuttumiseen. Monet ajavat ihan toisen perässä kiinni ilman tarvittavaa turvaväliä.
Turvavälit ovat järjestään liian lyhyet. Hyvä esimerkki on kun toisaalla oli keskustelua liittymisestä moottoritielle ja siitä miten porukka "kiilaa". Jos mentäisiin ihan niin kuin oppikirjan mukaan, turvavälin pitäisi metreissä olla yhtä paljon kuin auton nopeus on km/h. Eli moottoritienopeudessa oman ja edessä olevan auton väliin jäisi tilaa n. 20:lle henkilöautolle. Että ei luulisi olevan tarpeellista kiilata. No, tietenkään ei tuollaisia turvavälejä ole realistista odottaa, mutta kyllä silti pitäisi kymmenelle autolle olla tilaa ja silloinkin liittymisen kiihdytyskaistalta pitäisi onnistua ilman sen suurempia ongelmia.
 

Yhteistyössä